Hallo Ilse/Margrit! Ik heb een vraag met het oog op het borstvoedingspatroon van mijn dochtertje. Ik zal proberen er een kort samenhangend geheel van te maken, alhoewel ik het zelf vrij verwarrend vind. Mijn dochtertje is 5,5 maand en erg lang. Bij haar geboorte was ze 9 pond. Ondertussen is ze 68 cm en weegt nog geen 6,5 kg. Sinds een maand of twee komt ze erg langzaam aan. De laatste check: nog geen 300 gram in 6 weken tijd. Nu wil ik me niet blind staren op de groeicurven, maar het verbaast mij zo, om de volgende reden: Ze krijgt zeker 7 a 8 voedingen per dag (inclusief de voeding op de vroege ochtend). Overdag komt ze soms al na twee uur weer. Vier uur haalt ze nooit. Ze drinkt meestal meteen na het slapen (dan drinkt ze het sterkst). Ze slaapt sinds een aantal weken de nacht niet meer door en ik vind het geen enkel probleem om haar 's nachts ook de borst te geven. Nu vraag ik me wel af, of ze op deze manier niet te vaak gaat drinken? Of drinkt ze überhaupt te vaak voor een 6 maanden oude baby? Op advies van CB zijn we onlangs begonnen met vast voedsel. Ze krijgt 1 x per dag groente of pap. Terwijl ze dat eet, zuigt ze op haar duim en wil erna meteen de borst (drinkt dan ook veel!). Zij lijkt tevreden en gelukkig en ik voel me ook prima bij het aantal voedingen dat ik per dag geef. Maar toch weet ik niet of ik hier iets mee moet. Zegt dit iets over mijn melkproductie misschien? en hoe kan ik dat eventueel in de gaten houden? Alvast bedankt! Veerle
hoi veerle, ik zie niet zo'n probleem wanneer jij dat ook niet ziet. Wanneer je kindje tevreden is en groeit lijkt dat mij het belangrijkste. Kindjes mogen best vaker dan in de boekjes drinken. Daarnaast is het zo dat ze niet hetzlefde groeipatroon aanhouden van de eerste 3 maanden, waar ze eigenlijk explosief groeien, soms wel 200 gram (of meer?) per week. Je kunt je voorstellen dat dat niet door kan blijven gaan: dan zouden we allemaal tilliftjes bij de box geleverd moeten krijgen! Wanneer je bijvoeding gaat geven (vaste voeding) kan ik je nog verwijzen naar www.borstvoeding.com hier vind je een heel forum gericht op starten van vaste voeding. erg leuk om te lezen! Bedenk dat de tijd tussen 6 en 9 maanden het aanbieden van vaste voeding om het oefenen gaat. niet om de extra calorieen: borstvoeding is in deze periode bij voorkeur nog hoofdvoeding! Succes en geniet van elkaar! Heidi Margit