Hoi! Ik heb al vaker op deze forum gezeten met vragen over mijn werk. Ik zit namelijk in een lastige positie, ik werk met 1 ander collega in een winkel waar ik dus de hele dag alleen sta en geen mogelijkheid heb tot pauze. Gelukkig zijn we sinds een week of twee minder lang open elke dag maar ik heb het dus al een aantal maanden volgehouden om dagen tussen de 8 en 10 uur te werken. (Was eigenlijk niet vol te houden en had me veel eerder ziek moeten melden). Ik werk in een souvenirzaakje en nu het seizoen afgelopen is, is het ook wel wat rustiger (meer zit tijd dus). Zo'n 4 weken geleden, toen het nog wel heel druk was, gaf ik aan dat ik het niet lang meer ging volhouden, ik heb pauze's nodig of in ieder geval weten dat ik ongestoord een kwartiertje kan zitten. Daarbij moet ik 's ochtens en 's avonds een hoop zware spullen binnen en buiten zetten. Laatste tijd veel last van bukken en het wordt al wat moeilijk en dus heeft mijn vriend me ontzettend veel geholpen elke dag, sinds hij fulltime werkt helpen zelfs mijn ouders me! (belachelijk). Dus, ik heb alles besproken met mijn baas en hij reageerde gelukkig wel aardig en had er begrip voor. Sinds 3 weken is hij eindelijk op zoek naar een extra werknemer, vorige week heb ik hem verteld dat ik nog 1 week normaal zou doorwerken maar dat ik me daarna zou gaan ziekmelden want ik wil niet meer beroep doen op mijn ouders en ik ben het zat dat het allemaal zo lang duurt. Bij het laatste gesprek merkte ik dat hij me probeerde de kant op te duwen van minder werken, dan heb ik het over een uurtje of 8 per week (ben al van 33 naar 25 uur per week gegaan). Ik kan natuurlijk niet rondkomen van zo'n loontje als ik zo weinig werk. Aan de andere kant, doordat het nu wat rustiger is zou ik het wel aankunnen. Ik heb gelezen op de forum dat je ook gedeeltelijk de ziektewet in kan, hoe gaat dat? Tot nu toe heb ik zoiezo problemen met mijn baas omdat hij mij niet doorbetaald als ik ziek ben, dan ben ik er simpelweg een dagje niet. Afgelopen maand ben ik door overspanning al 3 lange dagen ziek geweest en dat betekent dat mijn loon deze maand ook een heel stuk lager is dan normaal... Hoop gedoe dus en ik ben bang dat als ik begin over gedeeltelijk ziektewet ik weer een heel proces door moet met mijn baas om hem die overige uren aan mij te laten doorbetalen. Wat is jullie ervaring met gedeeltelijk de ziektewet in gaan? En hoe kom je daarin? Ohja, m'n klachten: van het staan en bukken snel last van mijn bekken, er is ook een trap in mijn zaak die ik vaak op en af moet, dat gaat flink pijn doen, thuis heb ik er stukken minder last van merk ik, als het erg druk is heel gauw een harde buik (heb ik best vaak), heel veel last van hartkloppingen (gaat uren door, een hartslag alsof ik aan het sporten ben, kan dan ook niet rustig adem halen), ontzettend vaak na werk of aan het einde van de dag een migraine of zware hoofdpijn, kan niet meer zaak zelfstandig openen of sluiten.
Toen ik zwanger was heb ik via mijn werk contact gehad met de bedrijfsarts. Uiteindelijk heeft die voorgeschreven dat mijn werk te zwaar was en vanaf toen ben ik met vervroegd zwangerschapsverlof gegaan met behoud van salaris. Misschien staat er bij postbus 51 meer informatie. Mijn werk wilde eerst ook niet mee werken totdat ik met informatie van de overheid kwam! Is via de rijksoverheidsdienst.
Binnen een zwangerschap kun je je gewoon deels ziekmelden en binnen een zwangerschap is dat naar mijn weten altijd met behoud van je salaris. Ik ben zelf sinds september voor 50% de ziektewet in gegaan en de kans is groot dat ik binnenkort 100% daarin ga, het gaat gewoon niet meer. Maar jou baas moet jou gewoon door blijven betalen als jij een contract hebt van 25 uur, tenzij er wachtdagen voor staan. Op mijn werk heb je 1 wachtdag, dus krijg ik die maand een dag minder betaald. Beetje vreemd zoals jouw baas daarmee omgaat en ook vreemd dat ie het zomaar laat doen dat jouw dierbaren jou aan het helpen zijn met je werk!? Zoek uit op internet hoe en wat en ga naar je huisarts om daar ook een en ander op een rijtje te zetten. Je vk weet ook echt wel raad hiermee. Succes!!!!
Waarom krijg jij niet doorbetaald bij ziekte???? En waarom ben je van 33 naar 25 uur gegaan?? Loondoorbetaling tijdens ziekte is een recht in NL, en wanneer je zwanger bent dan wordt het doorbetaald door het UWV... dus ik snap je werkgever niet helemaal hoor. En je moet dus absoluut niet akkoord gaan met minder uren, in de zin van minder loon betaald krijgen... wanneer jij je als gevolg van je zwangerschap ziekmeldt, dan betaalt het UWV die uren door en ook je zwangerschapsuitkering wordt door hen betaald. Wanneer jij er nu voor zou kiezen om in je contracturen terug te gaan... dan heb je straks dus ook een lagere WAZO.
Hoi hoi, Je kunt het beste even zoeken op het internet bij bijvoorbeeld UWV en/ of de rijksoverheid. Hier staat behoorlijk duidelijk uitgelegd wat je rechten en plichten zijn. Ik zelf ben met 26 weken voor 25% in de ziektewet gegaan, dit alles in goed overleg met mijn werkgever. In mijn geval is dat relatief makkelijk gegaan. Het kan wel zijn dat je bijvoorbeeld een oproep krijgt om langs een arboarts te gaan zodat deze kan beoordelen wat voor jou een oplossing of alternatieve mogelijkheid zou kunnen zijn. Wat ik wel gemerkt heb is dat het vaak wel gewaardeerd wordt als je zelf met een 'voorstel' of een compromis komt waar jij je in kunt vinden. Zo laat je zien dat je graag mee wilt denken met je werkgever en dat je het zelf ook vervelend vindt. Maar uiteindelijk moet je nu gewoon erg goed om jezelf en je baby denken, het wordt namelijk alleen maar zwaarder voor je lichaam. Is het misschien een idee om bijvoorbeeld kortere dagen te gaan werken? Dit heeft mij namelijk wel enorm geholpen, de dagen zijn beter beheersbaar en ik was niet meer volledig afgebrand elke avond. Succes ermee en inderdaad zoals hierboven ook al genoemd; laat niet zomaar je aantal contracturen naar beneden bijschroeven. Dan wordt inderdaad je uitkering straks (deels) op gebasseerd, en ook als je evt weer terug kunt komen zijn dan je 'rechten' lager. Groetjes!