Borstvoeding of flesvoeding? DUBIO

Discussie in 'Voeding' gestart door Annedore, 15 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Bij mijn zoontje heb ik geprobeerd borstvoeding te geven. Dit kwam (na KS) zeer moeizaam op gang. Lactatiekundige erbij gehad en aan het aanleggen e.d. lag het niet. Ik legde hem vaak aan, 's nachts ook om de 2 a 3 uur. Ik kolfde ook na iedere voeding en toch bleef zoontje afvallen.
    Na een maand was hij nog niet terug op geboortegewicht. Hij werd ook bijgevoed met kv. Moest van de vk en de kraam :(
    Na een week of 2/3 hapte zoon niet meer aan de borst, omdat hij zo vroeg al met de fles bijgevoed werd. Ik ben blijven kolven tot de laatste druppel met 6 weken...

Ik ben de afgelopen weken bezig met onderzoeken waarom het toen mislukt is, want ik heb er toch best erg veel energie in gestoken destijds.

Nu heb ik ontdekt dat mijn melkproductie vanwege de PCOS geremd zou kunnen worden ivm de aanwezigheid van meer mannelijke hormonen.

Ook heb ik 2 jaar geleden een mammografie gehad en zei de chirurg dat mijn borsten weinig borstklierweefsel bevatten, maar voornamelijk uit vet bestaan. Na onderzoek en verhalen van ervaringsdeskundigen weet ik dat dit ook een behoorlijke negatieve invloed kan hebben op de productie. Colostrum zal ik wel aanmaken, maar de kans is heel groot dat de productie daarna weer niet op gang komt.

Nu zit ik zo in dubio. Ga ik er toch voor? Hoe lang ga ik er dan voor? Ga ik weer tot het uiterste? Of neem ik genoegen met alleen colostrum en ga ik direct ook bijvoeden?
    Of gaan we toch er weer alles aandoen om die productie op te krikken? Met de vrij grote kans dat dat weer niet lukt en ik voor 'niks' mijn kraamtijd alleen in de rats heb gezeten over de bv.
    Of ga ik deze keer vanaf het eerste moment genieten van mijn baby met het risico dat ik achteraf spijt krijg dat ik niet toch meer geprobeerd heb ;)

Mocht ik toch kv gaan geven, dan wil ik dit op verzoek gaan geven.

Maar goed, ik moet wel een plan in mijn hoofd hebben. Weten wat ik wil. En wat realistisch is ;) want ik WIL uiteraard graag langdurig bv geven.

Alle input is welkom :)

2. Nathalie4

Nathalie4 Actief lid

13 apr 2014
    178
    33
    28
    Lastig! Ik zou het gewoon proberen, en als je ook een plan B hebt, daar op terugvallen zodra je merkt dat je er stress van krijgt. Voelt vast ook fijn zo'n back up!

3. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik zou het zeker gaan proberen!
    Tijdens de kraamweek kun je dan alsnog beslissen wat je doet.. Bespreek nu met je partner hoever je wilt (en kunt) gaan mbt de bv.

Maar waarom hebben ze met de fles bijgevoed en niet met een cupje of spuitje???

4. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Dat zou ik ook wel willen weten achteraf. Ze begonnen met finger feeding op dag twee en op dag 3 ging er ineens een flesje in.
    Ik wist toen nog niet war ik nu wel weet en was ook een beetje van de wereld nog na helse bevalling en ks :( het is helaas gebeurd.

5. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    oh vervelend!

6. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Weet je nog hoeveel je zoontje dronk op dag 3? Vaak heeft fingerfeeding geen zin meer vanaf 40 cc per voeding omdat dit teveel energie kost.

Als je graag bv wilt geven zou ik het in ieder geval proberen en dan voor jezelf een limiet stellen hoe ver jij wilt gaan.

Je zou ook nog borstvoedingsthee kunnen proberen en salie helemaal vermijden is ook belangrijk want dit droogt je productie op.

Hier is vanaf dag 1 ook een fles bijgegeven helaas en slechte begeleiding bij de bv en daardoor 3 maanden vele problemen gehad waardoor ik uiteindelijk helemaal ben gestopt bij onze zoon. Deze keer wil ik het ook anders doen.

7. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Kun je niet alvast contact zoeken met een lactatiekundige om een plan op te stellen? Vooral ook om jezelf te beschermen omdat je gemakkelijk grenzen verlegd tijdens zo'n eerste periode (hormonen, misschien iets te dwingende hulp aan je bed) en je misschien weer in een bepaalde modus belandt en gaat aanmodderen.
    Dan weet je hoe ver je wilt gaan en is straks de beslissing om toch over te stappen op kv "gemakkelijker".

8. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik heb momenteel even niet de financiële middelen om een lk te raadplegen. Mijn aanvullende verzekering dekt ook niks :(

'Stom' is ook dat we ongeveer 5 weken na bevalling op vakantie gaan. Dat is vlak voor positieve test geboekt.
    Gelukkig is t België, dus mocht ik toch op dat moment nog bv geven en een lk nodig hebben (van t vakantiegeld ;)), dan zorg ik dat ik er een vind in de buurt van ons vakantieadres. Maar liever zou ik voor die tijd natuurlijk al duidelijk hebben of mijn productie voldoende is of dat ik voor kV ga.

Mijn man is heel simpel, wat hem betreft geven we direct kV, maar ook een jaar bv staat hij achter. Het enige dat hij niet wil is dat ik 24/7 met de bv aan het worstelen ben. Dat kan natuurlijk ook niet met nog een kind in huis ;)

Denk dat we samen idd een termijn moeten afspreken waarbinnen het goed moet gaan of in ieder geval heeeel hoopvol moet zijn.
    Ik denk zelf nu aan een week of 2/3, maar of dat realistisch is?

9. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ik heb ook PCOS, schildklierproblemen en weinig klierweefsel. Toch heb ik mijn beide zoontjes (met veel moeite en op 't werk wel 6 keer kolven ipv de "normale 2 keer") tot hun 6 maanden enkel mamamelk kunnen geven (ok, oudste heeft 1 flesje gehad onder invloed van een slechte verpleegster 's nachts in 't zkh die me erg onzeker maakte).
    Als ik jou was, zou ik het dus gewoon proberen. Overschakelen op kv als het niet lukt, kan altijd nog. Omgekeerd, weer bv gaan geven na met kv begonnen te zijn, is niet zo makkelijk (en als je al aanleg hebt voor te weinig melk, zou ik zelfs zeggen onmogelijk om dan nog volledig bv te geven).
    Ik weet niet of je ook openstaat voor donormoedermelk ingeval je zou moeten bijvoeden? In NL is er het moedermelknetwerk.
    Tips om voldoende bv te hebben: salie en munt vermijden, anisaten (venkel, anijs, pastinaak) kunnen voor sommigen in beperkte mate helpen maar anderen hebben dan weer minder melk erdoor en te veel ervan heeft een slechte invloed.
    Borstvoedingsthee bevat vaak fenegriek (dat mag niet bij schildklierproblemen).
    Naast veel aanleggen / kolven zijn er nog andere middeltjes waarmee een (huis)arts je kan helpen om voldoende melk te hebben, als je echt wilt en dus maar een klein beetje te weinig hebt, niet aarzelen om hulp in te roepen.
    Succes. :)

10. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Als je het wel wil gaan proberen en het gebruik van kruiden is een optie voor jou, dan zou je eens kunnen kijken naar galega/geitekruid/goat's rue. Dit kruid schijnt mee te helpen klierweefsel aan te maken en je productie te vergroten. Ook zijn er nog andere kruiden die kunnen helpen ( te vinden op internet)

Er is vooral op engelse sites informatie te vinden over galega/getitekruid/ goat's rue ( zoek dan op gelega/goat's rue en low milk supply of insufficiant glandular tissue)

Ik zou ook de begeleiding van een lactatiekundige zoeken. Die kan je hier enorm mee helpen.

Er is bijvoorbeeld ook een borstvoedingshulpset waarmee je kunt bijvoeden aan de borst. Dus dat zou ook een optie kunnen zijn.

Doe vooral waar jij je goed bij voelt. Wil je voor bostvoeding gaan, kies je voor de fles of voor een combinatie. Alles is goed zolang jij er maar achter staat.

11. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Silinde: voor ons is donor mmelk geen optie. Wel idd het gebruik van kruiden zoals Beitsche schrijft. Bedankt voor deze tip!

Ik weet idd ook dat ik bij de HA aan de bel kan trekken. Maar wanneer die je dat? Is het reëel om te denken dat als zoontje na twee weken niet op geboortegewicht is dat hulpmiddelen echt noodzakelijk zijn? Of uiteraard voor die tijd als hij teveel afvalt? Bijvoeden wil ik de eerste week/weken vermijden om zodoende mijn productie alle kans te geven en ook goed in te kunnen schatten of deze toereikend is. Maar t moet wel verantwoord blijven natuurlijk.

12. ons2ewonder

ons2ewonder Bekend lid

3 mei 2011
    986
    8
    18
    moeder
    Ik zou het proberen zodat je geen spijt achteraf hebt. Maar zodra je merkt dat je gaat stressen en kindje blijft afvallen over op plan b. Ik hoop voor jou dat het lukt ook al heb je zoveel punten tegen. Doe wat goed voelt voor jou dat is het belangrijkste

Bij mijn oudste begonnen met bv door te kolven( dochter met hartafwijking lag op de nicu) toen ze thuis kwam mocht ze 10 minuten aan de borst en de rest met fles waar ze een uur over deed. Daarna kolven en alles steriliseren en dan was het tijd voor de volgende voeding. Nodige wondjes en kolvde uiteindelijk alleen nog bloed😔.
    Daarna overgestapt op fles ze was toen 6 weken. Ook op fv groeide ze langzaam.

Bij de 2e weer bv geprobeerd ze dronk slecht bleef niet op temp en bleef afvallen uiteindelijk na een week lk er bij en moest bijvoeden en extra kolven. Daarna werd ze sterker en volledig aan de borst gekregen.tot 6 maand pijn bij voeden dochter die spuugde en krijste van de pijn en groeide slecht en Na 6 maand bleek dat dat ze koemelkallergie had dus op dieet gegaan en daarna ging het beter. Ze is inmiddels 3,3 jaar en krijgt nog steeds elke avond bv.

Bij de 3e ging vanaf dag 1 de borstvoeding goed mede omdat zijn zusje nog dronk dus de productie al op gang was. Hij viel amper af en was op dag3 alweer over zijn geboortegewicht heen. Van tevoren melk gekolft ( vanaf 37 weken en gyn wist ervan) en in spuitjes ingevroren voor het geval hij bijvoeding nodig had.

Zo zie je maar dat elke bv periode anders kan zijn. Hopelijk verloopt deze keer de kraamweek voor jullie soepeler en kun je genieten van je kindje

13. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Zo dat ging iedere keer echt beter! Wat fijn zeg :) bedankt voorhebt delen van je ervaringen.
    Een relaxtere kraamweek lijkt mij zo fijn!
    Man en ik moeten maar eens goed gaan bespreken wat we een acceptabel verloop zouden vinden. Is nogal lastig, want hij verdiept zich er niet in en ik moet volgens hem beslissen ;)

14. ons2ewonder

ons2ewonder Bekend lid

3 mei 2011
    986
    8
    18
    moeder
    Loop je in het ziekenhuis of vk?
    Bij mij in het ziekenhuis hadden ze namelijk een lactatiekundige voor als het nodig was.

15. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Toch weer proberen denk.
    De eerste dagen lagen wij in t ziekenhuis. Zoon op kinderafdeling ivm laag glucose,aan infuus. Hij moest dus drinken en kreeg kunstvoeding omdat t bij mij niet zo snel op gang kwam.
    Hij kreeg wel steeds uit t cupje te drinken.
    Alles wat ik kolfde s nachts kreeg hij met een spuitje. Overdag legde we eerst aan, daarna wegen en aan de hand van gewicht evt wat kunstvoeding.
    Op een gegeven moment mocht hij meer als 25cc, toen werden er al gauw flesjes gegeven, want was makkelijker en sneller als cuppen.
    Ik had t toen niet echt in de gaten,maar als je gewoon thuis bent kun je zelf natuurlijk wel cuppen.
    In t ziekenhuis waren meer kindjes die zorg nodig hadden,dus begreep de zuster ook....

16. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Ohja, zoon werd s avonds geboren, heel de nacht bloedsuikers geprikt. Niet met aanleggen bezig geweest. Toestand was te zorgelijk.
    Toen zoon op kinderafdeling lag , infuus had, in bedje lag en wij er al even waren stond er ineens iemand bij ons. Dat'bleek de lactatiedeskundige te zijn. Er was bekend dat ik bv wilde geven,had t er zelf niet meer over gehad. Was met iets anders bezig, dacht mn zoon te verliezen. Zusters hadden de lactatiedeskundig ingeschakeld en zo toch gestart met aanleggen, leren kolven, eigen kolfspullen krijgen.

Alle dagen was ze er meerdere keren.
    Toen we naar huis gingen regelde ze dat in de winkel (oa uitleenartikelen) alles voor me klaar stond. Leenkolf, goede maat borstschilden enzovoort. Bv thee enzovoort.
    Had veel aan haar

17. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik ben onder controle in t zkh. Maar weet eigenlijk niet of ik voor de bevalling al met hun lk kan spreken. Destijds bij zoontje kwam ze op dag 2.

Ik wil idd ook niet meer dat er iemand met een fles in de buurt van mijn baby komt. Hopelijk deze keer gewone bevalling en snel weer thuis, dan kan ik zelf met een cupje voeden als t nodig is.

Mijn man gaf net aan dat hij gewoon naar de cijfertjes van baby wil kijken. Bv proberen. Valt hij teveel af: bijvoeden. En dan zal mijn productie het waarschijnlijk niet redden. Maar wellicht heb ik meer kans als baby geen tepel-speenverwarring heeft en ik hem kan blijven aanleggen naast bijvoeding met cup. Na 4 weken kunnen we dan een fles proberen.

18. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ik zou het wel proberen. Sowieso om in ieder geval je kindje kostbare colostrum binnen te laten krijgen.
    Vriendin van me heeft ook PCOS en 9 maand borstvoeding gegeven, dus het kan wel. Zelf heb ik borstverkleining gehad maar toch een jaar (met veel moeite maar toch) bv gegeven.

Ik ben zelf lid op facebook van groep Natuurlijk borstvoeding.
    Veel handige tips en ook een LK (of 2?) dat daar zit.
    Ze zijn wel verschrikkelijk PRO borstvoeding, daar moet je af en toe even tussendoor lezen:p
    Maar je kunt daar voor vragen/adressen enz. terecht. (gedeelte is wel belgisch)

Wat mij trouwens hielp is borstvoedingsthee van Weleda en anijsmelk.

Succes met je keuze!

19. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik ben op fb lid van een andere groep borstvoeding 0+ mnd. Heb daar ook al veel gevraagd en info en ervaringen vandaan :)

Die dingen als kruiden en bv thee, kan ik daar nu al mee beginnen of heeft dat nog geen nut?

20. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63

Nee nu nog niet beginnen met die kruiden, ze mogen niet allemaal tijdens zwangerschap (en het zal waarschijnlijk niet veel uithalen)

Deze is ook wel intressant: https://www.borstvoeding.com/artikelen/kolven/voorkolven2.html
    (maar niet zonder overleg doen)

Ik heb er zelf ook wel over na zitten denken maar ik ben niet zo goed met de hand kolven en hoop gewoon dat het nu sneller op gang komt omdat ik vorige keer al een jaar heb gegeven.

Deel Deze Pagina