Wanneer stoppen met Uterogestan???

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door merah, 24 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Inmiddels alweer 3 dagen over tijd.
    Had het ziekenhuis nog gemaild of ik tot de testdatum Utrogestan mocht blijven gebruiken. Ze vonden het onzin, maar het mocht.
    Ik heb nu nog 35 bollen. Zal ik maar gaan afbouwen? Zeg maar ipv 6 per dag, 3 per dag?
    Zal mijn lichaam de productie van progesteron weer over gaan nemen, of heeft het dat altijd wel geproduceerd en komen die bollen als een extra-tje?
    Slaat misschien nergens op, maar het voelt een beetje of die Utrogestan mijn zwangerschap in stand houdt en dat het straks dan misschien over is...

2. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Merah@ Wat raar dat het ziekenhuis dat onzin vind dat jij tot de test datum utra wil gebruiken.

Ik moest bij de behandelingen utra tot test datum gebruiken.

3. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    merah meiss je moet echt doen waar jij je goed bij voelt.,
    begin eerst met in plaats van 6 4 per dag.. zo een week lang en dan volgende week 3
    die week erop 2 en dan nog maar 1 per dag..
    al is het echt maar voor je eigen gevoel meissie...

4. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Ik durfde ook niet in een keer te stoppen hoor!

Ik moest ze na de bloedtest nog 1week gebruiken en dan stoppen.
    Ik heb ook eerst 2dgn 4 gedaan toen 2dgn 2 en toen pas gestopt.
    Zit miss tussen de oren :)

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hi Merah!!

WAAAAAAAAAAAT lees ik nu?? Je bent zwanger???!!?!?!!?! Wat heerlijk!!!
    Ik heb je test nog niet mogen aanschouwen, maar ga er zo ff naar zoeken :)

Over die bollen: het ene ZH denkt er zo over, het andere weer anders. Vast staat in ieder geval het volgende:

Een ei groeit in een follikel. Zodra het eitje er uit is gesprongen heet het een geel lichaam, een geel lichaam produceert als het goed is Progesteron. Progesteron is het zwangerschapsbeschermende hormoon. Afijn, dat wist je allemaal wel ;)
    Maar nu het volgende:
    Er zijn vrouwen die van zichzelf een belabberde luteale fase hebben of die normaal een goede luteale fase hebben maar die door het aanprikken van de follikels bij IVF 'gesloopte' gele lichamen hebben. Ook zijn er vrouwen die geweldige gele lichamen hebben en bij IVF nog betere gele lichamen. Ook zijn er vrouwen die normaal gesproken een belabberde LF hebben maar dankzij de vele hormonen en het aanprikken juist betere LF's hebben.
    Goed, tot welke groep behoor jij?

Aan jouw verhaal te horen behoor jij normaliter tot de groep belabberde LF. Ik ook. Maar tot welke groep behoor je na IVF??? Dat weet je niet!!
    In DD waar ik dus behandeld ben is het standaard dat je langer door moet gaan met de Progesteronbollen. Die bollen zijn een natuurlijk hormoon, dus kwaad kan het zeker niet!!
    Ik ben pas gaan afbouwen met 12 week. Enkele weken daarna was ik er helemaal mee gestopt.

Als je ZH het niet wil voorschrijven zit er weinig anders op dan 'het risico te nemen' en er vanuit gaan dat je ZH gelijk heeft dat het onzin is om het langer te gaan gebruiken. Als je verstandig bent vraag je bloedprikken inclusief Progesteron aan en vraag je of je ook een week na het stoppen nog een keer mag bloedprikken. Zo kun je het een beetje in de gaten houden of je progesteronwaarde snel naar beneden keldert als je het middel niet gebruikt.

Overigs, ik zelf behoorde bij de IVF in de categorie: normaal een belabberde LF maar met bolgebruik (3 x 2 op een dag) tot de categorie heul hoog Progesteronlevel!! :) Met 4 weken en 3 dagen was mijn Progesteron hoger dan 190 (ze meten in mijn lokaal ZHje slechts tot die waarde ;)) Maar die waarde kon ook kunstmatig hoog zijn door die bollen. Voor de zekerheid met 5 weken en 3 dagen nog een keer geprikt. Weer hoger dan 190. Maar ik had dat niet laten prikken om eventueel eerder te gaan stoppen met de bollen, maar als bevestiging dat het wat dat betreft goed ging met de zwangerschap ;) Want helaas zijn er ook dames waarbij ondanks het bolgebruik de waarde naar beneden keldert en moeten ophogen.
    Mijn zwangerschap is te kostbaar om door zoiets te laten mislopen dat we dus voor de zekerheid dat wilden testen. En volgens mij is iedere zwangerschap, en al helemaaaaaaaaaaaal die van een mmmeisje heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel kostbaar dus als jij onzeker bent over het stoppen van die bollen dan moet je gewoon heel goed voor jezelf opkomen!!

Succes meid!!!

En ohja.... GENIET!!! :D

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    He Maartje, dank voor je super-uitleg.
    Het is wat je zegt: mijn LF is normaal gesproken niet je-van-het, vandaar dat ik nu zo onzeker ben. Maar ik begrijp dat het dus niet hoeft te betekenen dat het ook na IVF belabberd is?
    Ik heb nu nog 30 bollen. Precies over een week heb ik een poli-afspraak met mn eigen gyn. Als ik deze week er 4 gebruik ipv 6, dan red ik het precies en kan ik even serieus overleggen. Nu gaat het steeds via mail met een verpleegkundige en ze bedoelt het vast allemaal heel goed, maar ik krijg niet de indruk dat ze echt in een status kijkt voor ze een vraag beantwoordt. Om het resoluut als 'onzin' te bestempelen om door te gaan met de Utro, vind ik net een beetje te kort door de bocht.
    Ik hoop zo dat dit uitgroeit tot een mooi beebje...

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Sloppy, goed te horen dat ik niet de enige ben met onzekerheid hierover. Als de apotheek zich niet had verteld had ik er waarschijnlijk helemaal niet bij stil gestaan, maar nu had ik 60 bollen extra.
    Misschien zit het idd tussen de oren en kan het bij mij echt geen kwaad te stoppen, maar het is belangrijk dat het tussen de oren goed zit, denk ik dan maar. Stress is ook niet goed.
    Dus... zo lang het gebruik in ieder geval maar geen kwaad kan, wil ik het graag nog even een tijdje gebruiken.

8. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Ik ben inmiddels alweer 5 bollen "verloren".. als ik ze uit de strip druk stuiteren ze soms over de vloer heen.. durf ze dan niet meer te gebruiken (niet dat het niet schoon is) maar gewoon het idee dat er wellicht een bacterie op komt die alles verpest.. brr..

Normaal had ik een hele mooie cyclus die varieerde van 26-29 dagen. Mijn ei was eigenlijk altijd rond de 14 dagen. Je weet inderdaad niet hoe nu alles loopt.. beter goed voorbereid en voor de zekerheid de bolletjes gebruiken.

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hihi de stuiterende bollen ;)

Had ik ook, totdat ik eerst met mn nagel een gaatje in het folie prikte alvorens ik de bollen uit de verpakking drukte.... Als je dat doet springt er geen bol meer weg ;)

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En natuurlijk bedankt voor de felicitaties Maartje!
    Ik kan het zelf nog bijna niet geloven en ben nog heel voorzichtig. Aan de andere kant kan ik bijna niet wachten om spulletjes te gaan uitzoeken. Probeer me in te houden, want dat is de goden verzoeken...

11. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    alvast voorzichtig gefeliciteerd merah! gaat vast helemaal goedkomen!.. wanneer is je officiele testdatum?

Ik was gister met mams de stad in, loopt ze in iedere winkel naar de babyspullen: "goh we mogen ons nu hier ook wel eens in gaan verdiepen" vervolgens kijk je naar de luierprijzen, rompertjes en andere spulletjes.. wie moet wie nu afremmen? haha.. mijn moeder wil dolgraag oma worden..

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Muppet, officiele testdatum is al geweest.
    Ik ben nu officieel 4 weken en 4 dagen zwanger (dus 4 dagen over tijd).

13. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    ahhhh! Nou dan is het eigenlijk wel officieel toch??

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eh... ja... eigenlijk wel.
    Maar ik kan het nog bijna niet geloven en ben nog erg angstig dat het misgaat...
    Maar we zijn wel blij :)

Deel Deze Pagina