Wanneer partner 'verlof'?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Saz667, 1 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.830
    164
    63
    Hey meiden,

    Ik vraag me ff af..

    Wanneer nemen jullie partners 'verlof' na de bevalling? Zijn ze de eerste week, dus als de kraamhulp er is, ook vrij, of pas als de kraamhulp weer weg is? En hoe lang hebben ze dan vrij?

    Vriendlief is van plan om de kraamweek nog wel te werken, omdat de kraamhulp dan ook in huis is, en hij van mening is dat het dan nogal druk is. Als de hulp weer weg is, neemt hij 4 weken vakantie, in de zomer 1 weekje (ben half oktober uitgerekend).

    Maar hoe gaan jullie dit allemaal doen?
     
  2. AstridDi

    AstridDi Fanatiek lid

    6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    Omdat ik ws. een geplande keizersnede krijg en dus alleen kraamhulp wil voor verzorging van mijzelf en de kleine, neemt mijn man 2 weken vrij vanaf de bevallingsdatum ;)

    Maar wij hebben ook nog een uk van 5 jaar rondlopen, die rond mijn bevaldatum ook weer naar school moet, dus die moet ook gebracht worden etc, dus zijn hulp is zeker nodig.
     
  3. zonnestraal83

    zonnestraal83 Bekend lid

    19 jul 2009
    587
    1
    16
    Bij mijn oudste was mijn man 2 weken vrij vanaf de bevallingsdatum. Heerlijk vond ik dat! Mijn dochtertje lag in het ziekenhuis, dus was ook wel heel fijn. Nu denk ik dat we het weer zo gaan doen. Het lijkt mij niet zo fijn om de kraamhulp in huis te hebben en veel bezoek te krijgen terwijl hij er niet bij is. En voor hem is het ook wel fijn om het eerste begin mee te maken denk ik.
     
  4. Carla1980

    Carla1980 VIP lid

    16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Bij de oudste heeft m'n man de kraamweek een week vrij gehad.
    Bij de jongste na de kraamweek 4 weken vrij want dat viel gelijk met z'n vakantie.
     
  5. s1986

    s1986 Niet meer actief

    Heb er hier nog niet over nagedacht. Het is wel een goeie. Al willen ze binnekort alle vaders toch 2 weken gaan GEVEN??
     
  6. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Hier heeft mijn man na de bevalling in de eerste week hier en daar nog wat gewerkt om wat dingetjes af te ronden, zeg maar hier en daar een halve dag zoals het uitkwam. Daarna had hij drie weken vrij!
    Zo heeft ie niet echt iets van de eerste week gemist en kon hij toch goed zijn werk overdragen voor de drie vrije weken. En hij had ook wel wat tijd nodig om alles te regelen voor de kleine (geboortekaartjes, aangeven, geboortebord, noem maar op...)

    Ik was wel erg blij dat ie in de eerste week veel thuis was, al vond ik het niet per sé nodig dat ie er de hele dag was (i.v.m. de kraamhulp). Toen de kraamhulp weg was vond ik het wel heeeeel erg fijn dat ie thuis was!

    Liefs!
     
  7. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.830
    164
    63
    Haha, tja, in sommige landen is het gewoon zo dat de man ook enkele weken tot zelfs maanden verlof krijgt, maar ik betwijfel of ze het hier in NL doorvoeren dat het van 2 dagen naar 2 weken gaat..

    Ik zit zelf nog wat te twijfelen of het niet handiger/fijner is dat hij de kraamweek ook vrij is, juist omdat je zoveel kunt leren van de kraamhulp (tis onze eerste, en vriendlief heeft helemaal géén ervaring met kinderen). Maar hij wil liever de eerste week gewoon werken..
     
  8. MeisjeV

    MeisjeV Bekend lid

    11 nov 2009
    750
    0
    0
    MAMA & student
    omdat wij een tweeling verwachten en het meteen onze eerste kindjes zijn is mijn vriend vrij vanaf de geboortedatum. Mochten onze kids poos in het ziekenhuis moeten blijven om wat voor reden dan neemt hij de eerste week vanaf bevaldatum vrij en wanneer ze naar huis mogen nog 2 wkn. In december heeft hij zo wie zo 2 wkn vakantie (kerst - oud & nieuw) en ik heb dan nog verlof :)! Dus dan ook gewoon lekker samen voor de kids zorgen.
     
  9. Trees

    Trees Niet meer actief

    Dit is één van de redenen waarom treesman vanaf de bevalling al vrij neemt. Daarnaast valt mijn verlof waarschijnlijk onder de zomerregeling en krijg ik daardoor gedeeltelijk, maar halve dagen kraamzorg. In totaal heeft Treesman drie weken vakantie.
     
  10. Vanilla

    Vanilla Fanatiek lid

    10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Mijn vriend wil 3 weken vrij nemen vanaf de bevallingsdatum. Ik ben eind augustus uitgerekend, hopelijk heeft hij ook nog een beetje lekker weer dan :)
     
  11. misa

    misa Niet meer actief

    Mijn man neemt gelijk vanaf de bevalling 2 weken vrij.

    Ik heb wel voorgesteld eerst halve dagen te werken en pas vrij te nemen als de kraamhulp weg is. Maar hij wilde er te graag bij zijn bij alle begin!
    Ik vind het prima, hij moet doen wat goed voelt: als hij maar vrij neemt vlak erna! haha!
     
  12. sunshine1976

    sunshine1976 Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vriend wil er juist in de 1e week zijn zodat ook hij alles kan leren van de kraamhulp. En ik wil graag dat hij er de 2e week ook is zodat ik niet ineens van 2 mensen in huis naar geen mensen in huis ga. Hij kan ook veel vanuit huis doen voor zijn werk, dus in die 1e week zal hij dat vast nog wel doen voor overdracht e.d.
     
  13. Es09

    Es09 VIP lid

    10 aug 2009
    5.336
    0
    0
    Honselersdijk
    Mijn vriend gaat de week dat de kraamhulp er is gewoon werken.. als de kraamhulp weg is heeft hij 2 weken vakantie ;)
     
  14. giraf

    giraf Niet meer actief

    Hier hetzelfde. Mijn lief is juist de kraamweek vrij zodat hij alles kan leren van de kraamhulp.
    Hij heeft dan de eerste week vrij, en in Augustus heeft hij bouwvak, dus dan heeft hij 4 weken vrij, dan kunnen we ook lekker naar buiten met z'n 3en.
     
  15. Trees

    Trees Niet meer actief

    Ik bedoel natuurlijk kraamweek :)
     
  16. silkie

    silkie Actief lid

    31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Mijn man kan helaas niet zo flexibel vakantie opnemen. Hij heeft de hele maand september vrij. Ben eind sept uitgerekend, maar de beeb komt iig niet later dan bij 38 wk. Dus als het goed is heefthij een beetje voor en een beetje na de bevalling vrij.
     
  17. susy26

    susy26 Niet meer actief

    Eerste instantie heeft me vriend begin augustus vakantie, dan 3 weken. Maar een collega zei tegen me...is het niet fijn als ie ook als de kraamhulp weg is, even een weekje vrij is. Toen zo samen over gehad, en eigenlijk een goed idee.En dat was ook goed op z'n werk. Vooral omdat t ook onze eerste is, had ik zoiets van, ja dan is de kraamhulp weg, en zit ik daar... niet dat het me niet zou lukken, maar is toch fijner om dan samen alvast te wennen.
     
  18. limmeke

    limmeke VIP lid

    28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    bedrijf van manlief doet erg moeilijk, dus de vraag is of hij uberhaupt verlof krijgt buiten die 2 dagen om, maar als hij een week zou kunnen opnemen.. dan word het de week na de kraamweek.. omdat hij het als erg vervelend heeft ervaren om thuis te zijn als er een kraamhulp rondloopt.
    ik zelf vind het ook prettiger, want onze vorige kraamhulp dronk veel te graag steeds gezellig koffie en was meer aan het buurten met hem dan aan het werk.. en hij durfde er nix van te zeggen toen :)
     
  19. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.502
    3.165
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Mijn man was de 1e 3 weken vrij! En hij heeft inderdaad érg veel geleerd van de kraamhulp. De 1e 3 a 4 dagen heb ik weinig gedaan, omdat ik zo uitgeput was van de bevalling. Dus mannetje leerde alles en ik leerde later -onder toeziend oog van de kraam- weer van mijn man. Erg prettig vonden we dat beiden.


    Ik heb de berichtgeving hierover ook wel gevolgd, maar de laatste berichten die ik hierover indertijd gehoord heb, is dat er op europees niveau over gesproken werd en dat er bij het overleg in april uitsluitsel over zou komen. De kansen leken vrij goed indertijd.... Ik heb echter goed gezocht en gekeken, maar er nooit meer wat over vernomen helaas.


    Als het er door zou komen, zou het voor ons betekenen dat mijn man, ná mijn verlof, genoeg vrije dagen over zou hebben om 2 maanden lang, één halve dag in de week vrij te nemen, op de middag dat ik moet werken (ouderschapsverlof, kost helaas te veel voor ons) .
    Na de bevalling zou ik het weer wel fijn vinden als hij dan ook 3 weken vrij is, maar dan gaan de vrije dagen natuurlijk wel hard.
     
  20. cherryl

    cherryl Fanatiek lid

    27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    als je partner toch 4 weken vakantie neemt, zou ik het ook doen als de kraamhulp er is...
    ze leren er namelijk veel van en als je al meerdere kinderen hebt dan leren ze op een goede manier de aandacht te verdelen...
    de kraamzorg is er natuurlijk niet 24 uur, dus als de kraamhulp weg is moet hij het ook doen!
     

Deel Deze Pagina