Wanneer praten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Zonnebloem92, 7 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liza28

Liza28 Fanatiek lid

24 apr 2012
    1.229
    1
    0
    Marketing & Communicatie
    Brabant
    Hier sinds 6 of 7 maanden al 'mama' maar dat is volgens mij meer geluk dan wijsheid. Al weet ze nu inmiddels wel dat ik 'mama' ben maar toen echt nog niet! Dochtertje liep een dag voor haar verjaardag en is met praten ook niet heel snel. Ze zegt nu: Nee, Ja, mama, bah, aap, die, ijs, haai.. Zoiets? Maar ach vind dat het allemaal al snel gaat.. Dus no problem, al zou ik het vooral handig vinden als we konden communiceren.. Vooral op de huil-momenten :)

2. Valora

Valora Niet meer actief

Hier nog geen woordjes, enkel tellen van 6 tot 14. Dat kan hij ook echt goed, maar voor de rest vertikt hij het om iets te zeggen.

3. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ach, kindjes ontwikkelen zich op hun eigen tempo, geen zorgen over maken hoor! Onze dochter praat sinds dat ze een maand of 8 is, eerst alleen maar een beetje mama maar na een paar weken kwam daar papa bij. Nu zegt ze 'klaar', 'hallo', en 'poes'.

4. Kaat1984

Kaat1984 Actief lid

9 mrt 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Ik denk sowieso dat ieder kind zijn eigen tempo heeft en eigen interesses. Dochter loopt zo'n twee maanden nu. Qua woordjes zegt ze papa, mama, opa, oma, bal, baum (dialect voor boom), paard, haije (dialect voor doei/dag), hoi, bah en Bumba en ze wijst alles aan met dies. Verder zegt ze heel vaak woef woef bij elke hond die ze ziet en als de hond van de buren blaft. Als ze zichzelf ziet op een foto zegt ze dada.

Ik merk dat ze nu in korte tijd heel veel zegt. Eerder was ze meer bezig met lopen. Toch zou ik me er niet druk over maken qua praten. Zoals ik zei ieder z'n eigen tempo en interesse. Het ene kind maakt van blokken een toren en het andere kind gooit ermee of tikt ze tegen elkaar (muziek).

5. n1986

n1986 Actief lid

30 jul 2012
    455
    0
    16
    Werken in de kinderopvang
    Gelderland
    Elk kind heeft zijn of haar eigen tempo. Maar kan me voorstellen als je dan kindjes ziet die heel snel zijn dat je er na gaat denken wat je eigen kindje wel of niet kan.
    Hier een kletsmajoor met ruim 30 woordjes op dit moment.
    Maar ook woorden die wij goed verstaan en begrijpen en anderen wat minder

6. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Klopt er moest 14 maanden staan haha.
    Hij loopt al een maand dus misschien ligt zijn focus inderdaad meer op het lopen dan het praten.
    Zelf was ik erg vroeg met praten (zei bij 9 maanden al woordjes).

7. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Haha dat Chinees is wel erg bekend, doet hij op ka en bah na ook (klinkt wel heel schattig:p)

8. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Hier beide dames luie praters :) vooral fiene was erg goed in wijzen en haar oudste zus alles laten pakken.

Ze zei wel woordjes rond haar tweede verjaardag, maar vooral die, daar, nu, ik.. Kommandeer woordjes vooral :) en af en toe als ze echt wat nodig had een paar woordjes en dan met zo'n halve zucht er bij.

Ons buurjongetje is even oud en die zei echt alles na, die wist al heel veel woorden.

En toen net na haar tweede verjaardag begonnen de volzinnen. En dan niet van drie woorden of zo, maar echt " mama kom fiene hellepe schoen aan " ik stond echt met mijn mond wijd open.

De buurvrouw zei laatste al dat het nu omgekeerd was, onze buurjongetje gebruikt nog wel veel losse woorden terwijl Fien nu vragen stelt en al lidwoorden en bijvoeglijke woorden gebruikt. Ik had haar net aan de telefoon en toen zei ze "nee niet mama, ik Eefje spele tent maken"!

Ik geniet daar nu ontzettend van, dat we gesprekjes kunnen voeren en dat ze echt exact hetzelfde klinkt zoals de oudste is echt heel komisch.

Ik heb me er soms ook best druk om gemaakt, maar ergens merkte ik ook wel aan haar dat het wel goed zou komen.

9. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik kan niet wachten tot dat hier zo is.....

10. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Mijn zoon is 25 maanden en praat nog niets.
    Hij kan woorden als papa mama boom klaar wel zeggen maar gebruikt ze niet. Zegt ze alleen na wanneer hij zin heeft.

Hij begrijpt wel alles en volgt ook alle commando's op dus ik verwacht dat de spraak vanzelf volgt

11. Maia

Maia Niet meer actief

Tim zei gisteren voor het eerst papa. Hij is 22 maanden. Hij zegt sowieso nog niet zoveel, een stuk of 5-10 woorden nog flink onverstaanbaar. Komt vanzelf.

12. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wat een grote verschillen zeg qua praten, maar goed ik hoef me dus nog niet druk te maken (sinds vandaag zegt hij ook hap:p)

13. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Nee nog lang niet hoor ;)

14. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Hier zegt dl al een aantal woorden, maar soms zegt ze ze ook weer een tijdje niet ... onderhand zegt ze mama, papa, opa, oma heel soms, bah, ja, nee, baby. Papa horen we bijvoorbeeld niet zo vaak momenteel, maar opa weer heel erg vaak. Dus het wisselt een beetje :) Verder probeert ze veel na te zeggen, zoals dierengeluiden etc.

Deel Deze Pagina