wanneer stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door maureenx, 19 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maureenx

maureenx Actief lid

5 aug 2011
    124
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,
    Mijn zoontje is nu 5 maanden en ik geef nog volledig borstvoeding. De kleine drinkt snachts aan de borst, overdag geef ik hem moedermelk uit een flesje omdat hij snel is afgeleid en ik dan ook goed kan zien wat hij binnen krijgt. Het is een heel drama aan de borst overdag dus afgekolfde moedermelk uit de fles vind ik de beste oplossing. Hij hapt aan en af en draait alle kanten op. Ik werk vier dagen en kolf op het werk af. Het is een heel gedoe het kolven en mensen om me heen (ook mijn man) vragen wanneer ik over ga op nutrilon. Ik vind het heel moeilijk, wat is het beste en wanneer stap je over. Hoe geleidelijk of ineens?
    Ik ben niet van plan om tot twee jaar bv te geven, maar wat is gemiddeld?
    Nou het is een heel verhaal geworden. Graag jullie mening.

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Doe wat voor jou goed voelt. Hier rond die leeftijd ook een periode waarin ze snel afgeleid was en het voeden moeizaam ging. Hier was het tijdelijk en hielp het in een rustige omgeving te voeden (bijv de slaapkamer met gordijnen dicht).
    Zelf geef ik nu nog bv (enkel ochtend en avond een paar slokken) en ga hier door totdat onze dochter zelf er genoeg van heeft. Merk bijv dat het hier na een jaar vrij hard terugliep met het aantal drinkmomenten en zit nu al een aantal maanden op die 2 voedingen. Ze kreeg er vanaf 10 maanden trouwenw koemelk bij (om bijv pap van te maken) en zo nooit fv hoeven geven (had ik overigens ook geen punt gevonden hoor als het wel nodig was of ze er klaar mee was).

Nogmaals doe wat je fijn vindt. Wil je het nog een tijdje aankijken met kolven en kijken of je hem weer rustig aan de borst krijgt, wil je rustigaan wat gaan afbouwen.. Kan allemaal, maar is net wat je wilt.

3. Koon

Koon Niet meer actief

Inderdaad doen waar jij je goed bij voelt. Waar bemoeien die mensen zich mee vraag ik me altijd af.
    En wat is het argument van je man om te stoppen?
    Als je wil afbouwen moet je dat geleidelijk doen, om je zoontje te laten wennen aan de KV en je borsten niet te laten ontploffen haha.
    En als je niet wil afbouwen, lekker niet doen.

4. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Iedereen stopt op een ander moment en dat is alleen voor jezelf te bepalen. Het advies van de WHO is tot 6 maanden uitsluitend bv geven. Het onrustige drinken overdag is erg herkenbaar rond die periode. Dat je de controle wilt hebben dat hij "genoeg" drinkt en daarom en flesje geven lijkt mij niet echt nodig. Hij drinkt echt wel genoeg en anders komt hij gewoon vaker aan de borst. Als jij het fijn vindt kun je nog heel lang door gaan met bv geven, trek je niks aan van de rest! En over het kolven, het is maar 4 dagen in de week een paar keer, de rest van de week (3 dagen en vakanties) kun je hem lekker live voeden als je het aandurft hem overdag ook aan te leggen.

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Wat gemiddeld is is niet belangrijk, het gaat erom wat werkt voor jou en je kindje.
    Voor je man maakt het niet zoveel uit of hij een flesje bv moet opwarmen of kv moet maken toch?

Ben je al begonnen met bijvoeding? Ik wilde dat ontspannen invoeren en ben met 6 maandne begonnen, zou niet en bijvoeding gaan opstarten en fv introduceren en dus een van de twee beginnen. Maar nogmaals, dat is precies aan jou!

6. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Klinkt bekend hoor, de angst of je kindje wel genoeg binnenkrijgt als ze zo onrustig drinken aan de borst.. zeker als je in het begin zo'n dromertje had dat rustig 20 minuten of langer per borst kon drinken. Maar goed, kindjes kunnen nou eenmaal snel drinken als ze de slag eenmaal te pakken hebben en als hij de ene voeding wat minder binnenkrijgt, dan haalt hij dat de volgende voeding wel in!

Ik dacht voor de bevalling, 3 maanden volledig en dan afbouwen zodat ik niet hoef te kolven op het werk. Na 2 maanden toch een dure dubbelzijdige kolf aangeschaft en besloten toch voor het half jaar volledige bv te gaan. Moet eerlijk zeggen dat ik er rond de 5 maanden aardig genoeg van had, maar ja, ik had nou eenmaal met mezelf afgesproken dat ik dat half jaar zou halen. En heel belangrijk, mijn man stimuleerde me toen enorm, hij bleef maar zeggen dat het zo goed ging en dat onze zoon er zo goed uitzag enzovoort. Inmiddels het half jaar gehaald.. en afbouwen.. nee, nog maar even niet. Het gaat nu weer prima!

Wat ik hiermee wil zeggen? Kijk het nog even aan. Wat zijn de redenen voor jou om te gaan afbouwen (en ja, dat je geen zin meer hebt in het gedoe op je werk is een zeer legitieme reden!)? Heb eens een goed gesprek met je man. En mocht je dan toch zeggen, het is prima geweest zo, bouw dan rustig af. Laat eens per 7 tot 10 dagen een voeding vallen. En zie hoe dat je bevalt.

Heel veel geluk met jullie zoontje!

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.157
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je stopt als je dat zelf wilt of als je kind dat wil.

Bij twijfel zou ik trouwens (nog) niet stoppen. Ik denk dat als je een week denkt 'nu stop ik ermee' dat je veilig kunt gaan afbouwen. Houd er rekening mee dat als je te snel beslist, je het niet kunt terugdraaien als je spijt krijgt.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als jij en je kind vinden dat het werkt, waarom zou je dan stoppen met voeden?

Ik ben nooit gestopt. Dat heb ik aan mijn kinderen overgelaten.

Overigens, je kunt jezelf wel heel wat werk besparen door overdag toch af en toe aan te leggen, maar dat dan te doen in een prikkelvrije ruimte. Dus gewoon even naar de slaapkamer, gordijnen dicht, geen geluiden. Dan kan je kind zich meer op jou concentreren, en een kind aan de borst is toch gezelliger dan een kolf?

9. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Als je kind goed drinkt kan hij al in drie minuten voldoende bij je drinken, dus hij krijgt al snel genoeg binnen zelfs als ie afgeleid is. Lekker doorgaan zolang jullie willen.maar als je er onzeker van wordt, is het ook prima om te stoppen, je hebt je kind een mooie basis meegegeven!

10. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier krijgt de jongste nog steeds bv, meestal in de ochtend en in de avond. Soms als ze komt in de nacht nog, slaapt meestal door, en soms nog een keertje overdag. De oudste heeft tot 15 maanden bv gehad.
    De eerste 6 maanden volledig en daarna ben ik overdag wat af gaan bouwen. Met de 15 maanden toen had de oudste er ook zelf genoeg mee, wou niet meer goed happen en na 2 slokken was het toen over.

11. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Bedenk inderdaad gewoon zelf wat je belangrijk vindt. Na 6 maanden wordt het toch (heel geleidelijk) langzaam minder tot ze bij een jaar eigenlijk genoeg zouden moeten hebben aan "2 bekers melk per dag". Je zou kunnen kijken of je iets sneller af kunt bouwen en tussen de middag een flesje kunt gaan geven bij de boterham bijvoorbeeld. Dan kom je uiteindelijk misschien op 2 voedingen uit.

Als je zelf 6 maanden prima vindt bijvoorbeeld, dan kun je ook dan voeding voor voeding af gaan bouwen, ongeveer een voeding per week.

Maar laat je niet opjagen door de mensen om je heen hoor! Doe wat jij zelf wilt, waar je je prettig bij voelt. Kolven mag tot 9 maanden op je werk, dus op je werk kun je ze ook lekker laten kletsen! Het is jouw keuze, jij moet het tenslotte doen!

12. maureenx

maureenx Actief lid

5 aug 2011
    124
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ga nog even door in ieder geval probeer ik de zes maanden te halen en als ik op zes maand zit kijk ik gewoon even hoe het dan gaat. Het aanleggen overdag gaat al beter liggend op bed in een rustige kamer. Ik ben vooral nieuwsgierig hoe jullie hebben afgebouwd en wanneer en waarom.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe, wanneer, waarom?
    Hoe: kind laten bepalen
    Wanneer: toen kind dat wilde
    Waarom: voelde voor mij het beste aan

En op die manier ligt het 'wanneer' voor iedereen anders...

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe, wanneer, waarom?
    Hoe: kind laten bepalen
    Wanneer: toen kind dat wilde
    Waarom: voelde voor mij het beste aan

En op die manier ligt het 'wanneer' voor iedereen anders...

Deel Deze Pagina