Iemand met ervaringen met DHEA? Misschien uit Dusseldorf?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door MCGB, 25 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MCGB

MCGB Actief lid

21 aug 2013
    265
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou jullie heel graag wat vragen als dat mag. We hebben onze eerste ICSI poging achter de rug maar helaas zonder succes. Ik had maar 2 follikels die reageren maar eigenlijk kwamen aan maar 1 eicel toe na fors stimulatie. Bij het ZH willen ze ons niet meer helpen, hoewel we een top kwaliteit embryo hadden.
    Ik heb vaak gelezen over DHEA. Ik vermoed dat ik ook een lage AMH heb en dat gaat soms samen met een lage DHEA maar hier willen ze helemaal niet testen.

Ik wou jullie vragen:
    1) wat zijn de referentie waarden voor DHEA.
    2) moet je voor dat je gaan beginnen toch ergens proberen te laten prikken?
    3) Ook na slikken? na hoeveel tijd?
    4) Hoeveel moet je slikken?
    5) Waar kopen ze?
    6) hoe moet je ze slikken? Neem je ze elke dag tot dat je zwanger raak?
    7) als je niet zwanger raakt moet je blijven slikken? En blijven prikken?

Alle advies/kennis dat jullie denken dat ik zou kunnen gebruiken hoor ik het graag. Ik heb een afspraak met mijn HA binnenkort en ik hoop ze te overtuigen om dit te gaan proberen.

Alvast bedankt.
    Groetjes.

2. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ik ben onder behandeling geweest in DD en had weliswaar een laag amh, maar mijn eigen dhea was goed. Dus voor mij zou het geen enkel effect hebben. Een laag amh zegt dus ook niet alles en het is vaak een combinatie van meerdere waardes samen. DHEA is ook niet zomaar een onschuldig medicijn wat je zomaar moet gaan slikken. Ik zou je willen adviseren dat als je een laag amh vermoedt naar DD te gaan en daar je bloed laten prikken. En als je nog een behandeling overweegt het daar te doen! Mijn ervaring is dat NL zkh weinig ervaring hebben met behandeling (en interpretatie) van een laag amh. Als ze in DD wel adviseren om dhea te gaan slikken, dan verwijzen ze je meestal naar een Duitse apotheek om de hoek daar die die dhea pillen zelf samenstelt. Je kan het ook via internet bestellen, maar de samenstelling is heel belangrijk. Als je dhea moet gaan slikken is dat wel voor een paar maanden (dacht drie), voordat het effect merkbaar is. Ik zou dus een intake gesprek in DD maken. Er zijn NL artsen en assistentes daar, dus geen angst vanwege de taal. Ik wens je veel succes!

3. MCGB

MCGB Actief lid

21 aug 2013
    265
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jouw reactie!
    Mag ik nog wat verder vragen?
    Kan je ze gewoon bellen en een verwijs voor bloedprik vragen of moet je wel een patient bij hun zijn?
    Hoe wordt je verder behandelt in DD aangezien jouw lage amh? wat voor protocol gebruiken ze daar?

Alvast bedankt!

4. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Je kan ze gewoon bellen en afhankelijk van wat de resultaten van je bloeduitslagen hun laten adviseren wat voor een behandelplan ze voor je in gedachten hebben. In mijn geval bleek dat decapeptyl funest voor mijn eitjes was, omdat het alles helemaal plat legde. Ik kreeg neusspray die mijn cyclus gelijkmatig afremde ipv helemaal platleggen. Daarnaast kreeg ik Menopur. In NL kreeg ik puregon en ook in een lage dosis. In DD leveren ze, naar mijn mening, meer persoonlijk maatwerk. Ze combineren hormonen, gebruiken andere platleggers, hogere dosering ed. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat ze daar rare dingen doen, want ze gebruiken gewoon dezelfde hormonen als in NL zkh, het is alleen het maatwerk van het vaststellen van de juiste dosering (bijvoorbeeld ook twee keer per dag spuiten). In NL is er een protocol. Afhankelijk van je leeftijd word je dosis hormonen vastgesteld, terwijl er (in ieder geval in mijn zkh) te weinig gekeken werd naar mogelijk achterliggende problemen.
    Ik zou dus zeker geen kostbare (en zenuwslopende) pogingen in NL laten doen en zsm naar DD (of Gent) overstappen.
    In DD doen ze het korte protocol en de punctie gaat onder een roesje.
    Houdt wel rekening met een mogelijk lange wachttijd voor de intake, maar ben je eenmaal binnen dan kun je ook gelijk door.

5. MCGB

MCGB Actief lid

21 aug 2013
    265
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb het gevoel dat ik ook te plaat lig met decapeptyl.
    Bij mijn IUI reageerde ik heel goed aan menopur 75, eerste keer binnen een week een ei (bij mij duurt ongeveer 16-17 dagen) en op mijn andere IUI 2 follikels zelf.
    IVF, deca + 225 menopur maar een eicel! Ik lees vaak dat bij "oudere" vrouwen (ik ben net 38) het kan zo zijn dat deca veel te veel alles tegen houdt.
    Ik lees dat in Gent ze half spuiten van deca doen. Ik vroeg me af of dat ik zou niet van zelf gaan doen en zie wat gebeurt, maarja, ik weet niet of ik zou durven.
    Ik zou tussendoor contact met DD nemen. Ik overleg met mijn huisarts op maandag hoe ik verder kan, misschien kan ze me helpen om daar heen in te komen.

Hoe is het bij jou? Vanaf welke poging ben je naar DD gegaan?
    Groetjes.

6. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Geen ervaring met DHEA. Maar wil je nog wel even melden dat ze in DD ook vaak een combi doen van 2 'stimulerende middelen', wat vaak ook beter werkt voor de wat oudere dames. Ik ben nu 43. Heb 2x een behandeling gehad daar en 2x een combi van Menopur en Puregon gehad. En ook wel decapeptyl erbij. Maar er zijn ook wel andere platleggers hoor. Ik meen wel eens iets gehoord te hebben over een neusspray (synarel of zoiets).

(en resultaat: 2 prachtige dochters)

7. MCGB

MCGB Actief lid

21 aug 2013
    265
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jouw invullen!
    Was het bij jou niet getest daar in DD? DHEA bedole ik.

Hoe is het qua verzekering? Moet je zelf betalen of wordt het wel verzekerd?

Groetjes.

8. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ik weet eigenlijk niet meer of DHEA bij mij gecheckt is. Ik heb wel een (algemeen) bloedonderzoek gehad bij de intake. Maar daar is dan denk ik niets bijzonders uitgekomen op dat gebied.
    De behandeling in DD is vergoed door mijn zorgverzekeraar (bloedonderzoek ook trouwens, uiteraard moet je eerst wel je eigen risico opmaken). Ik moest wel toestemming vragen, omdat het een behandeling in het buitenland is.
    Het is absoluut de moeite waard om een beetje te shoppen qua zorgverzekering. Ik ben verzekerd bij PNO. Bij al hun aanvullende verzekeringen krijg je bij een buitenlandse behandeling nog een keer extra het bedrag van een NL behandeling vergoed. Meestal zijn de buitenlandse behandelingen duurder dan in NL of komen er extra dingen bij (in DD bijvoorbeeld de narcose bij de punctie, ruim 200 euro, of het gebruik van de embryoscope, ook een paar honderd euro), dus het kan goed uitkomen dat je dan nog een extra 'potje' hebt. Hierdoor heb ik zelf nooit hoeven bijbetalen.
    Ik ben destijds eerst geswitcht van zorgverzekeraar en toen per januari aan mijn behandeling in DD begonnen.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust hoor.

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zou net als wat hier boven al wordt geadviseerd ff contact met DD opnemen en vragen wat zij voor jou kunnen betekenen.
    Ik heb zelf ook op aanraden van de arts uit Duitsland dhea gebruikt. Bij mij werd het de meest rampzalige ivf ooit. Maar ik ken ook de verhalen van spontaan zwangeren door dhea gebruik of meiden die met ivf toen ineens wel zwanger raakten wanneer ze dhea gebruikten. Wie weet helpt het jou!!

10. MCGB

MCGB Actief lid

21 aug 2013
    265
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou ja, dat kan ook :(
    Was jouw DHEA of jouw AMH laag? Hoeveel moest je slikken? Bedankt voor jouw reactie!

11. MCGB

MCGB Actief lid

21 aug 2013
    265
    0
    16
    NULL
    NULL
    en nog een vraag voor iedereen.
    moet je op een bepaalde tijd van de dag of van je cyclus DHEA laten bepalen? Kan bijvoorbeeld als je ongesteld bent? En je herhaal de meting 6 wk later of zo?

Bedankt!

12. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Misschien even met DD bellen? Er zijn Nederlandstalige assistentes, dus je kunt je verhaal gewoon in het Nederlands doen.

13. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Mijn AMH was in ieder geval laag, dhea weet ik niet meer.
    Ik slikte de aanbevolen hoeveelheid, weet niet meer hoeveel dat was.
    Gewoon ff bellen met DD, dan kun je met heb overleggen!

Deel Deze Pagina