Wanneer starten met zindelijkheidstraining of...?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Druif78, Oct 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    In de dierentuin idd niet zo handig. Maar wel knap dat ze van te voren zelf naar de wc wilde gaan! Misschien morgen nog stimuleren? En als jij dan werkt is er dan iemand/opvang/go die jouw methode overneemt?
    Hier vandaag erg goed gegaan. Hij had 1 ongelukje, tijdens sesamstraat kijken. De hele dag zelf aangegeven. Ook grote plassen gedaan ipv elke 10 minuten wat druppeltjes. Ik zie het voor ons erg psoitief in! Maar morgen gaat hij naar de gastouder en ik ben dus heel erg benieuwd hoe hij het daar gaat doen. Of hij tijdens het spelen het aanvoelt en of hij het op tijd aangeeft. Ik weet ook niet zo goed hoeveel ondergoed en broeken ik moet meenemen. Ik denk dat ik hem tijdens de autorit toch een luier omdoe, maar ik twijfel wel. Het is ongeveer 45 minuten rijden. Wat denk jij?

2. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Paars, nee niet een luier aandoen in de auto, op goed geluk ha ha! Eerst laten plassen en dan meteen de auto in, als ze zitten voelen ze namelijk niet zo goed dat ze moeten plassen. Ik heb gewoon een zak of een verschoonmatje onderin de autostoel.

Hier is het goed gegaan vandaag. Elke anderhalf uur een plas (getimed om te kijken hoe lang hij het op kan houden voor uitstapjes) op het potje, 1 x een kleine poep. Toen naar bed en met luier en zak aan zei hij dat hij moest plassen en ik denk achteraf dat hij bedoelde dat hij moest poepen. Ik zei dat hij wel zijn plasje in de luier mocht doen en dat was natuurlijk mijn grote fout van vandaag want hij had na het slapen een enorme poep en plas in zijn luier. Hij wilde niet dat ik hem verschoonde, schaamde zich er voor en werd dreinerig. Moest nog een plas en vroeg om een luier :$ dus ik heb nee gezegd....OMG.

Later beneden nog twee keer een plas gedaan maar op het potje boven wilde hij niet (toen vroeg hij om de luier). Hij was een beetje manipulerend aan het einde van de middag en deed het na het eten nog eens compleet in zijn joggingbroek, een grote plas op de vloer....;) zijn eerste grote ongeluk sinds zaterdag dus niet slecht. Maar ik hoop dat hij er morgen weel goed tegenaan gaat en dit is vergeten.

Wij moet morgen een half uurtje in de auto. Doe hem geen luier aan maar geef weinig drinken de uren voordat we gaan en neem 3 setjes kleding mee en luierbroekjes met plakstrips. Die kan je ook altijd om vouwen om te laten plassen ergens. Neem ook het potje mee. Gaan zusje halen bij schoonouders. Ben benieuwd of hij trots gaat doen met zijn cars-onderbroek aan :D

Oh ik hoop dat dit lukt de komende dagen en weken...vanmiddag dacht ik even :$, net of hij er geen zin meer in had maar heb toch doorgezet.

Druif, veel succes morgen!! wie weet gaat het weer goed!

Groetjes,

3. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ja, ik ga het morgen nog proberen, maar geen druk. Wil ze wel: hartstikke leuk en zal ik het stimuleren, maar wil ze niet, dan niet. Wel zonder luier, maar als ze de hele morgen niks aan geeft dan wil ik het laten rusten.

Paarse: wat goed zeg! Het klinkt alsof hij er echt klaar voor is!
    Ik zou ook, wat charlie zegt, gen kuier aan doen. Heb je overdag een indruk gekregen van hoe lang hij het kan ophouden? Ze zeggen weleens dat een luier omdoen erg verwarrend wordt. Je kan een celstofmatje oid op de autostoel leggen? Of en dikke handdoek/ plastic zak? Of een potje meenemen voor onderweg??
    Ik zou echt een stapel onderbroeken meegeven. De lange broeken kunnen wel uit,toch? Daar zou ik misschien 1 reserve van meegeven. Draagt hij thuis wel gewoon een lange broek of traint hij in zn onderbroek?
    Hier gaat mn dochter woensdag weer naar de GO. Als het nou morgen echt heel goed gaat dan mag zij het voortzetten, en dat doet ze wel, dat deed ze bij mn zoon ook heel goed!

Charlie: ah, vervelend dat hij zo moeilijk deed over de luier. Mijn oudste was ook een soort van in de war nadat hij weleens een luier om kreeg. Was standaard daarna weer een keer nat. Ik zou hem echt helemaal aflaten. Ja wel tijdens de slaapjes maar als hij dan aangeeft dat hij moet dan maar even de luier af, hoe irritant ook. Maar ja,weer een leermoment ;) hij doet het echt goed zo, dus vasthouden!!

4. Charlie007

Hoi,

Denk dat ik beter gewoon standaard luierbroekjes moet gebruiken voor de middagslaap. Dan kan die ook weer even snel uit. Maar ik had gister het idee dat hij me voor de gek hield, je merkt wel dat ze nu in de peuterpuberteit soms een beetje een spelletje spelen. Gistermiddag ook...heel hard roepen dat hij moet plassen en vervolgens na een minuut op het potje niets doen...en dan een beetje nerveus gillen. En dan na het eten een enorme plas in zijn broek ;). Maar miss. was hij moe.

Vanochtend gaat het goed maar hij roept wel vaak nee als ik het vraag of erover heb. Denk, en dat zegt mijn gevoel al een tijdje, dat hij het wel kan maar zelf nog niet echt wil en durft. Gister geprobeerd hem de interesseren voor de grote wc maar hij vind het doodeng. Dus ik kijk het geheel nog een paar dagen aan. Ook vind ik het moeilijk wat betreft wel plassen op het potje maar poepen in een luier. Ik wil zo graag dat hij alles op het potje/wc goed durft. Maar dat heb je natuurlijk niet voor het zeggen. Ik vraag me af of als we nu wachten, of hij het dan als hij 3 is wel meteen allemaal kan en durft. Maar ja we kunnen niet in een glazen bol kijken. Komt tijd komt raad...:)

Succes! en Druif goed plan, laat je GO het ook proberen! misschien kan ze inderdaad een zet in de goede richting geven of in ieder geval mede met je beoordelen na die dag of ze denkt dat ze er aan toe is.

C.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Nou; dat peuterpubergedrag hier ook :( Vanmorgen heb ik haar zelf de keuze gegeven. Wil je een onderbroek of luier. Ze wilde een onderbroek, dus heb uitgelegd dat dat wel betekent dat ze dan naar de wc moet. Ik had het nog niet gezegd of ze "moest". Op de wc gezet en warempel er kwam een plasje! Maar wel weinig. Ik dacht: ik kan nu wel even snel douchen terwijl zij op de slaapkamer speelde. Ik stond nog maar net een minuut in de douche met de shampoo nog in mn haren of: "mamaaaaa, ik heb gepoept!!!!":x
    Ik zeik nat er weer onderuit, want ze kan niet zelf op de wc klimmen, dus ik zag het al voor me... bleek ze geplast te hebben. Echt 1 minuut nadat ze al op de wc geplast had...:x Ik heb wel geprobeerd neutraal te blijven: jammer, kan gebeuren! Maar ik was nog niet klaar met douchen en ze plaste gewoon op de grond! Toen was ik er echt klaar mee hoor. 3 plasjes in een half uur tijd, waarvan 2 flinke ongelukjes. Mijn conclusie: ze geeft het echt nog niet aan. Herkent het hooguit en vindt het interessant om op de wc te zitten en te plassen. Maar om haar nu elk half uur erop te zetten zonder dat ze wat aan heeft gegeven... Dat noem ik geen zindelijkheidtraining!
    Ik laat het dus voor nu. Het voordeel, wellicht: ze pakt het vast straks vlot op als ze er wel klaar voor is! :D

Charlie: ik zou gewoon zo doorgaan hoor en niet teveel pushen over de wc. Onze zoon heeft het ook op het potje geleerd en pas na een paar maanden wilde hij eens op de wc. Hij kwam er zelf mee. Op een gegeven moment vinden ze het wel stoer en ze zien het ook anderen doen ( gewoon met deur open plassen :p)Ik zou de grote wc voor nu even laten rusten als hij het echt zo eng vindt. Straks krijgt hij een aversie tegen de wc pot of nog erger: tegen het hele zindelijkheidsgebeuren!

Goed gegaan vandaag, paarse, bij de GO??

6. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    zegt niets want als ze de interesse verliest kan het erg lang duren.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik denk er toch anders over geloof ik.. ik zie het bij mn kleine neefje, zijn moeder zet hem vanaf zn tweede elke dag op vaste momenten op de wc en dan plast hij soms ook wel, maar hij is nu 3 en nog niet zindelijk. ik denk dus niet dat het er op zetten de zindelijkheid bespoedigd. Ik denk dat wanneer ze het zelf aangeven ( en dus de interesse hebben) je een grotere kans van (snel) slagen hebt. Maar ja, elk kind heeft weer baat bij een andere benaderingswijze?! Ik zal haar af en toe wel vragen hoor en dan mag ze zeker op de wc, maar ga haar niet met een onderbroekje laten lopen of vaste momenten op de wc zetten. Ben er niet meer "actief" mee bezig dus.

8. Charlie007

Hoi, wat jammer dat het zo ging vanochtend Druif. Dan kan ik me voorstellen dat je er mee bezig blijft. Probeer het maar met kerst.

Ik vind het in ieder geval heel vermoeiend allemaal ook al ging het super vandaag, ook droog in de auto, en elk uur een plasje...hij geeft het goed aan maar hij laat ook de hele dag winden en durft niet te poepen, dat moge duidelijk zijn. Hij heeft het wel geprobeerd maar er kwam een konijnenkeutel...we hebben maar trots gereageerd. Jeemig, ik hoop zo dat hij het gaat durven op het potje want daar kan ik zo over in zitten...de boel is keihard...zucht..ik wil niet dat hij buikpijn heeft over dit. Nou ja misschien doet hij het morgenochtend wel in zijn luier of tijdens zijn slaapje morgenmiddag net als gister.

Ik ga ff aan de thee en vroeg naar bed....gesloopt ondanks goed resultaat..

9. Charlie007

Ik zou gewoon nog even wachten Druif. Kijk als ze nou 3 zou zijn ok. Maar je hebt nu gewoon van die momenten in de ontwikkeling die nog gaan komen, 2 jaar en 3 maanden (dus al snel) en 2 1/2...allemaal momenten waarbij ik echt groeispurts heb geconstateerd bij Ben en dan kan het best zijn dat ze ook hier zelf mee komt en kans dat het dan gelijk goed gaat omdat ze nu toch al goed weet wat de bedoeling is.

Ik geloof bij ons ook inderdaad dat hij over een paar maanden opeens ook op de wc wil of in een wc staand wil/durft te plassen (handig onderweg) maar nu merkt je aan hem dat hij ergens nog best jong is in zijn doen en laten....mijn kleine angsthaas...:D Mijn dochter op deze leeftijd was als zo veel wijzer en verder dan hij is met bepaalde dingen. Zij gaf zelf aan op de wc te willen en toen moest ik haar wel begeleiden maar de wil was er en ook het willen doorzetten en toen ging het wel een stuk makkelijker......dus ik zou zeggen: save your energy.

10. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Nou inderdaad: ze is nog piepjong en vond het al zo wijs, maar beter om even te wachten. Ze wil meer dan ze kan, dat blijkt nu ook maar weer ;) Misschien meisjes eigen als ik het ook hoor van jouw dochter?! Heel anders dan onze zoon, die is liever lui dan moe, haha!
    Lastig van dat niet kunnen poepen zeg... lekker veel laten drinken en wat laxerende dingen geven zodat hij het echt niet meer op kan houden..?? Lijkt me erg zorgelijk, maar echt tips heb ik niet. die van mij zijn dus helemaal het tegenovergestelde wat betreft poepen .. :)
    En staand plassen ( al dan niet op een opstapje) is misschien wel een handige overgang naar de grote wc ( al kon onze zoon het pas vanaf 4 jaar (zonder opstapje)). Er op zitten is ook best eng, ze kiepen zo naar achteren.

11. Charlie007

Ja we kijken het wel even aan. Hij heeft koorts heb ik net gemeten...werd net wakker en dan is er vaak wat. Vond hem al wat warm vandaag...balen....net twee weken koortsvrij en nu begint het weer. Hopelijk is hij wel vrolijk zodat we een beetje door kunnen zetten.

Pffff....

12. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Hoihoi, morgen zal ik wat uitgebreider reageren ;). Hier is het goed gegaan vandaag. Ook al verliep de dag heel anders, GO viel door een noodgeval uit. F mee naar mijn werk, toch maar een luier om. Maar hij vindt het vies, geeft aan dat hij moet plassen, zelfs met luier.
    Maar goed, ik reageer morgen dus wat meer, ben moe en duik m'n bed in.

13. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Nou, die is dus echt hartstikke zindelijk!!! :p:D Geweldig toch!! Dit kan niet beter, hij is er helemaal aan toe!

Charlie: balen dat die koorts er nu tussendoor komt. Kan me voorstellen dat jij en hij er even geen zin meer in hebben, maar hopelijk vervalt hij niet en zijn jullie weer terug bij af?!

14. Charlie007

Nou het valt mee, 38.1 nu...en hij is wel vrolijk, ligt niet op de bank of zo. Even aankijken. Ik heb hem even een luierbroek aangegeven om te kijken of hij dan een poep doet. Dan is hij dat ten minste even kwijt. Nee hoor, als hij semi ok is dan zetten we door. We hebben vorig weekend ook 2 dagen succesvol getraind en toen weer even niet. Als ik de luierbroek dan uit doe dan zeg ik gewoon een paar keer dat hij op het potje moet plassen.

Paarse, goed resultaat!! Helemaal goed als ze het vies vinden, dan gaat het echt helemaal goed komen. Veel succes weer vandaag en we horen het wel.

Jeemig ik word wel gek van het binnen zitten :(

15. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Goedemorgen,

@Charlie, lastig van het niet willen poepen. Hier gaat dat ook wisselend. Neemt hij wel de tijd om op het potje/wc te zitten? Ik lees op het potje een boekje voor, poets zijn tanden (nog een keer), zing liedjes, zodat hij even rustig blijft zitten.
    Ja en kids hebben vaak koorts of zijn snotterig. Je hoeft er niet voor binnen te blijven hoor, kan gewoon naar buiten.

@Druif, hahahah ik moet wel lachen om jouw douchen. Maar goed, echt niet leuk natuurlijk. Deze leeftijd is natuurlijk gewoon best wel jong, misschien over een paar weken nog eens gebeuren.

Hier gaat het best goed. Vanmorgen Vroeg had hij in zijn luier gepoept, had hij gisteren niet gedaan. Bij het opstaan de luier uitgedaan en een mooie carsonderbroek aangedaan. Hij vindt de onderbroeken prachtig. Laat hem vol trost aan iedereen zien die in huis is. Hij is vandaag 1x nat geweest, was net te laat denk ik. Als hij op tijd op het potje is (of wc) dasn mag hij een mooie sticker zelf plakken.
    Ik vind dat hij afgelopen dagen weinig ongelukjes heeft gehad. Heel knap van hem. En heel grappig want ik was er helemaal niet mee bezig. Maar goed, vanmiddag gaan we naar een maisdoolhof, een half uur rijden. Ik denk dat ik hem een luierbroekje aandoe. Ik ken het park niet en in mijn eentje met 2 kids, kan ik hem ook niet a la minute naar de wc brengen. En dan begin ik weer te twijfelen of ik daar goed aan doe :).

16. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Paarse: nee, geen luierbroekje hoor! Ik zou dan nog eerder een potje in een plastic tas meenemen en desnoods ergens achter een struik ;)
    En bij elke wc die je tegenkomt even verplicht laten plassen. Als hij dit kan tenminste, mn zoon kon/wilde dit niet, inmiddels wel, maar in het begin niet. Luierbroekjes hebben het hier alleen maar vertraagd, want met luierbroekje liet hij het gewoon lopen en als hij weer af was moest hij echt even omschakelen met weer eren ongelukje tot gevolg. Maar goed, ieder kind is anders, misschien werkt het bij jullie wel, hij is tenslotte vies van een volle luier dus dat is heel gunstig!!!

Charlie: beterschap met de verkoudheid! En wat Paarse zegt: je kan gewoon lekker naar buiten hoor! Van binnen blijven worden ze toch vaak hangerig!

17. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Pfff een potje meenemen vind ik wel een flink gesleep hoor. Ik moet al best wat meenemen. O maar jouw ervaring met een luierbroekje is ook niet goed. Bestaan er geen wegwerppotjes ofzo bij kruidvat?
    Op de wc gaat ook nog niet helemaal relaxt. Broek en onderbroek moeten uit, want die piemel die gaat alle kanten op, met als resultaat dat dan vaak ook nog alles nat is ;).
    En staand plassen kan mij oudste nog niet. Het zou best makkelijk zijn, onderweg. Ik zie hier vriendjes weleens staand plassen, maar T moet zittend plassen van mij ;).

18. Charlie007

Joe hoe, hij heeft geen verkoudheid hoor, het is weer koorts met niks ;)...beetje de norm hier. Nou ja wel vrolijk en al 3 plasjes in het potje (zelf aangegeven) ondanks het luierbroekje dus het kan wel :). Maar misschien niet bij ieder kind. Hij heeft nog niet gepoept. Miss. tijdens middagslaap.

Paarse ik heb gister ook het potje meegenomen hoor naar schoonouders en ik neem hem ook mee naar de appie, want als hij echt zou moeten en niet op de wc durft wat moet ik anders? het is even slepen maar het weegt verder niets. Tot nu toe heeft hij in de toilet van de sportschool een plas gedaan, en bij mijn schoonouders 3 x, dus hij durft het wel ergens anders op de po en dat is al heel wat. In de auto (20 min) ging het gister ook goed. Ben weggegaan net toen hij geplast had en ik weet dat hij ongeveer 1 x per uur moet.

Ha ha, hier ook opletten met die piemel. Soms zit ie naar boven gevouwen en dat gaat alles ernaast. Nu houd hij hem zelf naar beneden...:D

Gaan zo even muffins bakken...hebben we even wat te doen.

Groetjes,

19. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    @Charlie, dat klinkt ook goed van je zoontje.
    En een potje mee naar de appie? Hahahaha, dat ga ik hier in het dorp echt niet doen. Ik woon vlakbij de winkel, voordat ik met hem naar buiten ga, plast hij maar even ;).

Die piemels werken toch bijzonder ;). Ik weet van mijn oudste dat het wel een poosje duurde voordat hij hem onder controle had. Maar mijn jongste zit er eigenlijk helemaal niet aan, laat staan dat hij hem vasthoudt, hahaha. Voor nu gaat dus alles uit, zodat zijn knieen uit elkaar kunnen en hij wat dieper in de wc zit. Op het potje zitten ze automatisch meteen goed.

20. Charlie007

Hoi,

Ik ga dat ook niet voor altijd doen met die po, als ik merk dat het goed gaat dan gaan we op goed geluk. Hij houd het nu al 1 1/2 uur op dus gaat best aardig ondanks zijn koorts. Ik denk dat we die poep wel kunnen vergeten maar zijn buik staat nog niet al te gespannen...:( weet verder ook niet wat ik er aan moet doen. Doe al lactulose door zijn drinken en hij blijft best lang zitten op het potje soms maar helaas...

Share This Page