Op verzoek voeden of op "vaste" tijden??

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Linn84, 21 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Wat is nu aan te raden, voeden op verzoek of voeden op gezette tijden?
    We voeden nu een beetje half om half zeg maar, heb om eerlijk te zijn soms het gevoel dat ik zomaar wat doe. Er zit totaal geen regelmaat in.

Ik heb borstvoeding geprobeerd, maar ben over gegaan op flesvoeding. Nu krijgt ze dus 6 keer per dag 100cc. Op zich voor mij heel prettig, omdat ik nu precies weet dat ze voldoende krijgt. Maar hoe moet ik die 6 flesjes nou verdelen? Ik vind het "verzoek" van haar kant moeilijk te herkennen. 's Nachts wordt ze bijvoorbeeld wel wakker, maar huilt ze niet ofzo. Ze slaapt dan ook rustig 6 a 7 uur achter elkaar. Overdag kunnen we haar na de voeding niet wegleggen of ze begint te huilen, ook al viel ze daarvoor bij ons op schoot in slaap... Ze begint dan te "hijgen", druk met haar armpjes te slaan en zoekt constant iets om op te zuigen. Een speentje kalmeert haar wel even, maar na een paar minuten spuugt ze die weer uit. Is dit onrustige gedrag een teken dat ze niet genoeg krijgt?

Als we haar na de voeding wegleggen spuugt ze trouwens wel melk weer uit, terwijl ze dat niet doet als we haar bij ons houden. We krijgen het ook niet voor elkaar om haar te laten boeren en meestal krijgt ze na het teruggeven van de melk de hik.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Wordt hier zo onzeker van! Heb het gevoel dat onze kleine meid lang niet altijd tevreden is...

2. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Hoi hoi

Een paar dingen die je neer typt kunnen symthonen van reflux zijn.
    Mijn zoontje heeft hier ook last van en herken een aantal terug.
    Zoals spugen-hikken-onrustig gedrag.
    En dan vooral het slecht slapen overdags.
    Voor de rest vindt ik het ook moeilijk twijfel net als jou ook elke wat het beste zou zijn.
    Wij proberen nu om een minimum van 3,5 uur tussen de voedingen te laten zitten (ook vanwege zijn reflux ) en voor de rest hem zichzelf te laten melden.
    Maar ik zou wel eventjes met het cb ofzo contact nemen om eventueel over reflux te hebben.
    sccs iig

3. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Als ze niet tevreden is zou ik misschien wat meer geven. Ons meisje is nu bijna 2 weken oud en ze krijgt 6 of 7x 110 cc per fles.

Op zich houd ik me wel ongeveer aan om de 3 'a 4 uur voeden maar ze meldt zich dan ook echt. Soms zit er ook wel 5 uur tussen...

's nachts maak ik haar nog wel na maximaal 5 uur wakker, als ze zelf niet wakker wordt. ik vind dat nu nog wel fijn voor mijn gevoel, dat haar suikerspiegel in ieder geval op peil blijft.

Bij de eerste was ik echt heel strikt met de flessen om de zoveel uur en dat gaf me totaal geen rust. Dit geeft me veel meer rust.

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoi,

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter.

Het is niet zo gek dat er nu nog geen regelmaat in zit. Ze is pas 2 weken oud. Gemiddeld met een week of 8 a 10 zie je een bepaald ritme verschijnen.
    Of je nu op verzoek of op vaste tijden moet voeden is geheel afhankelijk van waar jij en je kindje het beste bij voelen. Persoonlijk vind ik voeden op vaste tijden op die leeftijd niets. Het zou mij alleen maar stress opleveren aangezien je dan heel vaak moet gaan rekken waardoor je kindje er onrustig van kan worden. Ik heb altijd op verzoek gevoed en regelmaat in tijden is er vanzelf gekomen toen ze ietsjes ouder waren (tussen week 6 en 9 ongeveer hier). Wat wel belangrijk is de regelmaat in handelingen. Voor wat onrustigere kindjes werkt voorspelbaarheid heel goed. Dus bijvoorbeeld, wakker, voeden, knuffelen, verschonen en dan naar bed. Wij hebben er voor gekozen om ons kinderen altijd op bed te leggen en niet in de kinderwagen, de box of wat dan ook te laten slapen. Natuurlijk vielen ze weleens op de arm in slaap en daar genoot ik ook wel van, maar vanaf een week of 3 altijd in hun bed. Dus zoveel mogelijk regelmaat en voorspelbaarheid. Werkte hier super goed, het zijn ook allebei hele goede slapers geworden.
    Je kunt trouwens prima haar flesje ophogen tot 120 cc. Misschien heeft ze niet meer genoeg aan flesjes van 100 cc. Ze drinkt op wat ze nodig heeft.
    En verder zou ik niet hard proberen om er nu regelmaat te krijgen, dat is bijna onmogelijk met een baby van 2 weken. Dat komt echt vanzelf wel.

Succes.

5. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

hier een maand bv gegeven en nu flesjes. in zh gelegen voor reflux.

ik gaf eerst wat zh zei 7 keer 90 cc, wel ze bleef schreeuwen, werd er gek van. soms dronk ze het leeg soms niet. deze nacht was ik het zo moe, nu maak ik flesjes van 120 cc en zie wel watz e drinkt. ook voed ik nu op vraag en niet meer zoas zh zei om de drie uur. en mijn meisje is rustig en slaapt eindelijk door de dag. die 120 cc drinkt ze niet altijd leeg soms wel soms minder. ik weeg haar elke dag en zolang ze bijkomt is het voor mij goed.
    als ik blijf proberen van fles moet leeg geeft ze ook over.

veel succes

6. misa

misa Niet meer actief

Wij deden het met een schema. In het begin aardig vast, maar op een gegeven moment wat losser. Dus de ene keer na 3 a 4 uur weer een flesje en de andere keer na 4,5 uur een flesje.
    Dat werkte voor mijn zoon prima en voor ons ook heel fijn!

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Jouw verhaal had ik zo geschreven kunnen hebben! Wij klooien ook enorm met tijden en ons meisje meldde zich niet uit zichzelf met huilen maar gaf hints zoals jij beschrijft heel wild zoeken naar iets om op te zuigen. Ook wij doen maar wat voor ons gevoel maar geven nu 120 cc en zien wel wat ze drinkt. Dat heeft ze vandaag voor het eerst 2x helemaal op. Ik vermoedde bij mijn meisje verborgen reflux en we zijn vorige week naar een osteopaat voor baby's geweest en zonder dat ik dat zei kwam ze daar ook mee. Ons meisje deed hetzelfde: op schoot slapen en zodra je haar teruglegde piepen, hikken en slikken. Pakte je haar dan op dan volgde ook nog een uur later nog boeren waar je "u" tegen zegt... Op advies van de doktersassistente het hoofdeneinde van het matrasje verhoogd met een fleecedekentje eronder zodat ze niet zo plat ligt. En ik denk toch erg sterk dat de 1e behandeling bij de osteopaat al wat heeft gedaan ze is veel rustiger. Misschien voor jou ook een idee reflux is ook een klacht waar ze vaak iets mee kunnen. Ik was sceptisch maar wil alles proberen om het voor mijn meisje zo aangenaam mogelijk te maken. En ik las dat veel baby's tot een week of 8 in de nacht behoefte hebben aan voeding dus als jouw kleine komt geef dan maar wat. Nadeel is wel dat het ook in de nacht ook lang duurt voordat ze haar rust kan vinden en dat je zelf ook lang wakker moet blijven. Ons meisje is 3,5 week trouwens.

8. JustMe86

JustMe86 Actief lid

28 nov 2010
    304
    0
    16
    Hey Linn!
    Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter.

Hoe je de flesjes het beste kan verdelen, is wat jijzelf en je kleine het fijnst vinden. Zelf doe ik altijd om de 4 uur voeden, alleen 's nachts geef ik een flesje als de kleine erom vraagt.
    Mijn kleine geef ik de laatste fles tussen 12 en 1 en komt dan tussen 5 en 6 weer. Hij begint steeds langer door te slapen.

Daarnaast ben ik nu bezig helemaal op verzoek te voeden. En de 'regelmaat' voor zover hij erin kan zitten bij een baby, gaat goed. Mijn kleine is morgen 5 weken en komt zelf nu om de 4 uur (of langer voor zijn fles) Ik geef nu 5 a 6 voedingen per dag 120cc. (Kleine weegt 4140 gr.)

Ik heb in het begin trouwens wel me kleine altijd wakker gemaakt voor zn eten, ook na het wandelen(en dan sliep ie).
    Nu is het zo: Als ik bijv. een anderhalf uur na z'n fles ga wandelen, en blijf een uur later terug kom en hij ligt dan voor zijn volgende fles nog lekker te slapen maak ik hem niet wakker, wel komt ie dan soms een uur eerder voor de fles erna.

En hou idd het gewicht van je kleine in de gaten voor de hoeveelheid voeding ze mag hebben verdeeld over de dag.

Weten jullie trouwens wanneer je mag overgaan van 6 naar 5 voedingen? Of kun je dat beter langzaam aan doen?

Succes!

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Wat ik van meerderen om me heen ( kraamzorg, verpleegkundigen uit het ziekenhuis) heb gehoord qua flesvoeding op schema of verzoek is het volgende:
    Hou er minimaal 2 uur tussen en maximaal een uur of 4. Een keer mag er 6 uur tussen zitten ( bij voorkeur snachts ;)).
    Onze meid is een weekje jonger maar dit werkt best goed.
    Eerst kwam ze nooit voor de fles en moest ik haar steeds wakker maken na 4 uur. Soms na 1,5 uur gedroeg ze zich zoals jij ook omschrijft: happen, speentje uitspugen, onrustig waardoor ik soms ook twijfel of het dan toch honger is. Het ziekenhuispersoneel gaf aan dat je het eerst kan proberen te rekken, kijken of ze weer in slaap valt. Zo niet kan je altijd weer voeding geven. Hier betekende de onrust dat ze wrs wat krampjes had. Onrustig trappelen met de benen, af en toe gillen en maaien met dr armen. Voeden zou dat allemaal maar verergeren. Meestal wordt ze rustig als je dr stevig tegen je aandrukt, speentje aanbieden, cinababy druppeltjes geven.
    De laatste 2 dagen komt ze vaker vanzelf voor een voeding. Als ze wakker wordt en wat begint te smakken en te happen en er zit ca 3 uur tussen geef ik gewoon. Hopelijk heb je wat aan mn tips?

hoe herken je trouwens verborgen reflux??
    Mijn dochtertje spuugt soms ook, geeft wat melk terug terwijl ze echt niet zo veel drinkt nog. Ze loopt zelfs wat achter qua opbouwschema. Ook hikt ze af en toe ( ca 2x per dag). Af en toe rispt ze ook op. Ze is verder niet huilerig.

10. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Bedankt voor jullie reacties!

Ons meisje blijkt reflux te hebben. Op advies van de huisarts dikken we de voeding nu aan met nutriton. Op zich gaat dat prima.
    Omdat ze 's middags en 's avonds vaak huilt en hongerig is, maar 's nachts wel doorslaapt gaf het cb aan dat we beter over kunnen gaan naar 5 voedingen ipv 6. Het is nog een beetje zoeken, maar voor nu houden we dit schema ongeveer aan:

05.00 100 cc
    09.00 100 cc
    13.00 135 cc
    18.00 135 cc
    23.00 135 cc

Het is nog even afwachten hoe het gaat, vooralsnog lijkt het te werken. Het geeft ons in ieder geval meer rust nu we niet constant hoeven te "zoeken" naar de voedingsmomenten.
    Het huiluurtje (van 16.00 tot 22.00 ongeveer) moeten we denk ik maar voor lief nemen. Ze lijkt in ieder geval niet hongerig meer, alleen "vervelend" en ontroostbaar. Heel zielig, maar er lijkt echt niets aan te doen. Volgens m'n moeder had ik ditzelfde huilmoment toen ik baby was...

11. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi, hier ook reflux

wat hier helpt: is dat ik ze op haar eigen kamertje leg, lampje aan, muziekje op en dan word ze rustig. soms valt ze in slaap, soms ligt ze wat rustig te liggen en tot rust te komen.

in zh zeiden ze dat men meisje nog niet zo goed tegen teveel prikkels kan. dus hier was ze echt vaaaaaaaaaak heeeeeeeeeel lastig. dus vandaar nu door de dag paar uurtjes beneden, paar uurtjes boven en zo wissel ik af en dit gaat goed

succes

12. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Ging dat meteen al goed of heeft ze daaraan moeten wennen?

Hier ligt ze eigenlijk altijd in de woonkamer in de reiswieg. Als ik haar boven in haar ledikantje leg dan is het echt aftellen tot het brullen begint. Een muziekje of een lampje maakt dat dan ook niet meer goed, enkel opgepakt worden door papa of mama kan haar dan nog stil krijgen...

Deel Deze Pagina