Ik zei ook altijd dat onze kinderen z.s.m. op hun eigen kamer zouden slapen en onze dochter van bijna 2 ligt nog steeds bij ons! Wel in haar eigen bedje maar dat staat tegen dat van ons aan. Ik vind het heerlijk en zie er ook echt tegenop om haar naar haar eigen kamertje te laten gaan omdat de tweede op komst is... Het is heel Nederlands om het raar te vinden en volgens mij is het niet echt op iets gebaseerd... heb je wel eens aan die mensen gevraagd: waarom? Ben wel benieuwd naar de antwoorden! Ik woon niet in Nederland en hier is het inderdaad heel normaal om je kinderen lang bij je te houden 's nachts. Overigens is bewezen dat het voor kinderen en de relatie tussen kind en ouders heel gezond is! Dit is wel een fijn artikel om te lezen vind ik: Attachment parenting: co sleeping | Mens en Samenleving: Pedagogiek Ik denk dat er geen goed of fout is, doe wat jouw gevoel je zegt en waarvan jij denkt dat goed is voor je kind maar ook: stop ermee als jij het zat bent! Succes!
Je moet inderdaad altijd doen waar je jezelf goed bij voelt. Ons ventje heeft tot zijn 9 maanden bij ons op de kamer geslapen, in zijn ledikant. Toen is hij naar zijn eigen kamer verhuisd en daar heeft hij 14 dagen gelegen. Na 14 dagen was het sprongetjes tijd, met slaapproblemen als gevolg. Hij is dan tussen ons in beland en daar slaapt hij nog steeds. Ook iets wat zeker niet iedereen begrijpt.
Zoonlief heeft tot ongeveer 3 maanden bij ons geslapen, de eerste 6 weken ongeveer in ons bed, daarna in het wiegje naast ons bed. De eerste 6 weken sliep hij overdag altijd in mijn armen, heerlijk! Toen hij de nachten goed doorsliep zijn we hem in z'n eigen kamer gaan leggen. Wel met regelmatig nog even bij hem kijken, want ik vond het ook spannend. Zoonlief vond het wel prima volgens mij, als hij wakker wordt ligt hij altijd nog lekker in bed te spelen. Dat moment voelde voor ons goed, en dat moet het belangrijkste zijn, niet wat anderen ervan zeggen! Een marokkaanse collega van mij gaf aan dat veel marokkanen er heel makkelijk in zijn. Zijn jongste zoontje van 1,5 slaapt nog bij hun op de kamer en die gaat nu naar z'n eigen kamer, nu zijn vrouw bijna is uitgerekend, om plaats te maken voor z'n aankomende nieuwe broertje! Lekker van genieten en ik zou me vooral niet druk maken over het wennen straks. Als een kindje zich veilig en geborgen voelt, stapt het echt wel over op slapen in z'n eigen kamertje!
Ons meisje slaapt nog steeds bij ons op de slaapkamer (wel altijd in haar eigen bedje geslapen). De hoofd reden hiervoor is dat we maar 1 slaapkamer boven hebben en we het niet over ons hart kunnen verkrijgen haar alleen beneden, waar haar kamertje is, te laten 's nachts. Overdag slaapt ze wel lekker in haar eigen kamertje dus helemaal vreemd is het haar ook niet. Doe lekker wat je zelf het beste vindt !