cyclus 30 tot 36 dagen...wanneer nod?

Discussion in 'Zwanger worden' started by emma84, Jan 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. emma84

emma84 Bekend lid

Dec 3, 2012
    603
    0
    0
    Twente
    Ik heb een cyclus die varieert tussen de 30 en 36 dagen. Laatste menstruatie begon op 10 december. Vind het moeilijk te bepalen wanneer mn ei was. Wanneer is mn nod?

zit vandaag op 30 dagen na mn laatste menstruatie, ng geen menstruatie gezien, wel erg misselijk (kan natuurlijk ook virusje zijn).

Wanneer is mn nod? Wanneer zou ik kunnen testen?

2. Daisy120

Daisy120 Bekend lid

Sep 2, 2014
    626
    43
    28
    NULL
    NULL
    Ik zou uitgaan van je langste cyclus, dus over 6 dagen

3. samaa

samaa Niet meer actief

Zou ook van je langste cyclus uitgaan, zodat je sowieso niet te vroeg test

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Je vindt het moeilijk te bepalen wanneer je ei was? Ik neem dus aan dat je niet temperatuurt en geen ovu-testen gebruikt?

In dat geval weet je namelijk inderdaad niet wanneer je ei was, of je uberhaupt wel een eisprong hebt gehad.

De fase na je eisprong heet de Luteale Fase, ook wel LF genoemd. Deze mag -in een vruchtbare cyclus- tussen de 10 en 16 dagen zijn. Men houdt een gemiddelde van 14d aan, maar dat is dus niet bij elke vrouw zo. De reden dat dit zo belangrijk is, is omdat na de eisprong het eitje bevrucht moet worden en vervolgens in moet nestelen in de baarmoeder. Dit innestelen gebeurt (in principe) tussen 6DPO (days past ovulation/dagen na de eisprong) en 10DPO. Als je LF dus korter is dan 10, dan heeft een bevrucht eitje te weinig tijd om goed in te nestelen.

Als je een cyclus hebt van 30 dagen, dan is je eisprong dus ergens tussen dag 14 en dag 20. En bij 36 dagen ergens tussen dag 20 en dag 26. Als jij niet wilt tempen of testen moet je dus uitgaan van een (hopelijk) vruchtbare periode tussen dag 14 en dag 26.

Voor het testen op een zwangerschap, dus voor je NOD, zou ik altijd uitgaan van mijn langste cyclus: 36d dus. En ik zou hooguit 1 of 2 dagen voor die meest verre NOD testen. Eerder heeft bij jou geen zin, omdat je je eisprong niet weet.

Succes!

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Oh en mocht je zwanger blijken (wat ik natuurlijk voor je hoop!) hou dan rekening met het volgende:

Veel verloskundigen tellen vanaf de Eerste Dag Laatste Menstruatie. Maar dit is gebaseerd op dames met een cyclus van 28 dagen, waarbij de eisprong ook nog eens perfect op dag 14 valt. Jij hoort in principe (afgaande op je cycli) niet bij die groep. Zoals ik hierboven uitrekende zou jouw eisprong ergens tussen dag 14 en dag 26 moeten liggen.

De zwangerschapsduur ofwel termijn is in principe: "aantal dagen sinds de eisprong + 14 dagen". Bij jou is die berekening niet te maken, want eisprong onbekend. Jij zult dus tzt afhankelijk zijn van een zgh 'termijnecho'.

Maar stel dat je straks zwanger blijkt en je belt een VK en die telt vanaf 10 dec. En zegt: 'mooi! U bent 7w.' En dan kom je en is je kindje maar 6w op de echo. Dan hoeft dat bij jou dus níets te betekenen! Want jij hebt normaal gesproken een langere cyclus en je eisprong kan dus rustig een week later zijn geweest dan waar die VK vanuit gaat.

Dat wilde ik je vast even meegeven voor het geval dat ;)

6. trotsema

trotsema Bekend lid

Jan 3, 2015
    869
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat klopt inderdaad Hilly ik ben bij alle bij mijn zwangerschap pen bijna een week terug gezet. Ik zou ook uit gaan van 36 dagen.

Share This Page