Wanneer sperma onderzoek?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Noor93, 12 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noor93

Noor93 Lid

12 dec 2022
    80
    52
    18
    Vrouw
    Hoi,

We (ik 29jr, hij 35jr) hebben inmiddels ronde 9 er op zitten, zonder succes. Begin af en toe wat moedeloos te raken... Ik vroeg me af, weten jullie vanaf welk moment semenalyse mogelijk is? Ik dacht pas vanaf 12+ mnd, maar op het forum zie ik het soms ook lager. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

2. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.227
    4.457
    113
    Vrouw
    Even vragen bij de huisarts. Als er reden is voor onderzoek kan het ook voor de 12 maanden. In principe is het in Nederland zo dat je een jaar zelf moet proberen voordat je doorverwezen wordt.

Noor93 vindt dit leuk.
  3. Muisjepluisje

Muisjepluisje Fanatiek lid

17 feb 2021
    1.395
    1.089
    113
    Vrouw
    Wij hebben het na 3 maanden laten doen. Ik was er van overtuigd dat er iets niet klopte dus begonnen met een semenanalyse. En daar kwam uiteindelijk een jaar later onvruchtbaarheid uit middels een operatie.
    Wat ik je wil meegeven; luister naar je gevoel en een leugen om eigen bestwil kan soms heel wat tijd verlies schelen.

Noor93 vindt dit leuk.
  4. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.227
    4.457
    113
    Vrouw
    Maar waarom er over liegen? Semen onderzoek is niet een heel heftig onderzoek. Voor alleen dat onderzoek is opzich ook geen doorverwijzing nodig. Als ik bij mijn huisarts zou aangeven "we gaan ronde 10 in, we hebben echt een gevoel dat er iets niet goed zit in de zaadkwaliteit. We hebben er mentaal last van. Uiteraard snappen we dat het te vroeg is voor een doorverwijzing, maar zouden jullie voor onze geruststelling een semen analyse kunnen maken?" (En je partner is het daar mee eens) kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat er een huisarts is die dat niet doet. Wel is het zo dat als je vervolgens naar het ziekenhuis moet, zij opnieuw het onderzoek zullen doen in hun eigen lab. Ik zou het gewoon bespreken met de huisarts.

5. Muisjepluisje

Muisjepluisje Fanatiek lid

17 feb 2021
    1.395
    1.089
    113
    Vrouw
    Omdat onze HA daar niet zo instond. Zoveel mensen worden weggestuurd met je bent jong en probeer het nog maar een jaartje. Dus vandaar, en ik doe er niemand iets mee aan:)

Suzi98 vindt dit leuk.
  6. IsabelD

IsabelD Fanatiek lid

1 sep 2019
    1.430
    1.073
    113
    Vrouw
    Mee eens. Als je niemand iets kwaad mee doet, waarom niet. Tegenwoordig zijn er tal huisartsen die niet gauw ergens in mee gaan.

Suzi98 vindt dit leuk.
  7. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.013
    3.667
    113

Precies dit, uit je zorgen bij de ha en als je partner er achter staat ga voor zo een onderzoek!

Succes.

8. Minkx

Minkx Bekend lid

25 okt 2021
    926
    1.136
    93
    Vrouw
    Nou, persoonlijk vind ik het semenonderzoek een uitzondering op die regel, als je al 9 maanden bezig bent. Want als blijkt dat de kwaliteit niet zo goed is, dan moet het onderzoek na 3 maanden worden verhaald. Dan tik je de 12 maanden al aan. Als het resultaat dan hetzelfde is, heb je des te meer reden om verwezen te worden naar het ziekenhuis.

Ik heb pas in ronde 12 aangeklopt bij mijn huisarts voor een verwijzing. En 1 maand later zaten we tegenover de fertiliteitsarts. Een kleine 2 weken later vond het 1e semenonderzoek plaats. En nu moeten we tot maart wachten tot we een afspraak kunnen maken voor een 2e semenonderzoek. Als de kwaliteit dan weer niet al te best is, dan moet mijn vriend langs de uroloog. Dus als je via de huisarts nu wat tijd kunt proberen te winnen, zou ik dat zeker doen.

Noor93 vindt dit leuk.
  9. Lieke2022

Lieke2022 Fanatiek lid

17 mei 2022
    3.162
    3.171
    113
    Vrouw
    Ik zou het zeker ook gewoon vragen. Wij waren redelijk vroeg, maar er bleek in het ziekenhuis vervolgens een wachtlijst te zijn van enkele maanden. Je kan ook online eventueel al kijken wat de wachttijd is!

Noor93 vindt dit leuk.
  10. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Ik zou de huisarts gewoon bellen en het voorleggen.

Bij ons is het onderzoek na 4 maanden gedaan omdat ik geen jaar te tijd had ivm vervroegde overgang.
    Na 1ste onderzoek is er gelijk een doorverwijzing geweest en heeft de gyn een verwijzing naar de uroloog gedaan.

Noor93 vindt dit leuk.
  11. IsabelD

IsabelD Fanatiek lid

1 sep 2019
    1.430
    1.073
    113
    Vrouw
    Wow, wachttijd voor semenonderzoek 4 maanden? Dat is wel extreem lang.

12. Lieke2022

Lieke2022 Fanatiek lid

17 mei 2022
    3.162
    3.171
    113
    Vrouw
    Jaa afspraak bij de uroloog. In maart naar de huisarts, begin juli eerste afspraak in het ziekenhuis bij de uroloog en augustus uiteindelijk de uitslag van het onderzoek.

13. Saartjee

Saartjee Actief lid

8 jun 2019
    405
    310
    63
    Vrouw
    Ik zou het even afwachten. 9 maanden proberen is normaal. Niet iedereen raakt de eerste de beste ronde zwanger. Dus waarom zou je jezelf iets als een fertiliteitstraject willen aandoen puur omdat je niet wat langer kan proberen?
    En niemand verteld je dat het niet daarbij blijft. Je man krijgt een zaadonderzoek, maar ook jij wordt aan alle kanten en gaten onderzocht.
    Persoonlijk vind ik 9 maanden proberen echt niks. En je geeft zelf aan je wordt er moedeloos van, misschien lukt het wel sneller als je er de lol in gaat terugvinden?

evaleana vindt dit leuk.
  14. Minkx

Minkx Bekend lid

25 okt 2021
    926
    1.136
    93
    Vrouw
    'En je geeft zelf aan je wordt er moedeloos van, misschien lukt het wel sneller als je er de lol in gaat terugvinden?'

Dit vind ik persoonlijk echt onzin. De kans op een zwangerschap wordt daar echt niet groter van. Ik vind het heel normaal dat je na zo'n 8 rondes even in een dip zit, en begint te twijfelen. Dat mag! Soms lijkt het wel alsof dat gevoel er niet mag zijn, omdat er vrouwen zijn die nog langer bezig zijn. Maar er zijn ook vrouwen die heel snel zwanger raken, en het is gewoon een domper als je die geluksvogel zelf niet bent.

Noor93, Kitten93, Lieke2022 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. IsabelD

IsabelD Fanatiek lid

1 sep 2019
    1.430
    1.073
    113
    Vrouw
    Oke, hier moesten we gewoon het zaad inleveren bij het lab op afdeling fertiliteit.

Kon binnen 2 weken al. Verschilt zo he!

16. Lieke2022

Lieke2022 Fanatiek lid

17 mei 2022
    3.162
    3.171
    113
    Vrouw
    Jaa weet niet of dit altijd zo gaat hoor. We moesten ook naar de uroloog vanwege lichamelijke klachten na een liesbreukoperatie. Daarom twijfelden we ook over de kwaliteit en hebben we best vroeg een verwijzing gevraagd. De afspraak was dus voor twee dingen. Miss was het anders als het alleen een zaad onderzoek was.

Deel Deze Pagina