Wanneer tellen van 1 tot 10?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nosam, 6 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mn dochter is 4 en gaat net naar school, ze kan tellen in die zin dat ze na de 6 ook wel vaak 9 zegt, of de 7 helemaal vergeet. Maar tot 6 kan ze goed tellen ( En dan niet opnoemen maar ook echt tellen ) en daarna weet ze wel 8 en 10.

2. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Hij had laatst vlokken op zijn brood en tot mijn verbazing begon hij ze er één voor één al tellend af te pakken en in zijn mond te steken!

3. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Riedeltje tot 10 en rozijnen telt ze tot 3.

4. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Vanmiddag tijdens het wandelen zei ons zoontje ineens "kijk mama, 4 vogels in die boom". En hij had het ook echt goed. Later kwamen we meeuwen op een bruggetje tegen en zei hij "kijk, 3 witte vogels". En ook dat was goed. Was echt leuk om dat zo te horen. Wat worden ze snel wijs.

5. susy26

susy26 Niet meer actief

sinds mijn zoontje naar school gaat kan hij goed tellen, en ook geconcentreerd knutselen of kleuren, dat merk je wel.

6. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier kan zoontje sinds 2 weken tot tien tellen, en gister merkte ik dat hij ook echt de getallen herkent en dus als ik hem een willekeurig getal laat zien ook dit getal zegt (en niet alleen het riedeltje afgaat). Toen ik hem zijn stukjes worst op het bord legde telde hij ze ook en kwam op het goede getal. Hij wordt eind deze week 2.

Daarentegen weigert hij mama en papa te zeggen :)

7. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi,

Er is nogal verschil in wat je bedoelt met tellen.
    Het opsommen van de telrij 1-10 is weer wat anders dan tien appels tellen. Het kennen van de getalsymbolen 1-10 is de volgende stap en rekenen van 1-10 komt pas weer daarna.

Bij 4 jaar en 3 maanden 'moeten' ze kunnen tellen tot 10 (dus 10 dingen kunnen tellen) en de getalsymbolen 1-5 kunnen herkennen. Geen zorgen dus! Overigens kan het ook zijn dat jouw zoontje gewoon interesse voor andere dingen heeft en eerst een ander gebied ontwikkelt.

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Het rijtje opzeggen is een kwestie van goed reeksen kunnen onthouden, daar hoef je niet resultatief voor te kunnen tellen (lees: te kunnen tellen hoeveel borden op tafel staan bijv). Mijn oudste was ook niet bijster snel met dat rijtje cijfers, terwijl onze jongste al met 2 jaar het rijtje kende tot twintig (alleen stelselmatig de 3 overslaan haha). Maar zij is ook gek op liedjes en kent die ook heel snel uit haar hoofd, vooral de melodie. Gewoon andere interesse. Ze is nu bijna drie en nu zegt ze ook de 3 sinds een paar maanden en tot 5 kan ze wel resultatief tellen. Dus bijvoorbeeld hoeveel oren heb je, hoeveel stukjes brood nog op je bord. Misschien zou ze wel verder komen, maar ze heeft dan het overzicht niet helemaal en dan roept ze gewoon 'Heel veel!' :D

9. 2jees

2jees Niet meer actief

Onze oudste kon met 2 al aanwijzend tellen tot 10. Zij hoeft in groep 1 dan ook niet mee te doen met rekenen ;)

De jongste is net 2 en telt soms weleens foutloos tot 10 maar niet aanwijzend!

10. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    voor zijn 2e verjaardag kon hij tellen t/m 10, en herkende hij alle getallen t/m 10 door elkaar. Met 2jaar en 3 maanden kon hij ook foutloos aanwijzend tellen t/m 10.

Nu 2.5jaar telt hij tot 12 (ook aanwijzend) en herkent de cijfers t/m 12.

Met tellen (vormen en kleuren) was hij vroeg, maar heeft nog wel een spraakachterstand. Dusja.. ieder kindje ontwikkelt zich op zn eigen manier..

Deel Deze Pagina