Ik dacht altijd dat het voldoende was om tot een jaar of vier het piemeltje alleen aan de buitenkant schoon te maken en dat het niet nodig was om het voorhuidje terug te trekken. Mijn zoontje is nu bijna acht maanden en we waren laatst op controle bij de kinderarts en hij trok het voorhuidje terug. Dat zat overigens niet meer verkleefd. Nu vroeg ik me af of ik nu dan ook zijn eikeltje etc moet gaan schoonmaken of dat ik daar nog mee kan wachten. Ervaringen?
Ik vond dit net op internet: Moet je ook onder de voorhuid reinigen? Voor een reiniging moet de voorhuid worden teruggeschoven. Urologen en kinderartsen raden dit echter tijdens het eerste levensjaar dringend af. De reden is dat de binnenkant van de voorhuid bij kleine jongetjes vaak nog aan de eikel is verkleefd. Een poging om de voorhuid over de eikel te schuiven veroorzaakt hele kleine wondjes en scheurtjes. Bij het genezingsproces blijven littekens achter en komt de voorhuid te strak om de eikel te zitten. Zeker weten doe ik het ook niet, maar het lijkt me nu nog wat te vroeg om nu al het voorhuidje terug te trekken.
Ik heb dat eigenlijk ook nog nooit gedaan. Volgens mij zit het hier nog wel verkleefd, kan dat? Hij gaat dagelijks in bad, dus het wordt wel elke dag goed schoongespoeld, maar echt zelf schoonmaken doe ik dus niet (behalve de buitenkant dan he )
Vanaf wanneer laat het los dan en hoe weet je dan?? CB heeft hier ook nog niets over gezegd of naar gevraagd
Dank voor jullie antwoorden. Denk dat ik voorlopig ook gewoon alleen de buitenkant schoon maak. Bij de volgende controle vraag ik dan aan de kinderarts of dat voldoende is. @ Vruchtje; Hier probeerde de kinderarts het voorhuidje terug te trekken tijdens een controle en dat ging goed. Ik zou het zeker niet zomaar zelf proberen. Ik kan je niet vertellen wat het CB hier normaal over zegt want ik woon niet in Nl.
Ik heb dit ook nog nooit gedaan hoor, is door CB ook nooit iets over verteld dus ga het ook echt niet doen
Uhm... ik heb 2 jongens van 6 en 9.. en ik weet van niks Ik heb hier ook nooit wat over gehoord bij het cb en ik denk dus ook niet dat ik bij de jongste hier 'extra zorg' aan ga besteden.
Hier vertelde het CB, dat gewoon een bad al genoeg is, zeker tot de basisschool. En in ieder geval niet verder terughalen, dan ze zelf voordoen. Dus als die kleintjes in bad al hun voorhuid een end terug kunnen halen, dan mag je zelf ook tot zover..
Dat klinkt wel logisch op zich! mooi, dus geen extra 'gepiel' om het kleine menneke schoon te krijgen!
Vanaf een jaar of 5 kun je ermee beginnen: in bad / douche. Tot die tijd gewoon alleen de buitenkant wassen.
Ik laat zijn piemeltje dan voorlopig ook maar met rust. Scheelt weer ook weer tijd. Meneer is toch al geen fan van in bad gaan.
Onze cb-arts trekt de voorhuid altijd best wel ruw terug, ik schrok daar erg van de eerste keer. Laatst bij 18 maanden deed ze het weer en ik zag duidelijk dat de voorhuid nog op 2 plekjes vastzat. Volgens haar gaat dat 'ooit' vanzelf los, maar straks gebeurt dat niet, wat dan?
Goh... bij mij heeft het CB nog nooit aan het piemeltje van mijn zoontje gezeten en hij is toch alweer 27 maanden... Tot 4 jaar is het normaal dat de voorhuid vast kan zitten. Naarmate jongetjes makkelijk bij hun eigen piemeltje kunnen (door zindelijkheid in het bijzonder 's nachts) dan maken ze 'm eigenlijk zelf los. Is de voorhuid dus met 4 jaar nog altijd niet helemaal los, dan is het tijd om een arts op te zoeken.
Doen jullie cb-artsen dat niet dan? Ik schrik er een beetje van dat zij daar dus iedere keer aanzit, ze trekt de hele voorhuid naar achteren. Rare is wel dat toen mijn man een keer met onze zoon naar het cb ging, ze het niet had gedaan. Vind dit niet zo prettig, geloof ik...
Bij ons zoontje van 3 kunnen we het voorhuidje naar achter halen. Hij doet dit zelf ook in bad. Sinds een jaar is dit, en als hij het in bad doet maak ik het ook een beetje schoon. Is dat oké denken jullie? Of moet ik echt wachten tot hij 5 jaar is? Groetjes Michelle