Wanneer start borstvoeding afbouwen ivm werk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Citroen80, 9 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Citroen80

Citroen80 Niet meer actief

Mijn zoontje is4 weken oud. Ik geef borstvoeding en over 8 weken moet ik weer gaan werken.
    Wanneer begin ik met afbouwen van borstvoeding? Ik wil dan de ochtend, avond en eventueel nachtvoeding borstvoeding geven.
    Ik wil op mijn werk niet kolven daarom dus afbouwen.
    Moet ik dan toch kolven op het werk omdat ik dan het beste kan afbouwen? Of kan ik al eerder thuis starten met afbouwen zodat ik op het werk niet eventueel wat moet kolven voor de spanning? Of is thuis afbouwen veel te vroeg?
    Ik weet dat je ongeveer een week doet over 1 voeding af te bouwen. Dus als ik op 6 voedingen zit dan heb ik vier weken nodig, klopt dat?

Moet ik perse een kolf aanschaffen om af te bouwen of kan ik mijn kindje ook even kort aanleggen voor de spanning eraf te krijgen?

Wie kan mij adviseren?

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik zou zeggen: Vervang 3 weken voor je weer begint één van de overdag voedingen door een kunstvoeding. Misschien kun je de andere voeding dan wat naar voren halen. Als dat goed gaat (als je de dag doorkomt, zonder dat je borsten op klappen staan), kun je de tweede voeding eraf halen. Ik denk dat 3 weken wel genoeg is om je borsten hier aan te laten wennen.
    Laat je kindje dan 's ochtends nog drinken op de tijd waarop jij naar je werk zou gaan, en weer wanneer je thuis zou komen.

3. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik kan geen advies geven mbt het afbouwen, maar hou je er rekening mee dat je productie dit mogelijk niet gaat redden? Het zijn dan nl wel erg weinig voedingen per dag.

4. Citroen80

Dat is balen als mijn voeding het niet gaat redden. Is dit omdat ik te snel afbouw of moet ik meer voedingen geven wanneer lukt?

5. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Je productie is eigenlijk nog niet stabiel genoeg om met 3 maanden al af te gaan bouwen....
    De kans is inderdaad groot dat je erg snel achteruitgaat en dus ook niet meer genoeg hebt voor die voedingen die je wel wilt geven.
    Waarom wil je niet kolven op je werk? Je weet dat je recht hebt op 25% van je werktijd om aan kolven (of voeden) te besteden (wettelijk bepaald?).

6. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Je productie kan het waarschijnlijk nog niet aan om een hele werkdag zonder voeden/kolven te kunnen. Dat is dan de reden dat je productie achteruit zal gaan en het mogelijk niet zal redden, dus denk er goed over na wat je wil. Wil je langer voeden? Of vindt je het prima zo en wil je misschien ook wel stoppen. Ik zeg niet dat je productie het oer definitie niet zal redden, maar de kans is wel groot. Dan is het einde borstvoeding.

7. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Ze zeggen inderdaad dat je productie met 8 à 9 maanden pas stabiel genoeg is voor zo weinig voedingen.

Ik zag zelf ook op tegen het voeden op het werk, maar het valt me best mee. Ik zit lekker op een kantoor die volledig af te sluiten is. Dan bekijk ik op m'n dooie gemak foto's en filmpjes van m'n zoontje en check alle social media even. Echt even een lekker momentje voor mezelf.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Mensenborsten zijn gemaakt om lang borstvoeding te geven. Pas vanaf een maand of 8/9 (even in het algemeen genomen), is je productie stabiel genoeg om naar 2x per dag te gaan.
    Mijn schoonzus heeft het geprobeerd, die had heelveel melk.
    Binnen 3 wekenstond ze droog helaas...

Kolven op je werk klinkt ingewikkelder dan het is. Je maakt het onderdeel van je dag.En als je thuis bent kan je gewoon lekker zelf voeden :)

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb een vriendin die ook niet wilde kolven. Bij de oudste heeft ze tot 9 maanden de avond- en ochtendvoeding gedaan en is toen gestopt. Bij de jongste wilde ze hetzelfde doen, maar toen haar kindje haar het kinderdagverblijf ging, was de voeding gelijk helemaal op.

Mijn moeder is het ook niet geluk. Zodra ze ging werken, was het einde verhaal (in die tijd had je nog geen kolven, of het was niet algemeen bekend, omdat de meeste vrouwen toen thuis bleven).

Het kan dus wel lukken, maar de kans is groter dat je productie heel snel helemaal weg is.

Kolven op het werk lijkt inderdaad vervelend, maar ik vond het uiteindelijk meevallen. Het is inderdaad wel lekker rustig.

Maar goed, dit was je vraag niet. Sorry!

10. Citroen80

Dan is het de keus stoppen of kolven op het werk.
    De reden waarom ik kolven niet echt zie zitten is omdat ik om en om 3 en 4 dagen in de week gaan werken. Ik verwacht dat het een gedoe is. Apparaat meesleuren en melk op de fiets. Kolven schoonmaken. Ook op mijn werk (kantoor) moet ik dan van mijn plek af.. Ik voel me dan waarschijnlijk bezwaard ook al weet ik dat het je recht is. En ik weet can mezelf dat ik weleens vaker blijf om iets af te maken, en straks door kloven misschien tijd tekort kom, terwijl ik in principe om vijf uur klaar ben. En met een kindje moet ik natuurlijk gewoon op tijd naar huis.

Ik ben bang dat het mij stres gaat opleveren.

11. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ik zou het minder zwart wit zien, de keuze is wel of niet kolven, met bij niet kolven kans op moeten stoppen..
    Maar ik snap je twijfel heel goed hoor. Ook ik bleef voor mijn oudste was geboren vaak langer op het werk.. Maar hoe belangrijk ik mijn werk ook vond/vind, de borstvoeding vond ik belangrijker. Dus toch een goede dubbelzijdige kolf gekocht. Ik kolfde altijd in de koffiepauzes, dus ook geen schuldgevoel (terwijl het inderdaad een recht is).

Als je al een goede kolf hebt, zou ik het gewoon proberen, werkt het niet dan kun je altijd nog afbouwen (of gedeeltelijk kolven, gedeeltelijk afbouwen).

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat betekent dus dat je om en om drie of vier dagen gewoon lekker bij je kind bent en gewoon kunt voeden!
    Waarom probeer je het niet gewoon met kolven? Blijkt het je niet te bevallen, dan kun je altijd nog door onder werktijd steeds wat korter te kolven afbouwen.
    En je mag je voedrecht ook inzetten om later op je werk te komen en eerder naar huis te gaan. Plan je dat goed, dan hoeft je kind in je afwezigheid maar 1 voeding niet van jou te krijgen. En dat kan dan kunstvoeding zijn, of eerst wat moedermelk, als je een voorraadje in de vriezer hebt.

13. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Nog even als toevoeging op mijn vorige reactie: Ik heb een afdelingschef die misschien met dit soort dingen wel het meest 'vrouwonvriendelijk' is en hij maakt er absoluut geen probleem van (had ie ook niet moeten doen)... Hij vraagt zelfs aan me of het niet weer een keer tijd wordt om te kolven.

Ook ik was iemand die altijd wat langer bleef zitten om dingen af te maken en voor 200% voor m'n werk bezig. Nu zet ik me nog steeds voor 200% in, maar alleen onder werktijd. Daarna ga ik heerlijk naar huis naar mijn mannetjes (thuiskomen is nog nooit zo leuk geweest!).

En het 'gedoe' met de kolf schoonmaken valt best mee.
    Ik ben met kolven en schoonmaken vaak 20/25 minuten van m'n plek (elektrische dubbelzijdige kolf), dit zou je ook in de pauzes kunnen doen om je minder bezwaard te voelen. Ik doe het zelf juist erna om lekker relaxed en een leeg hoofd te beginnen met kolven.

Dit zeg ik niet om je om te praten hoor, maar ik dacht er misschien wel een beetje hetzelfde over als jij. Maar het valt echt mee.
    Misschien kan je het eens eerst een paar dagen/weken proberen, dan kan je alsnog stoppen. Het zou zo jammer zijn als je spijt krijgt van je beslissing..

Deel Deze Pagina