Vers of potjes voeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Citroentje, 25 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Ik heb even advies nodig:

Mijn zoontje krijgt sinds een weekje bijvoeding. We zijn wat later ivm bezoek aan de dietiste. Nu heb ik van het cb een lijstje daar staat op wat hij nu moet krijgen
    3 á 4 flesvoedingen waarvan 1 papvoeding
    1 fruithap van 3 eetlepels of sap
    1 warme maaltijd van 1 tot 1 1/2 eetlepel aardappel en 3 eetlepels groenten

Nu was ik heel ambiteus begonnen met zelf verse groenten en fruit te maken maar mijn mannetje wil van de groenten niks weten, het verse fruit gaat als een tierelier. Potjes voeding eet hij wel goed. Ik weet dat ze iets soms wel 10x moeten proberen voordat ze iets lusten maar intussen krijgt hij dus niet binnen wat hij moet krijgen.

Ik heb voor mezelf 3 mogelijkheden:
    1 hem nu potjes gaan geven (maar lust hij dan straks nog wel vers?)
    2 potjes met vers mengen zodat hij toch aan de smaak van vers went
    3 potjes geven en daarbij apart vers aanbieden om de smaak te leren waarderen

Wat zouden jullie doen en hebben jullie nog tips?

Allemaal bedankt alvast!

2. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Ik zou denk ik voor optie 1 gaan, gewoon potjes geven en als hij de groente ged gaat eten gewoon eens afwisselen met vers.
    Ik ben zelf ook begonnen met potjes gewoon om alle smaakjes eens uit te proberen en Jens eet inmiddels gewoon van tafel mee en vindt alles lekker :oops: Maar ik heb denk ik wel een makkelijke eter ;)
    Wat hier wel scheelt is wanneer hij eet, als ik hem zijn warm eten geef voor wij zelf gaan eten eet hij slechter dan wanneer we gezellig met zijn allen aan tafel zitten en hij erbij in de kinderstoel. Hij vindt het ook heel interessant om dingen uit mijn bord te krijgen en van mijn vork.
    Ik denk zelf niet dat hij straks geen vers zal eten, het kost misschien even tijd maar uiteindelijk eten de meeste kinderen gewoon van tafel mee (met uitzondering van een klasgenootje van mijn middelste die ondanks dat ze 5 is nog steeds potjes eet...bizar :confused: ) :)

3. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Bedankt zeg voor het snelle antwoord!
    Nou ik wil dus voorkomen dat hij op zijn 5e alleen maar potjes lust. Tim eet idd ook met ons mee aan tafel vind ik zelf ook gezelliger als alleen eten dus waarom zou hij alleen eten! Wel een nadeel dat hij vaak moe is als wij eten dus ik probeer hem voordat wij eten nog even een dutje te laten doen en dat gaat op zich redelijk goed.

4. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Hier hetzelfde probleem, daarom eten we op de dagen dat ik niet werk gewoon al om 5 uur (als ik wel werk pas om half 7). Dan zo rond 7 uur nog een flesje en dan lekker naar bedje. Als ik wel werk krijgt hij dus een potje om 5 uur, maar da's toch minder gezellig. Vind het zelf ook belangrijk om 's avonds als gezin gewoon aan tafel te eten, is bij ons ook een sociaal gebeuren, lekker de dag doorpraten enzo ;)

5. Niet meer actief

ik zou zelf (zo heb ik het altijd gedaan tenminste) eerst beginnen met potjes, en zoda de kleine daar aan gewend is kun je tussendoor "eigen" gaan geven. denk niet dat je zo gauw bang moet zijn dat de kleine straks niks meer lust, want als ie eenmaal gewend is kun je makkelijk switchen en geef je als het even niet uitkomt straks een potje, en heb je iets gekookt wat de kleine gewoon kan mee eten doe je dat toch.

tis wat anders als je alleen maar potjes voeding zou geven en dan zo ineens uit het niets na een jaar "gewoon" eten dan zouden ze misschien wat kieskeurig kunnen zijn maar die kans is te verwaarlozen.

ik zie bij zoë dat ze vers fruit lekkerder vindt dan potjes en met "warm" eten verschilt dat nog wel eens.

potjes zijn in het begin gewoon beter verteerbaar voor ze en ook wat "lichter" dan eigen gemaakte warme hap vandaar dat ik ze altijd eerst heb laten wennen aan die potjes en als het uitkwam na een tijdje vaker gewone warme hap gaf.

groetjes kaatje

6. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben begonnen met potjes en wat later over op vers.
    Mijn zoontje eet nu zowel vers als uit een potje, het maakt hem niet uit.

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik heb altijd vers gegeven a la rapley.
    Ik vind het heel belangrijk dat mijn kind smaak, structuur,geur herkenning heeft, en dan heeft vers voedsel gewoon de voorkeur.
    Ik luister niet vaak naar het cb,maar zelfs die arts zei tegen me, dat vers de voorkeur heeft.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van blijven aanbieden, en uiteindelijk eten ze het vanzelf.

8. augustus

augustus Niet meer actief

Ik heb vanaf het begin zowel vers als uit een potje gegevens...Dat omdat ze thuis vers "moet" eten, maar als we niet thuis zijn uit een potje.
    Of op vakantie ook uit een potje. Bied ook potjes van verschillende merken aan.
    Gaat hier gelukkig erg goed.
    Gemiddeld eet zij 4 x per week vers en 3 x per week uit een potje..

9. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Hey meiden,

bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga een aantal potjes halen en ga gewoon uitproberen wat het beste werkt dus of alleen potje of mengen met vers. Ik begrijp uit jullie antwoorden dat de meeste vers wel gaan eten na verloop van tijd dus daar ga ik dan gewoon vanuit. Tussendoor blijf ik ook gewoon vers aanbieden om te kijken wat hij al wel vers wil eten.

10. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik geef ook vers. Ik hoor vaak dat kindjes op latere leeftijd (8 maand ofzo) geen stukjes willen eten, die potjes zijn ook wel heel erg glad!
    Af en toe krijgt ze wel een potje hoor, maar bij de introductie van iets nieuws krijgt ze vers. Tot nu toe eet ze alles, dus dat is ook geen vergelijking!

11. Writer

Writer Niet meer actief

bij me dochter eerste maand potjes , ik durfde niet zelf gemaakt eten te geven , maar eenmaal vers geproeft wou ze nooit meer uit potjes :) dus het komt zeker goed
    selmen krijg sinds paar dagen vers maar ja niet alles gaat van harte , heb wel potjes thuis voor zekerheid , of als een keer makkelijk ga eten
    ;)

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    In principe is het helemaal niet erg als hij nog niet precies eet wat het schema van het cb aangeeft. Het eerste jaar is bijvoeding nog echt bijvoeding. Dus je hebt ook alle tijd om vol te houden en vers te blijven geven. Hij zal het op een gegeven moment heus wel eten. En het is dus niet erg als hij het pas over een maand eet.

13. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Rustig de tijd nemen om je kindje te laten wennen aan het vaste voedsel. Ze hoeven niet in een keer alles te eten. Dus als je liever vers wilt geven zou ik dat gewoon aan blijven bieden.
    Je bent een week begonnen, het is al heel goed dat hij zo lekker fruit eet.

Deel Deze Pagina