Hoi! Ja, klinkt misschien een beetje raar, want de nacht begint bij iedereen natuurlijk om 12 uur, maar ik bedoel het volgende: Onze zoon van 5 maanden slaapt 's middags 1 of 2 keer. Het tweede slaapje zit heel dicht tegen etenstijd/bedtijd in. Ik ga uit van 19 uur kinderbedtijd (weet eigenlijk niet waar ik dat vandaan heb). Als de kleine man rond half 6 slaperig wordt, weet ik niet zo goed wat ik zal doen. Laat ik dan de nacht beginnen (dus avondritueel starten met tandenpoetsen (hij heeft al 2 tanden), pyjama aan, etc) of laat ik hem gewoon nog een slaapje doen van meestal 1 uur (half 6 tot half 7) en wacht ik daarna tot ie wederom moe is om de nacht te starten. (half 9) Ik weet het niet zo goed... Ik geef borstvoeding op verzoek dus ik hoef geen rekening te houden met flestijden. En eigenlijk is het ook slapen op verzoek want als ik hem er niet moe in leg is het brullen natuurlijk Anyway, hoe doen jullie dit?
hier begind de nacht om 19:00 is hij eerder moe gaat hij eerder naar bed word hij dan nog wakker kan hij wat drinken en dan weer op bed
als hij hier moe werd toen hij 5 maand was. dan zette ik hem in zijn wipstoel voor de tv en rekte ik het uit. om kwart over 6 beginnen met avond ritueel en dan lag hij meestal om half 7 kwart 7 op bed. ik legde hem niet eerst nog in bed voor een slaapje. dan rekte ik het uit en dan sliep hij smorgens langer haha
off topic, gefeliciteerd amfy!!! Met 5 maanden deed mijn dochtertje 3 dutjes. - van 9.00 uur tot 12.00 uur - van 13.00 uur tot 15.00 uur - van 16.30 uur- 17.30 uur Zo was ze uitgerust voor het avondeten en dan kreeg ze rond 20.00 uur een flesje en ging naar bed. 19.00 uur bedtijd kwam nadat het derde dutje eraf was, zo rond de 10 maanden. Kan ook wel eens 19.30 worden. Op zich is het ook niet erg om je kindje wakker in bed te leggen hoor, het is ook wel goed dat hij dat leert, niet echt laten huilen natuurlijk.
Gister ging het zo met de dutjes: 9:45 - 11:15 13:30 - 15:00 16:45 - 18:00 Om half 8 begon toen de nacht helemaal prima Maar nu vandaag: 9:45 - 11:15 13:10 - 14:50 tegen 5 uur ging ie niet slapen.. niet moe! maar tegen 6 uur wilde ie wel.. Uiteindelijk lag ie er om 18:40 in en ik heb zijn nacht maar laten beginnen Hij komt dan ng wel voor voedingen natuurlijk, maar die doe ik dan net als midden in de nacht: zonder praten, in de schemer, snel weer bedje in. ik twijfel dus een beetje of ik vandaag niet beter toch om 6 uur hem dat dutje had laten doen, en dan laat de nacht laten beginnen... Rekken voor de tv heeft hier geen zin. Totaal nog geen interesse voor tv.
als hij gewoon normaal slaapt en hij is niet enorm vroeg wakker morgen, dan zie ik er ook geen probleem in om z'n nacht vroeg te laten beginnen. Dan heeft hij het ws gewoon nodig. Je zit ook net een verkeerd seizoen he, als het zomer was geweest dan had je na het eten nog lekker een stukje kunnen lopen ofzo. Ik zou dus even de nacht en morgenochtend afwachten en als dat prima gaat zou ik het gewoon zo laten.
Mijn dochter ging rond de 5 maanden pas rond 21.00-21.30 de nacht in. Met 6-6,5 mnd om 20.00-20.30 en nu met bijna 8 maanden tussen 19.30 en 20.00. Ik kijk inprincipe niet naar de klok, ze gaat gewoon naar bed als ze moe is.
Hier begint de nacht na 6en. Onze puk slaapt eigenlijk heel erg weinig overdag, maar kan wel heerlijk uitslapen 's morgens. Ik kan haar om 9 uur uit bed halen als ik zin heb maar we kunnen ook best tot 12 uur blijven liggen met zijn beidjes, en dan slaapt ze eigenlijk helemaal niet meer overdag. Vandaag bijvoorbeeld zijn we om 12 uur opgestaan en heeft ze 2 keer 20 minuten geslapen in de auto omdat we op visite gingen, en ging ze meteen toen we thuiskwamen na de (giga)voeding om 7 uur naar bed. Als ze voor 6en moe is leg ik haar voor een dutje op bed (dus nog geen pyjama aan) en als het na 6en is doe ik het avondritueel en slaapt ze daarna gewoon door. Ik geef ook bv (live en in de fles) en dat betekent dan soms 's avonds nog 2 keer wakker maken voor de (fles)voeding maar daar kan ze heel goed tegen dus daar hebben we weer geluk mee. Ik moet er wel bij zeggen dat dit flexibele schema niet helemaal stressloos is, we hebben er soms echt avonden bij met huilbuien van ruim een uur voor ze wil slapen, en als we een vast ritme hadden zou dat vast minder zijn maar ik ben zelf niet dol op vaste schema's dus voor nu laten we het even zo. Het zal wel anders worden als ik in januari weer ga werken. Ik vind het eigenlijk best grappig hoe baby's overdag dutjes doen en 's nachts lang slapen. Als ik overdag naar bed ga moet ik een wekker zetten hoor anders word ik laat in de avond wakker haha!
Evi begint vaak erg vroeg aan de nacht; zo rond 17 / 17.30u. We maken haar dan nog wakker om 22u voor een fles en dan slaapt ze door tot 7.30u. Ze maakt dus een superlange nacht. Haar wakker houden heeft geen zin; ze is echt moe. Ik wil dat ook niet doen; ze geeft zelf aan dat ze moe is en heeft t blijkbaar gewoon nodig. Overdag slaapt ze dan ook nog 2x2u dus het is een enorme slaapkop.
ik zat met hetzelfde soort probleem als jij eerst...hij begon de nacht altijd rond 2130u laatste voeding... maar werd al moe rond 20u...aangezien het een vast ritme werd ( doe ook bv op verzoek)...gaat ie nu tussen 1930-2100 de nacht in... avondritueel is hier badje-voeden-slapen...dus het ligt altijd aan de 1 na laatste voeding, hoe de tijd uitkomt... maar op 1 of andere manier, regelt zoonlief het zelf zo dat het altijd rond 20u badje uitkomt...kan ook voorkomen om 19u badje
Wat gaan sommige babys vroeg naar bed! Hier zijn ze nooit vóór 20.00uur gaan slapen. En nu nog steeds zo,. Maar hoe doen jullie het straks met avondeten? Dan gaat de kleine direct van tafel naar bed oid?
dat vraag ik me ook af...maar volgens mij veranderd het ritme tegen de tijd dat baby hier vast voedsel krijgt...dnek ik!!!!? neem aan dat baby dan aangeeft later moe te zijn...mss wordt zoiets als 18u eten en 19u/1930 bad ofzo
Tussen 2 en 6 maanden verandert inderdaad nog veel, maar tussen 5,5 en 6 maanden zal niet schokkend veel veranderen aan de dagritme van een baby, vandaar vroeg ik het me af. Amfy, GEFELICITEERD !!!!
Lisa ligt vaak om 18 uur al in bed. Dan is ze helemaal op (slaapt vaak nog maar 1 keer per dag of 2 keer een uur). Ze krijgt haar avondeten (wat nog weinig voorstelt, maar goed ) om 16:30. Dan om 17:45 nog een laatste voeding en naar bed. Dan slaapt ze tot een uur of 7 (of ze wordt eerder wakker omdat ze haar neus helemaal vol zit en ze niet meer kan slapen).
sem gaat meestal na het eten nog even naar bed soms slaapt ie soms niet. Daarna nog lekker spelen en om 19.30 een flesje en om 20.00-20.30 naar bed vind dit prima. Om 18.00 bv vind ik te vroeg hoor kan papa zijn zoon maar 10 min zien als ie thuis komt en evt met een bezoekje s,avonds kun je ook niet weg.
Idd hier ook. Mijn man is om 18.30 thuis dus moet er niet aan denken dat ze dan al op bed ligt. Wij eten met zijn drietjes om 18.30 en daarna doet papa haar in bad, voed ik haar en gaat ze naar bed. Zitten we zo tussen 19.30 en 20.00. Ik wil deze tijd wel aanhouden als ze natuurlijk niet eerder moe wordt, want dan gaat ze eerder naar bed. Maar dit is wel een prettige tijd vind ikzelf.
sam slaapt overdag nog 3x s'ochtends een half uurtje tussen de middag 2,5 uur soms 3 uur en aan het einde van de middag nog een half uurtje, na dat slaapje krijgt ie eten en daarna even tv kijken en in bad pyjama aan enzo en dan nog een fles rond 19.00 uur en dan lekker naar bed zo rond 19.30.
Hier gaat de kleine ook om 18:30-19:00 naar bed. Later kan niet, want dan is ze echt moe en wil ze alleen maar slapen. Ik zou graag willen dat ze 's avonds wat later zou gaan slapen, want we kunnen nu nergens naartoe in de avond. Overdag slaapt ze maar weinig (3x een klein uurtje ofzo) Wij eten zelf pas na 19:00, en de kleine krijgt rond 17:30 haar groentenhapje. Dus eigenlijk gaat ze (bijna) gelijk na het eten naar bed