Tips spruw/borstonsteking

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Carlien, 12 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Hallo,

De kleine drinkt heel slecht door en de spruw is vastgesteld. Ze heeft namelijk ook witte stippen in der gehemelte..

Mijn borsten branden als de ziekte en sinds vandaag voelen mijn borsten gewoon gekneusd aan als ze drinkt. +elke keer weer de toeschietpijn! Want ze stopt elke keer met drinken of laat zelfs los en dan wil ze weer drinken.. (Over mijn tepels begin ik maar niet:(:$)

Ze krijgt al Nystatine sinds vorige week woensdag en ik krijg sinds gisteren Miconazolnitraat (zalf) voor mijn tepels..

Iemand tips??:(:( Ze is nu bijna 3 weken en de kleine groeit wel goed, maar heeft duidelijk last (ook nou van de darmen en overgeven..) en voor mij is het zo ook niet vol te houden..

Na 1 week behandelen is er een stip in haar gehemelte bij en zijn mijn borsten en tepels er ook 'zeker' niet beter op geworden, ik wordt nou gewoon misselijk tijdens het voeden..:( :(:(

Alle tips zijn welkom!! Alvast bedankt!:)

Gr.
    Carlien en Rosalie

2. Flowery

Flowery Lid

8 okt 2010
    19
    0
    0
    Zuid-Holland
  3. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Gentiaanviolet inderdaad, hielp bij mij ook prima!

4. 1985Breezer

1985Breezer Bekend lid

19 feb 2009
    869
    251
    63
    zorg
    brabant
    Je boobs goed schoonmaken, evt kolven als het te pijnlijk is.
    Flesjes iedere dag uitkoken.(weet niet hoe goed je kindje aan de borst drinkt (let op tepel-speen verwarring).
    Uitkijken met zoogcompressen!!

5. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hygiëne, hygiëne, hygiëne!!

Wij hebben ook spruw gehad en alle crèmes waren hier compleet nutteloos tot ik echt ALLES ging afkoken en strijken! Tot het matras aan toe! :$ (matras uiteraard enkel strijken ;))
    Als je een pamper verschoont of aan haar mondje of jouw borsten komt, je handen goed wassen. Etc...

Ik was net van m'n tepelkloven vanaf toen ik spruw kreeg en ik had nog liever m'n kloven! Man, wat een gedoe was dat hier!

6. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    dit helpt echt, alles strijken, heet wassen, alke keer schone doek op je schouder als je je kleine puk vasthebt, doek onder t hoodje etc.(dus heeeel veel hydros inslaan!!), vspruw was apart van gewone was wassen!! Daarnaast bed heel vaak verschonen en al het beddengoed strijken(dagelijks). Spruw sterft af als het heten dan 60 graden behandeld wordt.
    Zelf altijd van die pads in je bh doen en die echt vaak verschonen.

7. mamavanjustin2

mamavanjustin2 Nieuw lid

7 jul 2010
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook 2 maanden met spruw gelopen, 2 kuren Nystatine gehad, constant smeren met Miconazolcreme en ook nog een kuur Fluconazol geslikt. Uiteindelijk ben ik overal mee gestopt omdat m'n tepels week werden door de creme en toen is het over gegaan.
    Mijn tips: alles goed uitkoeken, alles wat je gebruikt voor baby en jezelf (hydrofielluiers, washandjes, spuugdoeken, bh's, handdoeken) wassen op minimaal 60 graden. Gebruik katoenen zakdoeken als zoogkompressen ipv echte zoogkompressen, die houden het herstel tegen.

Heel veel succes!

8. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Ik heb een hele lange bv geschiedenis met spruw...
    Bij mijn 2de en 3de kindje heb ik 6 maanden non-stop spruw gehad. Ik heb letterlijk zitten voeden met bloed, zweet en tranen. Ik voel dus echt met je mee....
    Ik heb alles geprobeerd: nystatine, miconazol, fluconazol kuren in de hoogste doseringen, gentiaan violet enz... En niets hielp.

Ik ben toen naar een homeopatisch arts gegaan. Die heeft eerst geholpen om mijn weerstand omhoog te krikken. Als je de schimmel van buiten af gaat bestrijden kan het op korte termijn best helpen. Maar als de voedingsbodem van de schimmel van binnen uit komt kan je bestrijden wat je wilt, maar komt het elke keer weer terug.
    Schimmel steekt eigenlijk altijd de kop op als je weerstand laag is.
    Als je je weerstand zo hoog mogelijk probeert te krijgen zal de schimmel veel minder kans hebben om voort te woekeren.
    Suikers vinden schimmels ook heerlijk, als je die weinig tot niet eet zal de schimmel uithongeren.

Ik heb veel baat gehad bij een homeopatisch schimmeldodend middel: Lapacho.
    In hoge doseringen is het gevaarlijk omdat je er bloedingen door kunt krijgen.
    In een lage dosering werkt het heel effectief, alleen dan wel in combinatie met weerstandverhogende middelen.

Het smeren van miconazol moet je ook niet te lang achter elkaar doen. De huid van je tepels wordt er enorm week van en de kloven herstellen eigenlijk bijna sneller zonder die creme.

Ik geef momenteel nog steeds bv en ben tot 5 mnd weer aan 't tobben geweest met spruw. Gelukkig is het nu al een paar maanden volledig weg, en weet ik dus nu ook hoe het voelt om zonder pijn te voeden.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips en ik wil je heeeeel veel sterkte wensen!

9. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Hallo,

Bedankt voor alle tips!

Mijn weerstand probeer ik nou (sinds de bevalling trouwens al) op te krikken door weer mama & baby vitamine te slikken.

Hygiëne ben ik ook al druk mee, netjes elke keer alles koken en heet wassen.. etc. (De hydrofieldoeken heb ik al aangevuld met theedoeken:):))

Maar ik gebruik nu ook de tip om de paarse inkt te gebruiken, nou maar hopen dat het werkt.. Want ik vindt het er behoorlijk eng uit zien (zal een foto plaatsen erbij van Rosalie)..

Moet je daarnaast ook nog de nystatine door gebruiken, of hebben jullie die tijdens de behandeling stop gezet???:(

Gr.
    Carlien en Rosalie

10. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor naast de gentiaanviolet hoef je geen nystatine te gebruiken! Heb je je tepels ook behandeld? Het voordeel van gentiaanviolet is dat je het maar 1x per dag hoeft te gebruiken en niet na elke voeding...

Deel Deze Pagina