geen tot weinig brood en fruit

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by eh1978, Jan 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. eh1978

eh1978 Lid

Sep 17, 2009
    91
    0
    0
    leerkracht
    hengelo
    Hallo,

Ik heb een tweeling van 9 1/2 maand oud. Ze doen het allebei ontzettend goed. Alleen nu eet mijn dochter geen tot weinig fruit of brood. Het groente potje wil ze wel.

Voor heen at ze het eigenlijk wel goed. De afgelopen 2 tot 3 weken is het een drama met brood en fruit. Bij het brood eet ze de korstjes op want dan kan ze dan zelf doen. Als je haar het brood zelf in haar mond laat doen dan gaat ze er vaak me spelen. Als het brood niet wil steekt ze haar tong uit of draait het hoofd weg. Ze eet ongeveer 3 stukjes brood. Bij het fruit precies het zelfde. Als ze niet wil draait de gewoon haar hoofd weg of steekt haar tong uit. Hier eet ze ongeveer 4 lepeltjes.

Haar schema is als volgt
    7.00 Papfles 180 + 3 lepels
    10.00 Fruit
    12.30 brood
    13.30 fles 150
    16.30 groente
    19.30 Papfles 180 + rijstebloem

Is het dan te veel wat ze krijgt. Als de fles 's morgens minder wordt krijgt ze niet genoeg fles voeding. Ze drinkt overdag namelijk geen diksap want dat wil ze niet.

Ik hoop dat jullie wat adviezen hebben, want voor mijn gevoel krijgt ze zo niet voldoende binnen.

groetjes eh1978

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi eh1978,

Als ik kijk naar je schema dan ziet dat er goed uit. Krijgt je dochtertje misschien een tandje? Het kan zijn dat ze hierdoor even wat minder eet dan je gewend bent. Vaak komt dit vanzelf weer goed. Blijven aanbieden en er geen strijd van maken is belangrijk. Ook voor ander drinken dan melk (diksap, water, lauwe thee zonder suiker) geldt hetzelfde. Vaak moeten kindjes hier echt even aan wennen. Als je blijft aanbieden dan komt het vaak vanzelf! Je mag ook, als je dochter dit wil drinken, de fles tussen de middag eventueel wat groter maken (180 ml in plaats van 150 ml).

Groetjes Linda

3. eh1978

eh1978 Lid

Sep 17, 2009
    91
    0
    0
    leerkracht
    hengelo
    Ze heeft sinds 23 oktober 2 tandjes benenden. Boven heeft ze nog geen tanden en heb ook even gekeken en het ziet er ook niet naar uit dat die binnen kort gaan komen.
    Ik merk wel dat ze vaak dingen zelf wil doen. Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?? Sinds kort is ze ook aan het kruipen. Ik wacht het gewoon rustig af. Bedankt voor je reactie.

groetjes eh1978

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi eh1978,
    Dat kan er inderdaad ook mee te maken hebben! Hoe klein ze soms ook nog zijn kunnen zij wel goed aangeven wat ze wel/niet willen.
    Succes! Groetjes Angélique

Share This Page