Hoe zoontje laten plassen op de wc?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Strandbal, 16 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Hallo meiden.

Sinds een paar weken probeer ik om mijn zoontje (2,5 jaar) op de wc te laten plassen. Maar hij plast niet...
    Ik heb zo'n verkleiner en daar gaat hij wel opzitten maar vervolgens kliert hij alleen maar (wc papier afrollen, wc continue doortrekken, kraantje aandoen) en plast niet. Hij houdt zijn plas gerust 2 uur op en ik zet hem wel elk half uur op de wc maar dan doet hij steeds niks. En dan als hij eraf gaat plast hij ineens op de grond.
    Hij praat nog niet heel goed (begint nu wel per dag meer te komen) waardoor ik het soms lastig vind om in te schatten of hij dingen echt goed begrijpt.
    Dus hebben jullie misschien tips? Of zal ik nog even mee wachten en later weer proberen?
    Ik heb eerder ook een potje neergezet en dat vond hij ook alleen maar leuk voor de grap.

2. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Loslaten, hij snapt nu de wc nog niet blijkbaar.. Wat wel kan helpen met deze warme dagen is hem lekker zonder luier laten lopen, dan heeft hij door wat er gebeurd, potje mee naar buiten nemen en dan als hij plast erop zetten, ook al is het leed al geleden.

Ik heb toevallig mijn dochter van bijna 3 (9-9) net zindelijk.
    Ik heb gewoon haar luier uitgelaten en gezegd wat de bedoeling was, en ja dat ging een paar keer mis maar nu na een weekje is ze luierloos en zelfs vannacht zonder geslapen :$

Dit had ik ook niet verwacht maar gaat super goed.

toi toi toi en doorzetten met dit weer en als het echt niet lukt dan over een maandje of wat weer.

ps de wc is ook wel heel groot en eng (je plas verdwijnt!!) dus misschien een potje beter?

3. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Bedankt voor je antwoord. Op het potje wilt hij niet want hij wil persee op de wc.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.309
    113
    Onze uk deed eerst ook niks op het potje, zo af en toe kwam er wat. Nu is hij bijna 2.5 en geeft redelijk goed aan wanneer hij moet plassen.

We hebben nu een poster gemaakt waar hij een sticker op mag plakken wanneer hij geplast heeft op de pot of als dat er niet is de wc.

Als hij het rijtje vol heeft krijgt hij klein cadeautje, paar stickers, vormpje voor de klei etc het motiveert hem heel erg en heeft er lol in. Je kan het zo makkelijk en moeilijk maken als jezelf wil dus een rijtje met 7 vormpjes om daar sticker in te plakken of 8 en als het heel goed gaat meer of luierloos.

Je zou stickers kunnen proberen en anders even stoppen en over een maand weer proberen.

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ik zou het ook nog loslaten maar je kan 'm op bepaalde momenten op de wc zetten, elk uur of voor het douchen en slapen bijvoorbeeld, maar dan niks verwachten...komt er wat een high five geven en komt er niks, niks van maken.

Wil je er echt voor gaan dan de luier af laten en dweil bij de hand houden en hopen dat hij het snel oppikt.

6. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Neem je hem ook mee als je zelf naar de wc gaat? Dan ziet hij wat daar gebeurt.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Blijf je erbij? Met een boekje, of een spelletje, zodat hij lang genoeg blijft zitten? Gaat hij inderdaad met jou mee naar de wc, zodat hij weet wat er verwacht wordt? Kan je bijvoorbeeld hem op het potje naast de wc zetten terwijl jij op de wc gaat? Zo deed ik dat altijd. En dan gezellig samen liedjes zingen of zo.

8. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Gewoon laten gaan... komt vanzelf.
    Wij lieten stickers pakken als het wel in de wc was. En ze mochten hier altijd met me mee. Doorspoelen en zo.

Oudste is met 3 jaar en bijna 2 maanden zindelijk geworden, de jongste kwam 3 maanden laten met 2 jaar en 3 maanden.

9. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja hij staat er regelmatig bij als ik op de wc zit. Ik probeer hem ook geen druk te geven dus zing ik liedjes of laat hem een filmpje kijken.
    Hij doet ook poep en plas geluiden na of hij doet alsof hij poept of plast. Hij roept mij ook dat hij naar de wc wil en zet zelf de verkleinbril erop.

10. Schuurpapier

Schuurpapier Niet meer actief

Dan zou ik het gewoon even laten. Blijkbaar is hij er nog niet aan toe en dat is geen enkel probleem :) Je doet het nu heel goed, en het zou zonde zijn als hij het als pushen gaat ervaren, daarom zou ik er gewoon weer even mee wachten :)

11. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Lekker nog even laten. Als hij eraan toe was, zou hij wel gewoon op de wc z'n plas gaan doen.
    Google even op zindelijkheidstraining: er zijn een aantal duidelijke 'voorwaarden' waaraan een kind moet 'voldoen' voordat je kunt starten. Lees je daar even op in, dan kun je op het moment dat hij er wel aan toe is, gewoon lekker starten :)

12. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik sluit me aan bij de rest.
    Mijn dochter doet het precies hetzelfde. Ze kan prima zonder luier plassen maar niet op de wc of het potje. Ze maakt zelfs speelgoed van het potje. Om haar het stickersysteem te laten begrijpen heb ik haar wel elke keer nadat ze op de wc is geweest een sticker laten plakken. Na 10x een klein cadeautje. (Dochter praat helemaal niet dus het is een beetje vissen hoe ik dingen goed duidelijk krijg ;) ). Misschien helpt dit voor je zoontje? Dat je hem eerst gaat uitleggen wat het doel van de stickers is, als hij dan ook ziet dat er echt een cadeautje komt dan is hij misschien gemotiveerder om wel iets te doen op de wc.

13. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Bedankt voot jullie antwoorden. Met stickers kan ik ook proberen. En verder laat ik het idd maar op z'n beloop.

Deel Deze Pagina