Hoi allemaal, Momenteel ben ik nog aan de pil. Ik heb nog voor 4 maanden en dan willen we proberen of ons een kindje gegund is. Nou vraag ik me af, wanneer begin je met foliumzuur en evt. andere vitaminen? Alvast bedankt voor de antwoorden!!
Tijdens laatste strip van de pil, foliumzuur gaan gebruiken.. Heel veel succes alvast met zwanger worden! (off topic; MwMariska; wat een super leuk bulletje heb je! )
waarom zou je eigenlijk zo vroeg foliumzuur slikken? vrouwen die laat achter hun zwangerschap komen hebben toch ook niet zoveel problemen of wel? Ik ben er mee gestopt omdat het me nogal teleurstelde hoe lang het allemaal duurt.. en dat terwijl ik jong ben en gezond leef..
Je lichaam moet vóór de zwangerschap al een buffertje foliumzuur opslaan, als je ermee begint als je al zwanger bent ben je in feite te laat. Bij de meeste vrouwen levert het niet gebruiken van foliumzuur waarschijnlijk geen problemen op, maar je zult maar net die ene zijn waarvan het kind een open ruggetje heeft.. Dan voel je je denk toch aardig schuldig als je het niet hebt geslikt. Het is overigens ook weer niet gezegd dat het ten alle tijde een open rug voorkomt maar goed, de kans wordt wel kleiner.
precies. een voorraadje hebben verkleint de kans op een open ruggetje, en dat ontwikkelt zich volgens mij al zéér vroeg in de zwangerschap. @ blackbird, ik snap dat je teleurgesteld bent, maar je moet uitgaan van een jaar!!! als je verwacht dat het snel gaat vallen 8 pogingen nogal tegen, maar je zit nog ruim binnen wat normaal is. succes ermee!!
ik ben begonnen zodra ik stopte met de pil. ook wel handig om zo het ritme van 1 pilletje per dag aan te houden bij de 1e ben ik een jaar bezig geweest (inc mk) en mijn voorraad was dus ruim voldoende. bij de 2e was het meteen de 1e ronde raak en was dus nog maar begonnen met foliumzuur
@t Blackbird Mijn huisarts zei laatst: Als je ondekt dat je zwanger bent is het ruggetje ook al ontwikkeld dus als je dan pas begint met foliumzuur is dat tegen een open ruggetje gewoon te laat
Dat lijkt me wel want het is een voedingssupplement dus niet schadelijk op lange termijn, net zoals vitaminepillen.
@dikkebuik: ik ben 3 maanden voor ik zwanger wilde worden begonnen met een multivitamine waar foliumzuur in zat, toen was ik meteen zwanger 9 maanden, heb 10 maanden borstvoeding gegeven en steeds dezelfde multivitamine geslikt. Heb ze al met al dus 22 maanden geslikt, toen een maand of 4 niet en nu ben ik 3 maanden geleden weer begonnen. Ik heb nog nergens last van Wat mwmariska al zegt, het is een voedingssuplement, zit ook in brood en nog meer dingen die je gewoonlijk eet, dus kan echt geen kwaad. En idd als je begint met foliumzuur zodra je zwanger bent is het al te laat. Wat niet betekend dat er vreselijke dingen gaan gebeuren, maar je hebt wel meer kans op een kindje met open ruggetje en dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeven, dat ik niet de moeite heb genomen 1 pilletje per dag te slikken.
foliumzuur kan idd nooit geen kwaad,ik heb dit ook beginnen nemen van de eerste dag dat we gingen voor een spruitje.ik wil hier zeker niemand bang maken dat is zeker mijn bedoeling niet,wij hebben hier op 5maand een half een harde beslissing moeten nemen,ons meisje had blijkbaar een open rugje en ik hoop dat niemand dit moet tegen komen.en moet zeggen ik persoonlijk geloof daar zo nie meer in,nu moet ik er nemen van 5mg.wij hebben geen van beiden schuld aan maar komt toch maar hard aan wetende dat je al zolang foliumzuur neemt.hopelijk neem jet mij nie kwalijk dat ik dit hier efkes kom postn.nogmaals wil zeker niemand bang maken. grtz stamperke
Zodra je denkt aan zwanger worden, gelijk foliumzuur gaan slikken! het verkleint de kans op een open ruggetje aanzienlijk door blijven slikken tot 10 weken. daarna is het zenuwstelsel aangelegd en er geen kans meer op een open ruggetje.
Bij het stoppen van de pil, gelijk beginnen met het slikken van foliumzuur! idd, op advies van mijn ha bijv maandag de laatste pil en dinsdag verder met foliumzuur.
na week 10 is het niet meer noodzakelijk tegen een open ruggetje, maar het is daarna nog wel nuttig voor je kindje. Je kunt het ook blijven slikken tijdens borstvoeding, omdat het dan nog steeds goed is voor je kindje. Weet alleen niet precies wat het dan doet.