Wanneer starten met oefenen alleen thuis zijn?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Patatje1982, 30 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.976
    113
    Hmm ze wordt met kerst 9, dus eigenlijk is ze nu nog 'maar'. 8,5..... dat vind ik wel erg jong om 2-3 uren alleen te zijn om te 'oefenen'. Er zit ook nog wel een heleboel tussen 8,5 en 11/12 jaar en naar de middelbare gaan.
    Zou inderdaad eens beginnen met een half uurtje ofzo. Ik dacht dat mijn dochter met 9 ook wel even alleen kon zijn. Toen ik 5 minuten later was dan afgesproken was ze al naar de buren gegaan omdat ze dacht dat er iets aan de hand kon zijn. Op zich prima, alleen niet al na 5 minuten... ;)
    Ze is nu 10 en meestal gaat het goed zo'n 1, soms 1,5 uur alleen.

NiVa0230 en Mapje vinden dit leuk.
  2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Als ik even kijk naar mijn eigen zoon (wel één jaar ouder, wordt eind vh jaar 11) dan zou ik 1 middag in de week a 2 uur alleen laten prima aan durven, mits ik wel binnen 5/10 min thuis kan zijn als er iets aan de hand is.

Is ze wel eens alleen thuis geweest?
    Wij zijn met een jaar of 8/9 begonnen. Even naar de winkel of kopje koffie bij schoonpa (woont einde van de straat).
    Inmiddels blijft hij rustig eens alleen thuis als wij in de buurt ergens heen moeten. Hij heeft een mobiel en kan altijd bellen.

Mapje vindt dit leuk.
  3. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Hier is na corona heel veel veranderd. Daarvoor waren er nog wel wat oudere kinderen (ook niet veel maar wel wat). Maar tijdens corona zijn mensen gestopt met de opvang vanwege thuiswerken, ander werk of meer flexibiliteit qua werk. Dus op een uitzondering na zijn er bijna geen oudere kinderen meer bij de bso. Vakanties lossen mensen nu op andere wijze op (ouders nemen zelf dagen op, thuiswerken, grootouders of binnen het netwerk etc). Ik ken geen situaties waarbij kinderen een totale vakantiedag alleen zijn. Maar een korte periode is wat anders. ik begrijp ook dat oudere kinderen andere behoeftes krijg dan uren op een opvang hangen tussen de kleinere kinderen. Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken na een drukke dag werken nog uren met anderen te moeten doorbrengen. Ik begrijp heel goed dat een kind van die leeftijd gewoon lekker rustig in zijn eigen omgeving wil zijn.

En een verantwoordelijk kind kan dat ook gewoon. Zal niet iedereen aan toe zijn. Maar dat kan je als ouder wel inschatten. Een bang, onzeker kind. Of iemand die er een puinhoop van maakt is daar niet aan toe. En met 9 kunnen ze prima overweg met een mobieltje.

4. Mapje

Mapje Niet meer actief

Hier zit je niet tussen de kleinere kinderen. Het zijn groepen op leeftijd met een spreiding van maximaal 2 jaar. Gericht op sport of andere hobby activiteiten. Mogelijkheden om direct naar de sport gebracht te worden etc. Er zijn clinics, themaweken etc.

Overigens ken ik hier dus ook nog niet veel kinderen van 9 met een mobiele telefoon.

Er zijn inderdaad na Corona wel wat ouders die anders omgaan met bso maar dat zijn dezelfde ouders die nu vaak ineens aan het “leuren” zijn omdat de werkgever toevallig die dag wat anders verwacht en ze in de vakantie een opvang probleem hebben.

ik vind 10-11 echt wel een andere leeftijd dan 8-9 om te stoppen met bso. 10-11 zien we hier prima gebeuren dat er andere oplossingen zijn (bijv alleen nog vakantie activiteit afname bso, of zelfstandig eerder naar huis bso etc) maar 8-9 vrijwel niet (alleen incidenteel)

Overigens is het afhankelijk per kind maar in het geval van ts zou ik nu starten met eerst wat meer oefenen voordat je structureel een hele middag pakt.

Ella1988, Neuzeke, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.000
    6.752
    113
    zuid-holland zuid
    Hier beginnen ook veel ouders met dat ze het laatste halfuurtje naar de bso bellen dat het kind zelf vast naar huis mag komen. Dan kun je uitproberen of het goed gaat met de sleutel en spullen en zo. En als er iets niet goed gaat ben je zo thuis. Ik denk er ook over om dit te gaan doen als de jongste 9 is. Dan weet ik dat hij dat kan en heb ik geen stress meer als mijn trein weereens te laat is.

mamameer, Ella1988 en Mapje vinden dit leuk.
  6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.181
    4.495
    113
    Hier zaten wij ook aan te denken. mijn oudste is 9. en hij wil ook wat meer zelfstandigheid. en ik dacht ook dat we hem in de loop van het schooljaar misschien zelf naar huis laten gaan vanaf de BSO. dan kan hij dat proberen. bijv. rond 17 u naar huis. dan zijn wij er over het algemeen na 30 min ook wel. maar dan kan hij een beetje oefenen.
    er zijn bij ons in de wijk echt wel meer kinderen die met 9 jaar zelf naar huis gaan. en soms 2 uur alleen thuis zitten. deze hebben idd wel een telefoon of andere manier om aan hun ouders te laten weten waar ze zijn.

bij ons blijven ze wel vaker korte tijd alleen in huis (ze zijn bijna 7 en 9). ik ga ze echt niet iedere keer meenemen als ik 15-30 min weg ben voor een boodschapje, als ik het ene kind even moet brengen/ophalen van de sport, of even 30 min ga hardlopen of iets anders in de wijk.

cowgirl80 en Mapje vinden dit leuk.
  7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.281
    25.751
    113
    Ik vind dat van veel factoren afhankelijk. Leeftijd zegt niet alles. En jij kent je kind het beste. Eigenlijk kunnen wij dat niet beoordelen, van achter een scherm.
    Hoe vaak en hoe lang is ze bv nu weleens alleen? En hoe gaat het als ze alleen is? Hoe goed houdt ze zich aan afspraken? etc.

Ergens tegen aan schoppen heb ik nooit zo’n boodschap aan. Mijn kinderen mogen ‘schoppen’ wat ze willen, maar als ik iets nog geen goed idee vind, gebeurt het niet.

Neuzeke, Mapje en NiVa0230 vinden dit leuk.
  8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.259
    1.165
    113
    Mijn middelste was ook klaar met BSO. In de zomervakantie van groep 6 naar groep 7 (toen was ze 10 jaar) hebben we het 'geoefend', ze mocht dan 2 uur eerder van BSO zelf naar huis fietsen en moest dan bellen dat ze was aangekomen. Dat deed ze allemaal heel netjes dus toen hebben wij BSO opgezegd. Ze was dan ongeveer 2 uur alleen thuis.
    Ze fietste overigens al een tijdje alleen naar school en vice versa (vanaf herfst groep 6, was 2 km en redelijk veel verkeer, dus moest eerst 'bewijzen' dat ze voldoende oplette en verkeersregels kon toepassen).

Het ligt natuurlijk aan je kind, maar moet-nog-9-jaar-worden klinkt mij ook nog best jong. Ik zou het oefenen met kleine stapjes zodat je inschatting kunt maken of ze de verantwoordelijkheid aan kan.

Mapje vindt dit leuk.
  9. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie antwoorden, daar kan ik veel mee :).

Mijn vraag kwam voort uit lichte paniek bij mezelf; oudste kind, nieuwe fase met een eigen mening en grens opzoekend gedrag pfff.

Ze is nu ook wel eens een half uurtje alleen thuis als ik haar broertje naar een vriendje breng of op zaterdag even heen en weer fiets naar de bakker als papa en broertje naar zwemles zijn. Ook mag ze sinds 2 weken alleen naar volleybal fietsen 2 straten verderop. Dit gaat allemaal heel erg goed.

We wonen 150 mtr. van school en de BSO, dus we gaan tzt sowieso eerst beginnen met zelf een uurtje eerder naar huis. Bij ons op de BSO zijn weinig oudere kinderen. Ouders hebben het idd anders geregeld sinds Corona.
    Heb het er met de BSO over gehad; ze snappen het wel, dus voorlopig gaan ze een vriendinnetje vragen om te blijven spelen op de saaie vrijdagmiddag. Hopelijk fleurt ze daar weer wat van op.

Vind het zelf ook allemaal wat vroeg, dus sta echt niet te springen om dit toe te laten. We gaan het voorlopig dus ook nog niet doen. Vanaf groep 7 kijken we wel weer verder.

Neuzeke, Ella1988, Athina en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier speelt hetzelfde probleem. Mijn jongste is 9 en zit in groep 7. Hij wordt in januari pas 10. Hij is ook helemaal klaar met de BSO. De meeste van zijn vriendjes zijn er inmiddels af, dus er zitten vooral jongere kinderen in zijn groep.

Met de andere twee hebben we het als volgt gedaan:
    Vanaf de meivakantie in groep 7 mochten ze een aantal weken steeds wat eerder zelf naar huis vanaf de BSO. Normaal blijven ze tot 18.00 uur, omdat wij pas laat thuis zijn. Dan mochten ze eerst een paar weken om 17.00 uur naar huis, als dat goed ging om 16.00 uur enz. Met de zomervakantie haalden we ze er dan vanaf.
    Zo wil ik het ook gaan doen met de jongste, hoewel hij een jaar jonger is dan de andere twee eind groep 7 (kort gekleuterd). Hij heeft wel zijn twee grote broers die tegen die tijd 16 en 14 zijn, maar die zijn zelf natuurlijk ook niet altijd thuis, zitten nog op school of moeten werken 's middags. Het gaat om een lange periode, van 14-18 uur.

Omdat hij er eigenlijk toch wel echt van baalt, ben ik intussen een beetje op zoek naar een oppas voor 1 middag bij ons thuis. Dan zou hij vast 1 middag van de BSO af kunnen en is er toch iemand thuis. Ik ben niet zo dol op die oplossing, want mijn ervaring met oppassen is dat ze het te vaak laten afweten en dan ben ik degene die het moet regelen, want mijn mans werk is niet flexibel. En ik kan ook niet altijd thuiswerken, ik heb vaak afspraken, overleggen, zo af en toe kan ik best eens thuis zijn, maar niet op vaste dagen of tijden.

Zo tussendoor laat ik hem overdag overigens best een uurtje alleen hoor, als ik even een boodschap moet doen. In ons nieuwe huis vindt hij dat nog wel een beetje eng, maar dat went wel.

11. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Hier Bleef de oudste in groep 7(was ze net 10) ook wel elke week een middag alleen thuis (vanaf november). Jongste was dan bij mijn ouders en als er wat was kon ze hun altijd bellen. Ze mocht dan niemand meenemen naar huis, behalve dr oveebuurmeisje. In de vakanties ging ze wel mee naar m’n ouders, want een hele dag vond ik wel te lang.

12. RLSD

RLSD Niet meer actief

Hm nee, ik vind persoonlijk 9 jaar te jong om zo'n tijd alleen thuis te zijn.

Ik zou tzt beginnen met een half uurtje eerder naar huis laten gaan en haar nu eens alleen thuis laten als je een boodschap oid gaat doen.

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.506
    14.006
    113
    Vrouw
    Mijn jongste ging 2 middagen naar de bso. Afgelopen meivakantie hebben we 1 middag laten vervallen. Ze was toen 9 en zat in groep 6. Wel was haar broer (12 jaar) dan ook thuis. Dit ging erg goed. Dus nu na de zomervakantie zijn we helemaal gestopt met de bso. Ze zit nu in groep 7 en wordt in de herfst 10.
    Haar broer heeft erg lange dagen, vaak tot het 8e, en zij is om 14u uit, dus ze zit wel echt een paar uur alleen thuis. Maar het gaat echt fantastisch. Moet er wel bijzeggen dat ze erg verantwoordelijk is voor haar leeftijd en haar vrienden minimaal 11 zijn, dus de bso was ook echt niet meer leuk voor dr.

14. MissXray

MissXray Niet meer actief

Hier ga je met 10 naar de tiener Bso. Beperkte schermtijd op je telefoon, pooltafels, air hockeyen, super toffe begeleiders, samen snacks maken en in de vakanties de beste uitjes. De meeste kinderen blijven er tot aan de middelbare omdat het super gezellig is. De BSO hebben ze op een gegeven moment wel gezien ja.

Ik vind 2,5 uur alleen thuis voor een 9 jarige nog teveel. Ik denk dat ze al snel een ipad pakken en zich prima vermaken, maar kunnen ze zich bij calamiteiten ook redden en rustig nadenken?

NiVa0230 vindt dit leuk.
  15. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Hier een 10jarige. Heeft een iets oudere broer(13) waar ze sinds dit jaar regelmatig alleen mee thuis is omdat ik sinds dit jaar weer voor het eerst werk. Na school spreken we dan over 2uurtjes.

Nu oudste op middelbare zit en dus ander rooster heeft, zal de jongste van 10 dus vaker even alleen zijn en dat vind ze geweldig en dat gaat ook heel goed.

Hier weten ze beide wat ze moeten doen en wat ze vooral níet mogen doen.
    Noodles maken(de oudste, pubers:rolleyes:) mag dus niet, deur mogen ze niet open doen. Niet buiten spelen buiten eigen tuin enz.

Ik werk op 5min fietsen van huis vandaan, man kan mobiel altijd opnemen en hebben buren die eigenlijk altijd thuis zijn en waar ze naartoe kunnen mocht er wat aan de hand zijn

Het ligt uiteraard ook heel erg aan je eigen kind, is die er klaar voor, hoe zelfstandig zijn ze, kunnen ze goed nadenken over keuzes en gevolgen. Snappen ze de regels écht, of is het meer 'jaja ik weet het mam'

Antwoord op je vraag; ja vanaf groep 7 zie je steeds meer dat kinderen minder snel/niet meer naar overblijf/bso gaan. Heb zelf daar jaren gewerkt en die groepen zijn gewoon stuk kleiner omdat ze dan idd thuis mogen blijven

NiVa0230 vindt dit leuk.
  16. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.882
    2.883
    113
    Noord-Holland
    Ik zou eerst kijken waarom ze aan het schoppen is. Is het zeuren om het zeuren? Of is het echt niet leuk en wat kan daar dan aan veranderd worden? Zijn er echt geen 8+ kinderen of is het meer de categorie "ieeeeedereen mag alleen thuis blijven behalve ik" terwijl er in werkelijkheid nog wel 20 kinderen in die leeftijd zitten?
    Wij hebben een kleine bso.. zitten max 15 kindjes smiddags, nu ongeveer 50-50 verdeeld met jongere en oudere kinderen.

Ik vind 8 nog te jong, en 9 ook. Ze zouden zich prima kunnen vermaken, maar in geval van nood wil ik niet dat ze zelf verantwoordelijk zijn. Dat hoeft nog niet, ze mogen nog fijn kind zijn.

Neuzeke, Mapje en cowgirl80 vinden dit leuk.
  17. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Ik zou het ook niet zo goed weten eigenlijk...
    Zoon wordt in november 9, die is nu af en toe weleens alleen thuis voor half uur tot een uur. Dat gaat prima. Maar op zo'n moment mag hij dan ook niet zoveel (geen vriendjes over de vloer, deur niet open doen, buiten spelen blijf je rondom huis, etc.). Dat wordt voor 2 a 2,5 uur natuurlijk wel saai. Het liefst gaat oudste dan de hele tijd filmpje kijken...
    Daarbij is het nu mooi weer, veel bedrijvigheid buiten en daardoor veel sociale controle. Als het straks winter is, is iedereen binnen en heb je veel minder controle.

Bij ons zijn ze beide ook niet enthousiast over de BSO, maar ze hoeven maar 1 dag (wel de woensdag, dus dat is direct een lange middag). Zou je een middag kunnen thuiswerken, zodat je wel in huis bent, maar dat ze toch haar eigen gang kan gaan?
    Of dat ze inderdaad iets eerder naar huis mag. Hoewel ik dat in de winter (donker) een minder prettig idee vindt.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind 8 / 9 nog wel jong om een hele middag alleen thuis te zijn. Het gaat niet alleen om het theoretisch alleen kunnen zijn. Maar ook: wat doen ze al die tijd en hoe voelt dat dan. Bij ons gaat het om ruim 2,5 uur alleen zijn. Dat betekent dus ook dat je na schooltijd als kind je verhaal niet kwijt kunt. En dat je jezelf 2,5 uur zelf moet vermaken in een leeg, stil huis. Dat zou onze zoon prima lukken als hij dan ook 2,5 mag Fortniten en Youtuben, maar dat vonden wij dan weer geen goed idee.
    En naast dat je kind er tegen moet kunnen om langere tijd alleen te zijn, moet je ook het idee hebben dat je kind ook goed kan reageren als dingen anders gaan dan anders.

Wij zijn bij onze oudste halverwege groep 7 gestopt eerst gestopt met overblijven en later de VSO. Toen was hij 10 (en een half). Voor die tijd was hij al geregeld kort alleen thuis. Vanaf groep 8 (net 11) hoefde hij ook niet meer naar de NSO. De afspraak is dat hij bij thuiskomst sowieso eerst zijn tas uitruimt en huiswerk maakt. Ook moet hij even wat drinken. Pas als dat gedaan is, mag hij gamen.
    Onze oudste is heel verantwoordelijk en zal niet gauw stiekeme dingen doen. Hij is soms wat star in zijn denken. Dat kan onhandig zijn, maar qua regels is het eigenlijk wel handig. Als een regel eenmaal duidelijk is, houdt hij zich eraan.* (Behaalde rendementen, bieden geen garantie voor de toekomst, haha.)

Onze jongste is 8 en wordt in de winter 9. We laten hem soms wel even heel kort alleen, als wel iemand van ons in de buurt is. Dus even een snelle boodschap doen bij de supermarkt op 3 minuten afstand. Dan zijn we binnen 10-15 minuten terug. En als er wat zou gebeuren, sta ik binnen 3 minuten weer binnen. Samen met grotere broer is de jongste wel wat langer alleen thuis en zijn we soms ook wel iets verder weg. Voelt toch fijner als ze met zijn tweeën zijn. Ook vanwege de rechtlijnigheid van de oudste. De jongste is wat minder braaf, maar zijn grote broer zou het echt niet pikken als hij toch iets zou doen wat niet mag. Dat doe je gewoon niet.

Laatst is mijn jongste gevallen en had een gat in zijn hoofd. Toen was ik gelukkig thuis. (Want: huisarts, moest gehecht worden.) Maar we hebben het wel aangegrepen om met de jongens te bespreken: wat doe je als dit gebeurt terwijl je alleen of met zijn tweeën thuis bent? Nu had de oudste zijn broertje in ieder geval al naar de badkamer gestuurd in de tijd die ik nodig had om boven te komen. En was al op zoek naar een doekje. Dat eerste was wel heel attent, want jongste stond nu boven de wasbak te druppen, dus dat scheelde dweilen. Maar het wc-papiertje waar grote broer mee aankwam, was behoorlijk kansloos.
    Dit soort dingen gebeurt natuurlijk niet heel vaak. Toch is het denk ik wel goed om daar ook even bij stil te staan. Hoe zou je kind daar mee omgaan? En stel dat je zelf wat langer onderweg zou zijn, heb je dan achterwacht die in geval van nood wèl snel ter plekke kan zijn? Je kunt niet alle 'rampen' voorkomen en niet alle situaties afdekken. En 'loslaten' hoort ook bij opvoeden en daarbij moet je accepteren dat er ook wel eens dingen mis kunnen gaan. Maar ik denk ook dat het goed is om stil te staan bij een paar 'wat-als' situaties en met je eigen kind voor ogen bedenken of je denkt dat die daar (nadat je daar afspraken over hebt gemaakt) goed mee om kan gaan.

NiVa0230 en cowgirl80 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina