Middagslaapje dochter 2,5

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lous1982, 2 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lous1982

Lous1982 Actief lid

22 jun 2011
    322
    1
    16
    Docent Nederlands
    Groningen
    Hoi allemaal,

Misschien kunnen jullie mij helpen met het gesteggel met het middagslaapje van onze dochter!

Floor is ruim 2,5 en wil al een tijdje niet of nauwelijks slapen tussen de middag. Ze blijft kletsen in bed, springen of koprollen maken. Zou op zich prima kunnen op deze leeftijd, maar ze knapt er totaal niet van op. Ze krijgt rode wallen, wordt erg vervelend en struikelt soms bijna over haar eigen benen van vermoeidheid. Ze gaat dan 's avonds op tijd naar bed (19:30) maar is wel weer op tijd wakker (6:30). Ook dat hoeft geen probleem te zijn, ik ben zelf ook wel een vroege vogel, maar rond 11 uur stort ze in en wordt ze erg vervelend en moe. Om vervolgens dan dus niet te slapen rond 12 uur...

Ik heb geprobeerd om in plaats van slapen een rustmoment in te lassen. Dan ligt ze lekker op de bank met wat te drinken en een boekje of een filmpje. Die rust kan ze echter niet goed pakken: ze houdt het 5 minuten vol en gaat vervolgens spelen of springen op de bank. Als ik bij haar ga zitten blijft ze ook niet rustig zitten of liggen want dan is het veel te gezellig.

Hebben jullie misschien tips voor mij? Ik leg haar straks gewoon op bed en dan zie ik wel wat ze doet, want ze lijkt wederom erg moe...

2. mamavane

mamavane Bekend lid

27 jan 2011
    687
    21
    18
    Misschien als je haar iets eerder al op bed legt? Je zegt dat ze rond 11 uur instort en heel moe is, om vervolgens om 12 uur niet te slapen.
    ik zou dan eens proberen om het niet te rekken tot 12 uur, maar om haar rond 10:45/11:00 naar bed te brengen voor een uurtje/anderhalf uur en daarna pas eten ipv andersom.
    Of anders aan het eind van de middag voor het avondeten nog even een uurtje?

succes in ieder geval! Mijn dame had met 2 jaar het slapen echt wel bekeken, maar kon er gelukkig wel goed tegen en hield het goed vol. lijkt me wel vervelend als dat niet zo is, lastig hoor!

3. knap

knap Niet meer actief

Hoort wel bij de leeftijd. Mijn meisje sliep al niet meer met deze leeftijd tussen de middag. Wel viel ze soms nog in slaap als ze wel de rust vond om even haar rust te pakken.

Veel ouders kampen met deze leeftijd met de overgang fase en deze kan lang duren.

Als ze iets ouder is zal ze wat langer zich kunnen consenteren op een boekje of een leuke tekenfilm en dat ze dan als nog even haar ogen dicht doet.

Mijn regel was liever niet meer na 16.00 uur in slaap vallen anders zit je met een wakker kind in de avond.

In plaats van om 12 uur haar te laten rusten doe je het nu rond 13.00 uur. Zelf ook rustig blijven en zeggen dat ze even op de bank moet blijven zitten. Wie weet valt ze dan nog een uurtje in slaap op de bank.

Het is schipperen met deze leeftijd. Wat ook kan helpen is ga een rondje lopen naar de supermarkt vaak vallen ze in de kinderwagen nog wel eens in slaap en zijn ze ook even over hun vermoeidheid heen.

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Misschien 's avonds wat eerder erin. Kinderen kunnen overdag slechter slapen wanneer ze eigenlijk altijd iets achterlopen van de nacht.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn dochter is 26 maanden en het is ook elke middag feest in bed terwijl ze erg moe is. En tegen het einde van de middag gaat ze pootje over van vermoeidheid.
    Elke middag gaat ze wel zonder problemen mee naar boven en het blijft een verrassing of ze slaapt of niet. Ze moet van mij in bed blijven en als slapen er niet in zit dan zet ik heel zachtjes haar muziekje aan. Een cd met kinderliedjes.
    Soms valt ze dan alsnog in slaap.
    Ik heb alles al geprobeerd......

6. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn (bengeltje) slaapt; ze wilde naar beneden toe maar was duidelijk moe. Heb de cd aangezet en gezegd dat als de liedjes afgelopen zijn ze naar beneden mag.... en ik vroeg of haar knuffelbeest bij haar mocht liggen. Ik hoor helemaal niks meer nu!

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik dacht precies dit!

8. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje stort om 10 uur al in. Hij gaat dan naar bed tot 12.00/12.30 uur en slaapt de hele middag niet. Om 18.30 uur gaat hij dan weer naar bed.

9. Lous1982

Lous1982 Actief lid

22 jun 2011
    322
    1
    16
    Docent Nederlands
    Groningen
    Bedankt voor al jullie reacties, heel fijn!!

Ze heeft net wel anderhalf uur geslapen! Als je het over de duvel hebt ;) Maar ze heeft de afgelopen week ook zó lopen spoken in de middag dat ze nu ook echt helemaal kapot was en alleen maar kon huilen, zo sneu... Heeft nog even een pannenkoekje gegeten en vertrok vervolgens naar Dromenland.... We zullen zien wat ze de komende dagen van plan is en ik ga jullie tips zeker gebruiken!!

10. chantal6790

chantal6790 Actief lid

13 mei 2013
    368
    10
    18
    Lieke is ook 2.5 en net een week van haar middag slaapje af. Als ik haar in bed legde in de middag ging ze altijd eerst een uur spelen en viel daarna in slaap. wat altijd als gevolg had ik haar wakker moest maken en ze dus stront chagerijnig was.

Op advies van een vriendin heb ik haar gewoon 2 dagen opgehouden. was ze overdag erg vervelend ging ze gewoon ff mee op de fiets boodschappen doen of wat anders als afleiding. en dan ging het wel weer. ze ging dan wel eerder naar bed want om half 7 was ze gewoon echt moe en was om 8 uur weer uit bed.

Nu gaat het allemaal goed heeft2 a 3 dagen geduurd bij Lieke

11. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Mijn zoon is net twee en hangt er ook tussen. Hij gaat om 18,00 uur naar bed en is om 06,00 uur weer wakker. Maakt niet uit als we hem later naar bed doen hij is altijd dezelfde tijd op. Het verschilt nu bij hem wanneer hij slaapt. Soms gaat hij om half 9 al soms om 10 uur de andere keer in de middag. Als hij niet wilt en ik weet dat hij wel echt moet slapen dan slapen we in het grote bed (pap en mam) samen. Het lukt hem dan wel goed en ik tank ook direct weer even bij. Best lekker met 36 uur werken over 4 dagen en 31 weken zwangerschap :)

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik zou haar gewoon om 11 uur al in bed stoppen als ze moe of vervelend wordt. Misschien is ze om 12 uur al weer over de slaap heen.

Deel Deze Pagina