Wieg vs Ledikant

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door xxPetra, 3 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

hoi,hoi,

Onze zoon is 12 weken oud en slaapt nu nog in de wieg.
    Deze wieg hebben we van vrienden geleend dus we wilden hem gaan laten wennen aan het ledikant.
    We zijn begonnen om hem 's middags in zijn ledikant te leggen zodat hij al iets kan wennen zodat we hem uiteindelijk 's avonds erin konden leggen en uiteindelijk 's nachts ook.

Hij huilt heel erg als we hem in zijn ledikant leggen (veel meer dan in zijn wieg) en als hij slaapt gaan zijn oogjes bijna gelijk open als we hem erin leggen. (is in wieg ook niet)

We hebben echt al van alles geprobeerd om hem te laten wennen, doek met mijn geur erin, wiegmatrasje in ledikant leggen (wat even heel goed leek te gaan), deken en laken uit wieg in ledikant gebruiken...maar het helpt allemaal een paar dagen en daarna is het weer over.

Is dit normaal en hoe lang duurde het bij jullie voordat de kleine gewend was aan het ledikant?
    We twijfelen nu of we hem niet gewoon constant in zijn ledikant moeten leggen (als hij gaat slapen) zodat hij wel moet wennen..maar ik wil ook niet dat hij constant overstuur is want dan slaapt hij ook niet.
    moeilijk, moeilijk dus!
    Dus jullie tips en ervaringen zijn van harte welkom!

2. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    Het is heel spannend voor hem, die grote wereld om hem heen. Op deze leeftijd wordt hij zich daar voor het eerst ook echt van bewust, is mijn ervaring.

Ik zou het zeker niet forceren door hem radicaal naar het ledikant over te leggen. Je wilt toch ook niet dat hij een slechte associatie met het ledikant/slapen krijgt.

Je kunt het nog proberen met de wandelwagenbak in het ledikant. Dat werkt hier goed. Dan liggen ze toch op de goede kamer en wennen ze daar alvast aan, maar dan in kleinere omgeging. Stap 1: bak met kap omhoog, stap 2: kap omlaag, stap 3: in ledikant met deken of iets voor de spijltjes, stap 4: gewoon in het ledikant. Hoe snel je de stappen kunt nemen, hangt natuurlijk van je kindje af. Wellicht met een baker-/omslagdoek om hem heen voor een extra geborgen gevoel.

Mocht het niet lukken, zou ik hem gewoon lekker weer in het wiegje leggen (eventueel wel op zijn eigen kamertje overdag, zodat het kamertje gaat wennen) en het over een tijdje weer proberen. Het komt echt wel goed, dat hoeft niet nu perse geforceerd te worden!

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wij hebben het ledikant meteen vanaf de geboorte gebruikt naast de wieg. 's Nachts lag ze naast ons in de wieg en overdag in haar eigen ledikantje op haar kamer. Al in de kraamweek mee gestart omdat ze toen al zo gevoelig was voor prikkels.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hadden een kleine wieg op onze kamer voor de eerste 2-3 maanden. Een grote wieg op de eigen kamer (tot 6 maanden) en pas daarna gingen de kids over in een ledikant. Dat ging bij zoon met een beetje moeite (2 dagen) dochterlief ging gelijk goed.

5. brin

brin Actief lid

14 apr 2011
    327
    0
    0
    rond die leeftijd is mijn meisje ook naar ledikant gegaan, ze was 1 nachtje het er helemaal niet mee eens maar ik heb het doorgezet en het was daarna helemaal geen probleem meer. ik heb dus de wieg gelijk aan de kant gezet na die ene nacht en heb ze dus niet naast elkaar gebruikt. ledikant staat wel naast mijn bed en dat blijft ook nog wel even. vind ik zelf wel zo prettig.

6. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

bedankt voor jullie reacties.
    Grappig om te lezen dat iedereen zo zijn eigen aanpak heeft en dat het allemaal werkt. (bij jullie kleintje)
    @Mhh, die stappen van jou klinken wel heel logisch! Dat kunnen we idd best wel eens gebruiken!
    Heb jij het ook zo gedaan?

@frannie, wij wilden eigenlijk geen gebruik van een wieg maken en de kleine gelijk in het ledikant leggen maar toen hij er was wilde ik hem toch graag naast me hebben en daar is het ledikant dan te groot voor. dus mochten we een wieg lenen. achteraf heb ik er wel spijt van want ik had hem beter gelijk kunnen laten wennen aan het ledikant...dan had hij niet beter geweten.

De wieg staat overigens al sinds de 2e week niet meer op onze kamer ivm teveel prikkels voor hem daar, dus die staat gewoon op zijn eigen kamertje.

7. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    Ja en werkte heel goed!

8. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Hier is het ook meteen goed gegaan, maar juist wel snachts, ons mannetje slaapt dan veel beter dan overdag. Nadat hij met 10 weken twee keer in de nacht klem lag en wakker werd besloten hem de volgende nacht in het ledikant te leggen. Wij hebben er een klamboe om en ik had een deken in vierkant gevouwen onder zojn dekentje bij het voeteneind, naar mijn idee voelt het dan knusser voor hem. Voor de eerste keer even een kruikje neergelegd en meneer ging slapen. Overdag is het wel een drama, maar dat is het overdag slapen waar dan ook helaas ;).

Hij gaat er nu in na de fles van 23.00, daarvoor slaapt hij van 20.30 tot 23.00 beneden in de wagenbak. Morgen gaan we voor het eerst proberen om hem na de fles van 19.30 boven te leggen (en ik zie er tegenop ;)). Heb hem graag dicht bij ne, maar moet over 3 weken weer werken en dan wil ik toch niet verplicht tpt 23.00 beneden moeten zitten....

Deel Deze Pagina