Wanneer rollen, zitten, kruipen, tijgeren en optrekken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Druif78, 15 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik weet dat je niet moet vergelijken, maar het kan wel heel leuk zijn en leerzaam... Ben benieuwd wanneer jullie kindjes konden:

- omrollen (beide kanten op)
    - stevig kunnen blijven zitten en zelfstandig zitten?
    - tijgeren door het huis heen
    - kruipen op handjes en knietjes
    - optrekken aan een tafel oid
    - lopen?

En zit er verschil tussen jongetjes en meisjes (of is dat echt toeval dat in mijn omgeving de meisjes meestal sneller zijn met alles?)

Soms maak ik me weleens zorgen dat mijn zoontje bijoorbeeld nog geen knietjes onder zich plaatst terwijl andere kindjes van zijn leeftijd dat al wel doen. Maar ik weet ook : ieder kind doet t in zn eigen tempo. Mijn zoontje is weer snel met eten en kletsen bijvoorbeeld.
    Hij kon omrollen met 4 maanden en terug met 6 maanden.
    Het blijven zitten begint nu te komen al kukelt ie nog regelmatig om.
    Hij wil heel graag zitten en staan, dat vindt ie geweldig, maar hij kan het niet zelf en dat frustreert hem enorm. Ook wil hij nauwelijks meer liggen.
    Hoe is het bij jullie??

2. shanice81

shanice81 Actief lid

15 mei 2008
    321
    0
    0
    apeldoorn
    Verschilt indd per kind...luna is met alles vrij snel...
    ze was 3maand toen ze begon te rollen op haar buik en bijna 4 toen ze terug rolde...op t cb zaten ze ook raar te kijken..
    verder kruipt ze vanaf 6 maand achterwaards,.nu dan ook vooruit...ze is nu 7maanden maar kan ook al zelf zitten en loopt mee aan de hand.Het eerste woordje van haar is eten...
    En t nichtje van mijn vriend is 6weken ouder maar die kan dus nog helemaal nikis...dus niet zitten niet kruipen/tijgeren...alleen liggen.

3. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn zoontje kan alleen nog maar omrollen :p

hij probeert de rest niet eens :p

hij wil staan, zitten kruipen de kamer door, en dat lukt hem niet,
    maar mij lukt het niet om hem altijd overal mee naartoe te dragen op mijn arm,

hoe slecht het ook is volgens mensen... ik zet mijn zoontje soms even in de loopstoel,
    daarmee komt hij wel de hele kamer door, dan heeft hij tenminste zijn portie plezier daar even in gehad. en neemt hij weer even genoegen met lekker liggen.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza rolde met 5 mnd om van rug naar buik. Met 8 mnd van buik naar rug, (kon ze ws wel eerder, maar deed dat gewoon niet. Op d'r buik liggen was leuker om te spelen denk ik. Toen ze het eenmaal ging doen, was dat direct alsof ze nooit anders gedaan had).
    Ze bleef goed zitten vanaf 6,5 mnd, ging zelf zitten en optrekken met 8 mnd geloof ik, kruipen met 8,5 maand. Tijgeren met 7 mnd.

5. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    rollen deed de 2e al met 2,5 maand (beide kanten op, heeft 1 week geduurt voor hij terug kon)! Hij komt zelfs al vooruit als hij op de grond ligt, heel snel.

De oudste was daarin tegen vrij laat en liep ook pas met 16 maanden.

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    met 6 maanden kon Fae stevig zitten als we haar neerzette. Dan kon ze gerust 20 tot 30 minuten spelen.
    Maar ze vond liggen, met name op haar buik, dan ook VERSCHRIKKELIJK!

Daarom was ze met rollen etc ook vrij laat waarschijnlijk. Vanaf 9,5 maand ging ze ineens hard. Rollen (alleen voor de noodzaak overigens), billenschuiven, en met 11 maanden ongeveer ook zelf gaan zitten en optrekken.

Meisjes zijn meestal sneller dan jongens hoor je meestal, maar hier dus een dame die haar tijd neemt.

Waar ze trouwens al wel snel heel goed in was, was haar fijne motoriek, tussen duim en wijsvinger kon ze al heel snel kleine dingetjes pakken en naar haar mond brengen en ook aan ons aangeven. Kruimeltjes, haren (mijn lange haren) en later krentjes zijn nooit een probleem geweest :) .

7. Jessie81

Jessie81 Actief lid

4 jan 2008
    441
    0
    0
    Office manager
    Overijssel
    Rosan rolde met 8 weken op de buik. Sinds ze 4mnd is kan ze ook terug op de rug draaien. Op CBen KDV waren ze verrast dat ze al zo snel op de buik draaide! Ook wel lastig, want in bedje draaide ze ook steeds op dr buik en wilde ook zo slapen. Dit vond ik in het begin doodeng. Maar heb eens staan kijken en terwijl ze o de buik lag draaide ze keurig dr hoofdje van links naar rechts en andersom.

Kruipen etc zit er hier nog niet in, dus daar kan ik je helaas nog niks over vertellen!

8. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    - omrollen (beide kanten op)
    Met vier maanden ofzo

- stevig kunnen blijven zitten en zelfstandig zitten?
    Nu nog steeds niet ;)

- tijgeren door het huis heen
    Sinds een paar weken, dus toen ze 6,5 maand was, maar alleen achteruit

- kruipen op handjes en knietjes
    Nog niet, ze zit wel op handen en knietjes en beweegt dan heen en weer zonder vooruit of achteruit te gaan

- optrekken aan een tafel oid
    Nope

- lopen?
    dat gaat nog wel even duren denk ik:D

9. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    hier best snel allemaal, in ieder geval voor mijn gevoel!
    omrollen, op de buik: 2,5 maand
    terug 3,5 maand. Hij vond op zijn buik liggen nou eenmaal leuk dus waarom terug rollen!
    zitten blijven 5 maanden
    tijgeren 6 maanden
    kruipen 7 maanden
    zelf zitten 7,5 maand
    zelf optrekken 7,5 maand
    lopen langs de bank 8,5 maand
    stapjes los 10,5 maanden
    loslopen echt is sinds deze week

10. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    - omrollen (beide kanten op)3,5 maand naar de buik en met 4,5 maand andersom
    - stevig kunnen blijven zitten en zelfstandig zitten? 6 maanden
    - tijgeren door het huis heen nooit gedaan!
    - kruipen op handjes en knietjes 9 maanden
    - optrekken aan een tafel oid 7,5 maand
    - lopen? 14 maanden

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik moet er bij zeggen fynn van ons is echt een hele snelle maar goed hier mijn lijstje

omrollen (beide kanten op)
    Met3 maand van rug naar buik en 1 weekn later terug
    stevig kunnen blijven zitten en zelfstandig zitten?
    met een maand of 5 blijvens zitten en zelf gaan zitten met 6 maanden
    tijgeren door het huis heen
    nooit gedaan
    kruipen op handjes en knietjes
    6 maanden
    optrekken aan een tafel oid
    6 maanden en 1 week
    lopen?
    fynn probeerd sinds een dag of 5 te stappen langs te tafel etc op echt lopen nog niet (gelukkig)

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Het lijkt wel alsof er hier een paar hele snelle tussen zitten?!
    Maar ben ook blij om te horen dat er ook kindjes tussen zitten die met 6 maanden bv ook nog geen kruiipmoves maken of kunnen blijven zitten als je ze neer zet.
    Mijn kleine vind het zitten en staan helemaal geweldig en is gefrustreerd als ik daar even niet aan mee wil werken (anders ben ik de hele dag met hem in touw). Maar als ik hemop mn schoot laat zitten of op de vloer terwijl ik hem tegenhou of als ik hem aan de tafel zet en hem licht ondersteun onder zn armpjes, is dit heel slecht??
    Ik snap dat ze het beter zelf moeten kunnen doen omdat dan pas de spieren ed sterk genoeg zijn, maar hij vindt het zo leuk en is zo pissig als ie alleen maar ligt...
    Is het slecht voor zn ontwikkeling als ik m af en toe laat zitten of staan? En zou ie het sneller leren als ik m gewoon op de grond leg en het hem zelf laat uitvogelen?

13. meow

meow Bekend lid

21 aug 2008
    998
    0
    16
    docent
    Zuid Holland
    Grappig, ik lees hier dat bijna alle kindjes eerst van rug naar buik rollen. Anoek doet het precies andersom, ze kon met 4 maanden van dr buik naar dr rug rollen, maar andersom nog niet. Terwijl ze altijd op dr rug slaapt enz. Op dr buik vond ze tot 2 weken geleden helemaal niks

14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Met 13 weken rollen van buik naar rug.
    Met 6,5 maand rollen van rug naar buik.
    Met 6 maanden goed en stevig zitten.
    Met 9 maanden tijgeren

En om de rest wachten we nog.

15. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    met 4 maanden van rug naar buik
    met 6 maanden van buik naar rug, tijgeren en blijven zitten
    met 8.5 maand kruipen, zelf gaan zitten, optrekken en lopen langs de tafel.
    met 10 maanden kreeg hij een loopwagentje, daar liep hij sindsdien achter en rond die tijd liep hij ook mee aan het handje.
    met 12 maanden de eerste losse stapjes en 2 weken later liep hij los.

16. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Leuk die website!

Begon me al bijna zorgen te maken met al deze kindjes. Hier is ze 5 maanden maar nog geen gerol, hoor...

17. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

@Meow hier ook eerst van buik naar rug en toen pas een tijd later andersom. Dochter deed wel meer dingen in een andere volgorde.

omrollen: van buik naar rug: met 10 weken, andersom met 3,5 maand
    blijven zitten: 6 mnd
    zelf zitten met bijna 7 mnd
    tijgeren: 6,5 mnd
    kruipen: 7 mnd (ze vond het gras niet zo fijn om te tijgeren en ging kruipen.
    Staan: 8 mnd
    Rond de box en tafel lopen: 9 mnd
    Los staan: 10 mnd
    los lopen: 16 1/2 mnd precies! Nooit verwacht dat dat ze daarmee nog zolang zou wachten, want met de rest was ze snel. Mevrouw durfde niet eerder. Toen ze eenmaal liep was ze niet meer te houden. Kroop niet meer en liep meteen grote stukken zelf.

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

rollen rug naar buik: 6 maanden
    rollen buik naar rug: 6,5 maand
    stevig zitten: 7 maanden
    tijgeren: sinds gisteravond :D (achteruit deed ie al een tijdje - sinds 6,5 maand -, maar nu dus ook vooruit)

Rest nog niet. :)

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36

Deel Deze Pagina