Wij willen misschien geen kraamhulp.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Iris, 17 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iris

    Iris Fanatiek lid

    7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Receptioniste bij een modebedrijf
    Oostzaan
    Zijn er meer mensen die geen kraamhulp willen?

    Wij hebben van vrienden geen goede ervaring gehoord met een kraamhulp.
    Mijn vriend neemt een aantal weken vrij van zijn werk.
    Mijn moeder zal met grote regelmaat komen, zodoende hoeven wij misschien geen kraamhulp..is dat raar?

    Tis toch een vreemde in je huis die rondloopt als ik slaap en mijn vriend gaat betuttelen. Hij zegt zelf dat hij daar geen trek in heeft.

    Ik ga op borstvoedingscurcus en verder gaan wij ons het zelf allemaal leren.

    We hebben verder geen kinderen, dus ook weinig drukte om ons heen.
     
  2. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Het is maar net hoe je erin staat. Jij gaat er nu al vanuit dat de kraamhulp jullie gaat betuttelen. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Iedere hulp is anders.

    Ik vind het persoonlijk wel fijn dat er iemand bij is die bij de eerste voedingen kan helpen, die me kan leren hoe het badderen goed gaat en die mij en mijn eventuele wonden goed en hygienisch kan behandelen. Daarnaast valt misschien het navelstompje in die tijd al af en wat doe je dan? Ik zou het uit mezelf niet zo goed weten.

    Je moet je eigen keuze maken, maar je hebt er recht op en als het toch niet bevalt, kun je toch altijd nog stoppen?
     
  3. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Op zich geen vreemde gedachtengang. Maar volgens mij wil de verloskundige wel dat er bij de bevalling kraamhulp aanwezig is en wie doet dan bij jouw de kraamcontroles? Temperatuur, baarmoederstand controleren, hoogte van je baarmoeder controleren etc..

    Misschien dat je het beste gewoon kraamhulp kan aanvragen en dan kun je later altijd nog zien. Of eventueel alleen kraamhulp voor de controles van jou en je kindje.

    Succes ermee.

    Kwebbel
     
  4. missgroovy

    missgroovy Niet meer actief

    Zo ken ik er wel meerdere maar zeker als je bv gaat geven (of gaat proberen) dan lijkt me kraamzorg wel handig.

    Je hoeft niet de volledige uren te pakken. Geef gewoon aan tijdens de intake hoe en wat. Mij werd gevraagd wat mn wensen waren en ook of ik iemand kende van de kraamzorg die ik graag zou willen of net niet.

    Je zou aan kunnen geven dat je de eerste 2 dagen kraam wil en daarna alleen maar voor de controles van jou en de baby en voor eventuele vragen.
     
  5. mamavanmerijn

    mamavanmerijn Actief lid

    12 okt 2006
    298
    1
    0
    Lijkt mij niet echt handig.
    je wordt namelijk door de kraamhulp elke dag gecheckt of je baarmoeder goed terugslinkt, je temperatuur, bloeddruk etc.
    Daarbij leert ze je handige trucjes hoe beste baby in bad te doen enzo.
    Je zult misschien al wel een hoop weten omdat je hebt opgepast ofzo ( ik heb zelf menig luier verschoont etc als oppas/ au pair), maar toch is het met je eigen kindje toch anders en je leert echt veel van zo iemand.

    Daarbij betuttelen ze niet perse. Ik kreeg bij de1e maar 24uur kraamhulp en baalde er van dat het zo weinig was, want de BV kwam wel op gang, maar merijn wilde niet bij me drinken, dus heeft ze ons geholpen met voeden met een spuitje eerste dagen en bij mij het kolven etc.

    Het ligt er maar net aan wie je treft, maar ik ken meer positieve verhalen waarbij de kraamvrouw tranen had toen de hulp wegging omdat je 'zo'n band met elkaar opbouwt in die paar zo belangrijke, indrukwekkende dagen, dan dat ik negatieve ervaringen ken.

    Dus ik zou er nog eens goed over na denken.
     
  6. Vera

    Vera Fanatiek lid

    17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Ik zou het zeker wel doen. Ik heb het als zeer prettig ervaren. Er komt toch heel wat op je af hoor. En veel waar je echt geen weet van hebt. Je zegt dat het rustig is, omdat het je eerste is.... nou neem van mij aan, vanaf het moment dat je weeen beginnen begin je aan een hele reis in een sneltrein, die nauwelijks stopt. En dan is een onafhankelijk iemand die verstand van zaken heeft heel prettig. Onze kraamhulp was bepaald niet betuttelend en ik kon prima aangeven wat ik wel en niet wilde. Ik zou het gewoon doen. Bevalt het niet, dan kan je dan nog altijd stoppen.
     
  7. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik zou het wel doen.. een pasgeboren baby kan je toch flink onzeker maken en verder was bij mij alle hulp welkom. Ook om mn man te ontlasten met wat taken want het hakt er ook voor een man flink in hoor. Vooral na de eerste (zware bevalling) was mn man helemaal kapot maar dankzij de kraamhulp kon hij ook wat bijkomen.

    Ik zou het gewoon aanvragen en het laten komen en blijkt nou dat je het niks vind kan je ze ook weer naar huis sturen. De 7de, 8ste en 9de dag stuurde ik haar eerder naar huis en de 10de dag is ze helemaal niet geweest (ks dus langer hulp) maar bij de eerste had ik haar echt nodig omdat ik me echt niet oke voelde. Verder ben ik erg pro-bv en weet er ook echt flink wat vanaf maar vooral bij de eerste had ik die hulp echt nodig. Als het makkelijk gaat is dat mooi meegenomen maar het opstarten van bv verloopt echt niet altijd soepel (maar het is de ellende in het begin waard vind ik)
     
  8. MamaMirella

    MamaMirella Fanatiek lid

    6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Haay Irisje !

    Ik heb ook wel eens vervelende verhalen gehoord, maar ook hele leuke!
    En je kan toch kiezen hoeveel uur per dag je iemand zou willen, doe je lekker de korste mogelijkheid! Zij weten alle tips and tricks :D
    En anders stuur je der gewoon weg hihihihi :D

    Dikke -x-
     
  9. babytje

    babytje Bekend lid

    9 jan 2007
    926
    0
    16
    ik heb bij mijn eerste kraambezoeken gedaan, dan komt de kramhulp 2 keer per dag langs ongeveer anderhalf uur. Is puur op de baby gericht en jou, verder niks!
    Misschien is dat wat. Ze kunnen namelijk wel altijd goed met de vk overleggen als er iets niet goed gaat.
     
  10. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Nou, ik vind dat niet raar hoor.
    Wij hebben de kraamzorg wel aangevraagd maar ik heb niet eens bekeken hoeveel uur dat eigenlijk is. Mijn moeder staat geboekt en als de kraamzorg opgeduveld is (mans woorden) neemt hij lekker vrij en gaan we als gezin genieten.
    Tuurlijk, als het allemaal niet zo heel voorspoedig gaat ben je vast super blij met elke witte jas ;)
    Doe wat jullie het beste lijkt en overleg eventueel met je vk!
    Fijne zwangerschap meis! Genieten nu he!
    Elmo
     
  11. pie

    pie Lid

    7 feb 2007
    28
    0
    0
    geen
    groningen
    Zou het toch idd wel doen en dan kijk je het gewoon aan, ik zag het in de eerste instantie ook niet echt zitten maar na het intake gesprek van de kraamzorg heb ik me toch bedacht.
     
  12. Allahinkulu

    Allahinkulu Fanatiek lid

    16 jan 2006
    3.608
    3
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ik woon in turkije en hier kennen ze geen kraamhulp.
    Ik ben 6 weken na mijn bevalling voor controle geweest en heb verder dus geen controles gehad voor mijn baarmoeder of wat dan ook..

    Maar voor mij was het mijn eerste kindje..en ik was heel erg onzeker..en ik had wel mijn schoonmoeder in huis maar daar wou ik het ook niet echt van aannemen want die doet de dingen toch heel anders als wij hier in nederland en dat vond ik persoonlijk niet zo fijn.

    Ik had dus wel graag een kraamhulp gehad die mij kon helpen en mij wat meer zekerheid kon geven over mijzelf en hoe ik het deed etc.

    maar als jij sterk in je schoenen staat, hulp krijgt van je moeder en je man..tsja..waarom zou je dan een vrouw in huis nemen. Het is dus wat je zelf wilt.
     
  13. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik zou er nog eens over nadenken als ik jou was...
    Er zijn ook heel veel mensen met positieve ervaringen.
    Ik had een fantastische kraamhulp!
    Mijn baarmoeder wilde niet zakken en ik kreeg er koorts bij, dan is het toch heel fijn om iemand om je heen te hebben die er verstand van heeft en je in de gaten houdt. Ook wat betreft de verzorging van Bram heb ik heel veel van haar geleerd.
    Hou er rekening mee dat je de eerste dagen na de bevalling aardig van je padje af bent, het is een ingrijpende gebeurtenis, ook voor je vriend.
    Natuurlijk is het ook ideaal dat de was en strijk wordt weggewerkt door haar!
    Ze heeft me echt verwend.
    Mijn man voelde zich niet door haar betutteld.

    Maar zo heeft ieder zijn eigen verhaal, positief of negatief.
    Misschien inderdaad wel verstandig om toch zorg aan te vragen, dan kan je in een later stadium definitief beslissen.

    Succes ermee, Anakin.
     
  14. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Tja, je moet doen waar je je goed bij voelt!
     
  15. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    het lijkt mij juist wel fijn om iemand om je heen te hebben die je begeleid in alles .
    maar je moet het natuurlijk zelf weten.
     
  16. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    snap je gedachtengang wel. heb ook hele slechte verhalen gehoord over hulpen. denk dat het er maar net aan ligt wie je hebt. ik heb het wel aangevraagd, maar mocht het me niet bevallen, dan stop ik het echt eerder. ik wil me wel uitgebreid laten informeren tijdens de intake, want kraamhulpen hebben altijd een aantal eisen, ik ook ;) hihi
     
  17. Chelsea

    Chelsea Bekend lid

    6 aug 2006
    526
    0
    0
    Keukenassistente
    Rotterdam
    Het idee van een vreemde in huis lijkt me ook niet zo prettig.
    En heb kraamzorg voor een paar uurtjes in de ochtend genomen.
    Mijn man heeft vrij genomen, en mijn moeder springt ook in als het nodig is.
    Voor controle van moeder en kind lijkt het me toch wel verstandig.
     
  18. esther 7

    esther 7 Bekend lid

    18 jan 2007
    628
    0
    0
    ik ben met mijn eerste zwangerschap naar het kraam hotel gegaan..
    ik wilde ook geen hulp aan huis,het is en blijft idd een vreemde,en daar zag ik ook niet zoveel in.

    na veel advies dus het kraamhotel..
    en eerlijk gezegd was het daar heerlijk,we hadden het thuis niet gelijk allemaal alleen gekund,daar hadden we ons toch flink in vergist.

    zeker betreft voeding en hechtingen ed.
    ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen.
     
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.458
    113
    Ja, ik vind het idee dat er constant een vreemde in je huis rondloopt ook niet zo fijn, maar ik ben wel blij dat er zoiets als kraamhulp bestaat. Denk dat er zoveel op je afkomt en dan is het wel goed iemand te hebben die overal wat vanaf weet.
    Zal er vast ook aan liggen wat voor kraamhulp het is, ik heb ook wel slechte verhalen gehoord, maar ook genoeg goede. Bevalt het niet, klikt het niet of is ze betuttelend, dan vraag je toch gewoon om een ander?
    Maar goed, je moet doen waar jij je goed bij voelt.
     
  20. mama33

    mama33 Actief lid

    11 sep 2006
    255
    0
    0
    Achterhoek
    Ik zou zeker kraamhulp nemen. Het is je eerste kindje. Kraamhulp is er voor jou maar ook zeker voor je kindje. Ze houdt alles goed in de gaten. Controleert de vochtblans, de groei etc. Bij jou de controles. Stel dat je borstvoeding niet goed loopt? Of als je flesjes gaat geven, hoe weet je dan hoe gaat wanneer je gaat opbouwen in hoeveelheid. Ik kan nog wel een aantal dingen bedenken hoor. Je leert er echt veel van. Ik ben zwanger van m'n derde en zou het nu niet eens in mijn hoofd halen om het niet te doen.

    Ik bedoel bovenstaande niet om jou mening af te kraken maar ik hoop dat je er nog eens goed over nadenkt.

    Succes met je keus!
     

Deel Deze Pagina