Mijn zoontje is vlak voor zijn 3e verjaardag zindelijk geworden. Ging ook vrij vlot; binnen een week was hij overdag droog en hij heeft ook eigenlijk nooit meer ongelukjes gehad met plassen. 'S nachts wel nog een luier nodig. Poepen...echter een heel ander verhaal. Hij slaapt nog in de middag en hij wacht net zo lang tot hij dan zijn luier om krijgt. Hij poept nu 2x per dag: tijdens zijn middagdutje en meestal in de ochtend als hij net wakker is/wordt. Dit gaat nu dus al 4 maanden zo. Ik probeer er verder niet teveel druk of aandacht aan te besteden en heb er de afgelopen maanden ongeveer 3x naar gevraagd. Het enige wat hij dan meteen roept is dat poepen op de wc eng is en de poep in zijn luier woont. Alle keren rende hij ook meteen weg toen ik er naar vroeg; hij vindt het duidelijk een vervelend onderwerp. Poepen op het potje weigert hij ook...hij plast daar ook alleen. Iemand hier ervaring mee? Hebben jullie ook peuters/kleuters gehad die dit eng vonden? En zijn er manieren om dit te stimuleren wellicht? Of gaat dit echt vanzelf weer over?
Ja, dat heeft hij bij mijn man wel al vaker gezien en hij trekt dan ook heel enthousiast de wc door maar daar blijft het ook bij. Zodra je over zijn eigen poep begint rent hij weg en begint hij alleen maar neeeeee te roepen. Is het bij jullie kind wel vanzelf goed gekomen?
Hier precies hetzelfde. Zoontje is in augustus 3 geworden. In de zomervakantie zindelijk geworden (plassen ) overdag. Poepen doet hij hier ook alleen zodra de luier aangaat. Een tijdje terug een beloningssysteem gedaan. Als hij op her potje poepte kreeg hij een sticker. Eerst moest hij 5 stickers verdienen voor hij een cadeautje kreeg en daarna nog een stickerkaart voor 10 stickers gemaakt. Het is hem toen dus wel gelukt... Duurde wel lang voor de kaarten vol waren. Maar nu hij dus geen stickers meer krijgt, doet hij het niet meer ol de wc/potje... Ik laat het maar zo, zolang hij blijft poepen in zijn luier vind ik het niet zo erg. Als ik hem vraag waarom hij het niet op de wc/potje wilt doen, zegt ie dat dat eng is... En dat de poep dan niet uit zijn billen wil komen... Verder kan hij het niet uitleggen..
Er zijn veel kinderen die deze angst hebben en dus in de luier poepen, ons zoontje ook en hij is nu net 4. Sinds vorige zomer zindelijk. Ik weet het ook niet meer, alles al geprobeerd. Mijn zus zegt dat het een knop is die vanzelf om gaat maar ik geloof het allemaal niet zo. Dus wie het weet mag het zeggen....het hele verhaal van eerst met luier op wc, gat in luier etc etc vind ik ook geen optie...die van mij is niet gek...hij durft het gewoon niet.
Ja precies, ik ben er dus ook bang voor dat het wel eens heeeeeeeel lang kan gaan duren. Overal lees ik dan als advies dat je het los moet laten en er niet meer over moet beginnen....en na een aantal weken zal het dan "vanzelf" goed komen. Ik heb een keer 6 weken lang niets gezegd en ik zie toch echt geen verandering of verbetering hoor. Wat is dan het advies als het al maanden duurt of misschien zelfs straks een jaar?? Waarbij ook nog eens komt..mijn zoontje poept dus alleen in zijn slaap! Hij doet meestal nog een dutje overdag waarbij hij poept en ook vaker in de ochtend...maar soms dus ook midden in de nacht en dan ligt hij daar tot de ochtend in.... Overdag een luier geven en zeggen dat hij kan poepen doet hij dus ook niet.
Ik denk trouwens niet dat hij echt in zijn slaap poept. Hij zal echt wel wakker zijn als hij gaat poepen. Mijn zoontje poept meestal net voor hij in slaap valt. Hij gaat dan uit zijn bedje en gaat naast zijn bed staan poepen... Heb je al geprobeerd met een beloningssysteem. Want ook al werkt het nu niet meer bij mijn zoontje, omdat hij geen stickers meer verdient (ik blijf geen cadeaus voor hem kopen ), ik weer wel dat hij het iig kan.
Dochterlief deed het ook toen ze parttime haar luier uit had: liep ze met hele rode konen op te houden, en zodra ze de luier aan kreeg ging de poep daarin. Dat ging opvallen toen ze halve dagen naar de gastouder ging. We hebben dit naar haar toe benoemd en haar aangemoedigd, en toen ze het eenmaal een keer durfde op de wc was het klaar. Nog een week later ofzo zijn de luiers definitief dag en nacht uitgegaan. Ze was 2 jr 7 mnd.
Ik heb het op het cb gevraagd en zij zeggen loslaten. Laat hem wel aangeven dat hij moet poepen. Op een gegeven moment gaat hij het zelf gek vinden dat hij in zijn luier poept terwijl iedereen anders dat op de wc doet.
Geduld.... Hier zei ze ineens dat ze gepoept had dat het zomaar kwam. Daarna weer een tijdje drama maar toen het buurmeisje hier moest poepen was ze om! Meteen daarna ging ze zelf even en sindsdien zijn we er doorheen. Ze was toen 3 jaar en 2 maanden en was met 2,5 plaszindelijk
Hier ook ervaring mee. Oudste dochter was 2 mnd voor 3e verjaardag plaszindelijk. In het begin heeft ze 2x op potje gepoept maar ze vond het doodeng. Toen ging ze het ophouden en op Gegeven moment uitgelegd dat ze om Luier kon vragen voor poepen. Dat deed ze bijma elke dag zo na het avondeten. Af en toe vroegen we of ze op wc wolde, maar viel niet over te praten. Toen ook lang losgelaten. Inmiddels was ze 3 jaar em 9 maanden (dus ruim jaar later dan plaszindelokk). Met het oog op school heb ik als laatste geprobeerd het in stapjes benaderen: dus met luier om in de wc poepen ipv woonkamer, dit was de lastigste stap en ook Flink beloond. Na een week of 2 ging dit super. Toen met luier om op wc, dit ging vrij snel. Paar dagen later zat ze al Klaar en ik zou de luier ophalen en toen was het gelukt. Vanaf toen was het klaar. Dit is bij jouw zoontje was lastiger, omdat die altijd in bed poept, zodat je het minder kan sturen. Misschien toen uitleggen dat die kan vragen of een luier.. Succes. Ik weet hoe lastig het is..
En als je hem met een luier aan op het potje/wc zet? Mijn zoontje is nu vier weken zindelijk. De eerste drie weken wilde hij ook niet poepen op de wc, dus gaven we hem een luier als hij moest poepen. En deze week riep hij ineens dat hij buikpijn had en rende naar de wc en jahoor.... gepoept op de wc! We hebben afgesproken als hij netjes op de wc poept een mooie auto mag uitzoeken. De knop is nu om.
Hier ook gehad, zoontje is echt al een half jaar zindelijk ofzo... En nu sinds vorife week poept hij op de wc, bij zijn vader al Langer maar hier was het eng volgens zoontje Geen idee waarom... Ik heb het laten gaan, en een luier gegeven als hij erom vroeg om in te poepen
Ts, het is heel lastig en verschilt ook per kind, en de ontwikkeling. Ik denk ook dat jongens er meer moeite mee hebben en dat leeftijd er ook mee te maken heeft. Als een kind bijna 2 is gaat het volgens mij makkelijker in dat koppie dan wanneer ze al ruim 3 of 4 zijn en zich ook angsten kunnen ontwikkelen zoals poepangst. Toen ons zoontje ruim 2 was heeft hij ooit op het potje gepoept, ik dacht , maar stond te vroeg op waarna allerlei keutels er naast vielen en op de grond. Ik denk dat hij dat heeft onthouden en er van geschrokken is. Hij keek echt zo van: wat is dit? Een kind ziet immers voor die tijd nooit zijn poep omdat wij gewoon de luier verschonen als het een baby is. Ik denk ook dat je hem eerst moet sturen om om een luier te vragen overdag of na het avondeten. Je moet dat een paar dagen lang zeggen en uitleggen. Die stap om om een luier te vragen (toen ik merkte dat hij het op ging houden net na plaszindelijk worden) is ook groot voor ze en duurt een kleine week. Je kan gewoon uitleggen dat je niet wil dat hij in bed poept omdat je het dan niet weet en hij auw aan zijn billen kan krijgen etc etc. Ze begrijpen echt meer dan je denkt. Als dat een tijdje lukt dan kan je eventueel met luier op potje laten zitten. Hier werkt dat niet goed omdat mijn zoontje lang is en niet lekker zit met zijn benen. De stap om met luier in de buurt van de wc te poepen ga ik nog wel proberen binnenkort. En bedenk verder maar, uiteindellijk gaan ze het wel doen. We kennen natuurlijk geen een kind wat met 8 jaar nog niet op de wc poept. Uiteindelijk komt het wel goed. Succes en laat maar weten hoe het verder gaat. Ik weet dat het heel lastig is...baal er ook enorm van vooral ook omdat hij soms moet als we ergens zijn, restaurant, speeltuin etc etc...bij iemand thuis en dan staat hij maar te stinken...echt gênant. Ook nu waarschuw ik hem dat hij het maar thuis moet doen en dat begrijpt hij nu wel nu hij 4 is. Wat maken ze het zichzelf toch moeilijk he? Charlie
Hier deed het boekje "Joep moet poepen" wonderen. Binnen een week poepte hij zelf elke dag op de wc. Af en toe een terugval van een dag overslaan, maar dan is het boekje lezen voldoende. Bij zoonlief zaten er eerst zo 6 dagen tussen en was het drama als het dan kwam zonder dat hij het wilde. Joep - Kinderboek op Maat
Bij mij gaven ze toen aan dat het kind het eng vind omdat hij dan een deel van zichzelf verliest in de wc ofzo.. Laat ze zien dat het niet eng is en maak er een beetje een spelletje van. Geef aan dat het poepje gaat zwemmen ofzo..
S is net 3 maanden zindelijk, waarvan de eerste 2 maanden ze nog niet op de wc wilde poepen... In ons geval (geen middagslaapje) poepte ze bijna elke dag in haar broek Maar goed, ik weet dat het veel moeilijker om het poepen in een luier (en dan ook vragen om een luier om in te poepen) af te leren, dus dat hebben we willen voorkomen. Ik heb een aantal dingen geprobeerd: - Op typische 'poep-momenten' haar op het potje gezet. Potje = minder eng (poep valt niet zo'n eind) en dan kon ze intussen een boekje lezen of tv kijken. - Tijdens het plassen niet gezegd 'ga maar poepen' of 'probeer eens te poepen', maar het er gewoon wat over hebben, dat je kunt plassen en poepen, dat je poep uit een gaatje komt, dat poep in de wc hoort, dat poep in je broek erg vies is, dus dat het beter bij de plas mee kan, etc. Doordat ik het er over had, bedacht ze zich dat ze het wel kon proberen, terwijl ze zich intussen niet gepusht voelde. Want als ik het vroeg, of ze het wilde proberen, dan deed ze het echt nooit, ook expres niet, durfde ze niet. - Poep altijd (buiten de wc) heeeeel vies noemen. Elke keer als ze ergens had gepoept waar het niet hoorde maakte ik er echt een klein toneelstukje van He bah, getsie wat vies, blehhhhhh het stinkt ook, echt zo'n vieze drol, etc etc. Bij poepen op de wc (toen ze het langzaam door kreeg) heb ik juist altijd heel blij naar de poep gezwaaid, mocht ze het zelf uitzwaaien en doortrekken, etc. Dan was het leuke poep - uiteindelijk merkte ik dat ze het niet zo erg bleek te vinden om in haar broek te poepen, en heb ik een beloningssysteem geprobeerd. Dat werkte in combinatie met bovenstaande wel, en in haar geval was het juist om haar te laten inzien dat poepen in je broek níet leuk was (want ze vond het gewoon prima). Ik had 3 knijpers aan een vel papier, elke knijper was een verhaaltje voor het slapen gaan, en bij elk poepje op de wc mocht er een knijper (=verhaaltje) bij, en poep in je broek was een knijper er af (dus ook een verhaaltje). En dan uiteraard mijn drama stukje er weer bij, ahhhhh nou moet er een verhaaltje af, wat jammer voor vanavond als je gaat slapen, etc. En als het goed ging, dan was dat een geweldig verhaal die avond Duurde even bij ons, maar het is gelukt! Zeker doordat ze het dus echt jammer begon te vinden als ze in haar broek had gepoept, want verhaaltjes zijn mega belangrijk. Het had in haar geval ook veel te maken met het leren bewust gaan poepen op een bepaald moment, maar die knop moest wel even om. Rond dezelfde tijd was ze ook 's nachts zindelijk, alsof dat meteen ook daardoor beter lukte om bewust mee om te gaan.
Heel herkenbaar. Mijn zoontje wil ook niet poepen op de wc. Terwijl hij echt allang zindelijk is, ook 's nachts. Hij voelt het wel en wil dan heel graag een luier om. In de wc poepen lukt hem écht niet zegt hij dan (we proberen het wel steeds). Ik heb geprobeerd om dan maar geen luier om te doen maar dan houdt hij het dagenlang op en klaagt hij continue over buikpijn. En hij krijgt dan ongelukjes thuis, op school en op de BSO. Ik heb nu een nieuwe stickerkaart gemaakt voor als hij geen ongelukjes heeft maar dat werkt niet, want dan houdt hij het dus op. Voor nu kies ik dus even voor de luier. Maar ik hoop dat dit wel snel overgaat want het is voor niemand leuk als hij op de bso in zijn broek poept.