wanneer praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door littledreamer, 2 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    @mikos, mijn neefjes worden tweetalig opgevoed, en dat ging eerst iets langzamer, maar is nu helemaal bijgetrokken. Ze weten nu ook heel goed welke taal ze wanneer moeten spreken. Ze zijn nu 4 en 6. Je zal altijd wel een beetje hebben dat het ene kindje het sowieso makkelijker kan leren dan de anderen. Als jouw kindjes geen taalknobbel hebben kan ik me goed voorstellen dat 2 talen nu nog wat vertragend effect heeft. Uiteindelijk trekt dat wel bij.

Ons zoontje begint nu te praten. Hij kon al langere tijd: nee, niet doen, mama, papa, tuta (auto), boov (boven) en woef. Inmiddels is daar opa en oma bijgekomen en kan hij meer dierengeluiden doen. Hij heeft 1 zinnetje: als hij iets zoekt, dan haalt hij zijn schouders omhoog en zegt hij "waar is nou?" (echt rete-schattig moet ik zeggen).
    Daarmee valt hij in het niet bij zijn nichtje die een maand ouder is. Die spreekt al zinnetjes en herhaalt alles. Ook bijvoorbeeld internetbankieren.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mikos, ik hoor het ook vaker, dat 2-talige kindje in eerste instantie iets achterlopen. Maar tegen de basisschoolleeftijd de 2 talen beide goed beheersen. Ze hebben toch een extra klus in hun hoofd te doen.

3. littledreamer

littledreamer Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.329
    11
    38
    hier
    Nou dan maak ik me ook maar niet meer druk.. maar ik zou het zo leuk vinden :D

4. Que

Que Niet meer actief

Hier 1,5 maand geleden al MAMA en nu onder het eten hoor ik wel eens lekker.

5. MiSe

MiSe Niet meer actief

Papa en mama zei mijn dochter al heel erg snel. Maar echt bewust nog niet zo lang. Nu is het dus papa, mama, poe (poes) en bah. En soms dada als ze zwaait.

6. MamaMars

MamaMars Niet meer actief

Mijn oudste: 13 maanden mama, een week later ook papa. Lopen met 14 maanden.
    Allemaal redelijk gemiddeld.

Mijn jongste is een ander verhaal. met 7/8 maanden bewust mama en papa. Is nu 13 maanden en zegt stuk of 30 woordjes, waaronder pakken, slapen, eten, hebben en maken, begint voorzichtig wat combinaties te maken (mama kusje, die pakken) en zingt smakelijk eten (maakluh ete ha ha ha) en wiebelen (jiepuh jiepuh).
    Motorisch overigens ook een vlotte tante, lopen met 10 maanden.
    Ze heeft gewoon haast met alles ;)

7. Que

Que Niet meer actief

Hier idd ook poe maar dat is als hij heeft gepoept hahahahahaha

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn zoontje is nu 21 maanden en zegt nog steeds geen papa&mama. Die is ook laat gaan praten met 19 maanden is hij pas een paar woordjes gaan zeggen. Daarvoor alleen maar "Ja"
    Hij snapt wel heel erg veel alles wat we vragen om te doen snapt hij eigenlijk wel en doet hij vaak ook wel.
    Dus hij weet het wel, alleen zegt hij het nog niet:)

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.112
    113
    Sinds eergister: 'mama', 'papa' en 'jaja', hihihi

Maar ze zegt het nog niet bewust natuurlijk, maar het is wel leuk om te horen.

Mijn zoontje was ook wat later hoor, met 15 maanden begon ie pas. Je moet m nou ns horen ;)

10. kimke77

kimke77 Bekend lid

24 feb 2009
    526
    0
    0
    Zoontje hier is 17 maanden en zegt alleen 'DIE?' en 'DA?' met wijzend vingertje. En soms 'mamamamamama'. Ach, ik was ook laat en heb toch de uni gedaan hoor ;)

11. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Hopelijk hoef je niet zo lang te wachten als wij.

Jesse was al 2 jaar en 3 maand voor hij mama en papa zei.
    En pas met 2,5 jaar begon hij aan z'n eerste andere woordjes.
    Maar inmiddels zijn we een half jaar verder, en zegt hij echt ALLES! Op het CB zeiden ze vorige maand dat hij z'n achterstand van 9 maand in een half jaar al helemaal had ingelopen! Dat vonden wij een hele geruststelling.

12. Pelikaantje

Pelikaantje Bekend lid

22 okt 2008
    917
    2
    18
    Utrecht
    Mijn dochter is 14 maanden en zegt nu:

mama
    papa
    kindje
    kindjes kijken
    dikkie dik

Ben pas bij het CB geweest en daar zeiden ze dat ze 2 woordjes hoeft te zeggen op deze leeftijd.

13. mila2008

mila2008 Bekend lid

12 jun 2009
    628
    0
    0
    mijn dochtertje praatte ook heel laat, maar nu praat ze veel meer en duidelijker als de leeftijdgenootjes die eerder van alles zeiden.
    Zegt mij dus niet zo veel meer.

Deel Deze Pagina