Essie, je hebt recht op 26x (jouw werkweek) = aantal uur. Dus als je nu bijvoorbeeld 40 uur werkt per week, dan heb je recht op 26x40 = 1040 uur ouderschapsverlof. Je mag het indelen hoe je wilt. Dus als je een jaar de helft van je uren wilt werken mag dat, maar je mag het ook over een langere tijd verdelen. Ik zou wel even kijken hoe lang je ouderschapsverlofkorting kunt krijgen als je het over een langere periode spreidt, dat weet ik namelijk niet helemaal..
ouderschapsverlofkorting is er iig nog tot 2015. daarna wordt weer opnieuw gekeken of dat eruit gaat of niet. Hoop het niet, want dan is ook heel het voordeel van ouderschapsverlof weg.
Krijg je dit dan gewoon uitbetaald of niet? Ik zou graag aaneengesloten ouderschapsverlof willen opnemen gelijk met mijn zwangerschapserlof is dat een goed idee of zeggen jullie je kan beter 1 dag minder werken? Ik werk 24 uur per week. Ik wil er zo graag voor mijn kindje zijn vooral eerste half jaar.. Ik las ook iets over belastingdienst dat je dan ook een deel kan terugkrijgen.. Maar ik heb hier echt 0,0 verstand van.
OV heeft natuurlijk meer voordelen dan alleen de belastingkorting! Je behoudt je normale contracturen, je bouwt (in veel gevallen) gewoon pensioen op over je normale contracturen; je behoudt je normale WW-recht/ZW-recht tot een bepaalde periode.
Ouderschapsverlofkorting = aantal uren per maand verlof x 4,24 (=2013). Dit kun je achteraf van de Belastingdienst terugvragen of als voorlopige teruggaaf maandelijks gestort krijgen. Wel op tijd aanvragen ivm verwerkingstijd! Ze zijn niet zo snel... Als ik jou was zou ik even kijken wat de financiele gevolgen voor je zijn als je stopt met werken (dus volledig ouderschapsverlof opneemt) of dat je een dag minder werkt per week. De ouderschapsverlofkorting is niet te compenseren met je loon neem ik aan dus je mist dan wel heel veel..
Je kunt een Voorlopige teruggave aanvragen bij de belastingsdienst. Maar je krijgt maximaal 4,24 of 4,27 per uur OV terug! En dan moet je ook wel een teruggang in JAARinkomen hebben om hiervoor in aanmerking te komen. Nu is dat vrij logisch wanneer je een half jaar geen inkomen hebt. Let op: wanneer je een deel krijgt doorbetaald van je werkgever (bijv overheid) dan heb je mogelijk geen recht op die korting! Natuurlijk kan je volledig OV opnemen voor een half jaar.... maar je moet het financieel ook trekken. Dat kunnen wij niet voor jou beslissen. Kijk ook eens op de site van Postbus51... staat heel veel uitleg over OV
Hoop ook dat die korting blijft.. Ben eigenlijk benieuwd of je (stel dat het wordt afgeschaft per 1 januari 2015) de korting die je dan in 2014 nog tegoed hebt, eind 2014 nog kan terug vangen.. Weet iemand dat?
Dus die 4,24 krijg je van de belasting en niet van je werkgever? Ik vind dat wel goed hoor al is het maar een klein bedrag liever iets dan niets. En dat je het dan per maand krijgt is helemaal perfect. Bedankt voor alle info dames echt handig om te weten.
Ja de ouderschapsverlofkorting is eigenlijk gewoon een korting op je heffingskorting (inkomstenbelasting), dus dit krijg je inderdaad van de Belastingdienst cadeau. Is de Belastingdienst eindelijk een keer leuk Maaarrr hou het wel goed in de gaten he, dat je niet straks weer moet terug betalen.. Vind dat altijd zooo jammer!
Uiteraard! In 2014 bestond het recht nog, dus bij aangifte over 2014 mag je dat aftrekken. Bij de aangifte van over 2015 mag je het dan niet meer aftrekken.