Wanneer peuter op zolderkamer laten slapen??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door L0nneke, 30 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hoi,

Ik ben vooral op zoek naar ervaringen cq. meningen over slapen op de zolder van een peuter.
    Ons oudste dochtertje is nu 2 jaar en 8 maanden oud. Mochten we in het gunstigste geval deze maand zwanger raken, dan zal zij ruim 3 jaar en vier maanden zijn wanneer er nog een broertje/zusje komt.

Nu ons 'praktische probleem'. We hebben op de eerste verdieping drie slaapkamers en op de zolder nog twee slaapkamers.
    Nu slapen we met z'n allen op de 1e verdieping.

Ik vraag me af (als zij dat wil) het te doen is om haar dan op de zolder te laten slapen. Dan krijgt de baby of zoonlief haar kamer.
    Andere optie is dat zoonlief (tegen die tijd 2 jaar en 10 maanden) samen met dochterlief op één kamer gaat slapen en de baby dan zoonlief zijn kamer krijgt.
    Nog een andere optie is dat de beide kids nog even hun eigen kamer behouden wij de baby een half jaar bij ons op de kamer laten slapen.

Moet er wel bij vertellen dat beide kinderen meteen vanaf hun geboorte op hun eigen kamer hebben geslapen. Wij werden van ieder zuchtje wakker en maakte ons erg onzeker.

Lang verhaal, maar wat zouden jullie doen? Of nog ideeen/tips?

Alvast bedankt!

2. adi

adi Niet meer actief

Mijn zoontje slaapt vanaf 20 maanden op zolder. Is altijd prima gegaan, we hadden een extra gevoelige babyfoon bij hem gezet. En of je nou 5 of 15 stappen verwijderd bent maakt in mijn ogen ook niks uit.

Aanvulling: we hebben geen traphekken in huis. Hij kan vanaf 3 jaar zelf uit zijn kamer komen en komt direct naar ons toe als er iets is. Of hij roept even.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Zelf zag ik het niet zitten maar ons meisje zou net 2 zijn of worden. En je moet dan toch op tijd de kamers klaar maken en ik zag mezelf niet hoogzwanger de zoldertrap op lopen elke keer. (Ben uiteindelijk nooit hoogzwanger geworden en dochter was nog lang geen 2 toen de kleine kwam)Maar qua leeftijd moet het wel kunnen. Je bedoelt het toch als slaapkamer? Alleen spelen doen ze vaak nog niet toch? Misschien als je boven wat anders aan het doen bent.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.934
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij vonden het geen prettig idee. Ook met 's nachts naar de wc gaan. Niet dat ik het zelf nou zo geweldig vind om de trap op en af te lopen 's nachts. Maar liever ik dan ons zoontje. (Hij is ong. 3 jaar en 2 mnd als de baby geboren wordt).
    Wij kiezen er dus voor om zelf op zolder te gaan slapen. Onze zoon blijft op zijn kamer en de baby krijgt de kamer die eerst van ons was. Voordeel is ook dat ze dan straks allebei een ongeveer even grote kamer hebben. De zolderkamer is een stuk kleiner.

Ik wil trouwens ook niet hoogzwanger en in de kraamtijd op zolder slapen. Dus we slapen nu even tijdelijk op zolder terwijl we de babykamer schilderen enzo. Straks gaat ons bed weer tijdelijk terug en 'logeren' wij bij de baby op de kamer. Dus de periode rondom de bevalling slaap ik gewoon op de verdieping waar ook de wc is. Toch wel prettig. Zodra we niet meer samen op één kamer willen liggen met de jongste, verhuizen we weer een trapje omhoog. Dat is nu wel even een operatie en gedoe. Maar dan hebben we het in ieder geval in de jaren erna precies zoals we het hebben willen.

5. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Alvast thanks voor jullie reacties. We twijfelen nog enorm. Manlief vindt onze dochter te klein om op de zolder te laten slapen, maar wellicht dat hij er anders over denkt als het moment daar is (wie weet hoe lang het nog duurt voor we zwanger mogen zijn)

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.910
    3.935
    113
    Wij wonen in een semi bungalow, dus eerste verdieping is meteen zolder.
    Wij slapen beneden en dochtertje boven, das in principe hetzelfde. Vind het wel prettig dat haar kamertje recht boven onze slaapkamer is en we hebben altijd de babyfoon aanstaan.

Ze kan niet uit haar ledikant klimmen, maar voor het geval dat ze dat op een dag ineens wel kan hebben we traphekjes.

7. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Hier ligt onze zoon ook op zolder (vanaf zijn net derde)

Ik vind het wel ideaal, hij hoort minder bedrijvigheid, dus word niet zo snel wakker als mijn man vroeg gaat werken. Word ook niet wakker van zijn baby zus. Onze zoon kan perfect traplopen dus dat is geen probleem. Hij roept 's ochtends of hij al mag komen en komt vervolgens naar ons toe.

Ik heb zijn babyfoon nog op zijn kamer staan, puur voor de avond zodat ik hoor dat hij niet gaat spoken. Maar eigenlijk is die overbodig.

Hier gaat het super dus!

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Onze jongste dochter slaapt sinds ze één is op zolder, voor die tijd sliep ze bij ons op de kamer.

Als onze dochter niet net een nieuwe kamer had gehad (we zijn vlak voor de zwangerschap verhuisd), dan had zij waarschijnlijk de kamer op zolder gekregen (ze was net 2 toen we verhuisden en 2 jaar en ruim 9 maanden toen haar zusje geboren werd).

Wij hebben maar twee kamers op de eerste verdieping, dus een andere optie was er niet echt. Ja, samen op een kamer, maar ik denk dat ze elkaar dan wakker zouden houden...

9. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M en T zijn samen op zolder gaan slapen iets voor S werd geboren. M was toen net 4 jaar en T nog net geen 2. Hij sliep toen nog in een ledikant met een luier dus geen angst voor traplopen oid. Ik denk een half jaar of jaar later in een gewoon bedje maar wel met babyfoon. Nu een paar maanden zonder babyfoon dwz met 3.5?

Maar goed dat was dus wel met twee. Samen op een kamer hebben we ook over gedacht maar niet gedaan ivm heel vroeg wakker worden T.

10. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Thanks voor jullie reacties. Ik denk dat het vooral een gevoelskwestie is. Nu ik zo lees dat er meer mensen een peuter op de zolder hebben liggen denk ik wel dat het goed komt en we dochterlief maar gewoon naar de zolder moeten verhuizen tegen die tijd.

11. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Onze dochter slaapt op zolder sinds ze 2 1/2 jaar is. Het gaat goed. Ze slaapt recht boven ons. Als ze slaapt of alleen op de kamer speelt (!!! Ja, dat begint ze nu soms te doen, bijv. als ik onder de douche sta) hebben we de babyfoon aan. Dat blijft voorlopig zo. 's Nachts niet, dan hoor ik haar wel (jaren '30 huis met houten vloeren).

Ik moet zeggen dat onze zolder recent verbouwd is en dat we daar nu ook een badkamer met wc, douche en wastafel hebben. Dat is wel erg lekker. Ze is nu overdag zindelijk. 's Nachts heeft ze nog een luier. Als ze 's nachts moet plassen later, dan hoeven we niet met haar over de trap.

We doen het traphekje dicht als ze slaapt. Valt ze er niet slaapdronken af.

Ik vond het gevoelsmatig ook een hele stap, maar anders moest de studeerkamer van mijn man naar zolder. Dat werd een heel gesleept met zware kasten en een heel zwaar bureau. En dan over een paar jaar alles weer terug. Ook speelde mee dat ze dan eerst een grotere kamer zou krijgen en later weer een kleinere. Dat leek me niet zo'n goede volgorde. Want we willen dat straks beide kinderen op zolder slapen.

Het is me 100% meegevallen; alleen het traplopen steeds met de zwangere buik is soms zwaar. Maar uiteindelijk was het hier toch de beste oplossing. Ze slaapt nu zelfs beter door dan eerst (heeft ook een groot bed gekregen).

De kleine kamer beneden hebben we nu weer nodig voor de baby die eraan komt.

Edit: toen ze net 2 was, zag ik er enorm tegenop. Maar ze is nu al weer zoveel groter en zelfstandiger geworden, dat het echt meevalt. Ik begrijp je gevoel dus wel!

Deel Deze Pagina