Bomen/bos hashimoto en icsi

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by twoboys, Jul 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Hoi meiden,

Omdat wij binnenkort weer de mmm in stappen wil ik mezelf nu eens heel goed verdiepen in mezelf, in mijn Hashimoto en wat er nou precies belangrijk is.

We hebben inmiddels 2 zoontjes, eentje geadopteerd uit China en eentje uit mijn buik, nu ruim een jaar geleden bevallen.

Nou lees ik hier zoveel over de meest ingewikkelde termen over de schildklieraandoeningen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik slik euthyrox 137,5.

Ik weet toevallig nog dat mijn TPO bij mijn laatste zwangerschap waar mijn zoontje uit geboren is, op 4 stond, en bij de zwangerschappen ervoor boven de 2500. Dit werden dus missed abortions.

Zelf denk ik dus dat dit een belangrijk gegeven is?

Begin van mijn zw slikte ik 125 euthyrox, dat is dus maar 1 keer een klein beetje op hoeven hogen.

Heb een berg vragen:

* Wie kan me in jip en janneke taal uitleggen welke waardes je moet hebben buiten de zwangerschap en in een zwangerschap?

* Waarom wordt er niet standaard je TPO geprikt?

* Hoe krijg je je TPO naar beneden? (geen idee hoe die er nu voor staat)

*Ben de laatste keer zwanger geworden via IUI d, heb alleen pregnyl gespoten en euthyrox geslikt. Ik lees hier over vanalles en nog wat bv asperine, prednison (oid), bolletjes....enz..hoe zit het precies?

* Waar moet ik aan denken? Wat kan ik nog meer doen?

Ik kan door de bomen het bos niet meer zien en heb behoefte aan jip en janneke taal voor uitleg:)

Wie kan me een beetje op weg helpen?

2. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Je TSH moet zoveel mogelijk rond de 1 liggen, maar sowieso onder de 2,5 voor een zwangerschap.
    Tijdens de zwangerschap weet ik het niet precies, maar dat zal ongeveer hetzelfde zijn.

TPO antistoffen verlagen als het goed is vanzelf als je op de juiste dosis schildkliermedicatie zit.
    Verder zou je nog extra selenium kunnen slikken. Maar ik zou hiermee wel opletten. Ik heb het ook een tijdje gedaan en toen had ik veel minder Thyrax nodig. Als je nu stabiele waarden hebt, zou ik er niet zoveel aan doen.

TPO wordt niet standaard geprikt, omdat het niet zinvol is. Het is alleen om na te gaan of er sprake is van Hashimoto. Als er teveel antistoffen zijn, dan spreekt men van Hashimoto. Door schildkliermedicatie te slikken gaan de antistoffen weer wat naar beneden (als ik het goed heb).

Ben je wel onder behandeling van een internist? Zij kan je eventueel ook begeleiden naar een zwangerschap.
    Ik zou niets zomaar gaan slikken, alleen op advies van gyn/internist. Zeker als je nu stabiel bent met de waarden.

3. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ik slik nu euthyrox 137,5 dat is nog de dosis die ik had van tijdens de zw.

Had een internist tijdens mijn zwangerschap, maar ben ik dus al een jaar niet geweest meer. Zou ik dan weer een verwijsbrief nodig hebben?

Nu prik ik bij ha en die bekijkt of mijn waardes oke zijn. En hij zegt dat ze dat zijn. Hem niet verteld dat we weer gaan beginnen overigens.

Bedankt voor je reactie.

4. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Kun je anders je waarden van de afgelopen keren opvragen en even posten? Of weet je ze zo toevallig?
    Dan kan ik even mee kijken.

Ik zou even contact opnemen met je oude internist. Hem even op de hoogte stellen van je kinderwens en even vragen of verdere actie nog nodig is. Hij kan beter beoordelen of je waarden goed genoeg zijn voor een zwangerschap.

Ha kijken meestal alleen maar de referentiewaarden van het lab. TSH tussen de 0,5 en 5 is dan meestal goed. Terwijl alles boven de 2,5 niet goed is voor een zwangerschap als je bekend bent met schildklierproblemen..

5. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ga ik zo opvragen en dan post ik ze!

6. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Heb je je waarden al?:)

7. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Nee, heb gemaild, maar nog niets gehad.

Baal beetje ervan, maar goed...hij zal wel belangrijkere zaken hebben gehad ;)

Hoop vandaag wat te krijgen.

8. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,879
    2,882
    113
    Noord-Holland
    Dit is een soort wondercocktail :D die nu regelmatig wordt voorgeschreven als uit de onderzoeken niets komt, dus onbegrepen onvruchtbaar of geen reden voor mks gevonden. Aspirine (de babyvariant) voor bloedstolling, prednis(ol)on om je immuunsysteem rustig te houden en utrogestan (bolletjes) om een progesterondip te voorkomen. Bij sommigen werkt het, bij anderen niet. Het is volgens mij vooral een "baat het niet, schaadt het niet" methode.
    Bij jou zou ik vermoeden dat als je je schildklier onder controle hebt, het blijkbaar in orde is. Je kunt het natuurlijk wel voorstellen (zit je bij de prof zelf?).

Schildklier: ik check m'n waarden altijd zelf via de huisarts. Gewoon bloedprikken, bij hem opvragen wat precies de waardes zijn (dus de nummers, niet "goed/niet goed") en als ik twijfel, mail ik Gent weer :) Met hashimoto is een internist wrs verstandiger :)

9. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ha Sophy :)

Hihi ik doe het op dezelfde manier ;) huisarts telkens prikken en die bekeek dan of ik verhogen moest ja of nee..

In Gent kwam er alleen uit dat ik bij mijn zwangerschap van mijn jongste TPO van 4 was en bij mijn missed abortions 2500<

Verder onverklaarbaar eigenlijk.

Nee ik heb dr Peeters. Zat eerst bij dr Hellebaut.

Kan het eens voorstellen ja, en staat het heel raar als ik zeg dat ik bij prof de Sutter op consult wil? Niet bij dr Peeters hoor, maar via de telefoon ivm herhaalde MA s?

10. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,879
    2,882
    113
    Noord-Holland
    Nee staat niet raar alleen heb ik begrepen dat de prof het zo druk heeft dat je pas in dec een afspraak kunt krijgen... Je wordt ook in het team besprojen dus mss bij dr peeters blijven een betere snellere optie?

11. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    1,126
    0
    36
    projectleider , moeder van dochter (2007) en zoon
    Zeeuwse kust
    twoboys: bij hashi's naast eutriox ook prednison inzetten en bijv. lovenox. Kwam er iets uit je MTHFR onderzoek in Gent? geen stollingsfactoren en is je anti nucleaire factor destijds bepaald? aspirine 100 mg kan meestal geen kwaad. Vit E aanvullen en idd selenium inname (wel laten checken na 3-6 mnd) en jodium niveaus. Ook vit. D status en zink en ijzer/ferritine.

12. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Dat weet ik eigenlijk helemaal niet mamavanh?

Ik weet dat er uit bloedonderzoeken alleen die hoge TPO te voorschijn kwam en dat ik pas goed zwanger werd toen die op 4 zat.

Geen idee of al die andere dingen uitgezocht zijn?

Is dat raar om te vragen of ze dat uit willen zoeken?

Wat precies is MTHFR?

En derest?

Weet dat ik na 2 missed abortions van de donor werd bekeken (eigenlijk per ongeluk omdat de arts van dienst niet goed kon zien of de zw wel of niet verliep) door prof de Sutter en zij zag opeens dat mijn TPO zo hoog was. Terwijl dit niet eerder gezien was door de adnere artsen?

13. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ja en die afspraak staat al op 3 sept.

Ga gewoon mijn zorgen op tafel gooien en vragen of ik niet aan zo n cocktail mag beginnen.

Maar hoe kleed ik dat netjes in zonder dat ze denken dat ik thuis zit te dokteren met behulp van internet?

14. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    1,126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    gewoon zeggen dat je thuis zit te dokteren via google ;) omdat je nou eenmaal erg graag wilt. Heb je je uitslagen opgevraagd destijds aan Gent...kun je zelf kijken...altijd doen...niet alle artsen letten nou eenmaal goed op....zo ben ik er ook zelf achtergekomen en door doorvragen, zeuren, zaniken wat ik had.

MTHFR = Methyl tetrahydrofolate reductase. Dan kun je alleen actief foliumzuur opnemen en deels ondersteunen door bloedverdunners.

Als je goed engels kunt lezen zeker het boek van Alan Beer kopen, is your body baby friendly...daarin staat het standaard protocol voor hashimoto (of anti-TPO).

15. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Engels lezen normale dingen lukt wel, weet niet of ik medische zaken kan begrijpen. Maar ik ga dat boek eens opzoeken want ik wil wel alles weten.

Bloedverdunners als in asperine?

Kinderasperine innemen zonder overleg is niet slim neem ik aan of kan dat weinig kwaad?

Wij stappen ws over op ICSI weer (hadden in maastricht 3 pogingen gehad, 3e poging zwanger 2-ling werd ook MA) omdat onze rietjes hoogstwaarschijnlijk weg zijn , niet opgeslagen door een miscommunicatie, maar we mogen nu weer 3 keer icsi doen omdat we een gezonde zoon gekregen hebben.

Kan natuurlijk zeggen dat voordat we starten ik eerste helemaal onderzocht wil worden waarom nou die missed abortions allemaal.

Zoontje is gezond geboren en nu 1 jaar, maar dat kon gewoon zomaar een lucky shot zijn geweest.

16. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Zeg gewoon ik heb zoveel missed abortions gehad, heb hashimoto en ik begreep van lotgenoten dat zij zus en zo voorgeschreven kregne, is dat ook voor ons niet van belang? Kan ik toch gewoon vragen? Die dr Peeters was altijd super vriendelijk namelijk.

17. mamavanh

mamavanh Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    1,126
    0
    36
    Zeeuwse kust
    je mag me je uitslagen ook e-mailen, heb je een PB-tje gestuurd destijds (al enige tijd geleden) ik heb er redelijk kijk op (helaas) misschien zie ik al wat. Want heb je in Gent al bloedonderzoek gehad voor je miskramen? (hoeveel in totaal - sorry voor de vraag)...:(:).

18. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ja ik weet t..moet je altijd nog even mailen:):)

Vergeet het telkens en de keren dat ik je ging mailen kwam weer een van mijn zoontjes tussendoor hihi:)

Ik heb 5 missed abortions gehad.:(

Oke, ik werd door de pil heen zwanger op mijn 18/19e van mijn jeugdvriendje.
    Helaas werd dit een missed abortion waar we pas na de 16 weken achter kwamen. Met 17 weken weeenopwekkers en curretage ondergaan. Kindje was rond 3 maanden gestopt.

Toen ging die relatie uit en ging ik samen wonen met mijn ex. Ik werd weer dwars door de pil heen zwanger, dit bleek een leeg vruchtzakje met 11 weken. Toen kreeg je pas met 11 weken eerste echo. Gevolgd door curretage. Plus mirena, want ja dat wilde ik voortaan voorkomen, door pil heen zwanger raken.

Ik leerde mijn man kennen op mijn 21e. (ben 35 nu). Omdat ik al 2 missed abortions gehad had zijn we na een half jaar oefenen al naar de huisarts gegaan, omdat ik dus (vroeger in elk geval) makkelijk zwanger raakte en dat toen dus na een dikke 8 maanden 'nog' niet was. En ivm die MA wilde ik mezelf na laten kijken.

Bleek dat mijn man pas op zijn 13e is geopereerd aan niet ingedaalde ballen en heeft heel weinig zaad, wat er is is misvormt, en weinig beweeglijk.

Mij hebben ze bloed afgenomen paar keer in het AZM.

Na de derde ICSI werd ik zwanger van een tweeling. Kindjes deden het, hartjes klopten, maar op het randje van de juiste snelheid. Kindjes groeiden ook, maar wel ook het randje van wat het mocht schelen...Werd met 11 weken een MA. Ben gecurreteerd, met cytotec van tevoren om de bmm open te zetten. Dus de derde curretage toen al.

Mijn pogingen waren op, kinderwens niet vervult...adoptieprocedure liep.

Toen zijn we overgegaan op donorzaad.

Werd na de 2e IUI D zwanger, deze keer was het vrij snel al te zien dat er wel een vruchtje was maar geen hartslag. EN ook deze keer geen bloedverlies en geen spontane miskraam. Cytotec gezet, niet voldoende schoon dus weer een curretage.

De derde IUI D was niet gelukt, de 4e IUI D, weer zwanger, kindje deed het weer eventjes, net als bij de tweeling dat verhaal, kwam ook niet spontaan eruit.....curretage gehad met cytotec van te voren.

Bij de IUI D zijn we overgestapt naar Gent. En zijn ze mij pas gaan onderzoeken in Gent, in Maastricht hadden ze dat maar heel oppervlakkig gedaan. Ook een hsg gehad. Niets op te zien.
    Mooie eisprong altijd en altijd dik genoeg bmmslijmvlies.

Bij de ene laatste missed abortion twijfelde de arts of ze iets zag. Wij van het ene echoapparaat naar het andere gelopen, maar ze bleef twijfelen wat ze nou zag.

Toen haalde ze prof de Sutter erbij. DIe zag direct op mijn bloeduitslagen dat mijn TPO boven de 2500 zat. Dus zij zei dat er zo geen reden was voor mijn missed abortions, dat deze waarden heel erg afweken, dat dit wel eens de oorzaak hiervan kon zijn.

En ik ben aan de medicijnen gezet. Kreeg dus wel nog een missed abortion, ondanks de euthyrox. Alleen was ik na deze laatste MA nooit meer gezakt met de medicatie van 125mg Euthyrox.

Bij de laatste poging IUI D nummero 5 raakte ik dus goed zwanger en zat mijn TPO op 4.

Mijn Euthyrox is maar 1 keer verhoogd naar 137,5 en dat is heel de zw goed gegaan. Bleef elke 4 weken prikken en mijn schildklier bleef goed. DUs nog niet eens 50% opgehoogd??!!

We zijn inmiddels trotse ouders van 2 prachtzonen, maar we zouden heel graag onze diepste wens, 3 kindjes, gewoon nog willen proberen te laten uitkomen. We weten dat het kan.

Heel verhaal geworden zo:):p

We gaan dus in sept voor startgesprek weer in Gent. Nu dus voor ICSI. Maar omdat het zaad dus niet erg goed is, wil ik wel graag dat mijn lijf er goed klaar voor is. Dat we geen kansen zo overboord gooien omdat k er niet goed voor ben ingesteld.

Even afgezien van dit medische verhaal, zouden we ook weer op gesprek moeten bij een psycholoog? EN ik neem aan dat zij nu ook mijjn man helemaal opnieuw gaan onderzoeken? en mij ms ook weer? Hoe zou dat gaan?

19. Pien15

Pien15 VIP lid

Oct 12, 2010
    5,789
    191
    63
    Twoboys:
    als ik jou verhaal zo lees, klinkt het heel aannemelijk dat je schildklier een grote rol heeft gespeeld bij al de MA's die je hebt moeten doorstaan :(. Weet je ook of je TSH en FT4 waarden normaal waren, of was alleen je anti TPO zo hoog? Als je TSH ook niet goed was dan is het zelfs nog veel aannemelijker. Dat je miskramen kunt krijgen van alleen hoge anti-TPO is volgens mij niet 100% bewezen, maar er wordt door de schildklierstichting wel duidelijk geadviseerd om ook dan schildklierhormoon voor te schrijven.
    Je kunt het jezelf nu heel moeilijk maken en denken dat je ook allerlei exotische medicijnen cocktails nodig hebt, maar als je nu eerst eens je TPO en TSH laat bepalen? Als je TPO net zo laag is als bij je laatste zwangerschap en je TSH is rond de 1, zou je het volgens mij gewoon moeten kunnen proberen. Al het andere zou misschien ooit ook nodig kunnen zijn, maar als ik jou verhaal zo lees denk ik dat het probleem echt bij je schildklier heeft gezeten en is het niet helemaal toevallig dat je uiteindelijk bij goede waardes goed zwanger bent gebleven.

Misschien heb je wel ietsje meer risico op een miskraam dan gemiddeld, maar ervanuitgaande dat je straks goed bent ingesteld qua schildklier, zou dat risico een heel eind gedaald moeten zijn.
    Hiermee wil ik overigens al de adviezen van MammavanH niet in de wind slaan hoor, want ik heb echt respect voor hoeveel zij allemaal weet van dit onderwerp. Ik heb er ook een hoop van geleerd, en wie weet zal ik bepaalde medicijnen ook een keer gaan inzetten (in het buitenland) maar ik weet ook dat er heel veel vrouwen met Hashimoto zijn die wel gewoon zwanger raken zonder 'gekunstel'. Nou heb jij natuurlijk hoe dan ook een bepaalde mate van 'gekunstel' nodig en wil je je kansen optimaal benutten natuurlijk en dat moet je ook zeker doen! Maar ik, de leek, zou je goede kansen geven bij een 'gewone' ICSI of IUI-D als je schildklierwaardes in orde zijn :).

Je kunt het altijd proberen en als het niet lukt later altijd nog extra onderzoeken en ingewikkelde medicijnencombinaties gaan uitproberen, toch? Het zou je voor nu misschien wat extra zorgen kunnen besparen ;). Ik wens je hoe dan ook heel veel succes toe bij het verwezenlijken van jullie droom voor een derde kindje :)!

20. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ooooo had ik een heel verhaal op m'n telefoon getypt is het. Weg :(

Morgen opnieuw ik ga nu slapen , kwam vandaag uit de nacht maar heb niet kunnen slapen, rol nu om..

Bedankt voor je heldere kijk en uitleg, haalt wel wat druk van mn schouders die ik toch ervaar :)

Share This Page