Hoi, Nou hier gaan we het ook even laten rusten, hij heeft een luierbroekje aan en ik ga het op zijn beloop laten. Het wordt een beetje een machtstrijd, zeggen dat hij moet plassen maar vervolgens niet echt willen gaan en een uur later nog niet. Uiteraard vraag ik hem dan steeds of hij niet even op het potje wil en roept dan boos nee nee...dus dan heb ik het al helemaal weer gehad. Poepen doet hij ook gewoon niet dus , waardoor hij al zijn eten ook laat staan... jammer. Kennelijk kan hij het lichamelijk heel goed qua plassen, weinig ongelukjes maar toch blijft er ook een beetje angst voor dat potje, wc al helemaal en samen met het feit dat hij ook gewoon zijn eigen broek/onderbroek niet zelf naar beneden kan doen geeft mij het idee dat ik het maar even moet laten. Het boeit hem allemaal niet zo. Wie weet komt hij er zelf mee over een tijdje. Ik probeer gewoon elke vakantie weer, kerst of voorjaars...ooit zal het wel goedkomen.... Ben er zelf doodmoe van . Zo ik heb het weer even van me afgeschreven. Goed weekend allemaal. Druif jullie iets leuks doen? je dochtertje gaat toch logeren?
Hoi, ik ben hier vandaag ook begonnen met de zindelijkheids training van mn oudste zoon. We hadden al een tijdje door dat hij zijn plas wel op kan houden maar met luier aan het gewoon laat lopen. Wel gaf hij gelijk aan dat hij dan een vieze luier had. Gisteren hadden we hem al voorbereid dat hij vandaag alleen een luier aan krijgt als hij naar bed gaat. Vandaag zijn luier dus uitgelaten en het potje op een vaste plek neer gezet. We zagen al snel dat hij zijn plas aan het ophouden was en om een luier vroeg. Alle keren ervoor zwichtte ik en gaf ik hem dan weer een luier aan. Nu ben ik heel hard geweest en kreeg hij geen luier. Het was zo nu en dan een druppel plas verliezen, maar hij weigerde werkelijk om op het potje of wc te plassen. Uiteindelijk wilde hij dan toch op de wc zitten en kwam er een mega plas! Hij was apetrots natuurlijk en plakte vol trots zijn 1e sticker op zijn kaart. De dag is nog niet om, maar hij heeft nu 3x op de wc geplast, 1x een plas ongelukje, 1x een poepongelukje en 1x op de wc gepoept Nu dus al 4 stickers op zijn kaart! Alle keren dat hij op de wc plaste gaf hij zelf aan dat hij moest. Hij weet dus heel goed waar het moet en hij voelt het aankomen en kan het ophouden. Nu hopen dat hij het volhoud en hij uiteindelijk alles op de wc doet.
Jerami: klinkt erg goed hoor! Zeker voor een eerste keer! Waarschijnlijk vond hij het gewoon spannend om echt te laten lopen aangezien hij steeds om de luier vroeg? Een sticker-beloon systeem werkte hier ook als een trein! na een tijdje wordt het zo "gewoon' dat die stickers ook niet meer hoeven. Paarse: Ik nam ook overal het potje mee naar toe hoor! Je moet ook wat als ie niet op de wc gaat zitten of durft... Mn zoon heeft ook heel erg lang al zn onderkleding uit gedaan om te plassen. Idd knieën uit elkaar zodat hij dieper kan zitten. In het begin viel het kwartje niet en plaste hij steeds over de rand Nu kan hij het gelukkig wel. Maar heeft zeker een half jaar geduurd!! ( wil je verder niet ontmoedigen, hahaha) Hij kan sinds een half jaartje ook staand plassen, ideaal voor onderweg ik maak me nu al zorgen om mn dochter, gezien de frequentie waarmee onze zoon al tegen een boom aan staat Bij een meisje gaat het toch wat lastiger! Chrlie: wat zonde dat je het weer op zn beloop laat!! Het ging toch hartstikke goed?? Dat helpen met uitkleden heeft onze zoon ook erg lang gehad en dat is idd erg irritant. Misschien kan je hem thuis een pyjama broek of joggingbroek aan laten doen zodat hij het makkelijker zelf kan? En gewoon 1x per uur vragen of hij moet, zo niet dan het er bij laten, niet aandringen. Dat moet te doen zijn, toch? Want hij gaf het zelf ook wel aan? Zou zonde zijn als je weer terug bij af was? Anderzijds denk ik, net als bij mn dochter, dat hij het straks wel weer sneller zal oppakken. Ik doe nu momenteel helemaal niks met zindelijkheidstraining. En ze geeft nu ook helemaal niks aan. Ja, als ze gepoept heeft dan vraagt ze om een schone luier. En ik voel aan haar luier dat ze ook best lang droog kan blijven. Maar zonder luier geeft ze niks aan, en met luier dus al helemaal niet. Dat bevestigt me wel in de keuze om het er even bij te laten. Aankomend weekend idd lekker de kinderen onderbrengen bij opa en oma zodat ik even wat gezelligs kan doen met manlief. Wrs ergens shoppen, lunchen etc. En daarna het volgende avontuur: dochter van de speen af zien te helpen, haha! Maar dat is weer een ander topic!
Ja Druif het ging ook heel goed maar gister ging het mis en wilde hij het niet meer. En dat gaat het heel snel van kwaad toch erger. Ik denk toch dat ik het te vaak heb gevraagd, ik dacht van niet maar mijn sm zei het ook vanmiddag. Zelf heb ik dat niet zo door gehad. Maar je merkt al meteen dat je niet meer terug kunt nu. Hij geeft het ook niet meer aan. Hij is wel heel erg aan het peuterpuberen, dat had mijn dochter nooit. Dat helpt nu niet mee. Maar goed, we zien het wel. Jammer en ik ben ook wel een beetje teleurgesteld maar ik had al wel een voorgevoel. Het was met mijn dochter nooit zo'n strijd, ze wilde het gewoon zelf en perse op de wc en zo en dat scheelt, een bepaald doorzettingsvermogen. Volgens mij bedoelen ze dat met er aan toe zijn? of ik praat het gewoon goed... Goed weekend! Ja en dat met die speen komt wel goed...allemaal van die 'dingen' waar je doorheen moet hè, en waar je dan een beetje tegenop kan zien?? zal altijd wel zo blijven ben ik bang.. C
@Charlie, die peuterpubertijd, pffff. Je doet het goed hoor om er geen strijd van te maken. Dat kost echt teveel energie. Het lijkt me dat je zoontje het moet willen, anders gebeurt het niet en is hij er kennelijk niet aan toe. Motiveren kan, maar dwingen werkt averechts. Het komt echt wel goed, maar het is ook nog vroeg! @Jerami, dat klinkt veelbelovend. Spannend hoe het verder gaat. @Druif, jammer dat het nu nog niet kan. Maar als ze het zelf niet voelt houdt het op. Succes met de speenafbouw. Heerlijk zeg zo'n weekend met z'n tweetjes, geniet ervan! Hier gaat het goed. Naar de maisdoolhof heb ik toch een luierbroekje aangedaan. Er zat bij thuiskomst een klein plasje in, en hij moest meteen poepen op de wc. Hij is 2 dagen helemaal droog geweest, geen ongelukjes gehad. Vanmorgen pakt hij een luier. Toen ik aan hem vroeg of hij die aan wilde, zei hij heel hard lachend "nee ikke mooi borekje van cars aan". Vanmiddag heeft hij in een half uur tijd 2x een ongelukje gehad. Toch zeg ik voorzichtig dat hij zindelijk is. En dat helemaal uit hemzelf. Superknap van hem!
Paarse, klinkt goed hoe het bij jullie gaat! In de middag misschien vaker ongelukjes doordat hij een beetje moe is? Maar ik denk ook wel dat hij zindelijk is hoor!! Bedankt voor je opbeurende woorden..ik heb toch zoiets van balen.... Al die energie erin gestoken en veel thuis geweest... Maar ja...het zal wel een keer goed komen. Jerami, jullie start klinkt ook goed! Ik reageer morgen meer.
Natuurlijk is het balen. Het is ook gewoon zo makkelijk als je kind zindelijk is. Plus dat het geld scheelt. Zeker als je vrij bent geweest en het komt jou dan goed uit. Maar ja bij peuters werkt het toch anders, die hebben een eigen agenda . Het is al vermoeiend genoeg deze leeftijd en dasn moet je zeker niks ingewikkelds verwachten van je kind. (En als die wat ouder is, werkt omkopen erg goed, hahaha). Dat plassen van F zou best met moeheid te maken kunnen hebben. Vaak ben ik aan het koken en is hij sesamstraat aan het kijken, vooral dan gebeurt het. Hoe oud is je dochter? Bij mijn oudste heb ik (nog steeds) veel strijd gehad. Dus dast er wat vanzelf gaat, dat is voor mij nieuw, hahaha. Toch grappig, want met een hoop dingen letten ze erg op elkaar, maar met doorzettingsvermogen zijn ze totaal verschillend.
Ja dat is ook zo, hij zit nu sinds een paar weken in een moeilijk fase... Hebben we nog geluk want tot nu toe heel makkelijk geweest maar hij heeft heel duidelijk een eigen wil en zijn eigen ideeën over dingen. Dochter is nu 6, heel ander kind, altijd makkelijk geweest en vlot met praten en gewoon een spons qua info opnemen...vrij gevoelig wel voor drukte...geen peuterpuberteit maar ik hoor al dat ik daar later nog wel mee te maken krijg.. Zoontje begint nu langzaam met verstaanbaar praten, is hij in zo'n bui dan kan hij ook niet zeggen wat hij wil, Net of die spraak dan wordt uitgeschakeld en dan kan ik hem dus niet helpen..dochterlief was verbaal heel sterk dus die euvels hadden we gewoon niet, ze begreep het goed en kon zelf alles goed duidelijk maken... Ik werk verder niet dus heb wel alle tijd voor het zindelijk worden maar nu durf ik er niet meer over te beginnen met hem...maar hoop wel dat hij er zelf mee komt over een tijdje...komt tijd komt raad...
Mijn zoontje is nu 2 jaar en 2 maanden en we zijn er nu langzaam aan wat mee bezig. Hij draagt nog gewoon een luier (wil wel overstappen naar luierbroekje) en ik zet hem zo nu en dan op de pot. Alleen wanneer hij zelf ook wel wil. Als er dan niks komt is dat prima en komt er wel wat dan prijs ik hem natuurlijk de hemel in. Hij geeft wel aan wanneer hij geplast heeft of wanneer hij gaat plassen (onder de douche) Poepen geeft hij helemaal nog niet aan, maar dat komt vanzelf. Ik maak me er niet zo druk om, het komt vanzelf wel een keer. Mijn neefje van bijna 5 was pas zindelijk vlak voordat hij naar school ging en mijn schoonzus heeft van alles geprobeerd, dus ik geloof niet dat je het moet afdwingen. Het is een proces wat ieder kind op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo moet doen Wat vooral erg belangrijk is in mijn ogen, is dat het leuk moet zijn!
Hier hebben we een hele trotse zoon rond lopen Vanochtend werd hij vrij vroeg wakker met de mededeling dat zijn luier nat was en uit moest. Wel vroeg hij weer om een nieuwe, maar uitgelegd dat hij nu een grote jongen is en op de wc kan plassen. Nog even zijn stickers van gisteren laten zien en hij was weer helemaal blij. Vandaag nog maar 1 ongelukje gehad en dat was met poepen. Alle plasjes zijn op de wc gedaan Merken wel dat hij het poepen op de wc nog heel spannend vind. Het lukt hem wel, want buiten het ongelukje heeft hij ook nog 1 keer op de wc gepoept, maar hij schrikt steeds even als het gebeurd. Maar is dan wel heel trots als we hem weer toejuichen en hij een sticker mag plakken. We hebben een tasje met allemaal kleine auto's ingepakt in kleine cadeautjes. Hij is gek op auto's en hadden gisteren met hem afgesproken dat hij voor zijn eerste plas en eerste poep op de wc een cadeautje kreeg en als hij 5x wat op de wc had gedaan. Nou gisteren natuurlijk alle 3 de vinkjes kunnen afstrepen Als hij weer 5 stickers heeft dan krijgt hij er weer 1 en daarna vanaf 10 stickers. Hoe we het doen met weg gaan moet ik nog even bedenken. Volgende week moet hij naar de ka en dat is 15 min. lopen, dus denk dat ik hem laat proberen voor we weg gaan en bij de ka is een wc dus kan hij ook gaan voor we weer weg gaan.
Hoi meiden, Hoe gaat het bij jullie met zindelijk worden? De wonderen zijn de wereld nog niet uit, onze zoontje wilde gisteren toch weer en onderbroek aan en gaat toch weer lief mee naar het potje. Soms als hij ergens mee bezig is dan een klein ongelukje maar het gaat op zich weer goed. Even kijken hoe het gaat de komende week! Ik vraag het hem niet meer zo vaak en soms houd hij het wel bijna 2 uur op. Hoe is het bij jou Paarse? Jerami ik ben al gauw gaan timen hoe lang Ben zijn plasjes kan ophouden. Zo kan je ook weten hoe lang je ongeveer hebt als je buitenshuis bent. Ik geef ook bewust iets minder te drinken, zeker als ik weet dat we weg gaan. En even op het potje/wc voordat we gaan. Ben benieuwd hoe het gaat bij jullie. C.
Hier ook een trotse mama mika heeft vanmiddag zonder luier gelopen.2 plasjes op het potje gedaan en 1 tje op de wc.geen ongelukjes Miss toch maar gaan doorzetten.mika is 22 maand.
Bij onze dochter zijn we voorzichtig aan begonnen toen ze 12 maanden was. Gewoon af en toe op het potje zetten bij de luierverschoning. We zijn nu een maand verder, en het potje hebben wij laag bij de grond staan. Regelmatig kruipt ze er heen, en pakt het potje dan. Als we haar er dan op zetten, komt er meestal ook wel een plasje. Gister heeft ze voor de eerste keer op het potje gepoept, en vanmiddag weer. Dus ik ben een mega trotse mama.