4 dagen opvang, heb er moeite mee

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door koekwaus, 14 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. koekwaus

koekwaus Actief lid

18 jan 2011
    135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Ik kan hoogstwaarschijnlijk een baan krijgen van 32 uur.
    Maar nu zit ik zo in de spagaat.
    Ben de afgelopen jaren veel thuis geweest voor mijn dochter van nu bijna 4. Straks moet zij 4 dagen naar de bso. En mijn baby van 6 mnd moet dan 3 dagen naar de opvang of gastouder (mijn moeder wil 1 dag oppassen).
    Ik vind dat eigenlijk te veel. Mijn man is leraar en heeft wel regelmatig vakantie, maar is verder niet van plan om ouderschapsverlof op te nemen. Helaas. Anders hadden we maar 3 dagen nodig.

Het is een specifieke baan waar ik bijna 10 jaar voor gestudeerd heb, en in die 10 jaar zijn het aantal banen - mede door de crisis - steeds schaarser geworden. Dus als ik dit zou afketsen dan gooi ik mijn eigen ruiten in want de concurrentie is groot.

Help. Heeft er iemand wijze raad?

2. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Is het geen optie om een gastouder aan huis te zoeken? Ik werk zelf als gastouder aan huis bij het vraaggezin en ik vind het een ideale oplossing. De kinderen zijn dan weliswaar niet bij hun ouders maar wel lekker in hun eigen huis op hun vertrouwde plek met eigen vertrouwd speelgoed en vertrouwde slaapplek. Ik vind dat op jonge leeftijd heel belangrijk.

3. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou gaan voor je kinderen, als je niet per se hoeft te werken voor het geld. Ik zelf het geluk om mijn dochtertje te zien mogen opgroeien en ik ben blij dat ik zelf bij iedere mijlpaal bij ben geweest. Ik moest er niet aan denken om straks van iemand anders te horen dat ze bijvoorbeeld haar eerste stapjes had gezet. enz.

Ze worden maar 1x groot en dat gaat supersnel.

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.570
    113
    ik zou het wel doen.

Als oma 1 dag voor de jongste wil zorgen kan ze de oudste misschie n uit school halen.

En de oudste hoeft in de vakantie iig niet naar de bso. Dan is je man vrij en is hij misschien niet 5 dagen per week van negen tot vijf weg. Nakijkwerk ed kan hij natuurlijk ook 's avonds doen.

5. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    ik zou er ook voor gaan hoor, zeker als de banen al niet in overvloed zijn.
    ik denk dat je wel went aan het veel wegbrengen... sommige kindjes en ouders weten niet beter...
    als deze baan voor jou veel betekend zou k de kans niet laten schieten....
    natuurlijk zou je liever minder werken en meer bij je kindjes zijn... lastige situatie!

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb daar nooit zo mee gezeten. Mijn dochter gaat 3 dagen per week naar de onthaalmoeder en 2 dagen naar de grootouders. Ze vindt het geweldig.

Er is toch niks mis met je dromen najagen?

7. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Ik begrijp je volkomen. Die spagaat zit ik ook in. Ik denk dat ik mijn keuze al wel gemaakt heb. Maar ik heb er ook veel over nagedacht, ook voor mij was het een buitenkansje. Dus ik zat ongeveer in jouw situatie, alleen zijn mijn kindjes dan 2,5 en 1 jaar.

Ik denk dat als je ervoor gaat, kwaliteit boven kwantiteit moet zetten en dus zoveel mogelijk met de kinderen doen in je vrije uurtjes. Ik denk dat je kinderen dan eigenlijk ook niks tekort komen. Het is natuurlijk niet zo dat, omdat je 4 dagen in de week wil/gaat werken, je ineens geen fijne of goede moeder voor je kinderen bent. Misschien dat je oudste 1 dag in de week standaard bij 1 van haar vriendjes/vriendinnetjes kan spelen en dat je haar daar dan ophaalt? Scheelt alweer een dag? Ik heb voor mijzelf alle voors en tegens opgeschreven en echt goed overwogen wat het zwaarste woog voor mij. Ik heb er ook echt behoorlijk lang over nagedacht, maar ik denk dat het voor mij meer voldoening geeft om naast moeder zijn, wat intens genieten is, ook nog iets anders te doen. In mijn geval wordt dat fulltime. Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is dat je niet meer zoveel tijd met de kinderen doorbrengt, en dat je de tijd die je vrij hebt dus ook echt aan hen besteed zodat ze dus geen contact tekort komen.

Hopelijk heb je hier wat aan. Super veel succes met het maken van je keuze. Ik snap je gevoel hierbij.

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als je de baan kan krijgen na zoveel jaar thuis en als het zo'n buitenkans is: Doen!

Die kinderen blijven niet eeuwig klein, maar wie zegt er dat je over pakweg 3 jaar (als je zoontje naar school gaat) weer zo'n kans krijgt? Of dat je überhaupt nog uitgenodigd wordt voor sollicitaties voor dergelijke banen?

Als je man bovendien zowat alle schoolvakanties thuis is plus 's avonds ook een beetje op tijd thuis is, valt opvang al minder zwaar.

Je kan maar beter nu je dromen najagen en ze laten mislukken, dan dat je eeuwig met de vraag zou zitten "wat als ik het had aangenomen?".
    Stel dat het niet lukt / te zwaar is / ... kan je altijd nog op zoek naar iets anders of proberen te praten over minder uren.

9. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb ook nachten niet geslapen toen mijn kindjes meer naar de oppas moesten. Maar uiteindelijk is het allemaal zo meegevallen! De oudste geniet volop van de BSO. Het is net als met vriendinnetjes afspreken. Ze komt met leuke werkjes thuis, bakken koekjes, spelen buiten, doen vomputerspelletjes etc. Ze heeft er 2 beste vriendinnetjes. En de gastouder is gek op mijn jongste. Die ontvangt net zo veel liefde en aandacht als thuis.

En ik heb een Superbaan, waar ik volop van geniet.....

10. koekwaus

koekwaus Actief lid

18 jan 2011
    135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel allemaal voor jullie reacties.

Eerst maar eens kijken of ik überhaupt de baan krijg. heb de eerste gespreksrond overleefd maar er zijn denk ik nog 1 of 2 kandidaten meer die ze door hebben laten gaan naar ronde 2.

En dan toch aannemen. Inderdaad er mee ophouden kan altijd nog als het echt niet lukt. Of proberen of het lukt om te vragen of je iets minder mag werken.

Wel zou ik dan een lieve gastouder nodig hebben (in tilburg) het liefste aan huis.

en hulp in huis want anders kan ik mijn kinderen niet genoeg aandacht geven.

En om het helemaal ingewikkeld te maken staat ons huis te koop en heb je kans dat alle oppas weer opnieuw geregeld moet worden.

Maar probeer er maar op te vertrouwen dat als die baan voor mij is dat dan de rest goed geregeld gaat worden.

11. tuc

tuc Niet meer actief

ik eerlijk gezegd zou het nooit doen, 4 dagen bso is echt onwijs veel en voor het kleintje vind ik het ook veel. Ik zou zelf niet zoveel van mn kinderen willen missen.

12. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Ik denk dat ik het zou proberen. Als lijkt het me wel erg moeilijk.
    Maar je leeft natuurlijk niet alleen voor je 2 kinderen. Je hebt ook een eigen leven.

En wie weet als je er een tijd werkt, je ook minder kunt gaan werken.

13. kimke77

kimke77 Bekend lid

24 feb 2009
    526
    0
    0
    Ik zou er wel voor gaan in jouw situatie. Wel zou ik dan kiezen voor een gastouder aan huis ipv BSO en kdv. Dan kan je oudste na school gewoon lekker thuis zijn. Want school en BSO samen is echt vermoeiend als de kinderen nog zo jong zijn.

Je keuze voor de baan snap ik goed. Je hebt er zo lang voor gestudeerd en dit is mss je enige kans. Dus zet hem op!

14. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Klinkt perfect qua baan. Waarom je man niet een dag ouderschapsverlof? Jullie zijn samen en samen verantwoordelijk.
    En hij werkt ook nog eens in een sector dat het in principe kan.

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    ik zou ook kijken of je man niet een dag ouderschapsverlof op kan nemen. Mijn man werkt ook 4 dagen, we hebben allebei gestudeerd voor een specifieke baan en we willen elkaar allebei die mogelijkheid geven… en ook elkaar allebei de mogelijkheid geven om een dag met de kinderen door te brengen! Jij verdient het om een baan op je nivo te hebben!
    En anders kunnen je moeder en/of je man misschien een middag na school voor je oudste zorgen, zodat je maar 3 dagen BSO nodig hebt?

Anders zou ik in elk geval een huishoudster gaan zoeken, zodat je je vrije tijd ook echt aan je kinderen kan besteden ipv aan was vouwen

Deel Deze Pagina