Wanneer spreek je over 'man en vrouw'?

Discussie in 'De lounge' gestart door Linx, 12 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.445
    23.625
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik kan er dit over vinden:

Of de levenspartner een geregistreerd partner of echtgenoot is, dan wel of de partners een samenlevingsovereenkomst hebben, is niet relevant. De wet gaat er van uit dat een persoon die de overledene het meest na staat, diens uitvaart regelt. De persoon die begint met de regelen van de uitvaart en het verlof tot cremeren heeft, heeft vervolgens alle rechten. De enige beperking is dat die persoon zich moet laten leiden door de wens van de overledene. Niet door de wens van erfgenamen.
    Overigens zouden ook erfgenamen zich moeten laten leiden door de wens van de overledene. De uitkomst van wie een uitvaart regelt, zou daarom niet anders (mogen) zijn.

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Geregistreerd partnerschap is hetzelfde als trouwen, voor de wet zijn jullie 'gewoon' getrouwd.

3. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Inderdaad dat zei monuta ons ook.

4. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.532
    864
    113
    Wij zijn na 8 jaar getrouwd en heb hem in die 8 jaar altijd mijn vriend genoemd. Als je het huwelijk niet bij jullie vindt passen waarom zou je dan een term gebruiken die suggereert dat je getrouwd bent bij heel veel mensen?

Inderdaad is een samenlevingscontract en een testament niet hetzelfde als trouwen. Trouwen en GP maakt je voor de wet familie wat weer veel andere gevolgen heeft. Daarom zijn wij getrouwd.

5. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Soms noem ik mijn vriend mijn man. Gewoon, zomaar.
    Dat we niet getrouwd zijn en ik hem volgens andere niet mijn man mag noemen, daar heb ik totaal geen boodschap aan.
    Ik denk dat ik heel goed zelf kan beslissen hoe ik hem noem :D
    Trouwen gaat nog wel gebeuren, zodra er genoeg geld voor is, en dat kan inderdaad ook met weinig geld maar dat willen wij niet.

6. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    #106 Lotje84, 15 aug 2015
    Laatst bewerkt: 15 aug 2015
    Je man is je man als je getrouwd bent, je vriend of partner als je niet getrouwd bent. Als iemand haar vriend haar man noemt zonder dat ie dat is, vind ik dat heel raar klinken. Beetje 'wannabe'-gevoel krijg ik er soms wel eens bij.
    Ik vind bij mezelf een huwelijk echt heel anders voelen dan gewoon een relatie. Dat was al gelijk zo, maar groeit nog steeds. Het is bijzonder om iemand je man te kunnen noemen, vriendjes gebeuren veel vaker. ;)

Trouwen gaat niet om 'poeha' maar om wat je hart je vertelt. Luister ernaar en je weet of je hem je echte man wil noemen.
    Zo ja, schrijf een mooie trouwbelofte en regel het zonder poeha. ;)

7. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Ik heb het andersom meegemaakt. Ouders waren toch onbewust eerste aanspreekpunt. Vriendin werd wel betrokken gelukkig (kindje was nog te klein).

Wat Juffie zegt, het gevoel is gewoon heel anders. Nooit verwacht voordat we na 8 jaar trouwden, maar ons gevoel en 'zijn' veranderde gewoon. Mooi en bijzonder.

8. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.754
    647
    113
    Gelderland
    Inderdaad, je schrijft echt nooit te willen trouwen, want dat is niet jullie ding. Dan zou ik elkaar ook geen man en vrouw willen noemen, dat lijkt alsof jullie inderdaad getrouwd zijn. Gewoon vriend en vriendin, zo is het toch ook gewoon, als je niet getrouwd bent. Of partner inderdaad.

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar man en vrouw is toch niet uniek aan getrouwd zijn? Dat maken getrouwden er opeens van. Als je getrouwd bent, is de officiële term echtgenoot en echtgenote. Die termen mogen jullie wat mij betreft opeisen.

Wij zijn niet getrouwd, maar hij is de mijne en ik de zijne. Mijn man en zijn vrouw dus.

10. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.754
    647
    113
    Gelderland
    De termen 'man en vrouw' eisen de getrouwden niet op, maar suggereren naar anderen wel alsof je getrouwd bent. Als je dát juist helemaal niks vindt, dan zou ik het dus ook gewoon niet gebruiken. Tuurlijk moet je doen waar je je zelf goed hij voelt, in dat geval hoeft ZP niet eerst toestemming te geven toch ;) noem elkaar zoals je wilt. Mijn mening is alleen dat als trouwen absoluut niet je ding is, ik een term die aanduidt dat je waarschijnlijk getrouwd bent, ook niet zou gebruiken.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Jij mag uit die termen gerust afleiden dat ik getrouwd ben. Na tien jaar, een huis en een kind is dat quasi zo. Alleen heb ik dus niet dat boterbriefje. Wat maakt het uit voor jou of ik officieel geregistreerd sta als getrouwd, of niet?

12. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Nou dit inderdaad...
    En wat maakt het uit hoe je elkaar noemt?!

13. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Dit dus.

14. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Snap ik dus ook niet.
    Vriend en ik zijn ook al bijna 10jr samen, 1 kind, huis gekocht en zeggen tegen anderen ook wel eens m'n man/vrouw hoor;) big deal.
    Zijn nog niet getrouwd maar willen dat wel.
    Op mn werk zeggen collega's ook van 'je man' terwijl ze weten dat wij toch echt niet getrouwd zijn.
    Ik laat het gewoon zo, want het voelt ook alsof hij mijn man is.

15. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Een aantal zeggen hier dat het heel anders voelt sinds ze getrouwd zijn. Nou dat heb ik dus echt niet hoor. Er is geen ene klap veranderd in mijn gevoel voor hem, zijn gevoel voor mij of hoe onze relatie is. Het enige is dat ik zijn achternaam draag. Grappig dat er mensen zijn die dit wel echt anders ervaren!

16. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik wil ook niet trouwen en vind mijn vriend juist beter klinken.
    M'n man klinkt zo officieel. Ik noem ook meestal gewoon zijn naam, dan hoef je helemaal niks te kiezen ;)

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat is dan het verschil? Ik kan namelijk geen verschillen vinden op de site van de rijksoverheid. Wel dat je bijvoorbeeld gezag apart moet regelen, dat hebben we gedaan, en dat je bepaalde dingen in het contract moet opnemen (ook gedaan). Maar als je dat doet zie ik dus verder geen verschillen in rechten en plichten.

Deel Deze Pagina