wanneer starten met bijvoeding?

Discussie in 'Prematuur' gestart door juffie roos, 7 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Wanneer starten jullie met bijvoeding? Bijv. rijstebloem toevoegen aan melk of groente- en fruithapje?
    Starten jullie met 4 maanden of 5 of 6? En tellen jullie dan vanaf de uitgerekende datum of vanaf de geboortedatum?

Mijn zoontje is bijna 4 maanden, maar 4 weken te vroeg geboren.
    Ik zou op zich wel wat rijstebloem willen toevoegen aan zijn fles, maar misschien kan ik beter nog een maandje wachten?
    Hij heeft ook erg gevoelige darmen, dus misschien is het niet handig om te starten?

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Per KA verschilt dat eigenlijk wat ze adviseren.

Onze mannen zijn 12 weken te vroeg geboren, eind september en wij zijn pas in mei begonnen met groente en fruit, dus wel gecorrigeerd ongeveer.

Rijstebloem wat eerder. Als je kleintje gevoelige darmen heeft zou ik persoonlijk nog even een paar weekjes wachten.

En anders misschien even overleggen met de kinderarts of met het CB.

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Mijn KA zei het een, mijn CB zei het ander...ik ben gewoon met iets ouder dan 4 mnd begonnen bij L. (7 wk te vroeg). Dat was vooral omdat ik haar snel wilde leren goed van een lepel te eten omdat eten en drinken ivm haar schisis nogal lastig is/was. Maar ze deed het er prima op hoor! Ik zou zeggen, gewoon doen wat je zelf goed lijkt.

4. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Ja moet het zelf een beetje uitproberen.Bij Suus en Tessa ben ik met 4 maanden begonnen met groenten en fruit.Met 6 maanden gingen ze aan de boterhammen en met 7 maanden aten ze met de pot mee.(zonder sterke kruiden)Bij hun ging het erg goed,maar bij sommige niet.Ik ken andere prematuren die pas met 8 maanden bijvoeding kregen.Dit ivm verslikken en niet goed happen.
    Suus en Tessa zijn trouwens geboren met 30 weken.

5. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Lees even mee...

Zit hier ook over te dubben.

Silbeeb is ruim 4 mnd (8wk te vroeg geboren) en mag in principe bijvoeding. De KA stimuleert het zelfs (omdat haar ontlasting dan wrsch wat gemakkelijker gaat in combinatie met haar ijzerdrankje).

Zelf voel ik er nog niet zoveel voor. Ze is nog zo klein...

Eigenlijk wilde ik rapley gaan doen. Volgens de rapley theorie loopt de rijping van het motorische stelsel gelijk met de ontwikkeling van het maag darm kanaal. Dus wanneer een kindje zelfstandig eten naar zijn mond kan brengen, zouden de darmen het ook aan kunnen.
    Rapley begint normaal vanaf 6 mnd. Maar bij een prematuur gaat datdus niet op...

6. Clauo1

Clauo1 Lid

9 aug 2010
    43
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben begonnen toen ze gecorrigeerd 4 maanden was. Met alles eigenlijk. Ze is nu 10 maanden en ik ga van de week beginnen met hapjes voor 8 maanden.

7. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Wij zijn begonnen toen F. ruim 5 maanden was. (gecorrigeerd 2,5 maand oud) Het hielp zijn ontlasting enorm!!
    Het happen van de lepel snapte hij niet gelijk, maar ging wel snel.

Rapley wordt bij prematuren afgeraden of je moet het in overleg doen met een arts.

8. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Wij zijn sinds 2 weken begonnen met groente.
    En dan met wortels, gaat erg goed.

Ben niet gaan corrigeren maar met 4mnd begonnen.
    Eet hij het niet dan stoppen we ermee.
    Maar gaat erg goed

9. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Ik heb wat dat betreft zijn leeftijd nooit gecorrigeerd, en ben met 4 maand begonnen en toen gewoon door. Hij vond het vanaf het begin heerlijk en eet bijna alles alleen bloemkool wil hij echt niet, al van het begin af aan, maar ach we lusten allemaal wel iets niet ;).

10. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven

Typisch,de bloemkool lusten ze hier ook niet.En iedereen zegt dat ze dat vreemd vinden.Ze denk dat het iets te maken heeft met prematuren hahahah.

11. Boefje2010

Boefje2010 Actief lid

11 feb 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Nou, onze prematuur was anders verzot op bloemkool!
    Zijn zelf pas met 6 maanden begonnen, maar stonden daarvoor ook onder begeleiding van een pre-logopediste.

Voordeel van later beginnen is dat je kindje er echt klaar voor is. Dus niet slechts 2 mini hapjes, maar binnen 1 week een volledig potje!

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat de darmen van onze beeb er bij 4 maanden al voldoende rijp voor waren! Advies voedingscentrum is sowieso al 6 maanden, dus waarom gecorrigeerd al bij 2,5 maand of eerder beginnen?

12. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ons zoontje had moeite met zijn ontlasting, wat alleen kwam met een klysma. Onze kinderartsen hadden voorgesteld om te beginnen met bijvoeding. En het hielp! Hij kon eindelijk zelf poepen!
    En omdat ze al vanaf de geboorte voedsel verteren hoef je die leeftijd niet te corrigeren zeggen ze.

13. wendysunny

wendysunny VIP lid

24 jun 2009
    5.789
    0
    0
    Een baby wordt geboren met darmen die nog niet “rijp” zijn. Er zitten nog “gaten” in de darmwand. Door deze “gaten” kunnen stoffen van de voeding. Veel stoffen kunnen geen kwaad, maar er zijn stoffen die een reactie van het lichaam oproepen. Het lichaam maakt dan antistoffen aan. Als je baby vervolgens die stof weer binnen krijgt, worden die antistoffen meer aangemaakt en die maken je baby dan ziek. De allergie wordt dus opgebouwd. De stoffen die ze veroorzaken heten allergenen.
    Als je de baby borstvoeding geeft ontstaat er een beschermlaag in de darmen, die zorgt er ook voor dat allergene stoffen moeilijker door de darmwand heen komen.
    Als de baby tot de zes maanden geen bijvoeding krijgt, kunnen de “gaten” rustig onder het beschermlaagje in de darmen dicht groeien. Als je de baby wel bijvoeding geeft, schaad dit het laagje en het herstel duurt dan (als ik het goed heb) ongeveer zes weken.
    Als er in de familie geen allergieën zitten, dan heb je minder kans dat er klachten ontstaan, maar hoe klein de kans ook, hij is wel aanwezig.
    Daarom wordt nu dus ook over het algemeen geadviseerd om met 6 maanden te beginnen met bijvoeding in plaats met vier maanden.

14. wendysunny

wendysunny VIP lid

24 jun 2009
    5.789
    0
    0
    wij zijn bij ruim 6 mnd begonnen.... dat ging nog niet goed (spugen) dus later weer begonnen

vanaf vorig week eet jolene groente en fruit

vers fruit en groente uit een potje (half potje van 6 mnd)

Deel Deze Pagina