is dit berg of eczeem??

Discussie in 'Verzorging' gestart door Daantje57, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hallo mamma's,

Mijn zoontje van 12 weken heeft al een tijdje rode dikke uitslag op zijn hoofdje met veel schilfertjes erop. Hij leek er geen last van te hebben dus ik dacht dat het berg was. Ik heb het behandeld door het in te smeren met plantaardige olie en het goed te kammen.

Maar sinds maandag is hij steeds aan het krabben op zijn hoofdje. Nu lees ik overal dat berg niet jeukt... Ook op zijn buikje heeft hij wat rode uitslag waar hij soms aan krabt... nu vraag ik me af.. is het dan misschien eczeem? .. en waarom krabt hij dan nu ineens eraan.

zijn er mensen met ervaringen?

2. sunmaid

sunmaid Actief lid

6 jan 2009
    184
    0
    0
    Hier ook een zoontje met eczeem. Op zijn hoofd, rode kleine vlekjes en ook op zijn buik en rug. Op zijn beentjes en armen ook. Hij heeft inderdaad wel jeuk op zijn hoofd ook. Ik smeer met vaseline lanette creme. Ideaal spul vind ik dat. Op zijn wangetjes is de huid bijna weer zacht. Ik heb ook zoutzalf van de buren gehad, die moet ik nog proberen. Ik smeer 2 keer per dag helemaal in, ochtend en avond en tussendoor als ik zie dat ie last heeft. Meestal met naar bed gaan nog een smeertje op zijn hoofdje.
    Houd het in de gaten, schilfertjes hier ook hoor, terwijl ik denk dat het geen berg is, heeft ie wel gehad.

3. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dochter heeft tot na haar eerste verjaardag berg gehad en dit was nooit rood en schilferig, maar altijd wat gelig. Ik heb ook nooit de indruk gehad dat ze er jeuk aan had... voor mij klinkt dit dus niet als berg?

4. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht

Misschien is het dan toch eczeem. De huidschilfertjes zijn wel een beetje gelig overigens.

5. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hier een zoontje dat ook eczeem heeft.
    Hij had op zijn hoofd een combinatie van Berg en eczeem. Dus gele schilfers maar ook roodheid. En het jeukte ook want hij krabde er aan, tot bloedens toe.
    Hij had het ook op zijn buik. Via de huisarts hormoonzalf en vaseline gekregen en nu (een paar maanden later) is het stabiel en ziet zijn hoofdje er super uit.
    Het kan dus best ook eczeem zijn, in combinatie met Berg.
    Ik zou even langs de ha gaan om het na te laten kijken.

6. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Mijn dochter heeft tot ongeveer een half jaar last gehad van berg.
    Ze begon er op een gegeven moment aan te krabben maar dat was meer uit gewoonte...
    Het plekje waarop ze krabte werd dan wel rood.

7. ladylupos

ladylupos Actief lid

2 okt 2012
    309
    0
    0
    visagiste/haarstyliste
    capelle a/d ijssel
    Mijn dochtertje heeft ook berg gehad tot zeker wel 14 maanden, maar ook zij had er geen last of jeuk van.
    En ook bij mijn dochtertje was het niet rood, tenzij ze er per ongeluk met haar nageltje overheen ging en daardoor er een stukje afging.
    Dus wat jou kindje heeft klinkt ook bij mij niet echt als berg :(

8. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Hier heeft mijn zoontje hetzelfde gehad tot 9 maanden, en het was idd gelig..

9. Bri

Bri Niet meer actief

Het zou zomaar kunnen dat het eczeem is. Jongste heeft veel berg gehad op haar hoofdje (gelige schilfers, niet rood, geen jeuk) en oudste heeft veel last gehad van eczeem op zijn borst (vurig rood, veel jeuk, krabben tot bloedens aan toe).

Tips: hou de huid vet. Gebruik verzorgingsproducten en wasmiddelen zonder parfum, en geen wasverzachter.
    Niet te vaak in bad (2 keer per week is normaal gesproken genoeg), goed droog deppen. Voor in bad vond ik balneum licht vettende olie fijn, en erna smeerde ik de baby in met vaseline-paraffine. Dat is heel vet, heel makkelijk smeerbaar en is super voor een eczeem huidje.
    Als het erger wordt, of je baby er veel last van heeft, ga dan even naar de huisarts. Hormoonzalf is uiteindelijk het meest effectief tegen eczeem, maar dat wil je niet te lang gebruiken. Voorkomen is beter dan genezen...

10. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Bedankt voor alle tips.

Omdat hij er steeds meer aan begint te krabben en de plekken zich ook langzaam uitbreiden (al is het wel alleen op zijn hoofdje) ga ik morgen toch even met hem naar de dokter.

@Bri: Ik smeer het nu inderdaad in met olie. Ik merk wel dat hij dan minder jeuk heeft, dus dat helpt wel!

11. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Berg schijnt niet te jeuken

12. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    beste mama's,

Het was inderdaad eczeem. De dokter heeft 2 zalfjes voorgeschreven en ik mag Maurits nog maar 2x per week in bad doen, en dan het liefst een zemelen badje. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor het over is.

13. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Balen hoor. Succes!

Deel Deze Pagina