tips gezocht om een splinter te verwijderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Sann, 10 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Mijn dochter heeft gisteren bij opa op een houten vlonder een aantal splinters in haar voeten gekregen. De meeste voelt ze niet maar eentje in dr grote teen wel. Ter plekke met een pincet aan de slag gegaan maar hij brak helaas af. Het deel wat er nog in zit kan ik niet bij met de pincet. Vannacht er een pleistrr om gedaan om de huid wat week te maken zodat ik vandaag kon gaan peuteren maar ze wordt al hysterisch als ik er over begin en het lukt me dus niet om dr voet goed vast te houden en te kunnen peuteren. Nou had mijn moeder het al over trekzalf om te proberen. Hebben jullie nog meer tips?

2. Gingerkitten

Gingerkitten Actief lid

12 aug 2011
    225
    0
    0
    Zeist
    trekzalf ja, en voetenbak met soda

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik zuig meestal haha, dat is de enige manier dat mijn oudste het wil en zodra het puntje dan iets naar boven komt kan ik er goed met een pincet bij

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Anders even de ha(assistente) bellen, je zit toch voor het weekend en als het gaat ontsteken..

5. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Beetje overdreven vind ik hoor, zo'n splinter komt er vanzelf wel weer uit. Een huisarts gebruikt hier ook gewoon een pincet voor.

Ik zou een naald even in het vuur houden, laten afkoelen, en daarmee de huid op de plek van de splinter een beetje open trekken, net zolang tot de splinter bloot ligt, of in ieder geval een stuk wat je beet kunt pakken met je pincet.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja zo doe ik het ook altijd. Zo leg je hem bloot en kun je hem zo pakken. Is ook het minst pijnlijk.

7. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Zo doen wij het hier ook idd.
    Met een naald een gaatje maken en dan verder peuteren ;)
    Hier laat onze zoon het gelukkig toe.

Maar het kan idd ontsteken dat heeft hij als baby gehad in zijn boven been van het kruipen.
    Dus ik zeg weken in soda, daarna een beetje peuteren met een naald en dan verwijderen.

8. 00Wendy00

00Wendy00 Fanatiek lid

30 jul 2008
    4.713
    2
    38
    Boter erop smeren! Daarvan kruipt hij eruit.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Je kan toch advies vragen?Ik zeg niet dat je gelijk voor de deur moet gaan liggen daar. En als het in het weekend gaat ontsteken zit je straks bij de ha-post. En voor mezelf had ik niet gebeld, maar voor mijn kind ligt dat toch even anders. Zeker als een kind in paniek is.

10. urmylove

urmylove Niet meer actief

Kan begrijpen dat dit erg vervelend is voor je kindje. Maar zoals eerder gezegd. Laten weken in soda badje.. naaldje de huid ietsjes wijder maken en met pincet eruit halen. als de huid geweekt is, is het zacht en doet het ook minder pijn.
    De dokter zal het ook zo vertellen, of met een pincet gaan peuteren. Vervelend zal het wel eventjes zijn! Even tandjes op elkaar!

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Groene zeep werkt ook net als trekzalf: Een nachtje met een pleister op de plek en de volgende ochtend is hij én omhoog gekropen en de huid is week, dus kun je hem zo pakken...

Verder: Als haar teennageltjes nog niet gelakt zijn ;) : Nagellak in het vooruitzicht stellen?

12. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Zo deed mijn moeder dat ook inderdaad toen ik stekels van een cactus in mijn vingers had:cool: (probeer nooit meer een cactus op te vangen als hij van de vensterbank valt;))

13. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Splinters bij mijn dochter is ook een ramp. Nu opereren we samen. Ijsblokje erop, en samen met een naald peuteren. Ik heb dan zogenaamd ook een splinter in mijn voet. Evt door oma laten uitvoeren, is weer iemand anders. Succes!

14. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Hier doe ik ook als het wat te diep zit trekzalf erop en dan een nacht een pleister erover. Meestal is het de volgende dag er zelf al uit of kunnen we het er gemakkelijk er zelf uit halen.

15. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Laatste keer dat ik bij mijn zoon een splinter er echt niet uit kreeg (ook niet na een sodabadje), heeft de doktersassistente er een hydrocolloid (duoderm bijvoorbeeld) opgeplakt. Na 3 dagen eraf gehaald en ik kon de splinter er zo uit halen.

16. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Hier had zoon er van de week ook 1 maar dan in zijn hand. Het zelfde gedaan zoals hier al staat eb er een toneelstukje van gemaakt.

Pincet, pleister, naald, ijsblokje, sterilon en "stethoscoop" (oordopjes van de iPad) neergelegd. Ik was de dokter man assistent.
    Eerst een röntgenfoto gemaakt met de telefoon, toen met de stethoscoop geluisterd of de splinter eruit wilde, toen "verdoofd" met ijs, gepeuterd en wat om hoog geduwt en toen kon ik hem zo pakken! Mooie krokodillen pleister erop! Hij vond zichzelf helemaal stoer!

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
  18. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Wat een lieve en speelse manier! Super oplossing zeg!

19. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik heb altijd steriele naaldjes (om suiker te prikken) in huis, daarmee peuter ik splinters eruit.
    Op mijn werk (bij huisarts) vaak zat mensen gehad om een splinter te verwijderen. Ik vind dat echt niet overdreven of vreemd. Vond het wel een prettige afwisseling van de dagelijkse werkzaamheden.

De oplossing van Sukke vind ik erg leuk!

20. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Aah, leuk dat jullie dat zeggen.

Af en toe piepte hij wel een beetje hoor, dan deden we weer even ijzen.
    Samen met iemand doen is ook wel een aanrader hoor. Man kon zijn handjes vast houden want als hij de pincet zag komen wilde hij eigenlijk al weg trekken.

Hier de röntgenfoto! :)

Deel Deze Pagina