hallo allemaal! hier wat vraagjes van een moeder van 2, bijna 3! ik heb bij mn eerste 2 kids gelijk flesvoeding gegeven. ten eerste omdat ik vlakke tepels heb en geen zin had in gedoe. vind mn borsten ook niet mooi, dus had eigenlijk geen zin in om ze dan open en bloot te ggoien voor een vk of kraamhulp enz. schaam me dan een btje.... nu ben ik ouder en wijzer en ga bijna van mn 3e kindje bevallen. het lijkt me nu eigenlijk wel heel mooi om borstvoeding te proberen. ben alleen best preuts aangelegd en het lijkt me moeilijk om me door een een kraamhulp te laten helpen met aanleggen. moet dat altijd? of hapt zon kleintje wel makkelijk aan?? aangezien ik wat vlakke tepels heb? hoe zie ik of er wel melk uitkomt?? ik had bij mn vorige kids pas lekkage na een dag of 5.... moet je ook perse kolven of kun je je kindje ook gewoon vaak aanleggen om de boel op gang te brengen? komt er na de bevalling ook gelijk melk??? alvast bedankt voor de info...
Hoi, Ik ben ook vrij preuts, maar was erg blij met de hulp bij de bv. Je hoeft borst er echt niet bij Jan en alleman uit te floepen. De kraamhulp controleert ook evt hechtingen, dus ze ziet toch nog meer van jou.. Geef gewoon aan dat je t lastig vindt, dan houden ze daar vast rekening mee. Kolven hoeft niet perse, kan soms handig zijn. Zeker bij stuwing!! Bespreek met de vk even je zorg? Als je vlakkere tepels hebt is t moeilijker om aan te happen. Hier hebben ze vast wel tips voor Succes!
Wat goed dat je het deze keer gaat proberen! Na de bevalling krijg je je kindje op je buik en je zal zien dat het dan vanzelf op zoek gaat naar je borst en begint te drinken. In het begin zijn het een paar druppels, colostrum, maar na een dag of drie, vier komt de boel goed op gang en krijg je stuwing. Hier hoef je niet voor te kolven, gewoon lekker voeden op verzoek. 8 a 10 voedingen zijn de eerste weken heel normaal! Je vlakke tepels zijn waarschijnlijk geen probleem hoor. Je kindje neemt nl zowel je tepel als tepelhof in zijn mondje. Eventueel je tepel een beetje "uittrekken" kan ook wel eens helpen. En over de vorm/grootte van je borsten: je verloskundige/kraamhulp hebben vast al van alles voorbij zien komen En als je het niet ziet zitten om te voeden met kraamvisite erbij, kun je je toch even terugtrekken in de slaapkamer? Zelf heb ik veel aan het boek "Borstvoeding" van Stefan Kleintjes en de site borstvoeding.com Succes!