Wanneer speen afleren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door merah, 20 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik heb het idee ook van hier 😉 maar met de oudste was het toen nog te vroeg. We zaten hier toen nog met een baby en het was een bewogen tijd rondom de geboorte van ons jongste meisje. Dus heb gewacht en toen de speen kapot gebeten werd die kans benut. Later vond ik het nog sneu omdat ze dit bleek te doen omdat haar laatste kiezen door kwamen.
    Maar ze is er echt goed vanaf gekomen beter dan ik had kunnen dromen.

2. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.625
    113
    Vanaf 1 jaar alleen in bed, mijn zoontje slaapt er nu nog mee in. Als ik 's avonds bij hem ga kijken heeft hij hem zelden nog in zijn mond en als hij dat wel heeft trek ik de speen er meestal voorzichtig uit en leg m op t nachtkastje. Ik vind t niet zo'n probleem verder.

3. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Hier cold turkey gestopt, net voor ze 2 werd. Veel drama verwacht. Maar uiteindelijk is ze alleen de eerste nacht 1 keer huilend wakker geworden. Toen was het over. Wij hebben gewoon gezegd dat ze een grote meid was, dus dat ze geen speen meer hoefde.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.928
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Met 13 mnd hebben wij de speen weggedaan. We waren van plan dat voor zijn eerste verjaardag te doen, maar hij kwakkelde toen een beetje en met 13 mnd hadden we toevallig vakantie, dus dat kwam wel mooi uit. Paar moeilijke nachtjes gehad, daarna heeft hij hem niet meer gemist.
    Zoon kreeg hem in de maanden daarvoor alleen maar in bed. Dus het ging puur om het inslapen.

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij hebben maar 1 speengebruiker gehad, onze oudste. Hij mocht hem vanaf het begin alleen maar in bed, omdat ik zo'n kind wat de hele dag met een speen rondloopt, geen gezicht vind.

Omdat hij er alleen maar mee sliep en daarna viel hij vanzelf uit zijn mond, had ik er niet zo'n moeite mee. Toen hij 2,5 was heeft hij in een woede-aanval zelf zijn speen weggesmeten. Ik kon hem echt nergens meer vinden. We waren op vakantie en ik heb gelijk mijn kans gegrepen en volgehouden dat ze in Oostenrijk echt geen spenen verkochten. Hij was eerst heel boos (vooral op zichzelf, geloof ik) en toen heel verdrietig, maar na 2 nachten was het over. 4 jaar later verkochten we de caravan en toen vond ik de speen alsnog terug bij het leeghalen. Maar toen hoefde hij hem niet meer, haha.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dochter is nu 2,5 jaar, en ik wil er eigenlijk echt vanaf. Maar binnen een maand gaat ze naar school, dus dat vind ik voor nu al wel voldoende qua spannende gebeurtenissen. Daarna toch eens nadenken over oplossingen.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    De oudste was net 1 jaar geweest. Was aan haar gebit te zien ook al had ze hem alleen bij het naar bed gaan. Toen uitgelegd wat we gingen doen en klaar: 2 avonden drama en daarna nooit meer.
    De middelste gaf hem mee voor baby-piet in de schoen toen ze 2 jaar en 9 maanden was: 2x om gevraagd. Daarvoor een nieuw zusje etc dus vonden we niet het moment.
    De jongste duimt tot nu toe.

8. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Hier een dame die op 2 vingers zuigt, het liefst de hele dag door. Ik heb die 2 vingers afgeplakt met sporttape, en in bed krijgt ze nu een speen. Even een weekje tape volhouden, en hopelijk dan geen vingers in haar mond. Over een maand of 2 dan vervolgens de speen weer afleren, hoop dat het lukt! Ze is nu al wel de hele week jengelig, waar ze op andere momenten op haar vingers zou sabbelen en zichzelf rustig krijgt, is het nu de hele dag drein-drein-mopper-mopper-zeur-zeur om bijna alles. Dus voel me wel een beetje ontaarde moeder. Een hele enkele keer stopt ze weer andere vingers die wel beschikbaar zijn in haar mond, grrr. Een speen afleren lijkt me makkelijker gaan, weg = weg!

9. Sammelskee

Sammelskee Bekend lid

16 jan 2013
    543
    1
    18
    Roosendaal
    Hier heb ik gezegd dat ze als ze 2 werd, dat we dan gingen stoppen met tutje. Vandaag is ze 2 geworden en het middagslaapje heeft ze zonder tut gedaan.
    Van te voren had ik alle tutjes uit bed gehaald en ze heeft 10 minuutjes gehuild en is toen gaan slapen. Ben benieuwd hoe het vanavond gaat!

10. Janneke00

Janneke00 Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.870
    2
    38
    Brabant
    Hier slaapt mijn zoontje nog steeds met een tut. Ik had voor Sinterklaas geprobeerd of hij hem aan piet wilde geven, maar hij werd bijna panisch bij het idee alleen al... Hij krijgt hem alleen in bed. Ik heb er niet echt een probleem mee. Zelf heb ik altijd gevlokt (zuigen op 2 vingers) en dat heb ik pas afgeleerd toen ik met mijn 12 een beugel kreeg en ze er niet meer bij paste... Mijn ma had vanalles geprobeerd, maar ik bleef vlokken...

11. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Onze oudste had altijd een speen om te slapen... toen ze 3 jaar werd ging ze naar een groot bed. Ongeveer 1 maand van te voren geregeld gezegd als je naar je nieuwe kamer gaat doen we je speen weg.

En zo gezegd zo gedaan ( wij voorzagen mega drama's) maar ze is gelijk gaan slapen en heeft nooit meer om een speen gevraagd :D
    Ook geen cadeautje of zo gegeven.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Combineren met d overgang naar een groot bed vind ik ook een goeie.
    Fijne tips hier zeg! Daar kan ik zeker wat mee!!!

13. misa

misa Niet meer actief

Hier een duimer en een spenenkind... Mijn zoontje van 4 duimt nog, maar afleren zijn we nog niet aan begonnen. Helemaal niet omdat hij nu steeds zo moe is door school. Maar komend jaar zullen we er wel mee bezig gaan.

Onze dochter van bijna 3 heeft een speen. Een jaar geleden is deze wel alleen in bed gebleven. We hebben boekjes erover en ds leeft het al wat. Maar ze is altijd zo moeilijk geweest qua slapen en ze slaapt nu sinds een paar weken door......! Dus we gaan het echt nog niet doorzetten!
    Als we het wel gaan doen (misschien over een jaar, of tegelijk met de oudste) dan misschien met een beloningssysteem. Kaartje volplakken met stickers en daarna een kadootje. Zelf de speen in de prullenbak gooien, boekjes lezen..... Ik zie er al tegenop, want dat doorslapen is me wel heilig nu!

14. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou in jouw geval het doorslapen veel belangrijker vinden dan dat speentje in bed.
    Je kunt altijd die speen even uit de mond halen als ze slaapt, scheelt weer een tijdje.

15. lies276

lies276 Niet meer actief

Tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat we het bij mijn jongste van net 4 pas net afgeleerd hebben.
    de oudste twee duimden tot ze een jaar of zes waren en ik vond 4 nog best jong.
    Heel eerlijk is het gewoon laks geweest van mijn kant, omdat hij er zo tevreden mee was.:)
    Uiteraard had hij hem alleen in bed, dat dan wel.
    Voordeel was wel dat hij het nu wel heel goed begreep en we het "cold turkey" gedaan hebben.

16. misa

misa Niet meer actief

Nou ik denk dat je je daar helemaal voor hoeft te schamen. Duimers mogen het toch vaak ook..? ;)
    Ik hou zelf echt niet van een kind wat de hele dag loopt met de speen, dus dat hebben we gelukkig al afgeleerd. Dus alleen in bed nog..!

En carino, ja het slapen is zoveel malen belangrijker dan het speentje afleren. Uit de mond halen kunnen we zeker af en toe eens doen, al heeft ze het echt niet altijd in de mond als we bij haar komen wanneer wij naar bed gaan. :)

17. Ismi2006

Ismi2006 Bekend lid

1 mrt 2015
    803
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben bij zoonlief de speen afgeleerd toen hij 1,5 was. Het was een verschrikkelijke tijd, de spenen-tijd dan hè. Hij had er 3 in bed, 2 in z'n hand en 1 in z'n mond en nog werd hij 100x wakker 's nachts omdat het stomme ding kwijt was. Mijn schoonmoeder had overdag een keer genoeg van dat ding, praatte hem aan dat die speen vies was en sindsdien heeft hij er niet meer naar om gekeken. Wonder boven wonder sliep meneertje gewoon door haha!

Geen tips of trucs, wij hebben gewoon geluk gehad denk ik..

Deel Deze Pagina