Ik ben nu wel een paar dagen thuis dus ik kan het wel proberen. Vanmiddag had ze even haar luier om nadat ze geslapen had en toen gaf ze ook niks aan. Nadat ik haar verschoond had weer uitgelaten. Ze kan wel lang droog blijven. Ze heeft daarna nog een keer op de wc gepoept en geplast nadat ik haar gevraagd had of ze moest. Soms zegt ze dan ook nee, terwijl ik weet dat ze dan gewoon niet uit haar spel gehaald wil worden. Is ze er dan wel of niet aan toe? Of hoort dit erbij? Maar hierna ook weer 2 ongelukjes. Soms merkt ze dat op en zegt ze dat ze moet ( en is het dus al te laat)maar tijdens het eten bijvoorbeeld had ze niks opgemerkt... Het is ook niet mijn idee van zindelijk zijn als een kind de hele dag droog kan blijven door hem of haar elk uur op de wc te zetten. Bij mn zoon ook nooit gedaan. Elk uur vragen moet wel weer even in mn systeem komen, want als ik dat niet doe geeft ze het aan zodra ze het al te laat is! Voelt een beetje als pushen, maar als dit erbij hoort dan doe ik het maar
Mmm....moeilijk. Hier hetzelfde dilemma. Hij kan het wel goed aangeven, maar alleen zonder iets aan. Poepen vind hij eng en raakt in paniek als hij moet. Zondag en maandag getraind en dat ging op zich goed, dinsdag naar psz met luierbroek aan omdat ze daar van die miniwc's hebben en daar durft hij nog niet op. Maar verder heb ik het gelaten tot nu met als gevolg dat hij niet meer wil....terwijl ik eigenlijk morgen echt wilde starten ivm herfstvakantie. Denk dat ik het verpest heb. Hij roept nu steeds heel hard nee als ik het er over heb. Ik word er een beetje moe en gestressed van en volgens mij is dat ook niet de bedoeling. Ik weet dat je moet doorzetten maar je kind moet het volgens mij wel echt zelf willen ook. Hij kan het wel maar lijkt er verder mentaal niet zo mee bezig en is nog wel erg bang. Maar fysiek werkt de boel dus wel... Wel onhandig ook als ze niet meteen op toilt durven , daar heb jij echt een voorsprong mee. Wat zegt ze zelf dan? hoe lang ben je nou eigenlijk bezig? Ik zou toch nog 2 dagen doorzetten, ik weet hoe vermoeiend het is. Vind er nu ook al niets aan ha ha en weet niet of ik diegene ben die het te veel wil. Maar ons zoontje is wel als 2 1/2 geweest. C.
Wij hebben bij ons zoontje met 2 jaar en 3 maanden de luier gewoon uitgedaan en uitgelaten. Eerste 2 dagen regelmatig ongelukjes, schone onderbroek aan en weer verder spelen. Ook meteen mee boodschappen doen zonder luier. Hij gaat 2 ochtenden per week naar de PSZ en daar hebben ze het ook meteen opgepakt. Wij hebben nooit een probleem gemaakt van ongelukjes. Altijd opnieuw uitgelegd waar hij ook alweer moest plassen. Na 3 dagen was hij al volledig zindelijk.. Overdag dan he. We zijn nu iets meer dan een half jaar verder en heel soms tijdens druk spelen gaat het nog weleens fout. Wij begonnen met eerste dag blote billen, tweede dag boxer en derde dag een joggingbroek.
Mamabram: knap hoor! Als ik echt een week binnen kon blijven dan had ik het wel aangedurfd zo op jouw manier. Maar ik vind het eerlijk gezegd best een gedoe met uitstapjes en als ik nu zeker wist dat het serieus was dan had ik het misschien willen proberen... maar twijfel nog wel over of het nu wel of niet serieuze zaak is of dat het toevallig een paar keer gelukt is... Hoe deed jij dat precies? liet je hem zelf alles aangeven? Want als ik dat doe dan plast ze in haar broek. Ik moet er zelf nogal aan wennen dat ik het geregeld aan haar vraag. Dan gaat het best aardig! Vandaag nu 2 keer op de wc geplast, 1 ongelukje en 1 keer een luier om gehad toen ze mee ging met papa naar zwemles. Die zit dan ook wel vol. Dus met luier geeft ze niet veel aan ( behalve zoals voorheen als ze al gepoept had en vaak is de luier lange tijd droog). Maar zonder luier geeft ze ook niks aan, maar kan ze wel aangeven of ze moet of niet als ik het aan haar vraag. Al zit ze wel heel vaak "voor niks" maar ze vind het volgens mij ook wel leuk om op de wc te zitten spelen tegenwoordig ga ik recht voor haar zitten zodat ze niet te veel is afgeleid en nergens aan kan komen. Ik wil het dus wel een kans geven. Ik heb onderbroekjes en hemdjes gekocht, luierbroekjes en een wc verkleiner besteld Grof geschut, haha! Heb ik net nu niet nodig, dan later wel Hebben jullie nog tips van aanpak? Charlie: lastig dat die van jou niet op de wc durft, zeker als ze op het KDV ook van die kleintjes hebben. ook niet met wc verkleiner of opstapje zodat zn voeten iets voelen? Als hij zelf echt niet meer wil zou ik het even laten rusten. Dien peuterpuberteit werkt ook niet mee he! Dat heb ik dus met het potje. Hoe enthousiaster ik deed hoe meer weerzin ze er van heeft. Gelukkig voor ons wil ze nog wel op de grote wc Beloon je ook met stickers oid? Als ze echt heeft gepoept of geplast dan mag ze een glitter dierensticker uitzoeken en is ze supertrots!
Hoi, Ik heb geen tips meer voor je. Het lijkt wel een beetje te sporadisch nog als haar luier vol zit van naar zwemmen gaan. Zegt ze dan ook niet dat ze moet plassen? Ja met onze kleine man weet ik het niet zo. Ik ben toch vanochtend begonnen met onderbroek aan en zelf 4 of 5 keer geplast nadat hij het zelf aangaf. Ik moet wel zijn onderbroek uit doen. Later op de ochtend een joggingbroek aan want hij had kouden benen en daar heeft hij een klein beetje in geplast maar de rest op de wc. 1 klein ongelukje dus. Hij raakt wel gauw geprikkeld over het hele zindelijk worden en roept soms NEE als we het iets te vaak vragen. Hij wordt een beetje bozig maar hij kan het wel en is ook wel trots als hij een plas heeft gedaan. Wel vinden we dat hij vaak moet maar dat is geloof ik zo in het begin. Nu ligt hij moe in bed. Even kijken hoe het verder gaat vanmiddag. En dan wil ik het morgen ook nog proberen. Hoe het verder moet volgende week op de psz weet ik niet maar ja. Ik kan wel het potje meegeven natuurlijk. Ach 't is niet makkelijk en ik ben er eerlijk gezegd zelf ook moe van. Je bent er dan zooo mee bezig. Maar je hoort zo vaak dat het kwartje opeens valt na een paar dagen en dan zou ik wel heel trots en blij zijn. Die kans wil ik het dan gewoon wel geven. Groetjes, C ps.stickerbeloning vind ie wel leuk maar boeit hem niet echt. Zonder sticker doet hij het ook wel. Probleem hier is dat hij een beetje onzeker en nerveus lijkt maar het wel kan en doet. Daar zet ik dus mijn vraagtekens bij. Is het wel ok dat hij nerveuzig is?? of moet je dan stoppen??
Moeilijk inderdaad. je loopt kans dat hij in de contramine gaat als je teveel pusht of het is net dat ene zetje wat hij nodig heeft als hij onzeker is?? Vanmiddag heeft ze nogmaals geplast op de wc, 2 keer voor en na haar middagslaapje en tijdens haar middagslaapje was de luier droog. Maar hierna hadden we visite van mn ouders, dus heb haar gewoon in de onderbroek laten lopen. Maar hier had ze in gepoept, kort nadat ik had gevraagd of ze moest. Of ze wilde gewoon niet bij de visite weg??? Nadien is ze wel droog gebleven tot nu toe. Ik heb ook het gevoel dat ik nu veel te vaak vraag, maar zelf geeft ze het niet aan. Ben wel een beetje bang dat ik door het vele vragen juist het tegenovergestelde bereik? Ik snap dat je er moe van wordt, dat heb ik ook Je bent er echt intensief mee bezig en vooral mn man heeft daar nog helemaal geen zin in en doet haar het liefst de luier weer om. ik wil het wel een kans geven want als het idd een paar dagen duurt voor het kwartje valt is het zonde als we er nu niks mee doen ( herfstvakantie, dus ip meer tijd dan anders!). Ik zou wel het potje meegeven naar het KDV als hij het daar wel op doet! ik deed dat bij mn zoon vroeger ook, dan gingen we ergens op visite en nam ik gewoon zn potje mee
Nou dan kijk je het toch nog een paar dagen aan? Dan heb je het goed geprobeerd.. Hier gaat het goed, luier droog na zijn lange slaap en net een plas gedaan en toch een sticker geplakt. Gek, hier geeft hij dus aan dat hij een plas moet en als je hem dan wil helpen dan hoeft hij opeens 10 minuten niet. Volgens mij moet hij nog echt een drempel over om het zelf te gaan geloven..hij is wel goed uitgerust en niet mer zo boos.... Nou ik ben benieuwd de komende dagen. We willen morgen ook met hem gaan zwemmen eigenlijk...potje dan maar mee voor als hij in de kleedkamer moet...ha ha..
Dat klinkt wel goed hoor! ik zou doorpakken nu! En hem niet teveel pushen aangezien hij toch wel zelf aangeeft., Desnoods max elk uur even helpen herinneren. Wij wilden ook al zwemmen en naar de dierentuin deze week. Ik zie het niet zitten om dan de gok te wagen... Dat wordt wel een luier aan. De dagen dat we thuis zijn ga ik er vol voor, althans dat is mijn voornemen. Vanmiddag na haar slaapje ging het goed. Ze had met de visite veel gedronken en ze gaf zelf 2 keer aan dat ze moest en toen kwam er ook een plas op de wc! 1x was ze zelf gegaan en plaste ze op het opstapje, maar de intentie was goed!! Helaas ook 2 ongelukjes op de grond. Manlief was er volledig klaar mee toen ze bij een van de ongelukjes ook op de grond had gepoept. Ik probeer niet boos te zijn en heel neutraal te blijven, maar mn man was echt chagrijnig en is boos geworden. Die heeft er echt totaal geen zin in. Wat ik oneerlijk vind, want bij zoonlief ging het heus ook niet in 1 dag goed. Ik baal flink, want hierdoor kan ze zomaar de handdoek in de ring gooien natuurlijk. Heb het geprobeerd recht te praten, maar goed, ze is net twee he?!!
Oh nee! Had een ontzettend lang verhaal geschreven, alles kwijt 😞. Waar het op neer kwam was, Wij hadden het potje midden in de woonkamer staan. Zo eentje met een rugleuning. Eerste dag zei ik om het half uur, dat hij moest plassen (drinkt echt veel). Tweede dag om de driekwartier. Ik trok hem makkelijke kleding aan en zorgde ervoor dat hij had geplast voordat we weggingen en minstens een half uur niks had gedronken. Daarbij nam ik altijd een setje schone kleding mee. Ook schoenen en sokken. Wij zijn nooit boos geworden als hij een ongelukje had. Dan ontwikkelen ze een aversie tegen het niet dragen van een luier en worden ze bang om een foutje te maken. Bij ons was wel de regel, zodra de luier uit ging, ging hij ook niet meer om. Snachts wel hoor, nog steeds maar daar maak ik me niet druk om. Na het middagslaapje ook meteen op het potje zetten, dan zijn ze nog een beetje slaperig en gaat het vaak wat makkelijker. Wij hebben dus nooit gevraagd of hij moest plassen maar gewoon gezegd dat hij moest. Als je het vraagt zeggen ze toch bijna altijd nee, er zijn namelijk altijd leukere dingen te doen dan plassen. Succes! Blijf rustig en hou vol!
Sinds gisteren wilt mijn zoontje ineens geen luier meer aan. Best wel spannend. Ik had nog geen ondergoed in huis in maat 92, dus eerst gewoon zijn romper zonder luier dichtgemaakt. Gisteren wel ondergoed gekocht en dat vindt hij helemaal geweldig. Hij heeft gisteren 2x in zijn broek geplast en was 3x net te laat op het potje. De rest heeft hij goed aangegeven of een klein druppeltje in zijn onderbroek. Hij mag een sticker plakken als hij op de wc/potje plast/poept. Op de wc wilt hij ook wel, maar hij vindt dat eng en ik moet hem dan vasthouden. Bij de brilverkleiner plast hij er onderdoor, dus dat vind ik helemaal niks. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Gisteravond echt strijd gehad dat hij een luier om moest voor de nacht. Vanmorgen moest de luier meteen weer uit. Het is wel flink wassen zeg en op tijd alles weer droog hebben. En hij wilt ook vaak op hjet potje, dus het kost flink wat tijd. Maar goed ik ben supertrots . Echt totaal anders dan bij de oudste. Die had flink wat motivatie nodig om zindelijk te worden. Hij was bijna 3,5 en kon het meteen goed.
Wat een goede verhalen allemaal. Hier gaat het ook weer goed. Wel houd hij zijn poep op dus kan ik daar weer over in zitten ....hopelijk doet hij dat nog vandaag want gister dus niet. Iemand nog tips daarover? Mamabram hoe ging het poepen bij jullie? Vorige week deed hij het wel op het potje overigens maar vond het wel heel eng, stond eerst te springen van spanning in de kamer..
Dat klinkt goed allemaal zeg! Paarse, wat grappig dat jouw zoontje ook al zo vlot is zeg! Onze zoon was ook wel vlot, maar had zelf niks aangegeven of was totaal ongemotiveerd. Die is op mijn initiatief zindelijk geworden, maar was er uiteindelijk wel klaar voor gelukkig. Ik wist dus niet wat ik zag toen mn dochter zelf op de wc wilde! Vandaag even geen zin, na gisterenavond continue te hebben gedweild. Vanmorgen zouden we visite krijgen dus ik had zelf ook geen tijd en zin om constant mn dochter op de wc te helpen of te dweilen... Ik had haar wel een luierbroekje aan gedaan en steeds gevraagd of ze moest, maar dat was toch steeds "nee" ( te druk met spelen natuurlijk.) Wel een goede tip, mamabram: niet vragen maar doen! Maar hoe vaak doe je dat dan want als je je kind echt elk uur erop zet zonder te vragen dan is het niet moeilijk om droog te blijven Het luierbroekje was ook vol na de visite, ze had helemaal niks aangegeven en ook niet gezegd dat ze moest toen ik het vroeg. Nu net voor haar slaapje vroeg ik of ze moest en toen wilde ze wel en toen heeft ze ook geplast op de wc! Dus ik wil het na haar slaapje weer oppakken. Maar morgen gaan we een dag naar de dierentuin, dus gaat de luier toch wel om... Ik hoop dat dit niet te verwarrend wordt, maar ben zelf gewoon nog te onzeker of ze er klaar voor is en of het gaat slagen. Ik weet het: ik zou eigenlijk gewoon de luier echt af moeten laten en desnoods een paar dagen dweilen tot het kwartje valt, maar dan wil ik ook echt een paar dagen achter elkaar thuis kunnen zijn en dat gaat helaas niet lukken! Charlie: dat poepen.. het komt heel vaak voor heb ik gehoord. Er zijn moeders die hun kind expres een luier om geven om daarin te poepen, omdat die niet op de wc durven of op een potje. Ik heb zelf twee kinderen die daarin het andere uiterste zijn, haha. ze zijn supertrots, juist als ze gepoept hebben en dan moeten we met zn allen komen kijken We hebben er niet meer aan gedaan dan erg applaudisseren en geen schaamte overbrengen.
Oh hij heeft het gedaan!!!! Hoera hoera! Hebben hem even met rust gelaten in een hoek en voilà! Hopelijk blijft hij het goed doen deze week....ik ben blij
yeeeaaahh!! Ik denk in zijn geval juist niet teveel de nadruk erop leggen of er een "big thing" van maken, maar hem met rust laten... mn kleine neefje van 3 poept ook altijd "op de gang"
Druif, anders laat je het voor nu inderdaad even. Misschien komt ze er over een tijdje toch echt vanzelf meer mee en dan weet ze in ieder geval al hoe het moet. Jullie meisje is natuurlijk ook nog echt jong maar kennelijk heeft ze er geen angst voor maar is ze vaker bezig met andere dingen en spelen en als je het steeds moet vragen is het ook wel veel. Hier gaat het nu goed. We zijn vanochtend ook nog gaan zwemmen en hebben het potje meegenomen in een boodschappentas. Maar het ging gewoon goed. We gingen in de kleedkamer in een apart hokje en ik heb daar de po neergezet maar hij hoefde niet. Toen we na het zwemmen nog even wat gegeten hebben in de kantine moest hij wel en zijn we op de wc op het potje geweest en ging het gewoon goed. Wat een kanjer, nooit gedacht. Dochterlief is morgen nog bij opa en oma dus ik kan goed doorzetten nog even. Moet wel mijn eigen planning aan de kant zetten (sport maandagochtend) maar dat moet dan maar even. Dit gaat zo veel schelen in de luierkosten ...hi hi...geld over voor andere leuke dingen. Hij moet nog wel heeeeel vaak maar dat kan ik me van mijn dochter ook nog wel herinneren. Wordt nog leuk in de supermarkt. Nu nog kijken of hij zelf zijn broek naar beneden kan/gaat doen elke keer en hem zien te paaien voor de normale wc. Wie weet lukt dat nog binnenkort en anders maar even een tijdje de po meeslepen. Groetjes, Charlie
Charlie: dat klinkt als een missie geslaagd!! Super hoor! Fijn dat je ook even kunt doorzetten nu, maar hij kan het dus al lang volhouden/ophouden! Dat vaak plassen deed onze zoon ook destijds. En nog steeds moet hij smorgens vrij vaak en de rest van de dag niet??? Daar hou ik wel rekening mee met boodschappen doen idd Hier: ik weet het echt niet dames! Wat is nou wijsheid? Vanmiddag na haar middagslaapje heb ik het weer opgepakt. voor haar slaapje gevraagd of ze op de wc wilde, dat wilde ze wel en ook daarop geplast. Na het slaapje ook nog 1 keer. Daarna 2 ongelukjes en voor het slapen gaan nog een keer op de wc geweest en toen ook op de wc geplast. Maar: zoals ik het nu doe: Ik vraag haar om het half uur even of ze moet. Soms zegt ze van wel, soms van niet. Als ze zegt van wel dan moet ze vaak ook wel, maar heel soms zit ze ook voor niks. Als ze zegt van niet dan gaat het meestal ook wel goed, maar soms moet ze 5 minuten daarna toch plassen ( ongelukje dus). Kortom: eigenlijk geeft ze dus nog niet goed aan en plast en poept ze wel geregeld op de wc, maar eigenlijk alleen als ik er om vraag en zij "toevallig" (???) zin heeft en we er "toevallig"(??) op tijd bij zijn !!! Of moet ik het niet zo zien en gaat het bij iedereen zo in het begin? Ik kan me werkelijk niet meer heugen hoe dat bij onze zoon ging?? Of ik hem in het begin ook steeds hielp herinneren of dat hij er toen zelf mee kwam?? En wanneer dat dan kwam? Ik krijg nu een beetje het idee bij haar van: dit is niet zindelijk zijn, dit is gewoon geluk hebben met tijdig op de wc laten plassen, maar ze geeft niks aan, of te laat. Hoort dit erbij of kan ik beter later weer proberen??
Druif, lastig hoor. Misschien gewoon niet vragen óf ze moet, maar elk half uur/ 3 kwartier naar potje/wc sturen. Op een vraag zullen ze snel nee zeggen. Ik zou er echt nog even mee doorgaan als je kan. Misschien dat morgen/overmorgen ze ineens doorheeft hoe plasdrang aanvoelt en kan ze het (op tijd) aangeven. Hier vandaag enorm trots. Vanmorgen moest de luier meteen uit. Hij had binnen een uur 2 ongelukjes. We hadden een verjaardag. Potje meegenomen en een tas met schone kleding. Tijdens het spelen gaf hij aan dat hij moest plassen. Daarna liet hij trots zijn volle potje aan iedereen zien . Hij is de hele dag drooggebleven. Wisselend vroegen wij of hij moest plassen/poepen. Regelmatig gaf hij het zelf aan. We zijn zelfs een uur naar de speeltuin geweest, hij moest van mij wel even van te vroen plassen, maar het ging goed .
Wauw!! Goed hoor!!! Echt knap!! Ik kan haar best om het half uur op de wc zetten, maar dat is toch geen zindelijk zijn? Wellicht plast ze dan wel en ben ik het ongelukje voor, maar zo gaat het momenteel dus eigenlijk ook, met het verschil dat ik het alleen vraag, in plaats van haar gewoon er op te zetten en ik twijfel daardoor of ze er aan toe is of niet. Ze geeft het helemaal niet aan. Ja, heeeel af en toe, maar die keren zijn op 1 hand te tellen.
Wacht dan gewoon nog even joh, het moet volgens mij niet TE moeizaam gaan. Pak je toch gewoon de week tussen kerst en oud en nieuw? als je dan thuis kan zijn. Kan net die 2 maanden zijn die het verschil maken. Volgens mij kan het allemaal wel op deze leeftijd, maar duurt het dan wel wat langer dan de 3 dagen waar ik het over heb. Dus echt trainen is het dan nu. Misschien als je toch nog even wacht, gaat het later makkelijker vanzelf en je hebt de tijd nog wel. Las vandaag net een oud topic van je van 2011 toen je zoontje 's middags niet meer wilde slapen maar het wel nodig had....die strijd....die voer ik nu ook met Ben...probeer hem nu om de dag te laten slapen maar hij wil echt niet meer terwijl hij in bed wel snel weg is. Als hij smiddags niet slaapt wordt hij sochtends moe wakker dus heeft het nog wel nodig...je blijft er mee bezig...kids... maar dit is off topic..
Haha wat grappig dat oude topic?! Wat vergeet je dat snel! heb toevallig ook zo'n periode bij mn dochter gehad. Gelukkig slaapt ze nu weer wel, want ze was steeds eind van de dag niet te genieten!! Gewoon volhouden hoor, hier bleek het een fase en nu slaapt ze weer zo 1,5/2 uur! Gisteren zelf een keer 3 uur!! Maar on topic: ik denk dat je gelijk hebt en dat ik meer succes heb als ik het even laat rusten en het in de kerstvakantie bijv weer probeer. Of ze moet er zelf mee willen komen. Ze geeft momenteel te weinig zelf aan. Vanmorgen had ik haar een luier om gedaan, want we zouden naar de dierentuin gaan. Vlak voor we weg gingen wilde ze naar de wc. Helaas kwam er niks. Anders had ik misschien nog wel weer willen doorpakken ( na de dierentuin, haha). Morgen ben ik nog een dagje vrij, misschien wil ik het nog een dagje proberen, maar als er dan geen vooruitgang te zien is dan laat ik het echt even rusten