Hoeveel tv kijkt jouw 3-jarige?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marie85, 29 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marie85

Marie85 Lid

22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hi!

Gewoon even nieuwsgierig... er zijn al veel topics over, maar toch. Hoeveel tv kijkt jouw 2/3/4-jarige op een dag?

Mijn dochter, net 3, is altijd vroeg wakker (rond 6 uur/half 7). Ze mag dan tv kijken, zodat wij even wakker kunnen worden. Dat is op dagen dat ze naar de gastouder of psz gaat ongeveer 15-20 min. Andere dagen, als ze thuis is, ook langer. Vaak kijkt ze dan een tijdje en daarna gaat ze ondertussen andere dingen doen of gaan we ontbijten.

Nu ze (net) niet meer s middags slaapt, maar wel vanaf een uur of 14 heeeel moe is.. mag ze van mij vaak in de middag ook half uurtje-uurtje kijken. En als we gaan koken ook half uurtje. Soms iets langer, soms korter.

Soms zitten we dus wel op zo’n 2 uur per dag. Vandaag met die regen.. uiteindelijk ook een film opgezet. Dus nu nog langer.

Denk dan wel oei.. is dat niet te veel? Maar ja.. we hebben al geknutseld, gewandeld, boodschappen gedaan, gedanst, uitgebreid gegeten, bezoek gehad, cakejes gebakken, gepuzzeld.. kortom veel gedaan. Maar de koek is op, zij is moe en we hebben ook nog een baby die aandacht vraagt.

Hoe doen jullie dat? Hadden jullie ook periodes van meer en minder? Ik word altijd zo onzeker van die verhalen van max 15 min per dag. Ik ben zoals vandaag van 6 uur tot 18 uur (als mn vriend er is), alleen met die 2.. ik krijg de tijd niet vol anders.. en zoals ik zei, de koek is op bij haar.

2. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

#2 a2cmieux, 29 nov 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2018
    Mijn zoontje kijkt in principe door de week geen tv. Op zondagochtend mag hij wel altijd tv kijken, ongeveer een uur denk ik. Zaterdag en in de vakantie is erg wisselend. Hij vraagt er verder ook bijna nooit naar. Dus hier werkt het zo heel goed.

Ik wil wel nog zeggen dat onze situatie verder heel anders is, dus ik wil er echt niet over oordelen hoe jij het doet.:).

3. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Wij zijn extreem geminderd met tv kijken een aantal maanden terug. Eerst mochten ze elke avond vanaf 17.00 tv kijken, ongeveer 45 min. En sochtends ook vaak.

Nu is de regel dat ze op Di en Do tv mogen kijken s’avonds. 30 minuten lang als ik aan het koken ben. De overigen avonden mogen ze tijdens het koken bij mij aan de bar kleuren of op hun kamers spelen.

Op zaterdag en zondag mogen ze s’ochtends tv kijken als wij nog slapen. En zijn we makkelijker, mogen ze eind van de dag ook regelmatig nog eventjes.

Nu de winter eraan komt zullen we vast een keer een film opzetten, maar niet super vaak. Ik heb gemerkt dat ze veel rustiger worden van tekenen of op hun kamers spelen.

a2cmieux vindt dit leuk.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier nu doordeweeks en op zaterdag Sinterklaasjournaal, op zondag soms een film. Soms ook ‘s ochtends in het weekend, maar 9 vd 10 keer willen ze liever met de Lego spelen.

5. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    In de ochtend een half uurtje als ik de tassen klaarmaak en ‘s avonds als ik kook 30 à 45 minuten.
    In het weekend in de ochtend op zaterdag wat langer.

6. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier rond 17 uur vaak 30-45 minuten als ik kook en zoon moe is van school/bso. Gemiddeld zo'n 4 x per week.

7. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    In het weekend soms wel 3 of 4 uur.
    Doordeweeks 2x 30 minuten ongeveer.

8. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    In de ochtend na het ontbijt dus voor na school gaan ongeveer 25 min

De rest door de week hangt er heel erg vanaf.. deze week heeft ze eigenlijk nog geen tv gekeken verder

In het weekend vaak op zondag een filmpje met lekkere dingen op tafel

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier staat se tv het grootste gedeelte can de dag aan, zonder dat er gekeken word...

Probeer hem nu wel wat vaker uit te doen ipv doelloos aan te laten staan

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh hier kijkt de tweejarige best veel. Hij is helaas standaard wakker om zes uur, dan kijkt hij dus nog een tijdje tv omdat dat nu eenmaal makkelijker is voor mij of mijn man om zo wakker te worden in de zetel naast hem. Ja, zo lui ben ik dan wel.

En 's avonds is hij moe en kijkt hij tv terwijl ik kook.

Best veel dus, maar gelukkig rent hij de rest van de dag als een bezetene rond.

Ik maak mij er niet druk om, eigenlijk.

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Ik hou dat eigenlijk totaal niet bij. Het loopt zoals het loopt en de ene dag kijkt hij meer dan de andere.

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.299
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier geen tv, ze kijkt liever op de tablet wat. Ochtend half uurtje om even rustig op te starten. Tijdens fruit en boterham eten en als ik kook. En dan nog 10 minuutjes na het eten. Dit zijn de enige momenten dat ze stilzit en ze stil is. Ze is extreem druk de rest van de tijd. Altijd springen, rennen, bezig zijn. Dus ik ben blij dat ik tijdens die momentjes even rust heb, haha. En zelfs dan zit ze niet helemaal stil, maar dan is ze nog aan het friemelen aan dr kleren of dr favoriete ikea wolkenkussentje.

13. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    De tv staat veel aan dus laten we het erop houden dat mijn 2-jarige dochter best wel veel tv kijkt. In de ochtend al gauw een half uur en dan vaak op de dag ook nog regelmatig en ook bij opa en oma als die oppassen.

Maak me er totaal niet druk om eigenlijk. Maar net hoe het uitkomt en of we veel thuis zijn.

14. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.707
    113
    Op werkdagen ochtend 10 minuutjes, als het niet minder is. Op vrije dagen vaak wel 45 min in de ochtend, beiden rustig opstarten en daarna gaan we vaak op pad en krijgt ze genoeg beweging dus ik vind het wel prima. Rond het eten klaar maken ook vaak 30/45 minuutjes. Na het eten niet meer en er staat dan ook geen tv aan tot ze naar bed gaat. Tussendoor op de dag komt eigenlijk amper voor.
    Het is voor onze dochter een goede manier om te ontspannen als ze bijvoorbeeld moe is dus ik vind het prima. Ze kijkt afwisselend tv of op youtube.

15. Marie85

Marie85 Lid

22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Wisselend dus zo te lezen!
    Wel krijg ik het idee dat onze kleine meid wel redelijk wat kijkt dus. Maar wat ik lastig vind, is dat ze het soms gewoon echt even nodig heeft (of wij). Als ze zo vroeg wakker is.. na een gebroken nacht voor ons (zoontje nachtvoeding en dochter zelf is de laatste tijd ook veel wakker).. dan kan ik om 6 uur gewoon ff niet dus ja dan is t zo 7 uur.. en ze is om 12 uur gewoon moe, maar wil echt niet meer slapen.. zo krijg ik langzaamaan een hyperactief kind in de middag.. springt door de kamer! Ze doet ook alles maar even. Kleien is even leuk, puzzelen, verven.. en alles is ‘mama mama mama’.

Toen ik haar gisteren voor de tv zetten s middags, met het idee.. even een half uurtje uitrusten, sliep ze 5 min later. Ze viel zo om. Denk dat het ook weer de spanning van deze tijd is (sint).

En einde van de middag is al helemaal zo’n ‘hyper’ momentje.. maar goed, we gaan proberen het wat in te perken.

Anderen ervaring met de fase van naar het niet meer slapen? En de vermoeidheid.. wat deed jij?

Voordat ons zoontje er was, gingen we ook vaak op pad. Dat is nu alleen lastiger.

16. Mila27

Mila27 Fanatiek lid

20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Hier verschilt het per dag.. het is maar net waar ik en hij behoefte aan hebben ;) Ene dag speelt ie alleen maar, maar als hij de hele middag filmpjes wil kijken, vind ik dat prima... zolang ie geen hele dagen wil kijken of boos word omdat het eens niet mag, zie ik het probleem niet en kijkt ie wanneer ie wil ;)

17. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik hou het niet bij. In de ochtend geen tv hier. Tijdens het koken kijken ze vaak even. Hij gaat uit als we aan tafel gaan. Afgelopen dinsdag kwam de oudste moe van school. Toen heeft ze heerlijk in haar onesie met mij en een bakje kruidnoten naar de kleine zeemeermin gekeken. Genieten!

18. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

#18 a2cmieux, 29 nov 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2018
    Ik denk dat het heel erg persoonlijk is en qua kind verschild. Mijn zoon wordt helemaal niet rustig van tv kijken vandaar dat hij eigenlijk alleen 's ochtends mag kijken. Hij zou ook nooit voor de tv in slaap vallen, want hij is echt 100% geconcentreerd en heeft naderhand ook heel erg behoefte alles na te praten en nog eens uit te leggen. Als hij dus 's middags moe is en ik zet hem voor de tv, bereik ik het tegendeel, tijdens het tv kijken is hij wel rustig maar daarna heb ik een oververmoeid kind vol met vragen en indrukken.

Hier verschilt het, soms ga ik wandelen of lees ik iets voor of we spelen een spelletje. Als hij echt heel druk is zeg ik ook weleens dat hij even op de bank moet liggen en zet ik een muziekje of een verhaaltje aan. In bad wil hier ook nog wel eens helpen om wat tijd door te komen en ik heb het entertainen ook wel erg losgelaten en hij speelt intussen heel veel zelf.

19. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Het wisselt. Sommige dagen niet, maar vandaag heeft ze 2 uur het sinterklaasfeest gekeken. We zijn dan al wel de hele ochtend buiten geweest, dus ik vind het dan prima dat ze 's middags tv kijkt.
    In de ochtend kijken ze standaard niet, ik vind dat geen fijne start van de dag. In de middag mogen ze rond 16:30, als ik ga koken en het zelf ook wat zat begin te worden, van mij tvkijken. Vaak is dat een uurtje. Als we gaan eten gaat de tv uit en die gaat ook niet meer aan na het eten.

20. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Mijn zoon (4 jr) kijkt doordeweeks niet veel tv; ‘s ochtends voor school even zappelin en ‘s avonds stklaasjournaal.
    In het weekend kijkt hij gerust 2-3 uur. We kijken bijv graag een filmpje. Gezellig samen onder een dekentje bijv.
    Vooral na een drukke dag ontspant mijn zoon daar heel erg van. Het is voor hem echt een belangrijk moment om even bij te komen.

Deel Deze Pagina