Mijn mannetje heeft vandaag zijn eerste spuitjes gekregen, en nu vroeg ik me het volgende af: Wanneer geven jullie je kindje een zetpil? Bij hoeveel graden koorst zeg maar.... Vanavond was zijn temp 37,9 maar dat is toch nog geen koorst dacht ik. Ik las ergens dat vanaf 38 graden je over koorts spreekt. Maar als je kindje verder niet huilt en goed drinkt, geef je dan ook bij 38 of 38,5 graden een paracetamol? Ben een beetje onzeker over het wanneer wel en wanneer niet inbrengen van zo'n zetpil. Misschien kunnen jullie me advies geven?
Als je kindje verder nergens last van heeft dan zou ik sowieso geen paracetamol geven. De koorts is vaak de volgende dag over. 37,9 is een hele lichte verhoging, geen reden om paracetamol te geven, vind ik. Mijn zoontje heeft na 1 van de prikjes koorts van 39,5 gehad en had er ook erg last van, toen heb ik hem een zetpilletje gegeven.
Alleen geven als ie er last van heeft, verder niet. Koorts is een natuurlijke reactie van het lichaam, dat moet je enkel bestrijden als je kind er veel last van heeft. Bij een beetje hangerig en huilerig zou ik het ook nog niet doen, dan trekt het vanzelf wel weer weg. Als je wel wat geeft, wees dan zeker dat de koorts niet al aan het zakken is, want als de koorts al zakt en je geeft er nog eens paracetamol overheen, kunnen ze daar aardig beroerd van worden. Mijn moeder heeft dat ooit gehad met mijn broertje, (wel iets ouder), maar die begon dus hardstikke te ijlen, doordat de koorts toen dus supersnel zakte. Dat kan je lijf niet aan, dus wees daar voorzichtig mee!
Hier alleen paracetamol als Merel echt last heeft van koorts of pijn. Bij temp boven de 39 geef ik paracetamol....
hmm hier een kind dat op het moment zo'n hoofd vol snot heeft.. dat ze niet kan slapen als ze ligt dus dat is met paracetamol naar bed helaas... en dan hopen dat ze een paar uur door tukt (lees: ik ben al 2 dagen achter elkaar sochtends op de bank wakker geworden ipv in bed.. rechtop kan ze wel slapen namelijk )
ik zou denk ik, bij 38,5 of hoger pas een zetpilletje geven, of als ze er flink last van heeft. Wij hebben tot nog toe 2x (achter elkaar) een zetpil gegeven, maar toen zat ze aan de 39,7 ineens (erg schrikken!) .
mja bij koorts doen wij meestal de zetpil bij het naar bed gaan anne slaapt altijd ontzettend goed.. behalve als ze ziek is.. en dan heeft ze het zegmaar juist nodig dan de rest van de dag verder niets... tenzij ze echt heel erg veel last heeft zoals vandaag
ik heb van de week van de arts gehoord dat zetpilletjes geven vanwege de koorst achterhaaldd is, je geeft een zetpil omdat je kindje pijn heeft en dat is ongeacht de hoogte van de lichaamstemp. koorts is eigenlijk een goed iets van het lichaam!
dat zei onze huisarts ook tegen mij. alleen paracetamol geven bij pijn! Koorts is een reactie en bestrijding van het lichaam tegen de ziekte.
Het CB & huisarts raadden ons ook aan om alleen paracetamol te geven bij pijn. Koorts opzich is niet zo erg, een beetje luchtig kleden, genoeg laten drinken, en dan bestrijd het lichaam de bacillen wel. Als je na de dktp-prikjes wel paracetamol wil geven, dan moet je dat minimaal 24 tot 36 uur blijven doen. De reactie van de prik duurt ongeveer tot 24-36 uur. Als je de koorts onderdrukt met een zetpil, en je zou stoppen voordat de reactie over is, kan de temperatuur weer omhoog schieten. En dat kan een koortsstuip veroorzaken. Dus dan moet je echt blijven geven totdat de reactie zeker voorbij is. Dan is dat risico een stuk kleiner. Dat was ook de reden dat het CB die zetpillen afraadde bij prikjes, omdat de reactie zo onvoorspelbaar is..
Kylian heeft toen van de eerste prikjes veel last gehad, die waren tegen het einde van de dag gezet en daarom tot 's avonds laat met een huilend kindje gezeten. Vanaf toen maak ik de prikafspraken voor 's morgens, dan is tegen de avond wel duidelijk of de kleine er pijn van heeft of niet. Voor mezelf werkte het prima om een grens te hebben, als Kylian naar bed gaat en de temp is 38,5 of hoger dan krijgt hij een zetpilletje. Overdag kan ik het zelf ook beter in de smiezen houden dan 'snachts. Het advies om geen paracetamol te geven bij koorts gaf mijn huisarts ook toen Kylian 4 maanden was. Terwijl ik hem ook verteld heb dat de koorts ondanks de paracetamol maar niet zakte (39,5). De volgende dag is Kylian met spoed opgenomen in het ziekenhuis met 41.9 graden koorts (ws is het een urineweginfectie geweest). Dus volg ook een beetje je eigen gevoel want je arts heeft het niet altijd bij het rechte eind. Groetjes anita
Hier ook liever geen paracetamol bij 'alleen' wat koorts,zodat de hogere temperaturen de ziekte kunnen bestrijden. Ze heeft van de week haar eerste paracetamol gehad omdat we dachten dat ze keelpijn had: slecht drinken en huilen daarbij. Ik had ook keelpijn, vandaar. Twee uur later dronk ze eindelijk weer goed en zonder huilen. Wat ik wel moeilijk vind: haar luchtig kleden als ze verhoging /koorts heeft. Ik snap dat ze niet oververhit moet raken, maar zelf heb ik het bij koorts vaak heel erg koud en het liefst veel kleren aan. Da's toch zielig om m'n dochtertje dan in de kou te laten liggen...? Aan de andere kant: als ze warm voelt, doe ik vaak automatisch iets van haar kleertjes uit, dus eigenlijk doe ik het toch ook al wel, dat luchtig kleden.
Ik heb juist het idee andersom.. Omdat je ze 's nachts niet in de gaten kunt houden, juist geen paracetamol geven, want als die pil uitwerkt, en de koorts weer hoger wordt, lig je te slapen.. En kun je dus niet ingrijpen als de koorts te hoog wordt. Dus als we 's avonds een zetpil geven, dan zetten we de wekker 's nachts, om hem nog een extra dosis te geven.
hmm ik ken dat ja... ik kruip het liefst in zo veel mogelijk kleding als ik ziek ben en preferably met dat ook nog eens onder het dekbed toch doe ik het meestal maar wel hier vond de arts overigens dat je prima paracetamol kan geven wellicht dat dat ook met de koortsstuip van tijd geleden te maken heeft kans dat ze gaat pieken met paracetamol is natuurlijk wel kleiner maarja.. wij geven het altijd pas als we merken dat ze koorts heeft.. en dan is de kans op pieken toch al kleiner dan wanneer ze gewoon dr normale ijsklontjestemperatuur heeft. ze is van zichzelf maar 36.1 namelijk (en met de koortsstuip zat ze boven de 40... dus dat is best wel een verschil wat je niet meer voor elkaar krijgt als je al koorts hebt.. althans dat zou niet goed zijn)
Iedereen bedankt voor de fijne adviezen! Gelukkig is het bij 37.9 graden gebleven. Mijn mannetje heeft verder wat onrustig geslapen omdat ik hem niet mocht inbakeren, maar verder is hij er goed aan geweest. Wel had hij vandaag een ongelooflijke lading poep! Maar of dat ook dankzij de spuitjes is? Nu weet ik wel hoe ik moet handelen als hij t.z.t. een keer echt koorts krijgt! Thanks!