Met de pot mee eten - wat mag ECHT niet?

Discussie in 'Voeding' gestart door Kaala, 8 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Behalve honing en melk en teveel zout en suiker? Wat mag ik een 7 maand oud babytje absoluut niet geven? En mag ze uberhaupt wel met de pot mee eten (we voegen nooit zout toe, ook niet voor ons zelf)

We doen haar dus vanaf 6 maanden met de pot mee eten en ze vindt het prima, toch vraag ik me af wat ze echt absoluut niet mag.

2. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn cb zei bij de 6,5 maand controle dat ze nu alles mag eten, behalve zout. En uiteraard nog gewoon haar melk! Ze mag zelfs alle kruiden hebben, alleen zout is heel slecht. En teveel suiker natuurlijk.

3. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik zou niet teveel stamppotten geven, zoals hutspot valt best zwaar op de maag natuurlijk. Aardbeien en kiwi's bijv. is ook pas vanaf een jaar.

Op borstvoeding.com staan een aantal dingen die ze vanaf een aantal maanden mogen hebben.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.934
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou geen sauzen uit pakjes en zakjes geven, daar zit vaak (ongemerkt) veel zout in en smaakversterkers. Dus bijv. pasta alleen met verse saus geven.

Rood vlees ook nog niet. En dingen zoals sla is nog te moeilijk met kauwen.

5. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier geen tips maar wel een vraag aan jou Kaala. Ik zou namelijk ons meisje als ze 6 maanden is ook met de pot mee willen laten eten. Wij eten zelf ook zoutloos en voor de uitzonderlijke dagen dat wij wat ongezonds eten of iets wat zij niet mag hebben zorg ik wel voor iets anders voor haar.
    Ik ben alleen benieuwd hoe jij het jouw dochter geeft. Helemaal gepureerd? Of gewoon fijn geprakt? En hoe ging dat?

6. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Nitraatrijke groente liever niet meer dan 1x per week en uitkijken met koolsoorten.. Dit kan op de darmen werken..

7. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dochter is hier 7 maanden en met de vork fijnprakken is voor haar no. te grof. Ze kan het wel want ze eet ook grote stukjes brood maar dit vind ze nog niet lekker. Ik maak het dus nog ff fijn met de staafmixer.

8. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nee, ik pureer niets, kip enzo snij ik in stukjes en die pakt ze op en stopt ze dan in haar mond maar ze heeft dan ook wel 3 tandjes. Dus ze doet alles kauwen voordat ze iets doorslikt. Ook met brood. Aardappels doe ik wel prakken maar ook niet te fijntjes. En het gaat goed..

Het enige wat ik nog niet toe laat is dat ze zichzelf met een lepel voert (een yogurtje bv) maar dat is meer ivm tijd.

Ook met bv kaas snij ik een stukje af zodat ze een stuk in haar hand neemt en dat dan afbijt, gaat prima

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Waarom zou een stamppot zwaar op de maag vallen? Dat is toch ook niet het geval als je aardappels en groenten eet?
    En aardbeien en kiwi MOGEN vanaf 6 mnd maar worden vaak aangeraden om later pas mee te beginnen (er is zoveel waar je 'veiliger' eerste mee kunt beginnen)

Het is niet een kwestie van "mogen".. mogen is vanaf 6 maanden. De adviezen van borstvoeding.com zijn handig en conservatief.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In B zijn er nochtans wel wat dingen die afgeraden worden voor een jaar. Aardbei en kiwi bv, of volkorenproducten, en rauwe groenten. O en ook koemelkproducten, maar dat is duidelijk volledig anders dan in NL.

11. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    Echt niet?
    Honing
    Rauw vlees
    Zout

Mee oppassen:
    Koolsoorten (boerenkool e.d. ivm zwaarder verteren/meer gasvorming).
    Suiker/zoetstoffen (gewoon lekker zonder leren eten/drinken, hebben ze hun hele leven plezier van).

Koemelk mag geen bv of kv vervangen, maar een beetje koemelk door de aardappelpuree mag gerust.

Houdt er rekening mee dat sommige dingen nog niet goed verteren. Mais bijvoorbeeld, vind je in korrelvorm weer terug in de luier waarschijnlijk. Kan geen kwaad.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Zolang je alles vers maakt en je geen honing, rood vlees e.d. geeft kan er heel veel.

Geen pakjes en zakjes inderdaad, die zijn ongemerkt veel slechter dan een beetje zout door de aardappels.

13. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik zou gewoon goed in de gaten houden waar ze op reageert.. Mijn dochter heeft bijv een keer aardbei gekregen em kreeg daarna onwijs zure poepluiers (enekel dagen) ik weet niet of het van de aardbei kwam, maar ze heeft het niet meer gehad!

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou het wijntje bij het eten niet aan de baby geven. Verder kan er veel. Honing ook, als het eenmaal verhit is! Dus eendenborst met honingthijmsaus kan in principe (liefst wel zonder zout).

15. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Volgens ons CB mogen ze tot een jaar geen prei, boerenkool, rauwkost, rode kool, savooiekool, ui en witte kool.

Nitraatrijke groenten niet vaker dan 2x per week (andijvie, bleekselderij, chinese kool. koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, bietjes, sla, spitskool, spinazie, venkel).

Te veel zout en suiker mag idd niet. let ook op groenten uit pot/diepvries, daar zit soms ook suiker en/of zout in.

16. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Wie weet of in bijvoorbeeld diepvries spinazie (niet a la creme) zout zit?
    Vraag me namelijk af of ik dit geven mag. (Is een van de weinige groenten die we altijd uit diepvries eten ipv vers).

17. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb altijd gedacht dat in diepvries groenten geen toegevoegd zout zit. Of ben ik naïef? Ik geef mijn dochter van 7,5 maand in ieder geval af en toe gewoon spinazie uit de diepvries. Idd niet de à la crème versie.

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Gewoon op de verpakking kijken :( . Als er producten aan zijn toegevoegd staat dat er altijd bij, dat is verplicht. Dus als er bij ingredienten alleen spinazie staat, is er verder niets aan toegevoegd.

19. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Wat een onzin, je kind mag unrefined zout is best gezond maar niet TE veel. Eiwit zou ik afraden maar ei geel gekookt tussen 4-6 min kan wel met een beetje zout dus.. Ik zou eerder oppassen met grote mensen tandpaste die grappenmakers raden het hier aan om de tandjes te poetsen met grote mensen tandpasta. Terwijl tandpasta doorslikken echt heel erg slecht en gevaarlijk kan zijn voor kleintjes. Ook geen vis waar mercury in kan zitten zou ik weg houden. Vind het allemaal wel leuk en aardig dat advies dat je ze volle melk kan geven met ontbijt maar dat wil niet zeggen dat de kans op allergische reacties onder de 1 minder is.

nourishing a growing baby

Deel Deze Pagina