Wanneer stoppen met speentje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Macdee, 1 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Wanneer stoppen jullie met het geven van een speentje voor het slapen?
    Onze zoon is nu net 1 jaar geworden en mijn vriend vind dat we moeten proberen de speen weg te laten (hij heeft hem alleen in bed). Ik vind het nog zo jong, maar heb eigenlijk geen idee wat daarvoor de "normale" leeftijd is.
    Wat hebben jullie gedaan?

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Wij zijn 10 dagen geleden gestopt, dus met bijna 15 maanden.
    Ze heeft geen zuig behoefte meer en de speen was gewoonte geworden.
    Ze kreeg hem ook nog alleen voor het inslapen.
    Het schijnt dat als ze anderhalf zijn geweest het afwennen nog moeilijker kan gaan.

3. brianda1980

brianda1980 Actief lid

26 nov 2007
    125
    5
    18
    Hier met 16 maanden. Heb dat ding gewoon in de vuilnisbak gegooid en haar naar bed gebracht. Was het zo zat. Had een hoop drama verwacht, maar ze viel gewoon na 10 minuten mopperen in slaap. Zou het gewoon proberen om hem weg te laten.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij zijn vorige week dinsdag gestopt. Het gaat hier nog niet vlekkeloos. Ze slaapt wat korter (overdag nog maar 3 kwartier, soms 2 x 3 kwartier) en daar red ze het eigenlijk nog niet op.
    Maar oke, ze is s avonds wel zó kapot, dat ze de nacht wel doorslaapt. Alleen is ze dan dus wel rond half 7 écht wakker en ze gaat dan niet meer slapen.

5. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Hier zijn we nu pas 3 weken geleden ermee gestopt.
    Ze had hem ook alleen maar snachts, alleen ging ze er overdag heel veel naar vragen.
    Ging hier trouwens heel heel makelijk, dat had ik niet verwacht.

Dus hier pas met 2,3 jaar.
    Geloof niet dat er een leeftijd voor staat om ze te laten stoppen met de speen.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier bij 9 maanden gestopt.. De zuigbehoefte verdwijnt rond die leeftijd. We merkten ook aan ons jochie dat hij niet perse meer de fles wilde, maar ook prima langer zonder zuigen kon. Dus de speen weggelaten.

Het heeft hier 1 dag geduurd. 3 keer in slaap, de 1e keer 20 minuten huilen, de 2e keer 10 minuten, de 3e keer(nachtslaap) 5 minuten. En daarna nooit meer naar omgekeken.

Meestal wordt geadviseerd om de speen weg te doen voordat ze gaan praten. Door de speen krijgen ze namelijk een andere ontwikkeling van de spieren. Dat trekt wel bij als je de speen weglaat. Alleen om goed te kunnen praten, moet je dus wel die spieren goed kunnen gebruiken. Heeft vooral met de verstaanbaarheid te maken.
    Vaak kun je aan 2+ kinderen wel horen dat ze de speen nog veel krijgen. Die praten wat met "volle mond" (dikke wang en tongspier door het zuigen)

7. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Wij waren een maand geleden gestopt, gewoon weggelaten en na een paar dagen ging het heel erg goed. Totdat vorige week de kiesjes kwamen... wát een verdriet, pijn en drama.... Ze was nergens meer mee te troosten, alleen met haar speen dus we hebben hem teruggegeven. Kan mijn meisje echt niet nog meer verdriet aandoen, we proberen het over een tijdje gewoon weer. Ze heeft hem ook alleen bij het inslapen, daarna valt hij uit haar mondje en na een half uurtje ga ik altijd nog even kijken en dan leg ik hem weg. Dus zo'n punt is het nou ook weer niet. De beste leeftijd voor het weglaten van de speen is rond 9 maanden maar daar waren wij dus te laat mee helaas.

8. Smallville

Smallville VIP lid

1 jul 2006
    10.358
    0
    0
    hier de oudste nog steeds speentje, ze is er gewoon nog niet aan toe

jongste denk ik dat ze hem niet lang nodig zal hebben, kan overdag echt alng zonder terwijl dat met oudste niet zo was

9. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

we letten er bij emma op dat ze hem niet heeft als dat niet echt nodig is. S nachts gebruikt ze hem om in te slapen en dan laat ze hem los. Verder als ze verdrietig is wil ze hem graag, maar als we hem niet bij haar neerleggen hoeft ze hem verder niet echt te hebben dan mist ze hem niet. Nu hoeft ze van me echt nog niet zonder als ze dat niet wil, maar er nu al opletten vind ik wel prettig.

10. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoihoi!

Onze vent is nu bijna 6 maanden en ik merk dat hij er meer op knaagt en mee speelt dan er op zuigt. Ik probeer daarom nu al wat te minderen en hem dus alleen te geven als het inslapen zonder speen niet lukt. Een beetje hetzelfde dus als bij Ellen291982, alvast wat minderen zodat het straks misschien (hopelijk) wat minder problemen oplevert!
    Misschien eerst eens goed kritisch kijken naar of je kindje hem echt nodig heeft, misschien heeft hij ook aan een knuffeldoekje ofzo wel genoeg?

Liefs!

11. novmama

novmama Fanatiek lid

6 mei 2008
    1.801
    0
    0
    gelderland
    Ze wilde de speen zelf niet meer ... Voordat ze naar bed ging legde ik de speen op tafel en ze pakte hem helemaal niet meer...

12. diana1980

diana1980 Actief lid

12 jan 2007
    232
    0
    0
    geen idee wij hebben alle 3 de kids nooit een speentje gegeven, ja de eerste 2 a 3 weken maar daarna niet meer, vond het geen gezicht zon klein koppie met een speen erin ze sabbelden altijd op onze pink.

13. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Ik zou zooooo graag van dat ding af willen. Ik ben er al geen voorstander van dus ze krijgt 'm zo min mogelijk maar als ze 's nachts huilt slaapt ze zo weer in met dat ding. Is ze niet wat jong om de speen af te gaan bouwen?

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Chantal, normaal verdwijnt de zuigbehoefte rond de 6-9 maanden. Dus 9 maanden is juist een mooie leeftijd!

15. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Ga ik er toch eens mee aan de slag. Proberen in bed te leggen zonder speen

16. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Als ik iedereen's berichtjes lees kan ik het dus bes proberen zonder speentje.
    Nou dat gaan we morgen dan gelijk doen!
    (ik zie hem al verdrietig kijken met die mooie blauwe ogen van hem).....

17. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

wij zijn gestopt met de speen ook toen ze 9 maanden was, 2 weken was ze onrustig voordat ze in slaap viel en nu is het alsof ze nooit een speen heeft gehad, het is even doorbijten maar zeker de moeite waard :)

18. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Hier weggedaan met 11 maanden. Had al vaak gehoord dat het tussen de 9-11 maanden het makkelijkste gaat.

En 1 tip gooi de speen gewoon direct weg, zo kom je ook niet in de verleiding om hem alsnog te geven.

We zijn begonnen met het slaapje in de morgen toen was het 20 minuten huilen en slapen. Die middag een kwartiertje en in de avond 10 minuten. Ze was een weekje een beetje aan het jammeren voor het slapen maar daarna was het over;)

Hier had ze hem dus ook alleen met het slapen.
    Het is in het begin echt even moeilijk, omdat ik wist dat ik anders te makkelijk het speentje weer zou geven heb ik hem dus op aanraden van iemand anders direct weggegooid.

19. Leonie27

Leonie27 VIP lid

1 dec 2007
    5.540
    0
    0
    Overdag krijgt ze speentje bijna niet meer, heeft ze niet nodig.
    In bedje krijgt ze haar speen nog wel, ik weet nog niet hoelang we daar mee doorgaan. Vind het eigenlijk ook niet zo'n probleem alleen in bedje.

20. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Hier alleen nog in bed, overdag mag ze hem niet meer! Ik ga er echt nog niet mee stoppen ze is er zo dol op. Ze vraagt er ook om overdag zeg ze spee!! ik dan van nee als je ga slapen. En als ik dan zeg we gaan slapen dan holt ze naar de aanrecht en roept spee en als ik hem dan geef dat juicht ze gewoon. :D Ik ga pas stoppen als ik het haar zelf uit kan leggen dat ze er te groot voor is.

Deel Deze Pagina