Ik moet dus gaan kiezen, gezien mijn vorige bevallingen geen pretje waren krijg ik nu de keus om voor een keizersnee te gaan, ryan en senna zijn natuurlijk geboren maar bij senna had dit niet gemogen, en er waren veel dingen mis gegaan. maar goed ze doen het normaal niet zomaar maar kwa zwangerschap en bevallingen en nu deze spontane waar ik veel moeite nog mee heb kwa gevoel krijg ik de keuze, als het kindje zo wie zo groter is en rond de 8 pond heb ik geen keus meer dan is het verplicht voor mij nu, maar tot die tijd houden ze de baby in de gaten ontwikkeling en groei, en mij houden ze in de gaten. Maar nu moet ik de volgende keer aangeven wat ik zou willen, maar ik zou het echt niet weten schijt voor alle twee 7 kleuren nu na de 2 natuurlijke te hebben meegemaakt die alles behalve goed en prettig verliepen, weet ik absoluut niet wat ik moet doen, maar voel me er absoluut niet prettig bij. wat zouden jullie kiezen ? hoe zijn jullie bevallingen geweest natuurlijk of keizersnee en je ervaring of gevoel.
Ik weet niet. Ik denk dat ik zelf, gezien je historie, zou kiezen voor een keizersnede. Maar dat is echt persoonlijk. Ga gewoon op je gevoel af. Ik zou echt doen waar je je zelf het best bij voelt. heel veel succes met je keuze.
Waar je echt rekening mee moet houden is dat je na een keizersnede (vaak) langer weinig kan en mag doen. Ik vond dat best pittig, bij de tweede. Je wilt toch al snel weer met je oudste alles doen maar dat ging gewoon niet de eerste weken. Maar ja, ik weet niet hoe jij er na je twee natuurlijke bevallingen achteraf aan toe was. In het algemeen geloof ik dat je dan weer sneller op de been bent, maar dat verschilt per persoon en per bevalling. Ik zou het de gyn ook echt vragen tegen de tijd dat je moet gaan beslissen. Die heeft er misschien toch meer kijk op wat je kunt verwachten als je weer voor een natuurlijke bevalling gaat. Oh ja, ik ken wel iemand die beide heeft meegemaakt en die geeft verreweg de voorkeur aan natuurlijk. Maar nogmaals, dat hangt echt van de persoon en de bevalling af denk ik... Succes met je keuze!
Ik begon met een natuurlijke bevalling en eindigde met een keizersnede. Dat is me ontzettend meegevallen, na een dag ging ik naar de wc en wou ik zelf alweer douchen. Na vier dagen thuis en een goeie kraamhulp naast mijn man. 't Is mijn eerste, maar ik zou het uiteindelijk niet erg vinden als de volgende ook een keizersnede wordt. Tja...
Ik heb 1 dochter, geboren met een geplande keizersnee. Ik vond het een prima bevalling. Weet nog niet of er nog een 2e kindje gaat komen. Maar als er een 2e zou komen....graag met een keizersnee! Manytroubles
Ik ben uiteindelijk bevallen met een keizersnede, maar heb wel eerst nog een uur geperst (en 27uur weeen gehad). Als ik bij een eventuele volgende zou mogen kiezen, dan werd het 100% weer een keizersnede.
Ik zou absoluut dus niet voor een keizersnee kiezen.. Ik denk persoonlijk dat een keizersnee wordt onderschat.. Ik heb het dus ook gehad.. eerst begonnen op normale manier en ben geeindigd met een KS.. Ik vond vooral ook de psychische nasleep van de KS heel erg... Houd er namelijk wel rekening mee dat vanaf de geboorte je je kind 1,5 uur niet bij je kan hebben.. Hij/zij wordt geboren, je krijgt hem kort (1 min!) te zien en weg is hij/zij.. pittig allemaal.. Ook hnet feit dat je de eerste weken weinig kan en mag zijn mij tegengevallen.. (ga maar eens 6 weken lang NIET tillen of geen autorijden!) Ik zou voor de natuurlijke weg gaan als ik gekozen zou mogen hebben
Mijn voorkeur gaat ook niet uit naar een ks. Vond het herstel verschrikkelijk lang duren, maar zoals je ook kunt lezen verschilt dit veel per persoon. Echter in jouw geval ligt het weer wat anders denk ik. Kijk het herstel van een ks is vaak zwaarder dan bij een normale bevalling, wat helemaal met 3 kinderen thuis, niet mee zal gaan vallen. Je moet dan sowieso zorgen dat je man of moeder ofzo je mee kan helpen. Ik kon de eerste 3 weken helaas nog niks zelf. De ks zelf vond ik echter helemaal niet tegenvallen. De ruggeprik voelde ik bijna niet, het duurde 3 kwartier en na een half uur mocht mijn zoontje alweer bij me.
Ik ben ook "zelfstandig" begonnen en na 22 uur is ze uiteindelijk geboren dmv een keizersnede. Ik moet zeggen, bij een volgende...waar moet ik tekenen? @ mamak; ik denk dat het ook met de conditie van je kindje te maken heeft, en denk dat het per ziekenhuis verschillend is hoe lang het duurt voordat je bij je kindje bent. Bij mij hebben ze haar longetjes leeg gezogen, naast me neergelegd, en haar toen naar de kinderafdeling gebracht. Ik heb haar alles bij elkaar misschien net een half uur niet gezien Wat betreft je herstel, ja, de eerste dagen ziet de wereld eruit als een doedelzak, maar ik weet niet hoe die eruit zou zien als alles via de natuurlijke weg was geweest. Dat kan ik dus niet voor je vergelijken. Wel worden een aantal beperkingen opgelegd na een keizersnede. Sowieso 6 weken niet tillen, niet rekken en strekken (dus niet stofzuigen,dwijlen, goh wat naar nu haha) en in ieder geval (bij mij dan) 2 weken niet fietsen, niet autorijden etc. Maar, zoals ik al zei, krijg ik straks de keuze, ga ik weer voor keizersnede. Ik vind het een uitvinding! Succes bij je keuze! Groetjes, Liss
Er was alleen niets geks met Jamal.. had een score van 9 - 10 - 10.. heel netjes dus.. alleen hij mocht niet in de OK blijven wegens besmettingsgevaar en na het dichtmaken van de wons (duurde 45 min) moest ik eerst nog 45 min naar de verkoeverkamer.. Ook met mij was er niets aan de hand maar het was procedure dat je eerst ter observatie was in de verkoeverkamer.. En ook daar mocht jamal niet liggen.. dus al met al was ik 1,5 uur verder...
Vond de keizersnede ontzettend tegenvallen, het herstel dan. Moest in het ziekenhuis zoveel en snel mogelijk bewegen enzo, pffff wat een hel was het. Heel veel pijn gehad en mn litteken voel ik nu nog wel eens. De volgende wil ik als het kan toch natuurlijk proberen!
Ik heb beide manieren meegemaakt. De oudste is met een keizersnede geboren. De jongste op de natuurlijke manier. Ik moet zeggen: Ik vind het heel bijzonder dat ik hem zelf op de wereld heb gezet. De hele bevalling heb ik door een spiegel kunnen zien en heb hem ook zelf aangepakt. Na de bevalling heeft hij ook heerlijk bij me gelegen. Super ervaring. MAAR: tot een half jaar na de bevalling had ik allerlei kwaaltjes en pijntjes. Niks ernstigs, maar heel lastig. Na de geboorte van de oudste kon ik na een week zo goed als alles weer. Alleen het tillen en zwaar huishoudelijk werk deed ik niet. Aangezien jij al 2 kids hebt lopen moet je je goed realiseren dat je hun verzorging misschien niet zelf kan doen. Kan je hulp krijgen? De operatie valt (mij) mee. Voor het herstel moet je even de tijd nemen. Succes met je beslissing!
Ik kan alleen maar spreken over de KS. Hier een geplande, met een ongeplande volledige narcose , aangezien na een keer of 8 prikken de ruggeprik niet erin wilde. Gevolg: je mist de geboorte van je kind, kan je kind niet meteen aanleggen , moet naar de uitslaapkamer enz enz. Meestal gaat het niet zo maar het is wel goed dat je weet dat een KS dus ook niet altijd even vanzelfsprekend gaat. Na de KS, kon ik goed genieten van mijn kind,maar psychisch zat ik wel tegen de bodem aan. Ik kon moelijk verwerken dat ik mijn kind niet geboren had zien worden. Lichamelijk was ik na 2 weken pijnvrij, en 4 weken daarna heb ik geen zware dingen gedaan, boodschappen,bedden verschonen e.d. Mede daardoor heb ik gelukkig lichamelijk nooit geen terugval gehad, wat je nog wel eens hoort. Na een maand of 4-5 , kwam ik psychisch weer in wat rustiger vaarwater, zwangerschapshormonen namen waarschijnlijk af, en kon weer wat beter relativeren. Kortom: er zullen aan beide bevallingen voor-en nadelen zitten,maar probeer je goed voor te bereiden en in te lezen. Ik had van te voren niet kunnen bedenken dat ik de geboorte van mijn kind niet zou meemaken.
Ik heb bij de eerste een spoedkeizersnee gehad, bij de tweede een natuurlijke bevalling. Als ik het nog een keer mocht doen zou ik kiezen voor nog een keer natuurlijk. Mijn bevalling van de tweede was absoluut geen pretje. Duurde 34,5 uur, ik kreeg een ruggenprik die niet hielp, moest aan het weeënopwekkend infuus, maar het hielp niets, de ontsluiting vorderde niet. Ik was zo moe en de verloskundige begon al over een keizersnee en ik was zover dat ik dacht, what the hell, doe alsjeblieft die keizersnee. En ineens had ik 10 cm en mocht ik gaan persen! Wat een opluchting en wat een bijzonder gevoel. Ze kwam steeds een stukje verder en uitiendelijk was ze er. Direct op mijn buik, wat heerlijk! ik voelde meteen zo'n band met haar! En wat een prestatie van mezelf! was zooo trots! De keizersnee was minder leuk. Het was een spoedje vanwege pre-eclampsie en de kleine man deed het niet zo goed meer. Hij werd eruit getild, ik kon hem niet eens vasthouden, want ik lag vastgebonden. Hij werd direct afgevoerd omdat hij blauw werd. Ik werd gehecht en moest naar de uitslaapkamer. Toen ik eindelijk naar mijn zoon kon gingen ze hem net een infuus geven en dat wilde ik niet zien. Hij is om 12.23 uur geboren en pas om 17.30 uur had ik hem voor het eerst in mijn armen. Ook het herstel van de ks duurde lang. Dat was toen met mijn eerste dus dan kun je nog rekening houden met je wond. Dat is een stuk lastiger als je al een peuter rond hebt lopen. Nu heb ik BI overgehouden aan de zwangerschap en bevalling van mijn dochter, maar dat had ik ook wel gehad bij een KS. Dus voor mij redenen genoeg om, mocht het me ooit nog eens gegund zijn, te kiezen voor een natuurlijke bevalling! Succes met je keuze!
Ik begon met weeen, 18.5 uur lang en heb toen een keizersnede gehad en ik wil echt nooit meer anders bevallen! Keizersnede is me zo erg meegevallen... de dag erna stond ik al naast mn bed en na 2 dagen ging ik al zelf douchen, de kleine in bad doen en verschonen etc. 3 dagen was ik al thuis!
Hier ook 1e kindje k.s 2e kindje natuurlijk Ook ik vond de k.s erg tegenvallen qua herstel, verder was het "krijgen" van een baby zo overweldigend dat ik me totaal niet bewust ben geweest van tijd, verkoeverkamer of niet ? Ik heb gewoon de vader toegezegd dat hij de kleine na de geboorte geen seconde uit het oog mocht verliezen en zodra het mocht vasthouden en noooooit meer loslaten Ik zou er vanzelf achteraan komen Na die belofte was het voor mij simpeler om de touwtjes uit handen te geven en me over te geven aan de k.s. De problemen kwamen pas daarna: na 5 dagen nog steeds hondsmoe en nauwelijks kunnen voorzien in mijn eigen verzorging, laat staan die van de kleine, na ongeveer een half jaar was ik weer de oude, maar de borstvoeding is finaal mislukt. Mijn 2e kindje kwam op de natuurlijke manier met 42 weken en wat een wereld van verschil, kindje gelijk actief aan de borst, het intieme van de grote ogen van de baby die je aankijken waarin je de hele wereld om je heen doet vergeten ( nooit gemerkt dat ik gehecht werd) en na de kraamtijd al weer behoorlijk hersteld. Nu de 3e mocht ik weer kiezen voor k.s of natuurlijk bevallen: voor mij een natuurlijke bevalling, en mocht het toch anders lopen, blijft mijn motto aan de pappa; opletten en erbij blijven ! en de beeb geen seconde uit het oog verliezen waar baby-> daar papa succes met je keuze en je zult merken; hoe meer je rondt vraagt, hoe gevarieerder het antwoord. vraag altijd wel even na of de mensen ook zelf ervaring hebben met de manier van voorkeur uitspreken. Ik kreeg bijvoorbeeld heel veel te horen: meid kies toch "lekker" voor een k.s ...... en als ik dan vroeg of ze dat zelf hadden meegemaakt was het antwoord meerendeels : nee ... hoezo ?
Dat is natuurlijk wel zo.. het herstel van een ks is altijd zwaarder als van een natuurlijke bevalling! Maar ook een ks kan meevallen, dat was in mijn geval wel zo en dan heb je geluk, maar dit kan bij een natuurlijke bevalling net zo zijn. Doe waar jij jezelf het beste bij voelt.. je ewet vantevoren toch nooit hoe het bij jou zal verlopen
dat is het moeilijke ik heb 2 ramp senario's natuurlijke bevallingen gehad, de laatste ging net goed, maar ik had mijn dochtertje kunnen verliezen, en zelf kon ik weken niks meer doen, ik was helemaal bont en blauw en heb zeker een jaar therapie gehad, dus nu krijg ik de keuze maar weet het echt niet, ben zo bang voor de natuurlijke bevalling loop nu al te stressen, ook omdat dit erg onverwachts is deze zwangerschap, en pas geleden geopereerd en nog herstellende en dan wat me te wachten staat terwijl ik nu op de helft ben moet ik nu toch overal na gaan denken en gaan aangeven, maar we worden beide nu in de gaten gehouden en als er iets is grijpen ze in, en als dit kindje zwaarder wordt en groter ben ik verplicht om via een ks te bevallen, maar vind het zo moeilijk om te kiezen, dus vandaar dat ik vraag naar iedereen zijn ervaring of wat je zou kiezen, hopelijk kan het mij iets helpen bij de keuze.
als ik jou zo hoor lijkt een ks me helemaal niet zo'n heel gek idee.. vooral omdat je anders al helemaal gestresst je bevalling ingaat en dat lijkt me niet écht bevorderlijk... praat erover met je vk/gyn en ga voor jezelf overwegen of je de natuurlijke bevalling nog een kans wil geven, of dat je angst zo groot is geworden dat je dit niet meer wil. Ik weet wel dat ik die 18.5 uur die ik heb meegemaakt NOOIT meer wil meemaken en ik dus (als ik de keus heb) absoluut weer voor een ks zou gaan
Ja mijn bevalling van 28 uur was ook een bevalling from hell.... Dus ik zou denk ik een ks kiezen. Maarja, dat heb ik nog nooit meegemaakt dus misschien zou het wel heel erg tegenvallen... Van de andere kant, als je die afschuwelijke bevalling eenmaal hebt doorstaan is het wel veel fijner... Meteen je kindje op je buik, aaraken, voelen, ruiken, vast houden.... Dat had ik eigenlijk ook voor geen goud willen missen. Hmmm, misschien toch maar weer afzien de volgende keer