Hallo dames. Ik vind het moeilijk om de knoop door te hakken naar welke basisschool ik mijn dochtertje laat gaan. Ik hoop ook zo dat er op dit forum mamma's zijn uit amsterdam centrum die met deze twee scholen te maken hebben, zodat ik jullie meningen over de scholen kan horen. We zijn tot 2 scholen gekomen die het dichtsbij zijn. Als eerste hadden we gekozen voor de witte olifant. Omdat deze openbaar is. En toen we daar waren voelde de school goed aan. De tweede keuze was het St. Antonius. Dit is een katholieke school. Wij zijn beide niet gelovig opgevoed dus daar hebben we niets mee. En toen we bij de info dag waren hadden we nou ook niet zo het gevoel van " leuke school".... Maar ja dat is ook maar een moment opname... Wat wel een enorm plus punt van deze school enorm goede resultaten heeft. Nu ben ik zo ontzettend gaan twijfelen over de witte olifant, omdat een moeder van de creche mij vertelde dat ze het zo'n slechte school vond, omdat de leraren niet op een lijn zaten, en dat er veel slechte klassen waren. (zij heeft ervaring i.v.m. haar 2 zoons die daar zaten, en haar dochter nu naar de andere gaat) Wat moet ik nou doen? Zal ik voor gevoel gaan of voor resultaat?
oja... wat ook wel noemenswaardig is: Naar de St. Antonius gaat haar grote vriendinnetje ook. Aan een kant vind ik het zo ontzettend jammer dat ze niet naar de zelfde school zouden gaan, maar aan de andere kant voor het zelfde geld is die vriendschap ook weer over na een jaar..... ik kan daar toch geen keuze op laten afwegen (hoewel ik het bijna zou doen?????
Zelf gaan en een oordeel vormen. Binnen ellke school vind je ouders die er blij mee zijn en die op en aanmerkingen hebben. Voelen jullie je er goed bij? Werd je prettig ontvangen? Lijkt je dochter het een leuke school? Dan doen.... resultaten zeggen naar mijn idee niet zoveel. Dat jullie dochter goed in haar vel zit, geeft voor haar ruimte tot leren en dus resultaat. En als ouders draag je uit naar je dochter of jullie tevreden zijn...
beide scholen zijn bekend bij mij . De witte olifant had van oorsprong een slechte reputatie, maar voorzover ik weet is dat geheel opgelost. Wel is het volgens mij een school die zijn onderwijs relateert aan dalton onderwijs (volgens mijn laatste inlichtingen) St Antonius is wel een school met een gelovige inslag, maar hier merk je weinig van.. ja met de feestdagen. Kerst en pasen wordt in de kerk gevierd. Kerst met een gigantische kerstmusical btw waar de hele school aan meedoet. Ook weet ik dat de Antonius elk jaar een leuke afsluitende fancy fair heeft. Een groot deel van het leraren bestand zit er al jaren, wat ook wat zegt. Kortom.. ik zou kijken naar wat hier boven ook al gezegd wordt.. hoe voel jij je er.. niet alleen je kind moet er straks 8jaar naar school, maar jij ook. Vriendinnetjes maken ze toch wel, zeker als je in de buurt woont kom je elkaar vaak genoeg tegen in speeltuin de Waag Onderwijs resultaten zeggen niet alles, ik zou gaan informeren naar het lk bestand..hoe lang zit het er al..is t een relatief jong team of zitten er ook *oudgedienden* bij..hoe is t verloop van de leerkrachten ( als er veel maar een korte tijd blijven is dat in mijn ogen toch een indicatie dat er iets schort). Wat doet een school met leerlingen die onder het gemiddelde presteren, maar vraag ook naar kinderen die extra uitdaging nodig hebben..wat doen ze daarmee etc. Als je nog andere vragen hebt.. kan je me evt pb-en sterkte met kiezen
Wij hadden hetzelfde dillema.. Maar dan wel andere scholen. Ook het vriendinnetje probleem speelt mee. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor de school waar dochterlie nu bijna een jaar naar dato nog over praat. Waar wij een een rondleiding kregen die bijna heel de ochtend duurde omdat de directrice overal wel wat leuks had te melden. (oorsprong van de antieke tegels in de gang, anekdote over weggegooide mieren die echt weer bevrijd moesten uit de container etc) Het is ook letterlijk de oudste school uit de wijk. Op luchtfotoos van de school zie je dat niets omde school bebouwd is nog en ik woon nu hartje stad. Verder zijn ze heel creatief en gaan goed om met verschillende leerniveaus. Ook als een voorsprong/achterstand eigenlijk maar 1 bepaald vak is hebben ze daar tijd/aandacht voor. En ook sport/natuur wordt belicht. Nadeel is dat ze wel langer naar school gaat. Ondanks dat de school in het verleden een minder goede reputatie had hebben ze daar hard aan gewerkt en dat zie je overal in de school terug. Wij kiezen dus toch voor deze. De school met hele goede resultaten en tegenover ons huis.. Daar gedragen de ouders zich al dusdanig asociaal dat hij al gauw afviel Bezoekje aan de school maakte het niet beter Vriendinnetje is toch naar een andere school gegaan.. Maar waarschijnlijk zitten ze wel op dezelfde BSO En anders woont ze vlakbij...
Het liefst zou ik in contact komen met ouders die al kinderen op die scholen hebben... Dan kan ik een beetje hun ervaringen horen... Hopelijk lukt dat via deze site
@jinxyweasel: en de buurkindjes of bijv kindjes van kdv/psz? Wij hebben ook de kdv-juffen naar hun mening gevraag overigens.
Sorry, wel een Amsterdammer, maar niet in het centrum. Deze scholen ken ik niet. Ik kan je aanraden eens op de site van de onderwijsinspectie te kijken naar de meest recente rapporten over deze scholen. Zelf vind ik dat wel heel informatief. Niet alleen naar het eindoordeel, maar het hele verhaal over hoe ze tot dat oordeel zijn gekomen. Ga in gesprek met leiding en docenten. En laat je rondleiden door de school, op een moment dat de lessen bezig zijn. Wat ik belangrijk vind: - visie op ontwikkeling en onderwijs: komt die overeen met mijn visie, of kunnen ze mij overtuigen dat hun visie goed is? - sfeer en gevoel: voel ik me prettig op die school en denk ik dat mijn kind zich daar prettig zal voelen? De resultaten op zichzelf (hoeveel naar VWO, CITO-scores) zeggen mij niet veel over de kwaliteit van de school. Als een school vooral kinderen van hoogopgeleide ouders aantrekt, zullen er veel naar het VWO gaan en een hoge CITOscore halen. Daar kan een school weinig aan 'verpesten'...