goedemorgen dames, Ik heb een vraagje, ik wil beginnen met temperaturen. Heb dit bij mijn vorige zwangerschap niet gedaan, middels clomid zwanger geworden. Maar bij deze zwangerschap willen we het zo proberen zonder ziekenhuis. - Wanneer moet ik beginnen met temperaturen - Hoe weet je aan de hand van je temperatuur of je je eisprong hebt gehad of niet, bij mij is dat nog maar de vraag of ik deze heb of niet. - moet het elke keer het zelfde tijdstip zijn want werk met verschillende tijden de ene keer heel vroeg en de andere keer heel laat. - hoe kun je het beste meten rectaal of vaginaal? heb beide methodes gelezen dat dit kon. Alvast bedankt
je kan beginnen met temperaturen wanneer je wil, maar het handigst is denk ik om op cd1 te beginnen. dat is de eerste dag van je menstruatie met helder rood bloedverlies. je temperatuurt rectaal, iedere ochtend op hetzelfde tijdstip, en meteen nadat je wakker wordt. niet eerst plassen of drinken of wat dan ook. vervolgens houd je je temperatuur bij in een grafiekje. de meesten gebruiken Fertility Friend, ik heb het ook gebruikt en beviel me goed. je eisprong is geweest als je langer dan 3 dagen achter elkaar een stijging in temperatuur hebt gehad van 0,3 tot 0,5 graden. fertility friend leest dat ook af en zet een kruis neer als je eisprong geweest is. als je twijfelt kan je altijd advies vragen, er zijn hier een hoop mensen die goed zijn in grafiekjes aflezen het moet wel echt op hetzelfde tijdstip, dus wat je dan het beste kan doen is iedere keer de wekker zetten op het vroegste tijdstip. eventueel kan je na het temperaturen nog even doorslapen. rectaal en vaginaal kan allebei. maar omdat je ook door temperatuurt als je ongesteld bent vond ik rectaal makkelijker
Even een kanttekening. Als je wisselende diensten draait kan je ook op andere tijden tempen, zolang je maar dezelfde aantal uren hebt geslapen Dus draai de ene week dagdiensten, waarbij je slaapt van 23 tot 7. Dan temp je dus om 7 uur. Mocht je de week erop dan bijv nachtdiensten gaat draaien, waarbij je dan slaapt van 8 tot 16 uur. Dan temp je om 16 uur. Beide diensten temp je dus dan na 8 uur aaneenvolgend geslapen te hebben Heb je alleen wisselende starttijden, bijv. de ene week beginnen om 8 uur (opstaan om 6 uur) en de andere keer pas beginnen om 11 uur ofzo (waarbij je opstaat om 9 uur). Dan zet je je wekker voor alle keren om 6 uur en slaap je bij je late dienst nog even verder tot je "officieel" moet/mag/gaat opstaan. Hopelijk snap je het zo