Hoi! Onze zoon (4 mnd) krijgt af en toe een fopspeen. Dit is eigenlijk alleen maar overdag, bijvoorbeeld als we in een winkel stil staan. (dan vind ik het vervelend dat hij de winkel bij elkaar huilt) of om 's middags het hanguurtje door te komen en niet getroost wil worden. In bed krijgt hij hem alleen maar als hij 's ochtends heel vroeg wakker is (van een poepluier, verschonen, maar heeft dan nog geen honger maar kan niet zelf weer in slaap komen. Met fopspeen gaat dat wel) Nu weet ik eigenlijk praktisch niks over het gebruik van fopspenen. Ik hoor moeders vaak zeggen dat hun kind de fopspeen alleen maar in bed krijgen en niet ergens anders. Maar bij ons is het dus andersom. Voor het inslapen in bed heeft hij het niet nodig, het is alleen op lastige momenten op de dag dus. Hoe en wanneer gebruiken jullie de fopspeen? Doe je dat 'met beleid' of gewoon wanneer je denkt dat je kindje het nodig heeft? En wanneer stop je er mee? Ook ploept de speen vaak uit als hij hem heeft, en dan is het huilen. Nu heb ik gister een fopspeen voor 6+ maanden gekocht (Bibi dental) en die ploept niet uit. Nu is hij nog maar 4 maanden, mag hij dan wel die 6+ maanden speen hebben eigenlijk? Of is er een reden omdat juist nog niet te doen? Kortom: Een boel onwetendheid hier. En eigenlijk wil ik helemaal geen fopspeen gebruiken (omdat ik het geen gezicht vind...) maar er zijn momenten dat het toch wel makkelijk is!
of je het nu wel of gee gezicht vindt... Je kindje heeft altijd zuigbehoefte en dan is het fijn een fopspeen te hebben,.... En als je kindje 4 maanden is is het niet erg om een speen van 6 maanden te gebruiken... Hier gebruiken we hem alleen als hij wil slapen of als hij er echt behoefte aan heeft... De oudste is voor ze 1ste verjaardag zelf met de speen gestopt en wou hem ook niet meer in maar had hem wel altijd bij me.... En ik vindt het helemaal niet erg dat ze een speen gebruiken ik vindt het beter als duimen.... (bij somige kindje krijg je van die vieze duimen en krommen duimen van het zuigen) en met ene speen niet.... Ik zou zeggen als hij de speen wil geef hem en laat hem lekker van ze speen genieten ook al vindt jij het geen gezicht....
Allebei mijn zoontjes gebruiken een fopspeen. De jongste bijna altijd, maar die is pas 7,5 week. De oudste alleen in bed en hij is 2. Hij weet het ook want als hij uit bed komt geeft hij hem gelijk af.
Mijn dochter heeft hem alleen nodig als ze wil slapen. Bij het inslapen kan ze niet zonder, daarna laat ze hem snel vallen. We gebruiken de Difrax combi, wegens de ronde vorm.
Als ik hem snachts geef na de poepluier (om 5 uur) dan houdt hij hem soms in tot ik hem uit bed haal om 7 uur.... Is dat wel goed dan?? (voor mond ontwikkeling?)
Ja hoor, daar hoef je je nu nog geen zorgen om te maken. Kinderen die al kunnen lopen en de hele dag met een fopspeen in hun mond lopen zullen wat problemen ondervinden. Maar alleen voor de nacht kan het echt geen kwaad.
Onze dochter krijgt bij het slapen een fopspeen. Voor we zelf gaan slapen trek ik hem uit haar mondje, maar bij het middagslaapje mag ze hem gewoon houden. Ik wilde eigenlijk al gaan afbouwen (nu 14mnd), maar toen ik dit laatst met de tandarts besprak toen ik er toch voor controle was raadde hij het me af, omdat volgens hem de kans groot was dat ze dan een duim of vingers zou pakken. Hij zei dat dit vaak veel schadelijker is voor het gebit, mede omdat je er als ouder minder controle over hebt. Ik gebruik de speen nu dus met een gerust hart. En wat betreft opmerkingen dat het geen gezicht zou zijn, ik vind het juist een super lief gezicht zo'n bewegend speentje in een babymondje .
Ik vind het ook onhandige, lelijke rotdingen die spenen. Maar we gebruiken ze volop! Ons dochtertje vind er ook troost in en slaapt zeker niet in zonder een speen (we gebruiken difrax). Ik maak me er totaal niet druk om en laat het gebeuren. Een tevreden baby vind ik vele malen belangrijker. Het afleren of alleen in bed gebruiken, komt vanzelf wel als ze groter zijn. Mijn oudste duimt, nadat hij een paar maandjes een speentje heeft gehad. Heel handig omdat je het altijd bij je hebt en niet kwijt raakt. En ik vind het er wel lief uit zien.. Maar leer dat maar eens af! Dan is een speen handiger lijkt me. 6+ spenen zijn vaak wat groter zodat ze deze beter vast kunnen houden in de mond. Als hij daaraan toe is, is dat geen probleem. Je maakt er niets mee kapot ofzo.