Wanneer sliep jullie kindje door? (met borstvoeding)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mama van Isabella, 6 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nee, ik bedoel ook niet onnatuurlijk, dat is dom gekozen. Ik bedoel ook: eerder uitzondering dan regel of 'ongewoon'.;)

2. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Daar ben ik het helemaal mee eens. Renske komt ook echt nooit om te kletsen of te kroelen, die drinkt, wordt verschoond, en gaat weer slapen. Ik heb nog nooit gelezen dat een kind van 6 maanden opeens geen nachtvoeding nodig zou hebben. Geen enkel kind is hetzelfde, geen enkele borst is hetzelfde. Soms nemen ze bij een avondvoeding niet genoeg, en komen ze 's nachts extra, dat weet je gewoon niet met borstvoeding.

Maar het mooie is JUIST dat je kunt vertrouwen op de signalen van je kind (en niet op klokken hoeft te kijken, gewicht en schepjes hoeft te tellen, etc).

:)

3. zogelukkig

Precies.
    En daarbij geef ik bijvoeding op de Rapley-manier en ging er tot een jaar niet zoveel naar binnen. Hij mag, net als met de borstvoeding, zelf stoppen wanneer hij voldoende of geen zin meer heeft. Logisch dan ook dat hij tot 1 jaar nog kwam 's nachts.
    Nu hij loopt en hard de hoogte in gaat, heeft hij echt honger en eet een goed bordje. Sindsdien komt hij niet meer 's nachts.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ok, dank je wel. Voel ik me gelijk een stukje beter :)

5. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ieder kind drinkt toch wanneer hij het nodig heeft, bij sommigen is dat tot een jaar bij anderen tot 2 maanden...
    als ik kijk naar mijn eigen zoontjes zit ook een wereld van verschil. mijn oudste heeft tot 7 maanden 2x per nacht en soms wel 6-7 keer per nacht bij mij gedronken en dat was ook niet voor de gezelligheid, maar echt omdat hij honger had.
    daarna kreeg hij steeds meer bijvoeding, en ben ik over gegaan op de fles en toen ging hij rond 9 maanden doorslapen.
    onze jongste is nu 7 weken en heeft nu al 2 nachten door geslapen van half 9 tot half 7... en de weken ervoor sliep hij al van half 9 tot half 4 (ook al superlang eigenlijk)...
    je kan het dus niet sturen, ze zoeken hun eigen ritme en dat vind ik het mooie van voeden op verzoek, je voedt ze als ze het nodig hebben en de een heeft het vaker nodig dan de ander...

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Benthe zou eigenlijk al doorslapen vanaf het moment dat ze geboren is, als wij het toegelaten hadden, maar gezien ze zelf nooit om voeding komt/kwam hebben wij haar tot rond haar eerste verjaardag altijd rond 03.00 een voeding aangeboden. Sinds een tijdje zijn we daarmee gestopt en soms komt ze nog wel voor een voeding en soms ook gewoon niet.

(Malou hier was een maand of 10 toen ze door ging slapen, had toen bv en kv. Ruben hier was een maand of 15/16 toen hij door ging slapen, was toen net wel/net niet helemaal afgebouwd met de borstvoeding)

7. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Heel erg verschillend dus..

Demi sliep rond 4-5 maanden door met flesvoeding en Justin is nog geen 2 maanden en die komt meestal 1 x per nacht maar heeft ook al regelmatig de nacht doorgeslapen van 2030 - 0530 !!
    Wij hebben beide nooit wakker gemaakt om 23u voor een voeding omdat ik er zelf ook altijd vroeg in lig... dus ik dacht 'ze komen wel als ze honger hebben'

8. Bri

Bri Niet meer actief

Oudste sliep meestal door toen hij een week of 10 was; hij begon met vanaf 21 uur langer doorslapen; eerst tot een uur of 5 en dan steeds wat later. Pas na een aantal maanden ging hij vroeger naar bed; rond zijn eerste verjaardag sliep hij van 19 tot 7, het klokje rond. Nu in principe nog steeds, al gaat hij nu een uurtje later pas slapen.

Jongste was nog sneller met doorslapen, ik denk met een week of 8 al. standaard slaapt ze van 21 tot 6.30. Er zit wel wat variatie in (gisteren kwam ze al om 5.30) en heel soms wordt ze 's nachts een keer wakker om te drinken. Maar in principe slaapt ze door, op niets anders dan borstvoeding.

Wakker maken voor een avondvoeding doe ik bijna nooit; alleen als ik het idee heb dat die kleine te vroeg al echt gaat slapen. Dan maak ik haar na 2 uurtjes voorzichtig wakker, om nog even te verschonen, slaapzak aan, paar slokken drinken en dan valt ze goed in slaap.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.337
    36.198
    113
    Sorry, maar die regel is echt onzin hoor. Beide kindjes waren hier bij de geboorte al 5 kilo, maar een pasgeboren baby 'mag' echt niet direct 10 uur achter elkaar slapen hoor, juist niet met zo'n hoog geboortegewicht.

Ik laat mijn dochtertje het gewoon bepalen. Soms heeft ze 4 nachtvoedingen, afgelopen nachten 1. Ik voed haar en ze slaapt weer verder, makkelijk toch.

10. Bri

Bri Niet meer actief

suus1983: mee eens! het koppelen van hoe lang mag een kindje slapen aan het gewicht lijkt me nogal onzinnig. Misschien gaat die 'regel' op als je kindje is geboren met 5 pond of zo.
    Maar toen mijn oudste geboren was (3800 gram) zei de kraamhulp dat hij juist niet te lang mocht slapen omdat hij wat zwaarder was (hahaha, ik vond het juist een mooi bescheiden gewicht). Juist bij zwaardere kindjes kan de bloedsuikerspiegel te sterk dalen als ze 'te lang' doorslapen.
    Maar dat is alleen in de allereerste weken een potentieel probleem, daarna mogen ze het volgens mij gewoon zelf weten of en hoe lang ze doorslapen.
    Ze kunnen ook nog niet zelf op de weegschaal, uitrekenen hoe lang ze mogen slapen en de wekker zetten he... Leve de natuur!

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    In de kraamweek hebben we wel de wekker gezet, maar daarna niet meer. Met 8 weken ging hij doorslapen en sindsdien heeft hij geen nachtvoeding meer gehad. Denk met 8 weken eerder uitzondering dan regel is. Maar ik denk ook dat bij kindjes van bijvoorbeeld 10 mnd die nog een (aantal) nachtvoeding krijgen het meer gewenning is dan dan ze het echt nog nodig hebben.

Lalaland1988 vindt dit leuk.
  12. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Milan sliep vanaf z'n geboorte door:D we moesten hem na 6uur slapen wakker maken!! Maar schijnt uitzonderlijk te zijn. Hij is later alleen maar langer gaan slapen!

13. AgathaZwaan

AgathaZwaan Actief lid

20 mrt 2009
    255
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Ons mannetje slaapt van 11 tot 6, daar zijn we al heel blij mee!! Wel moet ik hem af en toe even troosten met zijn speentje, maar hij ligt naast me in zijn wiegje dus steek mijn arm even uit en klaar!! Wij maken hem trouwens wel rond half 11 wakker voor een laatste voeding. Dan is het schone luier, even lekker drinken en dan slaapt hij zo weer verder.

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    T slaapt nog niet door. Bij M hebben we rond 13 maanden de melkbar snachts dichtgegooid (geen voedingen tussen 0-6). Rond 14/15 maanden ging ze klokje rond slapen.

En wat is doorslapen? Geen voeding meer krijgen of niet wakker worden. Veel ouders kunnen reageren: 'huh geef jij nog een/meer nachtvoeding(en) met 9 maanden?!?!?!' ... maar die moeten er zelf ook 1 of 2 keer uit om een speen of kusje te geven ;)

Ik denk trouwens wel dat de kans op langer zonder voeding kunnen groter is met FV dan met BV. BV is gemaakt voor babymaagjes/gestel en die baby is gebouwd op heel vaak kleine beetjes. FV is veel zwaarder verteerbaar en dus kan je kindje langer zonder voeding. Maar geen wet van meden en perzen natuurlijk :)

15. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Salapio
    Dat is ook zo hoor. BV is lichter verteerbaar, dus idd niet gek als kv kindjes langer slapen dan bv kindjes;). Wil niet zeggen dat het altijd zo is, maar kans is wel groter

16. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Om de borst en het slapen gaan los te koppelen en uit te proberen of het hielp met het langer slapen hebben wij een tijdje een flesje pyamapap gegeven voor het slapen gaan. Maar helaas had het geen effect op Kyra's doorslapen, en eigenlijk zelfs meer negatief dan positief. Het gaat dus inderdaad niet voor alle kinderen op.

17. narcissus

narcissus Actief lid

29 jul 2009
    134
    0
    0
    Ik werk met kinderen
    Ergens in Nederland.
    Mijn dochtertje sliep met 6 weken af en toe door. Met 8 weken helemaal. Laatste BV voeding zo rond 10 uur en dan word ze pas weer rond 6 uur wakker. Heerlijk!!!

18. zogelukkig

Dat vind ik niet gek hoor, daar zit nl.zoveel suiker in! En daar worden de meeste kindjes toch druk van!;)

19. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Nou het was eigenlijk de bedoeling dat ze het zou weigeren (ik had er toch nog proefverpakkingen van liggen), maar het tutje ( ;) ) vrat het mooi allemaal op.

Deel Deze Pagina